La Fleur Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » La Fleur « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
Efterlysningpatrik02-6-06  10:45 
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Alf
Postat den Tisdagen den 06 Juli, 1999 - 22:35:   

Hej!

Jag heter Alf la Fleur och har funderat lite på mitt efternamn. Några har sagt att det är ett vallon-namn men jag har inte haft så mycket tid för efterforskningar. Men jag läste om denna hemsida i tidningen "PC för alla" och tänkte göra ett försök att få lite information.

Någon som känner till släkten "la Fleur"?

Hälsn.

Alf
 

Bror
Postat den Lördagen den 28 Augusti, 1999 - 1:11:   

Tjänare Alf


Eftersom jag släktforskar och Vallonsläkten Meijer är ingift i min släkt så har jag haft anledning att titta på hemsidan och då har jag funnit släkten La Fleur.Så du har så rätt i ditt antagande att du är av Vallonsläkt.

hälsningar från Näsby.


Bror Rosquist.
 

Anders
Postat den Fredagen den 06 Oktober, 2000 - 13:52:   

Hej! Jag är bara i början av mitt släktforskande men så mycket vet jag att jag har "Fleur" i släkten - äldsta jag känner till är Johan(nes?) Persson Fleur 1787-1883, född 22/7 i Hultsjö Småland. Enligt släktsägen så ska två bröder Fleur ha "flytt ifrån franske kungen" någon gång kring år 1700. De skulle ha legat under en bro då ett helt uppbåd franska soldater jagade dem. De skulle ha haft ganska hög befattning i franska administrationen och varit adliga. En av bröderna hamnade i Ramkvillatrakten i Småland och en i Uppsalatrakten. de skulle båda ha varit utfattiga då de inte fick med sig något vid flykten.
En annan vanlig släktsägen är att de just var valloner.
En annan sägen säger att de kom med Bernadotte till Sverige, men detta ska i a f inte stämma.

Vid snabb sökning i Telias internettelefonlista så verkar det som att de flesta som heter Fleur bor i Uppsala och inre Småland.

En del heter La Fleur och en del Fleur men om det är samma släkt vet jag inte säkert - men jag tror det.

/Anders Samuelsson, Växjö
 

karin
Postat den Onsdagen den 12 Juni, 2002 - 20:16:   

hej jag ha en fråga jag leta efter min släkts utsprung på mormors sida hon heter fleur hennes mamma heter lydia fleur och pappan heter viktor fleur do bodde i småland och det jag vet är att min släkt härstammar från baron släktet.
nu är det så att jag vill veta mer om min släkt fleur efter som jag själv har en son som kanske kommer fråga mig en dag om släkten och fleur ursprunget.
snälla är det någon som kan hjälpa mig få reda på det jag söker?
hälsningar karin
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Onsdagen den 12 Juni, 2002 - 23:23:   

Karin!

Namnen la Fleur och Fleuri är kända som vallonnamn enligt Erik Appelgren, Vallonernas namn. Kanske kan någon kan bidra med fler upplysningar om denna släkt.

Hälsningar Stig Geber
 

Anna Rönnbäck
Postat den Lördagen den 14 Oktober, 2006 - 2:41:   

Synd att dra liv i en sån här gammal post men jag hoppas på att få någon hjälp. I min släkt på min pappas sida har vi släkt som ska ha haft namnet de Fleur (inte säker på stavning) kan detta vara någon släkt som har koppling till nån av eran släkt? Vet inte hur lång bak det är heller men den kan ha gått in i Bergman/Westerlund/Eliasson/Persson/Svanström/Svensson

Vore väldigt tacksam för svar till min mail

Hälsningar
Anna Rönnbäck

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: