Grell Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Grell « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
GreusRobert & Susanne Lar10-8-04  23:58 
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Lars Lundh
Postat den Söndagen den 29 Augusti, 1999 - 10:34:   

Jag är intresserad av allt som rör släkten Grell med anfadern i Sverige Heinrich Grell, som kom till Nyköping den 29/8 1629. Arbetade bl a i Godegård som smältare.
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Söndagen den 29 Augusti, 1999 - 22:15:   

Lars!
Familjen är utredd i Kjell Lindbloms bok Vallonsläkter under 1600-talet, del I. Där finns Henrik med barn och barnbarn.
 

Daggå
Postat den Söndagen den 26 December, 1999 - 16:22:   

Hej Lars Lund

Jag är i rakt nedstigande led från Henrik Grell, Godegård Östergötland.
Henrik som föddes i Valonien och kom hit via Tyskland och arbetade mest som finhammarsmed.

Hälsningar från
Inger Daggå
Fjärde Villagatan 15
504 53 Borås
 

Ann-Sofie
Postat den Tisdagen den 28 December, 1999 - 18:38:   

Hej! Jag har en bekant vars fmm hette Albertina Grell och hon föddes 1859 i Godegård. Finns det mer upplysningar om hennes släkt bakåt i tiden? Alltså om hennes föräldrar osv.
Min bekant vore mycket tacksam om någon kunde hjälpa till med dessa upplysningar. Tack på förhand. Ann-Sofie
 

Kjell Nordqvist
Postat den Måndagen den 27 November, 2000 - 21:26:   

Jag har på sistone haft anledning att intressera mig för smedsläkterna Gadde och Box. Jag ser dem inte nämnda i SVÄ:s lista över invandrare i
kategorin valloner. Kan någon ge mig besked om deras bakgrund.
Kjell Nordqvist
http://w1.586.telia.com/~u58606249/index.htm
 

Användarnamn
Postat den Lördagen den 16 Mars, 2002 - 18:08:   

Hej!
Jag heter Johan Nevelius och jag papper på henrik grells familj ner till mig själv. finns det nån som har mer info. om han och andra i hans släkt?
 

Lars Lundh
Postat den Lördagen den 27 April, 2002 - 23:12:   

Jag har också info från Heinrich Grell ner till mig själv. Det skulle vara kul och se vad du har.
Jag har programmet Gen 8.0.

Hör av dig så kan vi börja jämföra.

Hälsingar Lars Lundh
 

användarnamn
Postat den Måndagen den 06 Maj, 2002 - 18:02:   

Hej hej!
om det är mig du menar lars lundh. här är min mail adress: johan_neve@hotmail.com
 

Mathias N
Postat den Måndagen den 22 December, 2003 - 0:16:   

Hejsan!
Jag har information gällande Heinrich Grell. Den information jag har är främst koncentrerad på de tre första släktleden, sedan handlar det mest om Petter Gräll (Grell) f.1694 Godegård och hans efterkommande.
Vet att senaste meddelandet skrevs för länge sedan, men maila gärna om ni vill veta/vill dela med er av kunskap. matizta@hotmail.com
 

Jonas Palm
Postat den Torsdagen den 22 Juli, 2004 - 19:28:   

Hej!
Ärade Grellättlingar, kan ni ta er en titt på mitt inlägg igår under släkten Drugge. Tydligen har Grell, Gelotte och Droguet ngt gemensamt. Kanske Druggarnas anfader Johan (Jean) passar in i ert släktträd? Jag skriver motsv fråga under Gelotte oxå...
Mvh
Jonas Palm
 

kjell cederlind
Postat den Torsdagen den 06 Oktober, 2005 - 13:56:   

hej!
jag undrar ifall någon kan hjälpa mig att lösa följande problem:

den 1/11 1741 gifter sig en Stina Johansdotter med Johan Johansson vid Godegårds bruk.

i hfl för 1749 finns upptagna, vid bruket:
hjulmakare Johan Johansson,35år (1714-1770?)
h. Stina (Johansdotter?)28 år
döttrarna Cathrina(5) o Lisa (2)
samt bl.a.Änk. h. Maria(64) med sonen Johan Johansson (20år).

Kan denna Änka vara = Michelsdotter GRÄLL, f c:a 1685 och vigd 28/10 1706 med Johan Persson (c:a 1685- 17/10 1736) ?
 

ninaanders2
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 13 Februari, 2007 - 8:10:   

Roligt min farmor hette Gräll som ogift. Återkommer . Gifte sig och bodde i Dalarna . Svårt hitta vallonursprung.
 

Cegrell
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 10 Januari, 2010 - 3:14:   

en Cegrell här.
Intressant, 11:e generationen Grell (Efter Heinrich), och jag fick reda på det nu!

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: