Släkten Kindbergs ev. vallonursprung Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Släkten Kindbergs ev. vallonursprung « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

Claës Linder
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 21 September, 2007 - 22:01:   

I vår släkttraditon nedtecknad 1861 heter det att 1582 skulle vår anfader som då bar namnet "Gibeau" inkommit från Belgien till Göteborg och sedan slagit sig ned i trakten av Filipstad och arbetat som bergsman. Efter några generationer hamnade man i Kinds härad där det också faktiskt fanns en rustmästare Pehr Olofsson Giebo/Gibbo (anfader till bl.a adelssläkten Rozir). Denne hade mycket riktigt en son som hette Kindberg, troligen bror/halvbror till min anfader Göthar Kindberg.
Denne Pehr Giebo torde alltså ha varit fader till min anfader pistolsmeden Göthar Kindberg (1687-1772)(namnet byttes till Kindberg i samband troligen med flytt till Virserum i Kalmar län).
Bör noteras att vapenhistorikern Sven Ribbing (f.1864) på 1940-talet var helt klar över att Göthar hade belgiskt ursprung och först arbetat på ett faktori och sedan blev mästare på 1720-talet.
Var hans uppgifter kom ifrån är helt obekant.
Min fråga är hur man skulle kunna bekräfta eller dementera denna släkttradition! Finns det någon släkt "Gibeau" och kom valloner så tidigt som 1582 till Göteborg eller är detta bara en släktskröna som vi skall glömma?

Mvh

Claës Linder, ny medlem i föreningen fr.om.26 sept.
 

Bengt Sundström
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 14 September, 2009 - 17:26:   

Elna Maria Kindberg f 1779 i Karlshamn
Får sitt första barn 1812 i Karlshamn, Det bars av smeden Sven Lundström och smedgesällen Abraham Lundström. Detta tyder på att Elna kommer från en smedsläkt.

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: