Herou, Hero, Henrot Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Herou, Hero, Henrot « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
Isaack Hero född 1779, bodde i Sätila..Anne Marie Storholt 02-10-12  9:53 
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Användarnamn
Postat den Lördagen den 19 Februari, 2000 - 0:05:   

Jag söker upplysningar om J.J. Herou och hans släkt.
J.J. Herou föddes 1775 när? var? föräldrar?
Han gifte sig i Vendel 1804 med
Augusta Wahlberg född 1781 när? Var? föräldrar?
De bodde på Vallby i Hagby sn 1808-1820 eller längre och de fick 3 barn där: Alfons, August och Adolph Ferdinand.
Var de släkt med Anders Wahlberg i grannbyn Skälby i Ramsta sn?
J.J. Herou var befallningsman och landscamrerare.
Vad hände med släkten efter 1820?
Tacksam för alla upplysningar.
Arne Forsman e-post: afors@algonet.se
Kronotorpsg. 3, 602 09 Norrköping
 

Arne Forsman
Postat den Tisdagen den 12 September, 2000 - 14:44:   

Hej!
Jag söker upplysningar om Jacques Henrotte som står upptagen i mormonernas lista (på FamilySearch) för Evangeliska Kyrkan i Frankenthal i "Pfalz, Bayern".
Det finns flera städer Frankenthal.
Den största i Pfalz, en mindre på Ruegen i Mecklenburg-Vorpommern (i norra Tyskland) och en annan mindre i Sachsen.
I nuvarande Bayern däremot finns inget Frankenthal, men en gång (ca 1850-ca 1920 eller så) hörde hela Pfalz till Bayern. (En komplikation med namnen är att det finns ett område i nordöstra Bayern som kallas Oberpfalz)
Det Frankenthal, det här är fråga om, ligger i den nutida delstaten Rheinland–Pfalz i Tyskland, väster om Mannheim på västra sidan av Rhen.

Följande kan vara av intresse. År 1562 lät Kurfursten Fredrik III av Pfalz en grupp flyktingar bestående av reformerta flamländare och valloner slå sig ner i Pfalz och bilda en reformert församling i Frankenthal. Gruppen bestod av guld- och silversmeder, gobelängvävare, köpmän och andra hantverkare. De var driftiga och deras verksamhet ledde till ett ekonomiskt uppsving och Frankenthal fick stadsrättigheter 1577. Bland dessa invandrare fanns troligen också reformerta valloner från norra Frankrike.
Under 30-åriga kriget och Pfalziska tronföljdskriget förhärjades Frankenthal och i september 1689 stacks staden i brand av franska trupper och förstördes nästan helt och hållet.
Även i närliggande Heidelberg fanns det en Evangelisk församling med valloner.
Vet man något om valloner utvandrat från Frankenthal och/eller Heidelberg till Sverige?
MVH Arne Forsman
 

Martin Casterud
Postat den Lördagen den 21 Oktober, 2000 - 15:03:   

Hej Arne! Den Jacques Henrotte du nämner ovan, är det möjligen ett försök att identifiera den till Sverige inflyttade plåtslagaren Jacques Henrot? Jag skulle gärna vilja vet mer om detta i så fall... En tanke angående Jacques ursprung [jag skriver ur minnet]; när jag läste Bertil Kjelldorff "Släkerna Hero/Herou i tidiga led" i SoH SoH 1994 s137-183 reflekterade jag över den bifogade handlingen rörande brodern Goffin. Där nämns en onkel Salomon Speckas, borgare och köpman i Liege. Utan att känna till alltför mycket om släkskapsbenämningar undrar jag om detta skulle kunna vara en morbroder till Goffin [och kanske även Serva och Jacques]. Om det stämmer skulle det kunna vara en ny infallsvinkel för att finna de tre bröderna Henrots ursprung. Har någon kanske en kommentar på denna teori?
 

Hultis
Postat den Söndagen den 25 Februari, 2001 - 2:21:   

Hej Martin! Min far släktforskar just nu på min mors släkts sida och är nere på tidigt 1600 tal. Där finns en Jacques Henrot född 1595 i Theux i Belgien död 1673 i Kila sn, plåtslagare.
Han fick en son som hette Hindrik Jakobsson Hero född 1618 i E-län, död 1657 i Kila sn D-län, hammarsmed Gift ca: 1650 i Finspång, Risinge sn med Karin Ersdotter f.i Risinge sn.
De fick en son som hette Anders Hindriksson Hero f. 1652 i E-län, död 1692 i Bjurtjärn sn, mästersmed, hjulmakare. Gift 1684 med Margitta
(inga övriga upplysningar om henne.)
Deras son hette Hindrik Andersson Hero f.1692 i Bjurtjärn sn, död där 1743, Mästersmed. Gift 1713 i Bjurtjärn med Birgitta Ersdotter f, 1693 i Bjurtjärn sn, död där 1769. Deras son hette Hindrich Hindriksson Hero f, 1728 i Bjurtärn sn, död 1800 i Gåsborn sn, smed, masmästare. Gift 1749 i Gåsborn med Stina Jansdotterf, 1730 i Bjurtjärn sn, död 1800 i Gåsborn sn. Därefter försvinner släktnamnet Hero.
Finns något samband?

Ingvar Hultgren
 

Emily
Postat den Lördagen den 12 Maj, 2001 - 14:04:   

Hej!
Jag söker upplysningar om Johan Heros barn. Johan föddes 1698 i Godegård (E). Han hade förmodligen sex eller sju barn, men vart tar de vägen och vilka gifter de sig med?

Emily Gustafsson
 

Arne Forsman
Postat den Tisdagen den 05 Juni, 2001 - 15:47:   

Hej Emily!
Jag har en del om ättlingarna till Jacques (Jacob)
Henrot, född ca 1593 i Theux i nuv. Belgien. Han kom till Norrköping 1631 och var verksam som platineur där och på andra ställen. Död 1673 i Ålberga i Kila (D).
Vilka var Johan Heros föräldrar, syskon och hustru?
Omjag får reda på det, kanske jag har en del upplysningar. Det finns nämligen flera Jacob Hero.
Hälsningar Arne Forsman
 

Emily
Postat den Lördagen den 09 Juni, 2001 - 10:18:   

Hej Arne!

Johan Hero var gift med Eleonora Catharina Stare och hans föräldrar var Lamber Hero (f. 1658 d. 1733) och Elisabeth Cardon. De bodde i Godegård (E) och hade förutom Johan nio barn; Anna (f. 1696 d. 1698), Anna (f. 1701 d. 1703), Hindrich (f. 1704 d. 1736), Helena (f. 1707), Elisabeth (f. 1707), Hedvig (f. 1710), Isaac (f. 1713), Petter (f. 1715) och Lambert (f. 1718).
Jag vet att Johan Hero hade barnen Lambert och Elias, men sedan finns även en flicka Catharina och ett par andra pojkar som skulle kunna vara hans barn. Förmodligen var de sex eller sju stycken. Det är alla dessa barns ättlingar som jag är intresserad av.

Hälsningar Emily Gustafsson
 

R-M Simu
Postat den Torsdagen den 18 December, 2003 - 15:13:   

Min ffmmffffmfff hette Serva Henrot och var född före 1590 i Theux i Belgien. Går det att spåra släkt ifrån hans hemtrakter på något sätt? Vet ej var i Sverige Serva Henrot eller hans son Henrik Servasson Hero, född före 1615, arbetade men sonsonen Kristofer Henriksson Hero dog 1717 i Stålbo, Österfärnebo. Han var mästersmed.
 

Sara Wikstrand
Postat den Måndagen den 05 Januari, 2004 - 19:30:   

Hej!
Jag söker info om min morfars far Herman Herou, bror till operasångaren Josef Herou (född 6 okt 1884) och Rut Herou. Herman Herou ska ha avlidit omkring 1907 och min morfar vet knappt något om honom. Det enda vi har är ett foto. Jag är intresserad av att få reda på så mycket som möjligt. Framförallt om Hermans föräldrar samt nu levande släktingar!
Hälsningar!
Sara Wikstrand
sara@wikstrand@hotmail.com
 

Donald Freij
Postat den Tisdagen den 06 Januari, 2004 - 21:36:   

Hej Sara!
Jag sökte på CD-skivan Sveriges Befolkning 1890 och hittar ingen Herman Herou född 1884. Däremot så hittar jag en Erik Gustaf Herman Herou född 1883 i Gävle.

Fadern till denna Herman är Karl Gustaf Andersson Herou född 1857 i Tryserum i Kalmar län. Modern är Anna Lovisa Blom född 1857 i Kvarsebo i Östergötland. Möjligen är det rätt föräldrar till Herman.
Mvh
Donald freij
 

Staffan Tronestam
Postat den Torsdagen den 08 Januari, 2004 - 13:22:   

Hej Sara!

På 1890 års folkräkning så finns detta.

Karl Gustav Andersson Herou föddes 1857 han föddes i Tryserum Kalmar län. Modern hette Anna Lovisa Blom f 1857 i Kvarsebo Östergötlands län.

Barnen

Signe Maria Elisabeth Herou f 1880 Hannäs Kalmar län
Erik Gustaf Herman Herou var född 1883 i Gävle d 1907 (son Herman f 1906 moder Hulda karlsson senare gift Gustafsson, hennes föräldrar Anders o Betty Karlsson f Breguet i Bromma.)
Karl Josef Nicanor Herou var född 1884 6/10 i Gävle.
Maria Lovisa Helena Herou f 1886 1/9 Gävle g Söderström d 8/1 1972 i Gävle, änka 27/12 1947
Olga Anna Linnea Herou f 1888 i Gävle
Ruth Herou född efter 1890

Familjen levde i femte kvarteret i Gävle.

På den här länken nämns operasångaren Josef där hans födelsedatum också finns med.
http://www.lysator.liu.se/runeberg/nfcp/0209.html

Tyvärr så finns inte födelsedatum bara årtal i folkräkningarna.

Herman Herous son.

Herman Ferdinand Gustafsson f 1906 13/2 Bromma d 1996 1/9 Hässelby gm Harriet Linnea f 1910-06-22 Gustav Vasa Stockholm d 1971-03-12 Bromma,
föräldrar till skådespelaren Björn Gustafsson och Lena g Mattsson.

Jag har även använt svensk dödbok och Sveriges befolkning 1970.

Hälsningar Staffan Tronestam
 

Sara Wikstrand
Postat den Tisdagen den 13 Januari, 2004 - 16:16:   

Hej igen!

Är det någon som vet vad Karl Gustav Andersson Herous föräldrar hette?

Hälsningar!
Sara Wikstrand
 

Jonas Palm
Postat den Tisdagen den 07 September, 2004 - 23:35:   

Hej!
Ni känner säkert redan till hemsidan nedan (från 2003). Men jag vill i alla fall tipsa. Germains (och Herbillons) släktforskningsrapporter är bl a refererade där:

http://muwke.free.fr/HENROTTE/etymologie.html

Mvh
Jonas Palm

 

Per-Ulf Allmo
Postat den Onsdagen den 08 December, 2004 - 2:10:   

Hej, jag forskar på nyckelharpospelmän. Har någon fler uppgifter om nedanstående Herou?

Herou, Adolph Leonard
f. 1741 i Stockholm och d. 17 maj 1818 i Fors gård, Tierp s:n
föräldrar: befallningsmannen Peter Herou, f. 1702 i Södermanland, och h. Margareta Malmberg, f. 1711 »uti Waxholm«.
Kommer senast 1784 till Hillebola bruk, Österlövsta s:n, som skrivare tillsammans med sin mor. År 1795 blir han »Bruks Casseur« vid Ullfors bruk i Tierp.
Nyckelharpa i bou.
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Onsdagen den 08 December, 2004 - 23:11:   

Per-Ulf!

Fadern var född 1700-10-30 i Tegeltorp, Frustuna (D), död 1782-01-20 i Hillebola bruk. Modern var född 1710-04-18 i Vaxholm och dog 1797-06-18 i Ullfors bruk.
Källa Bertil Kjelldorff.
 

Kicki Wahlström
Postat den Söndagen den 06 Februari, 2005 - 19:19:   

Hej!
Jag är ny på detta forum och inte ens säker på att mina anor hör hit, men det är det jag vill fråga om. Har i mina anor stött på en hjulmakare Claes Heron död 1723-10-16 i Undenäs, gift med någon Annika. De två hade barnen Maria, Claes, Jakob och Jean födda någon gång 1670 och frammåt. Jakob omnämns vid sin vigsel 1699 som Boijes kolare.
Jag vill nu fråga om denna släkt Heron på något sätt kan höra till Släkten Herou fast efternamnet har ändrats på vägen? Kanske verkar långsökt och konstikt att fråga men hörde att de utan belägg trodde att de gjorde de för att släkten Herou fanns i trakterna kring Örebro.

MVH Kicki
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Söndagen den 06 Februari, 2005 - 23:12:   

Kicki!

Namnet Herou läses ibland som Heron. Bl.a. inenehåller Söderskivan sådana misstag där man lätt kan konstatera att det handlar om en felläsning. I detta fall är det lite svårare. Det står verkligen Heron i Undenäs kyrkböcker. Clas står även som sa(de)lmakare och vagnmakare.
Förnamnen Jakob och Klas är vanlig bland valloner. Kanske någon annan kan klara ut ursprunget? Har du hittat namnet Heron senare?

Hälsningar
Stig Geber
 

Kicki Wahlström
Postat den Söndagen den 06 Februari, 2005 - 23:34:   

Hej Stig!
Glad att du svarade på mitt inlägg och hoppas att det finns fler som kan hjälpa mig reda ut detta. Min ana går via Clas dotter Maria och hon heter Clasdotter men jag har sett i Undenäs böcker att sonen Jakob heter Classon Heron och sonen Clas tar namnet Heron. Maria gifter sig med Nils Larsson från Hanebäcken, vars urspung jag inte kunnat spåra ännu, deras dotter i sin tur gifter sig med en, som senare blir masmästare på Igelbäcken, Joseph Jeanson. Inte heller hans ursprung har jag lyckats lösa.
Ja det är inte mycket mer jag kan bidra med just nu.
MVH Kicki
 

Jonas Palm
Postat den Måndagen den 07 Februari, 2005 - 16:35:   

Hej Geber mfl!

Jag har intresserat mig för namnet Claes och haft ett tidigare inlägg ang detta på vår sajt som
svar på en fråga från Kjell Cederlind. Martyrskap hos kristna protestanter verkar vara minsta gemensamma nämnaren. Den första martyren i detta sammanhang, som man känner till är Weynken Claes (baptist), medan Jan Claes (mennonit) utgör ett senare exempel. Dessa skrev hymner under sin fångenskap inför avrättningen och dessa publicerades senare och sjöngs i deras kyrkor. Mitt inlägg är dock en spekulation i ämnet.

Se några sajter nedan:

Baptist History
... The first martyr whose name is recorded was ?Weynken Claes? daughter of ... last words
were, ?I cleave to God.? 1 In the same year Jan Walen, and ...
www.reformedreader.org/history/cramp/s05ch05.htm - 41k - Cachad - Liknande sidor

The Principle of Nonresistance
... The martyr Jan Claes, who had printed and distributed a number of Menno Simons'
books, and was executed in 1544 at Amsterdam, wrote: www.bibleviews.com/Nonresistance-Horsch.html - 64k - Cachad - Liknande sidor

Hymnology of the Mennonites in the Netherlands
... the Mennonites, and soon pushed aside the martyr songs. ... Eeeuwouts, Jacques Outerman,
Hans de Ries, Claes Ganglofs, Leenaert Clock, Jan Jacobsz, and ...
www.mhsc.ca/encyclopedia/contents/H952ME.html - 19k - Cachad - Liknande sidor

Mvh
Jonas Palm

 

Jonas Palm
Postat den Fredagen den 11 Februari, 2005 - 15:25:   

Hej igen!
Några till martyrer (och/eller rebeller) av släkten Claes kan studeras på denna sajt:

EbooksLib, votre source pour des eBooks de qualité
... execution cost the King of Spain the greater part of his possessions in the Netherlands. ...
Hanging over the fire-place, Van Claes the martyr, painted by ...
fr.ebookslib.com/?a=sa&b=549 - 37k - Cachad - Liknande sidor

Jag saxar lite:

"The house in which the events of this histor occurred stands at about the middle of the rue de Paris, and has been known at Douai for more than
two centuries as the House of Claes. The Van Claes were formerly one of the great families of
craftsmen to whom, in various lines of production,
the Netherlands owed a commercial supremacy
which it has never lost. For a long period of time the Claes lived at Ghent, and were, from generation to generation, the syndics of the powerful Guild of Weavers. When the great city revolted under harles V., who tried to suppress its privileges, the head of the Claes family was so deeply compromised in the rebellion that, foreseeing a catastrophe and bound to share the fate of his associates, he secretly sent wife, children, and property to France before the Emperor invested the town. The syndic's forebodings were justified. Together with other burghers who were excluded from the capitulation, he was hanged as a rebel, though he was, in reality, the defender of the liberties of Ghent.

The death of Claes and his associates bore fruit.
Their needless execution cost the King of Spain the greater part of his possessions in the Netherlands. Of all the seed sown in the earth, the blood of martyrs gives the quickest harvest."

Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm
Postat den Fredagen den 11 Februari, 2005 - 20:18:   

Hej igen Geber mfl!

Diskussionen ang bakgrunden till det vanligt förekommande namet Claes hos valloner har kommit att hamna under släkten Herou. Då frågan ställdes här tar jag mig dock friheten att fortsätta den under denna släkt. Vän av ordning frågar sig
naturligtvis om ngn smed fick namnet Claes under den intressanta tidsperioden. Om det fanns ngn sådan namntradition för smeder. Jodå, det är visserligen oklart om Claes Claessen Smit är vallon, men se ändå sajten nedan:

Vignettes
... Rapalje, was described as an "old Walloon widow" in May ... was a minister in the Dutch
Reformed Church, in ... Geertruyd married that same year Claes Claessen Smit, a ...
users.wirelessfrontier.net/~acree/yvig.html - 41k - Cachad - Liknande sidor

Jag saxar lite:

"GEERTRUYD JOCHEMS WILLEKENS, of Hamburg, Germany, came to New Netherland with her first husband,
Hendrick Gulick, and their baby, our ancestor Joachim, in 1653. Hendrick, unfortunately, died soon after their arrival. Geertruyd married that same year Claes Claessen Smit, a blacksmith, by whom she had her second child, our ancestor Neeltje. They were among the first settlers in New Utrecht (Long Island) in 1657."

Mvh
Jonas Palm

 

kjell cederlind
Postat den Lördagen den 12 Februari, 2005 - 12:09:   

hej!
jag påbörjade en "tråd" kring Classon/Claesdotter under rubriken "VALLONER ?" i aug-04.
Skälet var misstanken om att det kunde handla om vallonättlingar som tappat sitt släktnamn
Men jag fortsätter med några ord DÄR, så att det inte "göms" föra alla andra under Herou!
 

Jonas Palm
Postat den Lördagen den 12 Februari, 2005 - 17:45:   

Tack Kjell!
Vi hade ju en diskussion ang Claes tidigare. Undras vad som hänt med de inläggen? Jag har sökt, men inte hittat de. Claesdiskussinen får ju inte "dränka" släkten Herou. Jag fortsätter därför på den "tråd" du nu skapat om jag hittar ngn mer info ang Claes/Claesson/Cleasdotter.
Mvh
Jonas Palm
 

kjell cederlind
Postat den Lördagen den 12 Februari, 2005 - 18:08:   

hej, Jonas!
det var under "Vallon-ättlingar, som tappat sitt.."

Mvh
Kjell
 

Solveig Herou
Postat den Lördagen den 16 April, 2005 - 10:49:   

Hej!
Jag söker anor till Karl Johan Herou Född 1863 08 29. Gift med Erika Maria Kvist f.1869 08 20.De bodde i Borlänge. Barn Ivar Rickard Ida Arthur Knut.
Mvh
Solveig Herou
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Söndagen den 17 April, 2005 - 0:26:   

Solveig!

Johan Herou föddes i Gåsborn som son till Olof Olofsson H. f 1835 och Johanna Karlsdotter f 1840 i Säfsnäs.
Johan och Erika bodde i Gåsborn innan de skildes omkring 1894-1900 varefter Erika flyttade till Borlänge medan Karl Johan och Artur bodde kvar i Gåsborn.

Hälsningar
Stig Geber
 

Solveig Herou
Postat den Fredagen den 22 April, 2005 - 16:01:   

Hej Stig!
Tack för upplysningen. Vet du någon som har forskat om denna gren av släkten Herou? Jag vill gärna veta hur namnet stavas i kyrkböckerna. Vart vänder jag mig?
Hälsningar Solveig.
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Fredagen den 22 April, 2005 - 22:16:   

Solveig!

Namnet stavas ofta Hero i trakten runt Gåsborn.
Jag forskar i släkten och du får gärna ta kontakt med mig. Adressen får du om du klickar mitt namn till vänster.

Hälsningar
Stig Geber
 

Fredd
Postat den Måndagen den 25 April, 2005 - 8:05:   

Hej!
Jätteroligt att hitta fler som forskar i Henrot/Herou/Hero-släkten!

Jag sammanställer lite här nedan om mina rötter i denna släkt (det är räknat från min farfars far och nedåt). Ni som har mer uppgifter, länkar, tips på litteratur både om släkten och vart de har bott, varit verksamma m.m., bilder och allt annat upptänkligt kan maila detta till fredd.holm@telia.com

Mvh, Fredd
Filipstad

FMM
Maria Herou, f. 1790- i Hjulsjöhöjden, Gåsborn,
d. 1862-04-18 i Hällefors. Bosatt i Lilla Tomsjön, Hällefors.
MM XII:1725-1726:113 10 34
Jansdotter, Maria. Född 1790 i Hjulsjöhöjden, Hällefors (Hällefors AI:12A 1851-60 s. 188). Död 1862-04-18 i Silkesdamm, Hällefors (Hällefors AI:13B 1861-70).

FMMF
Jan Herou (Jan Henriksson Hero)
f. 1761-01-14 Gustafström, Gåsborn (S) (Igelhöjden, Gåsborn?)
d. 1839-10-31 Hjulsjöhöjden Hällefors (Hjulsjöhöjden, Gåsborn?)
Gift med Kajsa Fagrell

FM MF F
Hindrik Herou, Hammarsmedsmästare (Mästersmed?) (Henrik Henriksson Hero)
f. 1728-04-13 Lanforsen (Lanfors hammar?), Bjurtjärn (S)
d. 1800-02-19 Igelhöjden, Gåsborn (S).
(Far: 88 Mor: 89 Barn: 22)

Gift 1751-01-05 i Kroppa (S) med Stina Jansdotter

FM MF FF
Hindrik Herou, (Henrik Andersson Hero) Hammarsmedmästare, f. 1692-06-24 (alt. 1691-04-17 Kjell G. Åberg) Lanforshammar (Lanfors torp?), Bjurtjärn
d. 1743-04-12 Lanfors hammar, Bjurtjärn.
”Hero, Hindrik Andersson . Mästersmed. Född 1692-06-24 i Lanforstorp Bjurtjärn (S). Död 1743-04-12 i Lanforshammar (S). Begravd 1743-04-17 i Bjurtjärn. Är som hammarsmed verksam vid Lanfors hammar till sin död. Han anges vara lärdräng 1715. Erhåller mästersvensbrev 1716 och mästarbrev 1718. Från 1725 står han som ansvarig för den nedre hammaren vid Lanfors. Vid ett hammarting i Karlskoga 21/5 1730 är han stämd för att ha snattat järn till ½ punds vikt (ca:4 kilo), vilket han lämnat en bonde som betalning för bete åt djuren. Han döms ersätta järnet med 16 öre och i rättegångskostnad betala 8 Dr Smt. År 1734 träder sönerna Johan och Clas in som kolpojkar hos fadern.”

Gift 1713-09-27 med Birgitta Eriksdotter

FM MF FF F
Anders Herou (Anders Henriksson Hero) Mästersmed f. 1645- Risinge, Finspång (Lanfors hammar, Bjurtjärn?)
d. 1691-10- Lanfors hammar, Bjurtjärn (S).
”Mästersmed vid Lanfors övre hammare i Bjurtjärn.
(Något osäkert om vem som var Anders far. Två Hindrich finns att välja mellan).”
(Far: 352 Mor: 353 Barn: 88)

Gift 1683- med Margita Andersdotter

FM MF FF FF
Hindrik Jakobsson Herou (Henrik Jakobsson Hero)
f. 1617-
d. 1669 Horndal, By (W)
Hammarsmed i Finspång 1638-39.
(Far: Mor: Barn: 176)

Gift 1638-06-17 i Risinge, Finspång (E) med Karin Eriksdotter (Ersdotter)

FM MF FF FF F
Jacques Henrot, plåtslagare. f 1593 Theux, Belgien.
d. 1673-04-06 Ålberga, Kila (D)
”Henrot, Jacques. Plåtslagare. Född Före 1595. Död 1673-04-06 i Ålberga bruk Kila sn. Jacques återfinns först på en nöjdförklaring daterad i Norrköping i augusti 1630. En anteckning i Norrköpings memorial år 1630 anger att Jacques Henrot, platineur, vill avresa med sitt barn. Inget framgår om resans mål och syfte. Jacob plåtslagare är verksam i Norrköping 1631, vid Finspång, Risinge sn 1638-1642 och vid faktoriet i Norrköping 1652. År 1652 påträffas Jacob sista gången i mantal. Han kan därmed vara född så tidigt som 1589. Han och hustrun följer sonen Anders från Norrköping till Ålberga bruk, där båda dör år 1673. Jacob kan då vara 84 år gammal.

Översättning från Leufsta-arkivet i Riksarkivet:
Jag Jacqs Henro, plåtsmed, medger, att jag varit nöjd och tillfredsställd med min lön i Sverige i den bortgångne mäster Willems tjänst. Därutöver har Louis De Geer bistått mig i min nöd och givit mig 40 RD:r, som han reserverat för min räkning hos sin svåger Hans Boors i Amsterdam. Upprättat och underskriver i Norrköping 20 augusti 1630.

Jaccquues Huko”

Familj med:
FM MF FF FF M
N N
Född före 1600. Död 1673-03-12 i Ålberga bruk, Kila (D)

Barn:
Henrik Jakobsson Hero (1618 - 1669) (se 350)
Johanna Jakobsdotter Hero (1624 - )
Margareta Jakobsdotter Hero (1627 - )
Anders Jakobsson Hero (1628 - 1691)
Johan Jakobsson Hero (1634 - 1675)
Jacob Jacobsson Hero (1638 - 1673)

FM MF FF FF F
N N Henrot

Barn:
Serva Henrot (1585 - 1656)
Jacques Henrot (1593 - 1673)
Goffin Henrot (1596 - 1631)
 

Benny Borgstrand
Postat den Tisdagen den 16 Augusti, 2005 - 23:09:   

Min farfars farfars farfars far Nils Borgstrand(Hammarsmedsmästare) född cirka 1710 död 1783-04-21 Böllerum var gift med Catharina Herou Johansdotter född 1721-10-07 i Överum Västra Ed och död 1807-04-05.

På Chatarina har jag antavla som sträcker sig långt bak,men på Nils sida gäckar det ännu vem hans far och mor var.

Har sökt på åtskilliga forum men ej fått något konkret,dock en del värdefulla tips att ev Bertil Kjelldorf kan ha ev upplysningar att ge.

Fler efterföljande anor till Nils var smeder och Borgstrand tillhör ju smedsläkter så jag antar att hans föräldrar går att finna i dom kretsarna.

Har även smedsläkten och vallonsläkte på min mors sida (Drugge) som jag har fått en fin antavla av Stig Gerber (tack för det)

Tips om Nils eller ännu bättre svar på vem hans föräldrar var vore toppen.
 

Calmestrand
Postat den Torsdagen den 19 Januari, 2006 - 22:30:   

Hej!

Försöker hjälpa några äldre syskon, som jag lärt känna, att få lite rätsida i sina rötter på deras mors sida. Deras mor Klara Herou avled i barnsäng 1932 i Trollhättan. Hon kom från Hällefors och var troligen född 1898. Fadern ville aldrig berätta för barnen var modern begravdes. Barnen placerades efter moderns död på barnhem. Tacksam för upplysningar.

Bästa Hälsningar Lena Calmestrand
 

Birgitta Kroun
Postat den Lördagen den 02 September, 2006 - 2:57:   

Birgitta Kroun

Postat den Lördagen den 02 September, 2006 - 2:42:
Jag har tagit fram en bunt med stenciler som min morfar Richard Herou en gång har skrivit om sin barndom och uppväxt och även en del om övriga vallonsläkter i sverige. Tyvärr börjar stencilerna att bli lite dåliga att läsa men det mesta går fortfarande bra att se.

Min morfars farfar var Olof Herou född år 1835 och död 1915, bosatt på Gräsåsen, Gåsborn. Min morfars far hette Karl Johan Herou född 1863 död 1942.

Min morfar Richard Herou är född 1890 på Gräsåsen, Gåsborn. Min mor föddes 1916 och har i år firat sin 90-årsdag.

Olof Herou (min morfars farfar) var bosatt i Gräsåsen, Gåsborn, där han arrenderade ett torp. Hans sysselsättning var huvudsakligen skogsavverkning samt kolning av milor. Med sina 2 hästar utförde han transporter av träkol till Elfsjöhyttan och Vintersjsön f v b till Hällefors Bruk och Sikfors.

Karl Johan Herou (min morfars far) byggde en mindre stuga i närheten av en bäck. Platsen hette Kuntåsen. Vid bäckens utflöde byggde han en liten smedja. Förutom arbetet i smedjan var han instrumentmakare och bl a tillverkade han 26 st gitarrer. Sedermera flyttade han till Lesjöfors och byggde där en mindre fastighet på Axeludden omkring år 1902 som han sedan sålde år 1910. Han byggde sedan ett par mindre fastigheter i Filipstad, Pilgrimsbacken och var under denna tid anställd vid vagnfabriken nära Östra station. (Här byggde en en motor till ett tröskverk som med "dunder och brak" fungerade).

Från 8-årsåldern växte min morfar tillsammans med 3 av sina syskon upp hos sina morföräldrar Lars Kvist och hans hustru, (deras barn är John, Gustaf och Maria som är min morfars mor), Gräsåsen, då deras försäldrar hade tagit ut skilsmässa. Ja, det finns mycket att skriva om...... John som var sångare utvandrade till Amerika och blev även där medlem i en sångförening samt öppnade i Chicago en musikhandel. Gustaf flyttade till Borlänge och blev åkeriägare. Maria (min morfars mor) gifte sig med vallonättlingen Karl Johan Herou (morfars far enl ovan).

Någon som känner till denna släkt och kan berätta mer för mig eller någon som vill veta mer om det som min morfar skrivit om dem?.
 

Ulf Öhman
Postat den Lördagen den 16 September, 2006 - 21:55:   

Hej. August Hero bosatt i Göteborg, min morfars far. Kuskägare, gården låg mitt i en nuvarande rondell i Majorna nära Västra kyrkogården.
Vad kan man få reda på mer om honom?
Mvh Ulf
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Söndagen den 17 September, 2006 - 9:00:   

Betr August Hero

Ulf!

Kan du ange något årtal då August Hero föddes eller dog. Om inte har du kanske namn på din morfar och något årtal för honom som väl också hette Hero?

Hälsningar
Stig Geber
 

Anna Rasmussen
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 29 Maj, 2007 - 11:04:   

Hej!
Jag letar efter föräldrarna till Magnus (Andersson) Hero /Herou. De hette Anders Hero (född ca 1710-15 i Eds bruk eller Överum) och Margareta Heliua /Helii.
Magnus är född 1738-12-30 i Yxnerum, Östergötalnd och bodde med hustrun Maja Greta Samuelsdotter (f 1746-08-20, Tryserum, Småland) i Ingelsbo i Tryserum. de hade 6-7 barn...

Är glad för all info, främst bakåt i tiden,, om Anders Hero och hans fru...

mvh Anna
 

Karl-Henrik Ryden
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 10 Juli, 2007 - 23:17:   

Hej Anna,
Enligt mina uppgifter så var Magnus föräldrar Anders Herou född ca 1690 i Svennevad och död 1765-02-12 i Faltingstorp, Yxnerum. Modern Var Margareta Bengtsdotter Rydelia född 1700-08-31 i Eds Bruk, Västra Ed. Flera syskon är födda i Västra ed och Lofta mellan 1720 och 1735.
/kalle
 

Sara Wikstrand
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 28 Augusti, 2007 - 14:57:   

Hej,
började för flera år sedan söka efter min morfars far, Herman Herou, född 1884 i Gävle. Han var bror till operasångaren Josef Herou. Har bl a via detta forum fått en hel del ny information av vänliga människor som sett mina inlägg.
Nu försöker jag komma lite vidare och undrar därför om någon känner till nu levande släktingar till Hermans systrar Maria Södertröm, Olga Almström, Emma Rylander eller brorsdottern Dagmar Gustafsson? Mina efterforskningar inriktar sig främst på att hitta fler människor som vet något om Herman Herou. Min morfar var född utom äktenskapet och träffade aldrig sin far. Därmed har ingen i vår släkt träffat Herman Herou.
Hälsningar!
Sara Wikstrand
Bromma
 

Thomas Ek (thomas)
Ny medlem
Användarnamn: thomas

Meddelande Number: 12
Registrerat: 8-2007
Postat den Lördagen den 08 September, 2007 - 18:14:   

Hej! När jag tittade i dödboken över Gåsborn och upptäckte på GID:490.36.43900 att det inom loppet av 2 dagar 13-14 april dör det 4 personer på Igelöjden av Rödsot (shigellainfektion), bl.a. Peter Hero, ställer jag mig frågan om det var så vanligt att en sjukdom slog ut en begränsad ort/plats på så kort tid? Personligen blev jag rörd när jag såg detta och trodde först att någon olycka hade varit framme - men så icke.
Hälsningar
Thomas
 

Hans Göran Eriksson
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 11 Mars, 2008 - 1:11:   

Hej Sara Wikstrand!
Tack för att du letar efter din morfars far, Herman Herou. Min mor som är biologisk dåtter av Emma Rylander hadde ett fotografi av operasångaren Josef Herou. Jag kommer ihåg att hon berättade om att Josef var operasångare och det var något hemligt över historien. JAg har förstått detta när jag ble vuxen. Det var då jeg fikk veta att Emma Rylander var min biologiska mormor. Min mor Anna Lisa (Annalisa)blev som liten - 3, eller 4 år gammal - adoptert av Mauritz och Vendela Whalgren. Jag träffade Emma Rylander i 1965 under ett besök hos henne i Stockholm. Hon var en mycket vännlig kvinna. Min mor var sparsam med att berätta något om hennes bakgrund og släkt även om jag och mina syskon varje påsk när vi var små fikk en paket med chokolade - påsk ägg - från Gävle som det blev oss sagt var från tante Mia i Gävle. Detta kan kanske vara Maria Södertröm?

Mina efterforskningar inriktar sig främst på att hitta fler människor som vet något om Emma Rylander.

Det har varit mycket hjälpsamt för mig att läsa dom svar du har fått på dina frågor. Om du, eller andra som läser detta kan hjälpa mig att komma vidare är jag mycket tacksam.
Hälsning,
Hans Göran Eriksson
Trondheim, Norge
 

Birgitta Micksäter
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 16 September, 2008 - 17:46:   

Hej, min fm mf mf mf ff ff är Jacques Henrot/Herou, f 1593 el-95 i Theux, Belgien,
d.1673-04-06, jag har kunnat följa hans ättlingar
till Stina Jansdotter Fagrell f. 1801-05-27 Gåsborn d 1875 som är min fm mf mor.

Jag har även funnit Jacques Henrot/Herous far, Pin Henrot f. 1560 i Belgien.

Jag skulle gärna vilja veta mer om min släkt så
välkommen att skicka ett E-mail till
Lillyek@hotmail.com
Tack på förhand
Birgitta Micksäter
 

rose-marie marcusson
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 06 Januari, 2010 - 16:59:   

Hej! Jag har precis börjat att släktforska och har nu koncentrerat mig på min mammas sida. Där har vi släktnamnet Herau och som jag nu stött på i formen/stavningen Hero- jag har nu fastnat på en Arvid Hero f 1768 19/12 Tryserum, Östergötland - gift med Lena Nilsdotter och som var född i Ukna. Har lite svårt att tyda i församlingsböckerna hans föräldrar mm så jag kan leta mig vidare. Tacksam för hjälp om det är någon som kanske vet något mer om min släkt.

Hälsningar Rose-Marie Marcusson
 

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 06 Januari, 2010 - 18:11:   

Hej Rose-Marie!

C:3 Tryserum s 398
*1768-12-19 Arvid
Mest. (mäster) Bengt Heros i Åläng och hust Cathrina Persdotters barn.

AI:1 Tryserum s 26 Åläng (1809-11)
Masmäst Arvid Hero f 1768-12-19 Tryserum
H Lena Nilsdotter f 1768-03-17 Ukna
+ flera barn.

Det finns endast en Bengt Hero på smedskivan 6:

Bengt Hero f 1724-10-27 Eds bruk, V Ed (H)
masmästare i Yxnerum, inget dödsdatum.

g 1758-12-26 Yxnerum med Katarina Persdotter (från Fassingstorp vid vigseln).

Barn:
Anders f 1762-10-19 Fassingstorp, Yxnerum.
Peter f 1765-11-28 "

Sonen Arvid ej nämnd här, men detta bör vara rätt familj. Man har kanske inte tidigare kunnat hitta vart de har flyttat efter Yxnerum...

Enl smedskivan är Bengts föräldrar masmästaren Anders Johansson Hero dp 1690-11-02 Svennevad (T), d 1765-02-12 Fassingstorp, Yxnerum. Maria Greta Bengtsdotter Edelin f 1700-07-31 Eds bruk, V Ed, d 1775-09-27 Eds bruk, V Ed. Gifta 1716-10-21 V Ed.

Uppgifterna från smedskivan bör kontrolleras i kyrkböckerna.

Mvh

Britt-Marie
 

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 06 Januari, 2010 - 18:41:   

Hej!

Jag tittade lite noggrannare i hfl AI:1 Tryserum, Åläng. Längre ner på sidan finns dessa personer:
Åläng

C:4 Tryserum s 370
db 1810-12-03 (bg 9/12)
H Caisa Persdotter från Åläng, nat. 1732 d 6 sept. Föräldr: B(onden) Per Paulsson, H Kersti Larsdotter på Säfrum, Ringar(um). Ålderdomsbräcklighet, 78 år.

C:4 Tryserum s 373
db 1812-01-11 (bg 19/1)
Ä(nkl) masm Bengt Hero i Åläng. Par=parentes=föräldr: masm Anders Hero, H Margar. Bengtsdotter fr Ed, nat. på Eds bruk d 27 sept 1724. Ålderdom. 87 år.

Mvh

Britt-Marie
 

rose-marie marcusson
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 06 Januari, 2010 - 22:43:   

Stort TACK, Britt-Marie, för denna mycket intressanta och snabba information - nu kan jag forska vidare.

Mvh Rose-Marie
 

Annica
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 01 Februari, 2010 - 18:06:   

Hej
Söker efter föräldrarna till Henrik Hero. Han är född i Borg, Östergötlands län, (E) år 1775 eller 1777. Han finns på husförhör år mellan 1791 och 1807 Boda soldattorp, Österåker, (D).
Han gifter sig med Mariana, Maria Lotta Lundqvist (eller Lindqvist). Hon född 1768 Lid (D). Får sonen Jon Jonas* Röst Henriksson f. 1804-08-24 Boda (D) som blir Soldat Gräsgölstugan, Gräsgölet, Soldat nr 216; Bronäs (D).

Källa: Österåkers kyrkoarkiv, Södermanlands län, Husförhörslängder, SE/ULA/11825/A I/1 (1793-1807) Källa: Österåkers kyrkoarkiv, Södermanlands län, Husförhörslängder, SE/ULA/11825/A I/1 (1793-1807)

Enligt
Södermanlands Regemente
HERO, Henric
Kompani: Vingåkers kompani Socken: Österåker
Rotenamn: Boda Härad: Oppunda
Född: 1775-00-00 Ort: Län: E
Död: -- Ort: Län:
Ålder: Dödsorsak:
Yrke: Längd: 174 Grad: Ingen grad angiven
Antagen: 1804-01-27 Avsked: -- Tjänsteår:
Källor: Evert Wahlbergs arkiv.
Noteringar:
Var i tjänst 1806.
http://soldatregister.p10.se/
Hoppas på lite hjälp.
MVH
Annica Grip
 

Eva Widenfalk (evaw)
Ny medlem
Användarnamn: evaw

Meddelande Number: 1
Registrerat: 3-2010
Postat den Torsdagen den 11 Mars, 2010 - 13:06:   

Hej!!

Jag är ny här och kastar direkt ut frågan: Kan jag kalla mig vallonättling?

Jag har tagit hand om min pappas gamla handskrivna släktforskningsmaterial och håller nu på att mata in materialet i Disgen, samtidigt som jag kollar allt mot det som finns tillgängligt via Genline/ADOnlie/SVAR etc.

På min mammas morfars ("värmlänningen") sida hade pappas forskning kommit fram till en Margitha Reinholdsdotter, född 1727-01-06 i Bjurtjärn, som var gift med Jon Eriksson född 1720 dito. Jag hittade snabbt deras gifte och deras barn (i Herrsjötorp), samt deras föräldrar och vidare bakåt. Margithas föräldrar var Margitha Andersdotter (Forsman?) och mästersmeden (och sedemera åldermannen) Reinhold Nilsson Bleckertz vid Lanfors Hammar. Tittar man i de husförhör som finns i AI:1 sid 134 för Bjurtjärn, så står det att Reinhold är måg till mästersmeden Anders Gunnarsson (död 1722) med hustru Margitha/Margareta (död 1720), och jag trodde då att dessa var föräldrar till Margitha Andersdotter (Forsman).

Jag skaffade då Vallonskivan 2.0 för jag var nyfiken på om mågen Bleckertz kunde vara vallonättling. Då visade det sig att det var hans hustru Margitha Andersdotter (Forsman) som var av vallonblod: dotter till en Anders (Henriksson?) Hero (född före 1652) med en hustru "Margitta", allt enl. Vallonskivan och B(ertil) K(jelldorff). Hustru Margitta var alltså gift med Anders Hero och fick tydligen barnen Margitha och Henrik.

Nu undrar jag (förutom om jag kan kalla mig vallonättling):

1) Är det samma "Margitta" som sedan står som hustru till Anders Gunnarsson, mästersmeden i Lanfors Hammar?
Hur vet/tror man att Margitta var gift med Anders Hero - är det domböckerna jag måste ta itu med?

2) I dödboken C:1 sid 175 (1720-09-04) står att "Margitta" hette Andersdotter medan Vallonskivan säger Johansdotter. Står det fel i dödboken? Var har man hittat namnet Johansdotter i så fall?

3) Margitha Andersdotter och Reinhold Nilsson Bleckertz fick, vad jag har hittat, åtminstone 10 barn, men endast 3 av dem finns med på Vallonskivan. Min anmoder Margitha Reinholdsdotter född 1727-01-06 finns t.ex. inte med, och det är därför jag undrar om jag kan vara en vallonättling - eller om det är något skumt med de andra 7 barnen?

Jag har ytterligare frågor och funderingar om Hero/Herou, men återkommer med dem för att inte ta för stor plats.
Väntar med spänning på svar!

Vänligen
Eva Widenfalk
 

Ulf Berggren (ulfbe)
Listskötare
Användarnamn: ulfbe

Meddelande Number: 52
Registrerat: 6-2007
Postat den Lördagen den 13 Mars, 2010 - 1:48:   

Ja, på Smedskivan 6 framgår att hon sedan är gift med Anders Gunnarsson. Där kallas hon Andersdotter.

Där finns också alla 10 barnen till Reinhold med,
inkl. din anmoder.

Det hänvisas bl a till Vallonättlingrn 1994:2.
Där finns kanske mer detaljer om hur man kommit
fram till de äldsta uppgifterna.
 

Eva Widenfalk (evaw)
Ny medlem
Användarnamn: evaw

Meddelande Number: 2
Registrerat: 3-2010
Postat den Lördagen den 13 Mars, 2010 - 13:33:   

Stort tack, Ulf, för dina uppgifter!
Nu känns det OK att tro att jag har en liten droppe vallonblod i mig!

Jag har nu fått hem Släkt och Hävd nr 3-4, 1994, och inser att det inte är helt lätt att få ihop släktförhållandena i de tidigaste leden. Vilket jättejobb man har lagt ned! Jag har även beställt Smedskivan.

Nu till min nästa Hero-fundering:

Enligt Vallonskivan (och SoH ovan) så finns det två söner Henrik listade för Margitta och Anders (Henriksson?) Hero: en född 1691-04-17 i Lanfors Hammar och en född 1692-06-24 i Lansforstorp. Är inte den Henrik, som är född 1692, en son till Anders Svensson i Drågan? Eller åtminstone den ena av pojkarna?

Eftersom mina anor bakåt i tiden på mormors farfars sida är från, eller kring, Bjurtjärn nästan hela högen, så har jag har slitit mitt hår i förtvivlan för att försöka koppla ihop mantalslistornas benämningar på en del torp och platser med de som senare dyker upp i husförhören (från 1704) och i dop/vigsel/dödböckerna:

I mantalen verkar det som om "Lansforstorp" (angiven en gång 1691) kan vara samma som "Anderstorp", men som verkar kallas "Drågan" i husförhören. I husförhören AI:1 finns inte Lanforstorp och inte Anderstorp.

I mantalen finns en "Anders" i Lanforstorp (1691) och i Anderstorp (1692-1697, 1693 noterad som "Anders Svensson"). 1698 anges "Drogan uthdömdt" (tror jag) och jag hittar sedan inte Anderstorp förrän långt senare. En Anders Svensson dyker i stället upp i Dahlen under mellantiden - senare, 1710, hans äldste son Sven Andersson - medan Lars och Per som tidigare bodde i Dalhen dyker upp i Dahlåsen. I husförhören AI:1 finns 1704 i stället Anders Svensson i Drågan (med bla sönerna Sven och Henrik), och Lars och Per är noterade i Dahlen. Rörigt! Och många Anders finns det!

Anders Svenssons son Henrik gifte sig 1714-09-19 med pigan Annika Larsdotter och de bosatte sig i (Västra) Tåbäcken. Brodern Sven är ofta dopvittne till Henriks barn, och tvärtom. Henrik dog 1766-03-18, 74 år gammal. Alltså född runt 1692 i Bjurtjärn. Fadern Anders dog 1731-04-11 84 år gammal.

Är det inte troligt att den ena av de två Henrik är Anders Svenssons son?
Är det någon som har kollat detta tidigare? Finns det någon som har utrett namnen på gårdar, torp och byar i Bjurtjärn på 1600-talet och tidigt 1700-tal?

Vänligen
Eva Widenfalk
 

Catrine Olsson
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 02 April, 2010 - 20:35:   

Hej alla kunniga

Jag har haft förmånen att få information om väldigt många av mina förfäder, genom en vän till familjen som släktforskat. Men min farmors mormor har gäckat oss ett tag. Igår fick jag veta att hennes morfar hette Olof Hero och var född 1759 i Filipstads bergslag. Han var smedsmästare och hamnade så småningom i Torsby socken, Bohuslän.

När jag nu söker på nätet finner jag denna tråd och misstänker starkt att han är vallonättling och hör till den släkt som beskrivs här.

Dessutom har jag namnen på två av barnen, Cajsa och Henrik, förnamn som använts i släkten tidigare.

Hur ska jag göra för att få fram den information jag behöver? är det någon som stött på honom eller kan ge mej info om hur jag ska få tag på dessa CD-skivor som nämnts ovan?

Vänliga hälsningar,
Catrine Olsson
 

Catrine Olsson
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 02 April, 2010 - 20:48:   

Hej igen,

Informationen om Olof Hero, född i Filipstads bergslag ska korrigeras lite, han föddes närmare bestämt år 1758.

Vänliga hälsningar,
Catrine Olsson
 

Thomas
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 03 April, 2010 - 10:31:   

Hej Catrine,

Nästan rätt. Olof är född 1757-05-04 i Saxån, Färnebo.
Här kommer lite uppgifter om hans föräldrar och syskon.

Klas Henriksson Hero,
född 1722-10-27 i Lanfors hammare, Bjurtjärn, död 1788-04-15 i Finnhöjden, Grythyttan. Död av hetsig feber. (BI)(ÖH).

Bosatt i Lanfors, Bjurtjärn sn 1722-(37)-?, mästersven vid Hättälv 1745-47, vid Lanfors ned. 1747-48, mästersmed vid Saxån 1748-66 Färnebo A 1:4A pag. 49, mästarbrev 1749, hammarsmed vid Lerviken, Born, Färnebo (S) 1766-(67)-? (lucka i hfl), ?, mästersmed vid Långban 1775-76, vid Gammalkroppa 1776-80, f. d. där 1780-88.


Gift 1747-12-28 i Kroppa med
Elisabet Olofsdotter Dahlberg, född 1718-04-03 i Gammalkroppa, Kroppa, död 1803-03-21 i Loka, Grythyttan. Död av ålderdomsbräcklighet. (SM)(KÅ)(ÖH).


Barn:
Brita Hero, född 1748, död 1765-07-25
Peter Hero, född 1749-01-02
Maria Hero, född 1751-01-08
Anders Hero, född 1753-03-01
Henrik Hero, född 1754-09-07, död 1784-05-26
Olof Hero, född 1757-05-04
Lisa Hero, född 1760-10-13
Margareta Hero, född 1763-05-01, död 1841-09-02
Katarina Hero, född 1768 ca

Klas far var:

Henrik Andersson Hero,
född 1692-06-24 i Lanforstorp, Bjurtjärn, död 1743-04-12 i Lanfors hammare, Bjurtjärn. Hammarsmedsmästare i Lanfors övre hammare, Bjurtjärn sn. (AI:1 1704-1721). (MF)(BI).


Gift 1713-09-27 i Bjurtjärn sn med
Birgitta Eriksdotter, född 1693-04-21 i Stensviken, Bjurtjärn, död 1769-03-31 i Lanfors, Bjurtjärn. Bosatt i Lanfors övre hammare, Bjurtjärn sn. (BI)(SM)(MF).


Barn:
Margareta Henriksdotter Hero, född 1714-09-06, död 1714-10-17
Anna Henriksdotter Hero, född 1715-11-05, död 1715-11-27
Birgitta Henriksdotter Hero, född 1717-02-13
Erik Henriksson Hero, född 1718-11-15, död 1719-02-14
Johan Henriksson Hero, född 1719-12-13, död 1743-04-16
Karl Henriksson Hero, född 1721-08-27
Klas Henriksson Hero, född 1722-10-27, död 1788-04-15
Anders Henriksson Hero, född 1724-05-29, död 1742-08-08
Margareta Henriksdotter Hero, född 1725-12-29, död 1774-11-24
Henrik Henriksson Hero, född 1728-04-13, död 1800-02-19
Erik Henriksson Hero, född 1729-04-14
Reinhold Henriksson Hero, född 1731, död 1779
Erik Henriksson Hero, född 1733-06-16, död 1742-10-03
Peter Henriksson Hero, född 1735-01-12
Salomon Henriksson Hero, född 1736-09-07, död 1737-04-05

Henriks far var:

Anders Henriksson Hero,
född 1645 i Finspång, Risinge, död 1692 ca i Lanfors hammare, Bjurtjärn. Hammarsmedsmästare i Lanfors hammare, Bjurtjärn. (VÄ1994:2).

Död 1721 29/4 enligt (LE).


Gift 1684 ca med
Margareta Andersdotter Lekberg, född 1649, död 1720-09-04 i Lanfors hammare, Bjurtjärn. (åu,d). (BI)(LE).


Barn:
Margareta Andersdotter Hero, född 1684 ca, död 1759-09-12
Henrik Andersson Hero, född 1691-04-17
Henrik Andersson Hero, född 1692-06-24, död 1743-04-12

Anders far var:

Henrik Jakobsson Hero,
född 1617 ca, död 1669 i Horndal, By. Hammarsmed. (SM)(KÅ).

Smider vid Finspång 1638-39/41, Godegård 1653-57, Bårgård 1659-61 och i Horndal 1662-69. Var ålderman för Östergötlands bergslag 1659-61.


Gift 1638-06-17 i Risinge med
Karin Eriksdotter. (MF).


Barn:
Susanna Henriksdotter Hero, döpt 1639-11-10, begravd 1657
Anders Henriksson Hero, född 1645, död 1692 ca

Henriks far var:

Jacques Henrot,
född 1593 i Theux (Belgien), död 1673-04-06 i Ålberga bruk, Kila. Plåtsmedsmästare. (MF).

Plåtsmed, "smider i Norrköping". Invandrad vallon som kom till Sverige någon gång mellan 1613 och 1620. Han nämns först i två "nöjdförklaringar" daterade i Norrköping i augusti 1628 och 1630 där han på det förra tecknat "Jacue Hennart" och på den senare "Jaccquues Huko". I den senare har dock skrivaren förtydligat med "Jacqu Henro, platineur". Från 1630 finnes också en anteckning i Norrköping memorial som anger att Jacques Henrot, platineur vill avresa hem med sitt barn. Inget framgår om resans mål eller syfte eller om den i realiteten genomfördes. Han nämns som "Jacob plåtslagare" som var verksam i Norrköping 1631, i Finnspång, Risinge sn 1638-1642 och vid faktoriet i Norrköping 1652. En "Jacob Frantzos" gift och bosatt i Norra kvarteret i Norrköping år 1646 torde vara han. I Finspång vigs, den tid Jacob är verksam här, sonen Hindrich och dottern Johanna och i Norrköping år 1652 sonen Anders. Detta år påträffas Jacob sista gången i mantal. Han kan därmed vara född så tidigt som 1589. Han och hustrun följer sonen Anders från Norrköping till Ålberga bruk, där båda dör 1673. Jacob kan då vara 84 år gammal. Detta enl. Släkt och Hävd Nr 3-4 1994. Uppgifter i e-post 22/1 2001 från Rolf Briscans. Jacques återfinns först på tvenne nöjdförklaringar daterade i Norrköping Augusti 1628 resp 1630 där han på den förra tecknat "Jacque Hennart" och på den senare "Jaccquues Huko". I den senare förklaringen har skrivaren dock noterat "Jacqs Henro platineur" Denne Jacques är då med stor säkerhet identisk med broder och platineur som vid sidan av Serva omtalas i Goffins kontrakt år 1620. Uppgifterna är knapphändiga men tillräckliga för att knyta bröderna samman. En anteckning i Norrköpings memorial (13) 1630 anger utöver ovanstående att Jacques Henrot platineur vill avresa med sitt barn. Inget framgår dock om resans mål eller syfte eller om denna i realiteten genomförs. Jacob plåtslagare är verksam i Norrköping 1631, Finspång Risinge sn.1638-42 och vid faktoriet i Norrköping 1652. En Jacob Frantzos gift, bosatt i norra kvarteret i Norrköping 1646 torde vara densamme. I Finspång vigs den tid Jacob är verksam här, sonen Hindrich och dottern Johanna och i Norrköping 1652 sonen Anders. Detta år påträffas Jacob sista gången i mantal. Han kan därmed vara född så tidigt som 1589. Han och hustrun följer sonen Anders från Norrköping till Ålberga bruk, där båda dör 1673. Jacob kan då ha varit 84 år gammal.


Gift med
NN, född 1599, död 1673-03-12 i Ålberga bruk, Kila. (MF).


Barn:
Henrik Jakobsson Hero, född 1617 ca, död 1669
Johanna Jakobsdotter Hero, född 1623
Margareta Jakobsdotter Hero, född 1626
Anders Jakobsson Hero, född 1628 ca, död 1691-05-03
Johan Jakobsson Hero, född 1634 ca, död 1676 ca
Jakob Jakobsson Hero, född 1637, död 1673 ca

Och till slut, Jacques far var:

NN Henrot.


SoH:1993:3-4 p138ff


Barn:
Goffin Henrot
Serva Henrot, född 1590 före, död 1656 före
Jacques Henrot, född 1593, död 1673-04-06

Samtliga uppgifter från Smedskivan 2009.

Hälsningar
Thomas
 

Catrine Olsson
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 03 April, 2010 - 10:54:   

Hej igen

Jag tackar ödmjukast och måste säga att jag är mycket imponerad över denna myckna information. Nu ska jag spara allt data hos mig och smälta det lite.

Vi har funderat över varför några av oss har varit lite mörkare, med sydländskt utseende, när vi i bara har svenska bönder som förfäder, men här är alltså förklaringen.

Tack igen och Glad Påsk.

Vänliga hälsningar,
Catrine Olsson
 

Thomas
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 03 April, 2010 - 14:03:   

Jo, "Ränderna går aldrig ur".
Farsgubben och syrran är brunögda och mörka. Jag är blåögd och mörkblond. Att vi hade kopplingar till valloner fick vi reda på för bara 2 år sen så...- Kul är det!

Thomas
 

Anita
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 20 Augusti, 2010 - 10:32:   

Hej!

Min svärmors morbror? hette Oskar Rudolf Edelin. Är det någon som har uppgifter om honom ??
Tack på förhand Anita Elg
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 153
Registrerat: 6-1999
Postat den Fredagen den 20 Augusti, 2010 - 20:25:   

Anita!

I Disbyt kan du hitta en forskare som har flera generationer bakåt.
 

Börje Pettersson
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 16 November, 2010 - 22:31:   

Hej, jag försöker fastställa det vallonblod som jag otvetydigt bär på. I min släktforskning på min mors sida förekommer en koppling till herou genom ägoförhållanden i Baldersberg, Ukna och Melskog Ukna, samt Västra Ed, mitten av 1800-talet. Är det någon som kan hjälpa mig med info om tänkbara Herou i sammanhanget? Tacksam för all hjälp!
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 168
Registrerat: 6-1999
Postat den Tisdagen den 16 November, 2010 - 22:53:   

Börje!
Det finns ett antal Hero, Herou och Herau framför allt i Västra Ed. Jag skulle rekommendera dig att titta på Vallonskivan 3 där dessa finns med eller också lämna närmare information om kopplingen till släkten.

Hälsningar
Stig Geber
 

Inga Lill Nilsson
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 10 Juli, 2011 - 10:55:   

Min farfar Per Södersten född 1881 i Söderbärke.
Han sade sig vara kusin till Axel Viktor Södersten född 18831219 i Wästerby hytta.
Är det någon som vet nått om detta
 

Lena Stålberg
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 13 Oktober, 2011 - 16:40:   

Har precis börjat släktforska och som jag förstår så är Hero ett vallonnamn, inget jag visste tidigare. Min mormors mormor hette Augusta Charlotta Nilsson/Fernström född: Hero 1854 i Hällefors. Hennes mor: Anna Kristina Hero född:Johansdotter 7/2-1831 i Gåsborn. Död 1918, Hällefors. Dom är då gifta Hero men hittar inte den "manliga" sidan. Tacksam för all hjälp!
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 211
Registrerat: 6-1999
Postat den Torsdagen den 13 Oktober, 2011 - 22:12:   

Lena!
Augusta Charlotta var dotter i ett förhållande där fadern i födelseboken anges vara skomakardrängen Johan Jansson.
Modern gifte sig 1858 med Johan Petter Hero och Augusta Charlotta fick då namnet Hero.
 

Lasse Ericsson
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 21 Oktober, 2011 - 22:40:   

Hej!
Det står inte mycket om Serva Henrot/Herou här på forumet. Någon som vet något om honom. Jag har honom på min mormors sida.
Är ganska ny inom släktforskningen.

Lasse Ericsson
 

Ulf Berggren (ulfbe)
Listskötare
Användarnamn: ulfbe

Meddelande Number: 83
Registrerat: 6-2007
Postat den Fredagen den 21 Oktober, 2011 - 23:43:   

Detta står på Smedskivan 7:

Född före 1590 i Theux (Belgien)?, död före 1656 i Åker. Plåtsmed.
Nämns första gången i Finspång 1613, dels i Östergötlands räkneskaper där under Finspång då anges att "Serffwa fransos tillsmitt skyfflar, hackor och kolkrattor" dels i länsräkneskaperna för Värmland, varav för Nykroppa framgår att "Serfwa fransos hauffer tillsmitt 5000 Harniske Nagel aff 4 lb DrageJärn medh 6 T:r Kåll". På denna senare ort använde fogden ofta gästarbetare. Han återkommer i länsräkneskaperna vid Finspång 1617 som "Serfwa spiksmed och pannemakare". År 1625 redovisas han i Norrköping som "Servua Henrot, plåtsmed". Av brodern Goffins kontrakt år 1620 och 1626 framgår att Serva dessa år arbetat för Wellam de Besche. Serva följs av tvenne bröder Jacques och Goffin. Den senare knyter dem samman genom ett kontrakt tecknat i Liège 16/8 1620, varav bl a framgör att han skall arbeta på samma sätt och för samma betalning som de bröder, vilka tidigare fått anställning i Sverige. År 1627 frölänger Wellam de Besche arrendet av Åker och Skeppsta bruk på sex år. I detta sammanhang förflyttas Serva troligen till Åker. Här finns nämligen minst från år 1629 gjutarna Abine (Noye) och Francois (Fasin), vilka snart ansluter som mågar i Servas familj. Släktbanden uppenbarar sig vid en tvist om den avlidna faderns hus i Åker vid Åkers tingsrätt 1656 8/2. Därav framgår - förutom familjens sammansättning - att Abines hustru är död och att Niklas befinner sig i "Bergslagen", dvs norr om Mälaren.

Det mesta är ur Släkt och Hävd 1993:3-4 p138ff
 

Lasse Ericsson
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 01 November, 2011 - 19:24:   

Tack Ulf!

Lasse Ericsson
 

Camilla Ahlsén (camilla_ahlsén)
Ny medlem
Användarnamn: camilla_ahlsén

Meddelande Number: 1
Registrerat: 10-2010
Postat den Söndagen den 20 November, 2011 - 20:13:   

Hej! Angående Margareta Malmberg, moder till nyckelharpospelman Adolph Herou, från inlägg år 2004. Hennes syster Maria var född den 1710-04-18. Margareta var född den 3:e maj 1712, i Vaxholm. Fadern var Staffan Pärsson Malmberg och han var möjligtvis skeppstimmerman, om jag har läst rätt i kyrkoböckerna.

Vänliga hälsningar,
Camilla Ahlsén
 

Jennifer Andersson (jenniferandersson75)
Ny medlem
Användarnamn: jenniferandersson75

Meddelande Number: 1
Registrerat: 8-2012
Postat den Onsdagen den 08 Augusti, 2012 - 11:33:   

Hej Stig. Jag har börjat släktforska på basnivå och kommit fram till att min gammelmormors farmor var vallon och hette Johanna Hero. Hon var född 1847 och härstammade från de första vallonerna. Hon var gift med Lars Granlund (1837) som härstammade från Bergsslagen och de fick en (vad jag vet) son, Karl Johan Granlund, 1869, som föddes i Grangärde, Dalarna. Jag och min mamma tycker att det är så intressant med att vi har hittat släktskap på vallonernas sida men tyvärr kommer vi inte längre än till Johanna. Vi skulle gärna vilja veta lite mer om henne men jag vet inte hur jag ska fortsätta. Jag såg på forumet att du verkade veta en del om släkten Hero/Herou och skulle bli jätteglad om du kunde hjälpa mig vidare på något sätt.

Mvh. Jennifer Andersson

Hej Jennifer!



Det var roligt att se ännu en vallonättling. Att du inte kommit längre än till Johanna kanske beror på att hon anges vara född 1847. Hon var född 1845-06-13 i Igelhöjden i Gåsborn och dotter till Henrik Henriksson Hero och Anna Regina Norman. På Vallonskivan 3 finns anor i många led.

Karl Johan Granlund hade fyra döttrar. Det skulle vara roligt att veta vem av dem som är din gammelmormor?



Hälsningar

Stig Geber

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: