Testa meddelanden Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Testa meddelanden  

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
Vallonsläkt?Christer Alexanderss19 08-2-18  0:49 
Vallonspråkets påverkan i det svenska språketalsclum27-1-13  5:04 
WimanStig Geber 05-11-08  0:34 
Jonas Lundberg smed och kusk från Upplandtuykrsnv07-12-12  20:30 
Tidiga släktingar på Skiratorp, Brevensbruk?anette21-9-13  17:11 
Var i Sverige fanns vallonerna från början?Stig Geber 22-8-12  22:56 
Muhr/MuhrénKerstin Jacobsson 11-4-13  14:22 
Vallonsläkt?Inga-Britt Hultmar04-3-17  15:46 
TestEric Wahlgren 24-6-15  21:25 
Hittar inte min släkt i Vallonsläktermornie21-1-16  18:21 
Vallon namn/släkt/dragERIC Plantin 11-12-17  0:49 
  Starta Nytt Ämne        

Välkommen till Testa meddelanden. Om du vill delta i någon av diskussionerna ovanför, klicka på dess länk. Om du vill börja en egen ny diskussion, klicka på knappen "Skapa ny diskussion".
OBS! "Testa meddelanden" är till för den som först vill prova hur detta forum fungerar utan att direkt gör ett "riktigt" inlägg. Vi städar bort inläggen härifrån emellanåt.
/Postmaster

Författare Meddelande
 

L.Eriksson
Postat den Torsdagen den 11 Juli, 2002 - 12:16:   

Hej jag letar efter min vallonsläkt,jag har fått kännedom att min mormor härstammar från vallonerna hon hette Inga Söderberg som ogift.Om någon känner till något om detta tacksam för information Lena.Eriksson.
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Måndagen den 15 Juli, 2002 - 22:40:   

Hej Lena!

Den information du ger är alldeles för knapp för att någon skall kunna svar på dein fråga. Försök få fram när och var din mormor var född. Då kanske några fler kanske nappar på din fråga.

Hälsningar Stig Geber
 

Per-Ulf Allmo
Postat den Onsdagen den 08 December, 2004 - 2:07:   

Hej, jag forskar på nyckelharpospelmän. Har någon fler uppgifter om nedanstående Herou?

Herou, Adolph Leonard
f. 1741 i Stockholm och d. 17 maj 1818 i Fors gård, Tierp s:n
föräldrar: befallningsmannen Peter Herou, f. 1702 i Södermanland, och h. Margareta Malmberg, f. 1711 »uti Waxholm«.
Kommer senast 1784 till Hillebola bruk, Österlövsta s:n, som skrivare tillsammans med sin mor. År 1795 blir han »Bruks Casseur« vid Ullfors bruk i Tierp.
Nyckelharpa i bou.
 

Sven-Olof Svensson
Postat den Tisdagen den 07 Februari, 2006 - 12:40:   

Min far född 1902 påstod ibland att hans farfar var av vallonsläkt. Han hette Johannes Larsson men kallades ofta för Tingvaden. Han måste vara född någon gång i mitten av 1800-talet Min farfarsfar var enligt vad jag vet smed till yrket Han bodde i Abilds socken strax utanför Falkenberg. Hans son , min farfar alltså hette Sven Johansson och var nog född kanske
 

Sven-Olof Svensson
Postat den Tisdagen den 07 Februari, 2006 - 15:36:   

Min farfar Sven Johansson var född 1874. Han var alltså son till Johannes Larsson
 

Lars-Gunnar Blomkvist
Postat den Torsdagen den 09 Februari, 2006 - 17:47:   

Elias Hallvardsson, snickare, f 1835 i Särna, baptist, bosatt i Smedby, Dala-Husby
Gift med
Jansdr Johanna Gustava, f 1840 i Husby, baptist
(Min mors farfar och farmor)
Var någon av dessa båda av vallonsläkt?
 

Monica Kristiansson
Postat den Torsdagen den 09 Februari, 2006 - 19:13:   

Hej!

Det skulle vara roligt att få bekräftat att mormor var vallonättling. Jag har hört att det skulle var på momors mors sida. Mormor hette Ellen Jacobsson född Haglund, f, 1895-11-29, i Dalstorp, Västergötland d, 1984-05-04, i Mårdaklev, Västergötland

Mormors mor hette Ida Carlsdotter, f. 1858-03-19, Godegård, Östergötland, d.1942-02-12, i Gällstad, Västergötland.

Mormors far hette Amandus Haglund, f. 1859-09-24, i Stengårdshult, d. 1918---, i Gällstad.

Mormors mormor hette Lovisa Persdotter, f. 1830-09-05, Godegård? d.?

Mormors morfar hette Karl-Göran Jonsson, f.1831-12-17, d,?

Mormors mormors mor hette Maja stina Jonsdotter, f. 1792-03-22, Godegård, d. 1863-07-07, Godegård.

Mormors mormors far hette Petter Persson, f. 1788-12-31, Godegård, d. 1846-10-08, Godegård, Torpare.

Mormors morfars mor hette Anna Lovisa Eriksdotter, f. 1804-05-19, Godegård, d. 1888-03-23, Godegård.

Mormors morfars far hette Jonas Petter Nilsson, f. 1802-09-19, Godegård, d. 1855-03-16, Godegård.


Med vänlig hälsning Monica

 

Birgitta Jansson
Postat den Söndagen den 12 Februari, 2006 - 14:21:   

Jag heter Birgitta Jansson, jag tänker börja släktforska på min pappas släkt. Farmor påstod när jag var barn att hennes släkt var valloner.

Farmor: Alma Maria Johansson, född Jansson, 18750403, bodde troligen i Rö.
Pappa: Erik Gunnar Jörevall, 19070115-1250.
Dotter: Birgitta Jansson, 19370921-1209.

Vet ej värst mycket om släkten på pappas sida, men har träffat en moster Lydia Jansson som bodde i Rö och var gift med farmors bror, Hugo Jansson. Min farfar hette Ferdinand Vilhelm Johansson, född 18760403.
 

Barbro Krawe
Postat den Fredagen den 03 Mars, 2006 - 22:34:   

Hej !Jag letar efter mina rötter på farssidan,
har alltid fått höra att de är valloner som kom till Sverige på 1600 talet.Mitt släktnamn är Krawe /Krafve /Krave det finns lite olika stavningar i gamla papper.
Min farfars far Olof Willhelm Krafve född 1855 i Skållerud Dalsland. Min farfar Willhelm Conrad Krawe född 1882 i Bångbro Ljusnarsberg.
Ja detta är de äldsta uppgifterna jag har, det
skulle vara intressant att komma längre bak i tiden.
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Lördagen den 04 Mars, 2006 - 10:18:   

Hej Barbro!

Krafve är ingen vallonsläkt men är känd som en smedsläkt. Den kallades även Krage i äldre tid. Den f.n. äldste noterade stamfadern är Anders Krage, f 1680, som var hammarsmedsmästare i Upperuds bruk i Skållerud. Mer information finns på CD-skivan Smed4 som finns att köpa från Föreningen för Smedsläktsforskning.

Hälsningar
Stig Geber
 

Sten Losenborg (Stenlo)
Postat den Fredagen den 28 April, 2006 - 16:43:   

Finns det någon som har forskat i släkten TUNNEN von OLDESLOE SED THUN Släkten härstammar tydligtvis från BAD OLDESLOE i Tyskland.Allt enligt Erik Kuoksu.Släkten gifte in sig i Servio och Kyrö släkten,vore trevligt att veta mer om den grenen.
Sten Losenborg
 

Sten Losenborg (Stenlo)
Postat den Onsdagen den 03 Maj, 2006 - 9:52:   

Vet någon om det i dag finns någon som heter Servio i Sverige
 

Helena Krave
Postat den Fredagen den 12 Maj, 2006 - 13:24:   

Barbro Krawe.
Jag har just börjat leta efter mina rötter på min fars sida. Olof Willhelm Krafve kom då upp. Hans far var Josef Krafve, f. 1830 i Bränna, Skållerud g.m. Maja Andersdotter, f. 1829 i Eriksbyn, Skållerud.
Josefs far Olof Krafve, f. 1805 i Upperud, död 1854 i Bränna.
Olofs far Jonas Krafve, f. 1776 i Billingsfors, död 1811 på Upperuds bruk av "kolik" g.m. Maria Andersdotter,f. 1780.
Jonas far Olof Krafve, f.1743i upperuds bruk g.m. Annika Hård.
Olofs far, Jonas Krafve, f. 1703, död 1771. Han var gift 2 gånger, i andra äktenskapet fick han Olof.
Jonas Krafves far var Anders Krafve, född omkring 1680, död 1743 i upperud g.m Hiertrud.
Längre än så har jag inte kommit...
Olof, f.1805 hade en bror som hette Andreas, f.1802, det är där våra band flätas samman han är min farfars farfar (tror jag att det blir).
Hoppas att du fick lite hjälp på vägen.
Mvh Helena Krave
 

Ann-Kristin Lindberg
Postat den Tisdagen den 04 Juli, 2006 - 17:43:   

Hej! Söker uppgifter om Per Ruda som kom till Sverige i början på 1800-talet. Namnen kan vara försvenskade. Han jobbade på Lyckeåborgs Bruk en bit utanför Karlskrona. Jag är själv vallonättling i femte led. Intressant att få veta om ni känner till släktnamnet Ruda.
Tacksam för svar. Har mailat tidigare.
Hälsningar Ann-Kristin Lindberg
 

Anne Engelbrektsson
Postat den Fredagen den 04 Augusti, 2006 - 16:26:   

Hej. Jag heter Anne Renee , född den 15/11-49 i Göteborg , jag efterlyser min biologiska pappa , nu undrar jag om någon kan ge mig ngn upplysning!!??Min biologiska mamma hette VERA WENNSTRÖM "PETTERSSON" hon var som 20-åring mkt vacker , därav fick hon smeknamnet VACKRA VERA, Hon var född 1929 , hennes föräldrahem låg på MAGASINSGATN22 i centrala Göteborg, min mormor som i perioder fick ta hand om mig , hette KARIN WENNSTRÖM, och jag bodde i olika omgångar hos henne , sedan var jag i flera omg på MORGONSOLEN;S BARNHEM UTE VID KÄRRINGBERGET I GÖTEBORG OCH TROR ÄVEN VIDKÄRR- BARNHEM, när jag var 2år och 3mån kom jag ner till NORRA SKÅNE , BÖGLAREHULT NÄRA EN LITEN BY SOM HETER LÖNSBODA.När jag så var ca .7år så adopterade de mej, DEN MAN SOM 1954-el 55 som blev dömd som min biologiska pappa , nekade ,trots det blev han tyvärr dömd som , pappa till mig , vilket jag sedan först 1997 genom DNA-TEST fick veta att han omöjligen kunde vara min pappa, dessutom , tillhörde han blodgrupp 0 och min mamma A, avdet tillsammans kan det ej bli ,blodgrupp B som jag är , samt min pappa måste varit AB ELLER B för jag har ärvt B genom honom, jag har nu sökt och letat sedan, 1997 på alla sätt (FÖRSTÅR JU EFTERÅT ATT VERA SKYDDADE DEN MAN SOM BLEV MIN PAPPA DÅ HON ETT ÅR INNAN , HON AVLED EN KVÄLL PÅ TELEFON , SADE cITAT:ANNE DETTA FÅR DU ALDRIG BERÄTTA FÖR NÅGON, MEN JAG TYCKTE , SÅ BRA OM HANS FRU ,ELLER MKT OM HANS FRU ATT JAG VILLE ALRIG SÄTTA DIT HONOM, )fattade då o vad hon pratade om godtrogen som , alltid!!!!!EFTERSOM JAG SEDAN MÅNGA ÅR ÄR BORTADOPTERAD SÅ SAKNAR DET ALL JURIDISK BETYDELSE , MEN FÖR ATT FÅ MÅ BÄTTRE , MÅSTE JAG FÅ EN HEL IDENTITET, SNÄLLA HJÄLP.min hemsida är http://www.freewebs.com/anneosven/index.htm
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Fredagen den 04 Augusti, 2006 - 22:43:   

Hej Anne!
I detta forum kan du nog bara räkna med att få hjälp med rena vallonfrågor. Jag förslår därför att du lägger in din fråga i Anbytarforum i stället.

Hälsningar
Stig Geber
 

Annika
Postat den Måndagen den 04 September, 2006 - 16:10:   

Hej! Finns det någon som vet något om släkten Toursie, min farfars mor bar det efternamnet som ogift. Hennes far hette Carl Toursie och arbetade förmodlingen som smedmästare på Hörle bruk. Tyvärr har kyrkoböckerna sen den tiden förstörts i en brand. Hälsningar Annika Nork
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Måndagen den 04 September, 2006 - 22:25:   

Annika!

Lägg gärna in din efterlysning under Släkter med en ny rubrik Toursie. Ange då även även ditt efternamn.

Hälsningar
Stig Geber
 

Ann-Kristin Lindberg
Postat den Tisdagen den 05 September, 2006 - 12:04:   

Hej!
Söker uppgifter om Per Ruda som kom till Sverige i början på 1800-talet från Vallonien. Namnen kan vara försvenskade. Per Ruda var min biologiska mors fars farfar och han arbetade på Lyckåoborgs Bruk som låg utanför Karlskrona i Blekinge. Jag är alltså vallonättling i femte led.Min biologiska morfar hette Tage Persson och var född den 22 mars 1903 i Augerum,Blekinge och han dog den 13 januari 1978.
Hoppas på detta sätt få fram lite mer uppgifter om släkten Ruda.
Hälsningar
Ann-Kristin Lindberg
 

Cecilia Samuelsson
Postat den Söndagen den 15 Oktober, 2006 - 16:42:   

Jag skriver om vallonernas påverkan i det svenska språket. Kan någon kanske hjälpa mig. Jag tänker närmast på tecknet å, hur det uttalas på det vallonska spåket.Kanske har vi också ord som är rent vallonska som vi helt enkelt tagit över.
Tack på förhand och hoppas på en trevlig kommunikation.
Cecilia
 

SUSANNE
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 19 Februari, 2007 - 22:13:   

HEJ SÖKER SLÄKTEN WERME MIN FAFAR HETTE KARL ARON WERME
 

Lise-Lotte
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 19 Maj, 2007 - 21:08:   

Hej mitt namn är Lise-Lotte Bjurström.Jag skulle vilja fråga hur man börjar när man släktforskar, vad jag vet är skrönor om att någonstans ända tillbaka till 1600-1700 talet.Ska vi ha ägt delar av västra götaland,bohuslän och skaraborgslän och att vi även ska ha en adelssköld i stkhl.Min mor hade en farbror som hade släktforskat i lidköping men som antagligen inte är i livet längre.Jag vore väldigt tacksam för råd om hur jag skall gå vidare.Mvh Lise-Lotte Bjursröm
 

Stig Geber (Sgr)
Listskötare
Användarnamn: Sgr

Meddelande Number: 24
Registrerat: 6-1999
Postat den Lördagen den 19 Maj, 2007 - 23:35:   

Lise-Lotte!

Försök få tag i din farbrors forskning. Den skulle kunna vara en god start för dig. En kurs i släktforskning till hösten är nog det bästa sättet att komma igång.

Hälsningar
Stig Geber
 

Daniel Berglund
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 11 Februari, 2008 - 18:57:   

Testar
 

OLA KÄLLBERG
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 26 Mars, 2008 - 10:56:   

VET NÅGON NÅGOT OM VALLONÄTTLINGEN (?) TORPAREN I KÄVSTA INDAL PER OLOF KÄLLBERG FÖDD 1836 ?
 

Carina Cambrant
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 11 April, 2011 - 4:25:   

Kan mitt namn vara ett vallon namn? Cambrant? Har tyckt att min pappa sett svensk ut men han hade kolsvart hår i yngre dagar, och så blå ögon man kan tänka sig utan något stänk av annan färg. Om jag jämför våra släktdrag med personer som jag vet har sina rötter hos vallonerna, så är det väldigt mycket som stämmer i ansiktsdragen alltifrån hårfäste/näsa/ganska smala läppar i ett smalt ansikte , över axlarna, lite hjulbenta,medellängd, lätt "vaggande gång".Andra drag envisa,uthålliga,"ensamvargar",starkt psyke,impulsiva sökare,otåliga. Min pappa vet inte vem som är hans biologiske far, farmor talade aldrig om det, och nu är det försent att fråga..Kan jag vara en vallonättling med dom beskrivna dragen?, vet inte hur jag ska luska fram mitt ursprung. Carina
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 190
Registrerat: 6-1999
Postat den Måndagen den 11 April, 2011 - 21:43:   

Carina!
Cambrant är inget vallonnamn. Det verkar varat taget av din farfar och hans bror. Deras föräldrar hette Karl Gunnar Karlsson och Sara Elisabet Rehn. Det kan givetvis finnas vallonsläkt längre bak.
 

Jan Lindahl
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 16 Maj, 2011 - 17:13:   

Hej,börjat så smått med släkforskning och med mkt hjälp har jag hamnat på Peder Pålsson Kiörare (12836) d. 1699 i Ramsberg via Google.Man har sagt att vi är valoner.Är detta svaret? MVH Jan Lindahl
 

Göran Hillstedt
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 17 September, 2013 - 16:37:   

Söker fadern till oäkta Margareta Johanna Södergren född 1850-06-09 i Forsmark. Modern är Maja Cajsa Forsberg född 1824-10-09 i Forsmark som senare gifte sig med Jan Erik Södergren f 1823-07-29. Kan han vara fadern?
 

Ninnie Sandström
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 19 Januari, 2014 - 23:41:   

Jag heter Ninnie Sandström och jag har en masmästare i släkten. Han heter Anders Olofsson, född 1641 i Åsbergsviketorp, Karlskoga. En av hans söner hette Samuel Andersson född 1692-03-28. Samuel är min farfars farmors farfars far, så Anders är min FF FM FF FF. Så jag undrar om jag skulle vara av vallonsläkte och vilket i så fall. Jag skulle uppskatta om jag får svar via min email.
 

katarina feki (qhattis)
Ny medlem
Användarnamn: qhattis

Meddelande Number: 1
Registrerat: 3-2016
Postat den Lördagen den 26 Mars, 2016 - 0:03:   

Hejsan. jag undrar om det finns nån snäll som skulle kunna hjälpa mig att söka reda på en kvinna som ska ha gift sig med någon på min fars sida. Kvinnan skulle enligt min farmor heta
Sofia De Bourgé el något liknande och vara Vallon. hon skulle ha kommit ifrån frankrike och gift sig med någon i mins fars bakre led och dom skulle ha bott kring Arvika och sjön Racken, vilken socken dom tillhört vet jag ej. Min farfar hete Folke Larsson och hans far hette Folke george Larsson och sen vet jag inte mer. Jag söker efter namnet för jag är på väg att byta efternamn. Tacksam för all hjälp
 

Ingela
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 15 Maj, 2016 - 19:08:   

Hej. Min mamma hette Georgii som ogift och min morbror släktforskade och berättade muntligt för mig att vi var valloner. Jag har inte hans forskning kvar ,vet inte vart den tog vägen. Kan det stämma? Är det ett ett vallonska namn? Mvh Ingela Eriksson Dalarna
 

Ann-Margreth Ellström-Forsgren (annmargreth)
Ny medlem
Användarnamn: annmargreth

Meddelande Number: 1
Registrerat: 5-2017
Postat den Onsdagen den 24 Maj, 2017 - 8:57:   

Sliter mitt hår med smedsläkten Ellström (på mim farfars sida) och en ev. en annan gren av släkten Ellström. Jag fick nämligen kontakt med en Ellströms ättling som undrade om vi var släkt. Jag har dock ännu inte hittat någon koppling.
Mina släktingar kommer från S-län, Övre hammaren,Älvsbacka, Råglanda,Nyed, Kvarntorps bruk, Nedre Ullered, medan den ev. andra släkten Ellström kommer från P-län, Forsbacka, Ödeborg, Mo, Torrskog,Töftedal.
Båda grenarna tog sig namnet Ellström på 1700-talet, vilket jag också undrar om det var vanligt att man gjorde bland smederna som inte var vallonsläkt? (alltså tog sig nya namn).
Finns det någon som kan hjälpa till att försöka se om de båda Ellströms grenarna är samma. Det har tidigare sagts mig(hörsägen) att det bara finns en släkt Ellström i Sverige.

På min farmors sida har jag många valloner som etablerade sig i Strömsbergs bruk, C-län. De ändrade sina namn till mer svenska på 1800-talet. Farmors pappa blev en Strömberg efter brukets namn, misstänker jag.

Tacksam för svar
Ann-Margreth

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en öppen meddelande area. Ange ditt användarnamn och lösenord om du har ett konto. Annars skriver du in ditt namn och hoppar över lösenordet. Du kan ange din e-mail adress om du vill.
Lösenord:
E-mail:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: