Martinell Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Martinell « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Lasse Martinell
Postat den Fredagen den 24 September, 1999 - 22:58:   

Jag försöker hitta länken till vårt stamträd Martinelle. Karl Gustav Martinell blev adopterad av en Blomkvist.
Vem vet mera om detta??
 

Eddie Bjärrenholt
Postat den Lördagen den 25 September, 1999 - 8:04:   

Hej Lasse

Den församling du söker kan vara Fasterna
i Stockholms län.
Min frus farfarsfar var fosterbarn
hos en smed vid namn Blomqvist vid
Rånäs bruk i Fasterna på 1880-talet.
Vid bruket fanns vid denna tid även släkten Martinell.


Lättast för dig, är att börja med
att ta reda på när och var Karl Gustav dog
och sedan arbeta dig bakåt.
Och på så sätt få reda på hans födselort.
 

Robert Martinell
Postat den Tisdagen den 25 Januari, 2000 - 23:07:   

Min mormors ena syster (Martinelle) utvandrade till USA på 30-talet. Är det någon som vet hur man går tillväga om man vill försöka spåra hennes ättlingar?
 

Laurel Grey
Postat den Måndagen den 02 April, 2001 - 21:10:   

My name is Laurel Grey and I live in the U.S. I have traced my Swedish/Belguim ancestry to Johanna (Jana) Martinell, fodd: 1751-09-28 in Stomsbergs Bruk, Tolfta (C), and Marten Martinell, fodd: 1725 in Osterlovsta.(C) who gift Maria EKORN fodd: 1725 , Hargs Bruk, dodd: Skebo Umenge 17/12/1803. Do you have any information on any of these people?
*Also, Johanna Martinell, gift Henric Hubinet, Ortala Bruk, Their son
was, NOACH HUBINET/HUBINETTE, fodd: 1764-03-24, gift, Catharina EKORN, fodd:
1762-08-23, Hargs Bruk.

Thank-you for any help/information that you can share with me.

Sincerely,

Laurel Grey
lmgrey@aol.com
Blaine, Washington
U.S.A.
 

Anders Ahlberg
Postat den Fredagen den 06 April, 2001 - 20:34:   

Hi Laurel!
Take a look at http://home.swipnet.se/Ahlberg/Maria/default.html
 

Anette Martinelle
Postat den Onsdagen den 10 April, 2002 - 10:19:   

Hej Lasse Martinelle.
Min pappa hette också Lars Martinelle.
Vår släkt och stamträd finn översiktligt
i en bok som handlar om vallonerna.
 

Mikael Wikman
Postat den Måndagen den 10 Juni, 2002 - 14:20:   

Hej!

Jag söker kontakt med fler forskare, som härstammar från släkten Martinell. Kontakta mig gärna via e-post.
 

Daniel
Postat den Söndagen den 05 Oktober, 2003 - 12:25:   

Hej!

Jag heter Daniel Martinelle, jag undrar om det bara var en släkt martinel som kom till Sverige från vallonien. Varifrån i Vallonien närmare kom martinel ?
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Söndagen den 05 Oktober, 2003 - 20:15:   

Hej Daniel!

Det finns bara en känd urfader till vallonsläkten Martinell i Sverige. Det var räckarmästaren (hammarsmeden) Frans Maritnell som fanns vid Lövsta bruk 1638. Det sägs att han kom redan 1627 men han finns inte i bruksräkenskaperna då. Han dog 1634.
Det kan ha kommit in andra bärare av namnet långt senare från något fransktalande land, men det verkar som nästan alla bärare av namnet Martinell eller Martinelle härstammar från denne Frans.

Hälsningar
Stig Geber
 

Rune Larsson
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 29 Juli, 2009 - 20:09:   

God afton. Jag heter Rune Larsson Uppsala. Jag forskar i min mammas gren som fortsätter med Erik Albert Hillstedt och längre tillbaks har jag kommit till Frantz Martinelle, 17190312.
Hur går jag vidare för att forsätta in i släktträdet Martinelle. Är det det släktträd som finns i Karl Kilboms "Vallonerna"?
Tacksam för någon form av svar.
Hälsningar Rune Larsson
018203100.
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 107
Registrerat: 6-1999
Postat den Torsdagen den 30 Juli, 2009 - 0:21:   

Hej Rune!

Tyvärr är Kilboms släktträd ganska ofullständigt och opålitligt. I stället rekommenderas Vallonskivan 2 där Jan Olsson har en antavla utgående från Frans Martinelle.
Information om Vallonskivan 2 finns på Sällskapet Vallonättlingars hemsida.
Hälsningar
Stig Geber
 

Andreas
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 12 Oktober, 2009 - 22:14:   

Hej jag undrar om någon vet något om våran släkt Martinellé??? hade varit snällt om någon kan ge mig några tips om var och hur man letar.. svara gärna till min mail.

Mvh
Andreas Martinellé
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 116
Registrerat: 6-1999
Postat den Tisdagen den 13 Oktober, 2009 - 0:43:   

Andreas!
Utan att veta vem som var din far, farfar, farfarsfar är det inte möjligt att hjälpa dig.

Hälsningar
Stig Geber
 

Gun
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 30 November, 2009 - 18:33:   

Hej!
Min mamma är född Martinell,1917 i Älvkarleby. Hennes far och min morfar var Fredrik Martinell. Fredrik Martinell hade syskon som hette Johan och Johanna.Jag tänker börja efterforska mina anfäder. Min mamma köpte Karl Kilboms vallonbok på 50-talet. Släktträdet i den har inte hjälpt mig nämnvärt, utom att ana när det stumma e:et tappades. Var skall jag börja leta?
Hälsningar Gun
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 120
Registrerat: 6-1999
Postat den Tisdagen den 01 December, 2009 - 11:19:   

Gun!

Tyvärr är Kilboms släktabeller ofullständiga och delvis felaktiga. Du hittar bättre underlag i
- Vallonsläkten Martinell, ett häfte utgivet av Jan Olsson
- Vallonskivan 2
Närmare uppgifter om dessa finns på Sällskapets hemsida under rubriken Forskning
Hälsningar
Stig Geber
 

Christer
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 02 Januari, 2011 - 11:59:   

Hej. Jag har 4 fotoalbum. Namnet Martinelle förkommer i dem. Vykort/släktbilder mm. Fanns i källarförråd på Merkuriusvägen på Lidingö, när vi flyttade in i lägebhet där 1991. Nu finns de i Täby, Sthlm. Intresse från Martinellesläkten?
Christer/0701-473031
 

p.martinell@terra.es
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 30 April, 2011 - 19:23:   

Hola, soy Pilar Martinell, hace 10 años que estoy estudiando el arbol genealogico del apellido Martinell.He llegado al año 1490.Son 13 generaciones.Tambien estoy estudiando los lazos colaterales.
 

jonas.palm
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 30 April, 2011 - 20:09:   

Pilar!
SI TU VALENS ET EGO VALEO
In our paper "Vallonättlingen" there was an interesting article about the Waloon decendants in Spain. Impressive with 13 generations of yours.
Regards,
Jonas Palm
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 192
Registrerat: 6-1999
Postat den Lördagen den 30 April, 2011 - 23:55:   

Hola Pilar,
Esta muy interesante de saber que existe una familia Martinell tan temprano que 1490. ¿Hay alguien indicio que tenia un origin Vallon? ¿Quel profesión tenian los miembros del la familia?
El primer familia Martinel en Suecia esta un Frans (François) Martinell que venia aqui como herrero en el medio de 1620. En Suecia aún existe muchos descendientes con el nombre de Martinell.
El papel que trata de los descendientes Vallones en Espania no menciona algo de Martinell.
Saludos
Stig Geber, miembre del grupo de investigation de los descendientes Vallones en Suecia.
 

Mikael Persson (musmicke)
Forum-medlem
Användarnamn: musmicke

Meddelande Number: 4
Registrerat: 11-2012
Postat den Torsdagen den 22 November, 2012 - 20:20:   

I en annan tråd på forumet finns en fråga om Marie Christine Martinell, som enligt utsago befann sig i Ljusnedal på 1720-talet.
Upprepar frågan här; är det någon som har några som helst uppgifter om vem hon är och vilka hennes föräldrar är?

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: