Tayard Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Tayard « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Kjell Lindblom
Postat den Söndagen den 27 Juni, 1999 - 21:10:   

Christoffer Taliart, korpral vid livgardet i Stockholm, och hans hustru Anna Olofsdotter Thore avlider båda i pesten 1710. Enl bou (Sthlm 1723:1055) äger de "en gård i södre förstaden och på Kocksgatan i Brandgränden å stadzens gräns belägen". Mannens syskon är arvingar på hans sida och uppges vara mjölnaren Hindrich Taliart i Västervik, avlidne hjulmakaren Anders Taliarts fyra barn samt avlidne gardeskarlen Zakarias Taliarts son Johan, som emellertid avlidit fyra år efter fadern.
Den ende närvarande på mannens sida är Anders Taliarts äldsta son Niklas, som är adelsryttare. Dennes tre syskon utgörs av soldaterna vid Skaraborgs regemente Gabriel och Johan samt systern Adriana, soldathustru vid samma regemente.
Enligt Svea Livgardes generalmönsterrulla 1710 är Christopher bördig från Närke och korpral i Nils Lagerfeldts kompani. Hans patronymikon är Andersson och han innehar nr 81 fram till 19/4 1710, därefter nr 21.

Dessa individer har jag haft mycket svårt att lokalisera, trots att det lämnas en hel del information i bou. Kanske finns det någon soldatforskare, som vet besked? Inte heller mjölnaren Hindrich Taliart i Västerviksområdet och hjulmakaren Anders Taliart har jag kunnat hitta. Tacksam för alla tips.
 

Charlotte Brundin (c_brundin)
Ny medlem
Användarnamn: c_brundin

Meddelande Number: 1
Registrerat: 2-2012
Postat den Torsdagen den 01 Mars, 2012 - 13:32:   

Hej
Min FMFFFMF hette:
tullnär Simon Peter Tajardt född ca1698 död Gävle 1754-04-30
Hustru Catharina Norman född ca1718 död Gävle 1772-02-15
Vigsel 1749-07-16
Barn:
Margaretha Tajardt född i Gävle 1749-09-25
Catharina Tajardt född i Gävle 1752-05-03 död i Mo, Överbo 1824-06-17 (min ana)

(Jag har stött på olika stavningar som Tajart,Tejert, Tayard, Taÿert, Taÿart)

Är det någon som vet mer, så vore jag tacksam?
Jag är nyfiken på var de kommer ifrån.
mvh Charlotte Brundin
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 219
Registrerat: 6-1999
Postat den Torsdagen den 01 Mars, 2012 - 22:33:   

Charlotte!
Simon Peter måste vara ättling till de smeder som fanns vid bruken runt Fellingsbro, bl.a. en Simon Tayard. I Kjell Lindbloms bok Vallonsläkter under 1600-talet, del II finns på sid 226-229 en beskrivning av de tidigare leden av släkten.

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: