De Rees, Valloner? Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » De Rees, Valloner? « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

Birgitta Ohlsson (Birgohl)
Ny medlem
Användarnamn: Birgohl

Meddelande Number: 1
Registrerat: 12-2006
Postat den Måndagen den 04 December, 2006 - 20:11:   

Hej

Jag satt och tittade lite på er sida om vallonsläkter och fick till min förvåning se att en släkt som jag har bland mina anor finns nämnd. Släkten är de Rees och jag har aldrig förut hört att de skulle vara valloner? Vilken är källan till dessa uppgifter? Jag har sökt bland medlemmarna på SVÄ- Medlemssida men där finns ingen som forskar på de Rees. Den äldste jag känner till var Louis du Rées som var född omkring 1500 i Flandern, Belgien. Hans sonsonson Daniel de Rees var den förste i släkten som ändrade stavningen på efternamnet till de Rees. Han kom till Stockholm på 1620-talet och var borgare och handelsman. Flyttade 1648 eller 1649 till Västervik, där svågern Hans Philipsson hade fått både namn och inflytande. Stavningsändringen av släktnamnet skedde i Västervik. Sköld: I blått fält en bjälke åtföljd av tre hjul, allt av silver. Blått hjälmtäcke fodrat med silver. Hjälmprydnad: Ett hjul av silver mellan två vingar, dexter delad i silver och blått och sinister i blått och silver.

Uppgifterna om du Rées och de Rees har jag fått av Chris Henning.

Mvh

Birgitta
 

Stig Geber (Sgr)
Listskötare
Användarnamn: Sgr

Meddelande Number: 1
Registrerat: 6-1999
Postat den Måndagen den 04 December, 2006 - 22:19:   

Birgitta!

Erik Appelgren tar upp ett par medlemmar av släkten i sin bok Vallonernas namn. Det är Daniel de Rees som 1639-1641 var företagare i Torshälla snidverk och Arnold de Rees, f 1612 i Harlem, som 1642 var bruksidkare i Huseby. Dessa var således inte valloner utan borde betraktas som flamländare. De kom inte heller hit med den samlade inflyttningen under de Geers inflytande.

Hälsningar
Stig Geber
 

Birgitta Ohlsson (Birgohl)
Ny medlem
Användarnamn: Birgohl

Meddelande Number: 2
Registrerat: 12-2006
Postat den Tisdagen den 05 December, 2006 - 10:27:   

Stig
Tack för svaret, du har möjligtvis inte tillgång till boken? Eftersom detta var nya uppgifter för mig så vore det roligt att lägga in texten i mitt släktträd.

Mvh

Birgitta
 

Stig Geber (Sgr)
Listskötare
Användarnamn: Sgr

Meddelande Number: 2
Registrerat: 6-1999
Postat den Tisdagen den 05 December, 2006 - 16:39:   

Birgitta!

Det står just inte mer än detta i boken. Jag kan givetvis skanna in texten. Meddela mig i så fall via ett mail. Min adress finns under SVÄ startsida, Medlemsinformation.

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: