Pierrou Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Pierrou « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Pam
Postat den Tisdagen den 09 Mars, 1999 - 20:20:   

Hej
Jag har en fundering kring namnet Pierre, kan det ha något samband med Pierrou ?
Hälsningar Pam Svedberg
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Torsdagen den 22 April, 1999 - 22:23:   

Pierre är normalt ett förnamn. Släkten Pierrou har nog inget direkt samband annat än att namnet kan ha skrivits fel av någon. Kan Du visa på var Du stött på problemet?
 

Pam
Postat den Lördagen den 24 April, 1999 - 17:50:   

Hej Stig. Tack för svar. Det jag vet är att det sägs att mina förfäder var valloner och skulle ha hetat Pierre. Jag har inte lyckats spåra någon av dessa, därför chansade jag på att det kunde ev. finnas något samband med Pierrou. Hälsningar Pam.
 

Swen Stockhaus
Postat den Tisdagen den 08 Juni, 1999 - 21:43:   

Hej! Jag har hittat ett antal olika stavningar för Kristina Erika Pierrou (*1859.01.21 Attmars sn, Medelpad): Pjerrow och Pjerron (Attmar), Pjorron och Pjoman (Selånger), Pjerrun (Galtström), Pjerrou (Njurunda) samt Pierson (Tuna och Timrå).

Sista notering i Timrå sn är år 1895 - vet någon vad som hände henne därefter?

Hennes far var Johan Pjerrow (*1823.12.23). Notering för honom, år 1857: Inflyttad från By. Flyttar till Gryttjens Bruk, Attmars Sn, Medelpad.

(Jag skriver in min e-mailadress, då jag besöker denna hemsida oregelbundet).
 

Swen Stockhaus
Postat den Tisdagen den 08 Juni, 1999 - 22:03:   

Hej igen! Jag skrev fel födelsedatum för Johan Pjerrow.

Rätt ska vara: Johan Pjerrow (*1823.12.29)
Han gifte sig 1850.05.20 med Christina Matsdotter (*1827.08.30)

Källa: Indiko på nätet, Sundsvallsdistriktet.
 

Jessica Pierrou
Postat den Fredagen den 06 Augusti, 1999 - 13:28:   

Jag skulle vilja ha mer information om släkten Pierrou och deras förfäder.
Kan ni hjälpa mig?
Tack på förhand!

Jessica Pierrou
 

Per Herlin
Postat den Söndagen den 29 Augusti, 1999 - 11:37:   

Anna Stina Pierau 1759-1824 var gift med repslagaren i Malmö Conrad Tideman 1756-1822. Vet någon om Anna Stina kan inordnas i någon redan känd Pierau-släkt?
Martin Herlin 0431-172 93
Herlin.med.konsult@sverige.net
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Söndagen den 29 Augusti, 1999 - 22:34:   

Jessica!
Du kan läsa om de första invandrade släkterna i Kjell Lindbloms bok Vallonsäkter på 1600-talet del II.
Om du vill veta mer om din egen gren föreslår jag att du lägger in en fråga med uppgifter om den äldsta du känner till av släkten, kanske farfar. Skriv vad du vet om var släkten bodde, yrke och så mycket data du har så kan någon säkert hjälpa dig en bit på vägen.
 

Anders Stehn
Postat den Måndagen den 19 Juni, 2000 - 21:57:   

I något nummer av "Vallonättlingen" har det diskuterats om Jehan Pirot de Jalhay skulle kunna vara anfader för släkten Pierrou. På något annat ställe (Vallonutställningen på Tekniska Museet tror jag) angavs Marie(tror jag hon hette) de Jalhay som mor (eller möjligen farmor)till de Geer. Var denna kvinna månne släkt med Jehan?
 

Eva Pierrou
Postat den Söndagen den 09 September, 2001 - 11:27:   

Hej!

Min farfar var Otto Pierrou.Fodd 1880.Valbo.Jag vill ha kontakt med attlingar av hans broder eller syster Maria Elisabet

Eva Pierrou
Bethesda, MD, USA
 

Eva Leksell
Postat den Tisdagen den 11 November, 2003 - 22:47:   

Anna Stina Pierau, gift med Conrad Tideman, som nämnts här ovanför var knappast av vallonsläkt. Hon var dotter till repslagaren i Malmö Hans Peter Pierau, död 1770 20/12 i Malmö Karoli. I bouppteckningen 1771 efter honom står att han inte var född i Sverige och inte hade några släktingar vare sig i Sverige eller Finland. Hans förnamn låter väldigt tyska. I Familysearch blir det ett 40-tal träffar på namnet Pierau i Tyskland. Så han hade sannolikt tyskt ursprung. Hans efternamn stavas stavas konsekvent Pierau när hans barn döps i Karoli. Dessa barn står sedan oftast med namnformen Pierow.
 

Bo Lennart Wahlman
Postat den Onsdagen den 02 Mars, 2005 - 16:11:   

Kommentar till inlägget 2001-09-09, Eva Pierrou.
En Sigrid Pierrou (eller Pierrow) gift med Gustaf Wahlman från Gävle, men med ursprung i Valbo. Nära släktingar utvandrade till USA kring sekelskiftet 1800/1900 och finns fortfarande i USA. Kan detta ge några uppslag?
 

per
Postat den Torsdagen den 12 Januari, 2006 - 21:40:   

Hej!
jag undrar om någon vet namnet på fadern till mestersmeden pehr pirreou född 1769 gift med cajsa högberg född 1767
 

Margareta Arendt
Postat den Måndagen den 20 Februari, 2006 - 9:10:   

Har just lyssnat på programmet Släktband och nu tar jag tillfället iakt för att försöka reda ut hur det förhåller sig med min ev. vallon-ana.
I min släktforskning har jag kommit tillbaka till smeden Gabriel Gabrielsson som dog den 9 april 1730 i Rossberga, By socken. Han torde vara född omkring 1688 men jag har inte lyckats hitta var och när. På webben hittade jag en uppgift om att han skulle vara son till smeden Gabriel Pierrou och hans hustru Katarina Jönsdotter i Österfärnebo. Det som talar för det är 1) båda gånger han gifte sig uppgavs Oppsjö som hemadress trots att han var verksam i By, 2) när hans äldsta barn döptes var två av Gabriel Pierrous barn faddrar. Det som talar emot är 1) inte vid något tillfälle har namnet Pierrou kopplats samman med honom i någon kyrkbok som jag sett, 2) inte heller något av hans barn kallade sig Pierrou. Yngste sonen kallade sig Forsberg enl. hfl för By A1:6, s. 62.

Hoppas att Ni kan hjälpa mig med detta!

Med vänliga hälsningar

Margareta Arendt
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Måndagen den 20 Februari, 2006 - 11:22:   

Margareta!

Smeden Gabriel Gabrielsson är med all säkerhet en Pierrou. Det hände ibland att en del valloner släppte vallonnamnet helt, speciellt då om de flyttade ut från ett vallonbruk.
Jag har inte hittat dopnotisen runt 1688 varken i Österfärnebo eller i By. Han är dock med stor sannolikhet son till Gabriel Persson Pierrou och Catharina Jönsdotter.
Vallonsmederna i trakten, Herou, Pierrou och Goude rörde sig ofta mellan Oppsjö i Österfärnebo och hamrarna i By. I husförhörslängderna är ofta fel födelseort noterad.

Hälsningar
Stig Geber
 

Leffe B Åhgren
Postat den Måndagen den 03 April, 2006 - 20:37:   

Hej!
Jag är en gammal skröplig pensionär som ägnat mej lite åt släktforskning. Jag håller på att hjälpa en kompis dotter att få veta lite mer om sina förfäder vilket hon är väldigt intresserad av.
Jag har med hjälp kommit fram till att hennes
fm ff m var:
Gustava Charlotta Peirrou född 1815-08-04 i Gärserum (E) död 1866-11-07 i Orrefors Gift 1838-09-08 med smeden Carl Gustav Berggren född 1813.
fm ff mf var
Hammarsmedsmästare Johan Hindrik Peirrou född 1780-09-01 i Överum, Lofta (H) Död 1826-07-12 i Forsaström Gärdserum (E)
Gift 1805-11-03 med Anna Katarina Rydman född 1783-06-21 i Överum Lofta.
Nu undrar jag om någon vet om de personuppgifterna jag har om Gustava Charlotta och Johan Hindrik stämmer? Skulle sedan någon veta mer om dem och deras förfäder och vilja dela med sig blir jag ju naturligtvis både glad och tacksam.
Vänliga hälsningar
Leffe
 

Sigrid
Postat den Tisdagen den 12 September, 2006 - 0:40:   

Är det någon som känner till något om Per Adolf Pierrou, född 1861 död 5/1 1933. Han bytte namn till Lundberg.
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Tisdagen den 12 September, 2006 - 10:50:   

Sigrid!

Kan det vara Per Adolf som är garvare i Luleå?a
Var snäll ange även ditt efternamn i inläggen.

Hälsningar
Stig Geber
 

Sigrid Guldbrandsson
Postat den Tisdagen den 12 September, 2006 - 12:40:   

Hej Stig!
Per Adolf kallades P.A, var fabrikör. Han hade en silverrävsfarm. De visades på teve när minns jag inte. Var född i Avesta eller Surahammar, dog i Luleå
Troligen begravd i Gammelstad.
Gift med Anna
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Tisdagen den 12 September, 2006 - 21:36:   

Sigrid!

Per Adolf anges i kyrkböckerna i Nederluleå vara född 1861-05-09 i Avesta. Det ökar sannolikheten att han är en Pierrou, men jag har inte hittat honom där ännu.
Han var gift med Anna Johansdotter Kussiko, f 1855-12-05 i Karl Gustav (BD).

Hälsningar
Stig Geber
 

Sigrid Guldbrandsson
Postat den Tisdagen den 12 September, 2006 - 21:46:   

Hej Stig!
P A var gift med Anna Maria född 1855 dog eventuellt 1936 i Luleå, begravd i Gammelstad.
Annas pappa ska ha varit diplomat utsänd av tsaren från Ryssland 1809. Han var gift med Kajsa Greta.
Det är de uppgifter jag fått.Så det verkar vara rätt Per Adolf Pierrou. Har du mer uppgifter?

Hälsningar Sigrid
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Tisdagen den 12 September, 2006 - 23:36:   

Sigrid!

Per Adolf Lundberg var född 1861-05-09 i Avesta.
Hans föräldrar var:

Kopparsmedsdräng Johan Erik Lundberg, f 1819-08-30 i Avesta, död 1897 i Avesta.
gift 1843 med
Margareta Katarina Pierrou, f 1816-12-31 i By(W), död 1875 i Avesta.

Per Adolf har nog aldrig använt namnet Pierrou då det var hans mors namn.

Hälsningar
Stig Geber
 

Sigrid Guldbrandsson
Postat den Onsdagen den 13 September, 2006 - 0:01:   

Stig!
Jag har fått veta att de härstammade från Flanderna.
Och att Lundberg var ett taget namn.
Men då var det PA s mammas släkt som kom därifrån.
Går det att komma längre tillbaka på Margareta Katarina Pierrou´s släkt? Eller på Johan Erik Lundberg´s släkt?
Min farmor hette Svea Elvira.

Tack för informationen!!!

Hälsningar Sigrid
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Onsdagen den 13 September, 2006 - 23:38:   

Sigrid!

Pierrou kommer från Vallonien, dvs den södra, fransktalande delen av nuvarande Belgien. Flandern är den norra, flamländska delen.
Du har redan fått ett svar i Anbytarforum var du kan hitta uppgifter om anor till Pierrougrenen.
Annars finns det en CD-skiva att köpa från Sällskapet Vallonättlingar. Se Forskning, Släktutredningar

Hälsningar
Stig Geber
 

Sigrid Guldbrandsson
Postat den Fredagen den 15 September, 2006 - 11:12:   

Stig!
Tack för informationen
Jag ska beställa CD-skivan. Skickar in pengarna via privatgiro.Så får jag se om jag kommer längre bakåt.

Hälsningar Sigrid
 

Sigrid Guldbrandsson
Postat den Måndagen den 25 September, 2006 - 14:06:   

Hej Stig!
Nu har jag fått CD-skivan. Men där kan jag inte hitta Per Adolf Lundberg. Men troligtvis hans syskon.
Varifrån fick du uppgiften om Per Adolf far och mor?

Hälsningar Sigrid
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Tisdagen den 26 September, 2006 - 0:21:   

Sigrid!

Av någon anledning har yngste barnet i familjen, Per Adolf, fallit bort. Han föddes 1861-05-09 i Avesta. Familjen kan sökas i mitt avsnitt under Johan Erik Lundberg, f 1819 eller Margareta Katarina Pierrou, f 1816.

Hälsningar
Stig Geber
 

Sigrid Guldbrandsson
Postat den Onsdagen den 27 September, 2006 - 21:50:   

Hej Stig!
Tack för dina svar.
Hälsningar Sigrid
 

Peter Butén
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 02 December, 2007 - 15:06:   

Hej
Min farmors farmor hette Brita Maria Pierro, född omkring 18320227, död 18680722 i Hallingeberg (H), antagligen Ankarsrum (hon bodde där). I PLF-cd 1 har jag hittat henne med make Johan Wilhelm Svennberg, 18280914 Västra Ny (E), och deras sex barn. Jag har inte lyckats hitta några föräldrar för henne. Känner någon till henne?
Man har också sagt mig att Svennberg skulle vara av vallon släkt, något jag inte kunnat belägga. Någon?
Samma gäller släkten Gullberg uppåt Grythyttan/Hällefors-trakten.
Tacksam för svar på frågorna.
 

Thomas Ek (thomas)
Forum-medlem
Användarnamn: thomas

Meddelande Number: 47
Registrerat: 8-2007
Postat den Söndagen den 02 December, 2007 - 16:32:   

Hej!
Om Svennberg är vallonskt ska jag låta vara osagt. Däremot var en del av dessa smeder.

Anders Svenberg,
född 1757-05-26 i Svennevad, död 1811-12-30 i Gryts bruk, Bo. Hammarsmed. Död av pleuresie.


Gift 1784-09-19 i Hällestad med
Maria Larsdotter, född 1742-03-22 i Holmshultet, Hällestad, död 1811-04-27 i Gryts bruk, Bo.

Barn:
Karl Gustaf Svenberg, född 1787-12-02, död 1840-05-04

Karl Gustaf Svenberg,
född 1787-12-02 i Gryts bruk, Bo, död 1840-05-04 i Ankarsrum, Hallingeberg. Mästersven, torpare.


Gift 1811-12-26 i Bo med
Anna Andersdotter, född 1791-02-10 i Översta, Hallsberg, död 1857-11-12 i Ankarsrum, Hallingeberg.


Barn:
Karl Anders Svenberg, född 1812-04-10, död 1857
Per Gustaf Svenberg, född 1815-06-29
Anna Maria Svenberg, född 1818-05-12
Adolf Fredrik Svenberg, född 1823-09-02
Fridolf Svenberg, född 1826-02-10
Johan Vilhelm Svenberg, född 1828-09-14
Eva Kristina Svenberg, född 1830-09-06
Sofia Svenberg, född 1834-08-05

Johan Vilhelm Svenberg,
född 1828-09-14 i Bona bruk, Västra Ny

Uppgifterna ovan är från Smedskivan 2007.

Detta är Brita Marias far och mor

Karl Erik Pierrou,
född 1794-04-13 i Eds bruk, Västra Ed, död 1849-02-14 i Ankarsrums bruk, Hallingeberg. Stångjärnssmed. Död av slag. (BSt)(SAS)(ÖH).

Gift med
Eva Nilsdotter, född 1790. (ÖH).

Barn:
Karl Magnus Pierrou, född 1823-12-05, död 1839-12-17
Brita Maria Pierrou, född 1832-03-27

Tyvärr fanns det inte mer om modern i källorna.

Uppgifterna också från Smedskivan 2007.

På faderns sida finns det fler generationer att komplettera med men det tar för stor plats här.
Vill du ha hjälp med detta så kan jag hjälpa dig.

Hälsningar

Thomas
 

Peter Butén
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 05 December, 2007 - 1:28:   

Så hon var också från Östergötland.
Smedskivan blir alltmer lockande.
Jag tackar för hjälpen och gräver vidare själv ett tag.
 

Gunvor Lundberg
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 23 November, 2009 - 20:44:   

Hej! Jag har en Gabriel Persson i min forskning, smed, i Västra Ny församling. Han föddes på Kaflebäcks ägor 28/8 1777, drunknade nov 1811 men återfanns först i febr 1812. Hustrun hette Anna Maja Andersdotter, och deras barn var Anders Peter, Anna Lena, Gustaf och Carl Fredrik. Finns han kanske med på Smedskivan, eller har någon några fler uppgifter om honom?
 

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 26 November, 2009 - 10:23:   

Hej Gunvor!

Din fråga har hamnat lite fel kanske, under vallonsläkter Pierrou. Smedskivan innehåller släkter med familjenamn och inte smeder med patronymikon (t ex Persson).

Eftersom jag forskar lite i V Ny socken så har jag tittat lite på detta. Först och främst vill jag rätta din uppgift ang Gabriel Perssons födelseplats. Han är född i Äskebäck, V Ny 1777-08-28 (inte Kavlebäck), C:2 V Ny s 411. Son till Petter Johansson och hust Catharina Carlsdotter. Gabriels dödsdatum är 1812-11-11, inte 1811. Han återfanns 1813-02-19 (C:3 V Ny s 449). Han står mycket riktigt som smed mellan 1805-09 vid barnens dop, när sonen Carl Fredrik föds 1811 står han som torpare och så även i dödsboken. Hans far och morfar var dock bönder i V Ny vad jag kan se. Faderns ursprung har jag ännu inte rett ut, men däremot har jag mer uppgifter på moderns släkt. Dock hör inte denna information hemma här på detta forum, utan om du vill ha mer information kan jag skriva detta på anbytarforum.

www.genealogi.se

Medlemskapet här är gratis, det är lätt att lägga upp en användarprofil.

Mvh

Britt-Marie
 

Ulf Berggren (ulfbe)
Listskötare
Användarnamn: ulfbe

Meddelande Number: 41
Registrerat: 6-2007
Postat den Lördagen den 28 November, 2009 - 10:25:   

Jag vill bara påpeka att Britt-Marie har helt fel om Smedskivans innehåll.
Den innehåller alla smeder vi har uppgifter om, oavsett om de har släktnamn eller inte. Så det finns många Persson där. Om än inte denna Gabriel.
 

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 28 November, 2009 - 14:24:   

Oops!

Där tänkte jag lite fel...Precis som smedskivorna kan ha fel på sina uppgifter så kan visst även jag ha det!
 

Gunvor Lundberg
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 29 November, 2009 - 16:28:   

Tack snälla Britt-Marie för hjälpen! Kunde inte få ut Äskebäck, men det andra var verkligen slarvigt av mig att skriva av fel. Och jag vill gärna få veta mer om Gabriel Perssons mors släkt.
Mvh
Gunvor
 

Margareta Gerlach
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 21 Mars, 2011 - 11:44:   

Hej! Jag har just hittat Pet(t)er Hindrichsson Piero från Överums bruk bland mina anor. Är det någon som vet om han hör till smedsläkten Pierrou - exakt vad han gjorde på Överums bruk har jag inte lyckats se. Född någon gång på mitten av 1700-talet.

Hälsningar Margareta
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 188
Registrerat: 6-1999
Postat den Måndagen den 21 Mars, 2011 - 21:34:   

Margareta!

Piero tillhör inte släkten Pierrou utan släkten Lemon, ursprungligen Le Maigre. Släktkedjan ser ut så här (med reservation):
- Peter Henriksson Piero(son), f 1721, d 1798
- Henrik Pieroson Lemon, döpt 1679 i Västra Ed, död 1739
- Pierre Elosson Lemon, död 66 år gammal 1710
- Elo Lemon
- Pierre Le Maigre, skogshuggare, kontrakterad 1624

Källa: Kjell Lindblom Vallonsläkter under 1600-talet, del II, släkten Le Maigre

Hälsningar
Stig Geber
 

Margareta Gerlach
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 22 Mars, 2011 - 9:39:   

Tack Stig för snabbt svar!

Hälsningar Margareta Gerlach

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: