Garell Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Garell « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

Eva
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 03 Maj, 2007 - 8:09:   

Mitt namn är Eva Klitte, jag undrar om Garell är ett vallonnamn? Från Dalaregementes soldatregistret har jag fått uppgift om att Garell är ett vallonnamn, kan det stämma? Min farmors farmor hette Garell, hennes son var soldat i Dalaregementet. Hennes far och farfar var stålsmeder i Olshyttan.
 

Stig Geber (Sgr)
Listskötare
Användarnamn: Sgr

Meddelande Number: 21
Registrerat: 6-1999
Postat den Torsdagen den 03 Maj, 2007 - 23:08:   

Eva!

Garell är inget vallonnamn. Jag undrar var Dalaregementets soldatregister fått denna uppgift ifrån?
Det fanns en bokhållare Mats Garell vid Garpenbergs bruk som gifte sig i Husby 1746. Källa Smedskivan4.

Hälsningar
Stig Geber
 

Kjell Lindblom
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 15 Maj, 2007 - 21:47:   

Det skulle möjligen kunna vara en slarvig stavning av Grell och då ligger det mera substans i påståendet.
 

Ellen A. Johnson
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 28 April, 2009 - 2:11:   

Jag hetter Ellen Anderson Johnson. Jag är född i USA och är till hälften svensk ättling. Min farmor, Elsa Linnea Garell Anderson, var född i Garpenberg 1903, bodde på Garellsgård i Olshyttan och senare på Ingrånget. Hela familjen utvandrade till USA 1923. Jag håller på att skriva hennes livshistoria och undersöker Garellsläkten. Jag har en hel del information, bilder mm och vill gärna få kontakt med någon som känner till en del om denna släkt. Min farmor alltid påstod att namnet i Sverige försvann när de utvandrade. Under den tiden jag bodde i Stockholm, 1975 genom 1978, ringde jag till vem som helst Garell i telefonkatalogen och fick tala med en tant från Småland som förklarade att det stämde att namnet hade försvunnit och att de hade tagit det. Farmor undrade också om namnet var Vallonskt, men vi trodde det hade mer att göra med garpar dvs tyskar.Jag har forskat sålångt tillbaka till Matts Olsson Garell, bokhållaren i Garpenberg,f. 1706, men tappade då spåret. Farmors far, Johan Albert Garell,f. 1884, f.d. verkmästare på Ingrånget, vet jag gjorde sen militärtjänst någongång i början på 1900 talet. Jag vill gärna få upplyssningar om denna tid.

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: