Collin, Colling Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Collin, Colling « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Håkan Henriksson
Postat den Söndagen den 07 Mars, 1999 - 11:24:   

Jag söker alla tänkbara uppgifter om personer med namnet Colling. Jag har hittills i min forskning funnit att det finns åtminstone två släkter Colling i Sverige som har vallonskt ursprung. Den ena härstammar från harneskmakaren Collin de Saive, vars barn kallades Collingsson varav det senare blev Colling. Denna släkt förekommer i Arboga under 1600- och 1700-talen.
Den andra Collingsläkten härstammar från hammarsmeden Anthoine Colinet som kom till Sverige 1636 och senare var verksam vid Finnåkers bruk i Fellingsbro socken. Den släkten verkade sedan vid Iggesunds bruk i många generationer. De flesta med namnet Colling idag tillhör denna släkt.
Förutom dessa två släkter så finns det en annan Collingsläkt som dyker upp i slutet av 1600-talet vid Ramshytte bruk, Närkes Kils socken i form av hammarsmeden Anders Colling. Han kan vara släkt med de ovan nämnda.
Sedan finns det en Collingsläkt som dyker upp i Örebro stad på 1600-talet. De är borgare och verkar inte ha ett utländskt ursprung. Även i Stockholm förekommer personer med namnet Colling under 1600- och 1700-talen som ännu inte kunnat knytas till någon annan släkt.
Uppgifter om samtliga dessa släkter är av stort värde för att om möjligt kunna knyta samman dem. Se vidare min Colling-sajt där utförligare uppgifter finns om de olika släkterna.
http://user.tninet.se/~hia945i/genealogi/Colling/colling.htm
 

Michael
Postat den Måndagen den 06 September, 1999 - 14:05:   

Söker en harnesksmed sannolikt från Norrköping,
som levt runt sekelskiftet 1700, vid namn Olivier
Collin. Eventuellt annan stavning av namnet.
Skulle vara vallonske anfader i Sverige.
Tacksam för alla övriga upplysningar om släkten
Collin. Hälsning Michael Sten

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: