Gewert Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Gewert « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Anna Klevebäck
Postat den Onsdagen den 13 Oktober, 1999 - 20:38:   

Min farmor var 1/4-dels vallon (d v s en av hennes far- eller morföräldrar var helvallon). Några av mina kusiner har tagit tillbaka vårt vallonnamn men stavar det inte rätt(?).
Jag har hört att det ska finnas två Gewert-släkten i Sverige, invandrade vid olika tidpunkter.
Jag skulle vilja veta få veta mer om Gewert, när kom de, var slåg de sig ner, mm?
 

Fredrik Derefeldt
Postat den Måndagen den 18 Oktober, 1999 - 1:01:   

Släkten Gevert (finns flera olika stavningar från förr och även i nutid) är sannolikt inte vallonsk, utan av flamländskt ursprung (nederländerna).

Släktleden före 1800 är publicerade av Örjan Hedenberg av Föreningen för smedsläktforskning (FFS), http://www.stacken.kth.se/~ulfb/ffs.html
i Svenska Smedsläkter nr 6 (maj 1998) och nr 8 (januari 1999).

Och när det gäller denna släkt, är det nog lättare att få svar på http://genealogi.aland.net/discus/ under smedsläkter, där det finns en rubrik för släkten Gevert, och där även Örjan Hedenberg har gått in och svarat en hel del, och det är nog Örjan som kan mest om släkten Gevert i Sverige.

Mvh
Fredrik
 

Åse Engan
Postat den Lördagen den 01 Juli, 2000 - 14:25:   

Jeg heter Åse Engan fra Norge. Min tipp-tippoldefar Claes Gefvert var valloner og kom antakelig som innvandrer til Varmland rundt 17-1800-tallet. Han hadde en sønn som het Johannes Hjerpe, f. 0507 1828 i Gunnarskog. Er interessert i om noen kjenner til disse.
 

Lotta Almkvist
Postat den Fredagen den 01 Juli, 2005 - 13:22:   

Hej! Är det någon som vet nåt om släkten Gäfvert i Värmland? Mvh Lotta
 

maria
Postat den Torsdagen den 29 Juni, 2006 - 15:02:   

Hej, jag undrar om det finns någon som vet något om släkten Gevert (osäker på stavningen) i Amnehärads socken i Västergötland. Hälsningar Maria.
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Torsdagen den 29 Juni, 2006 - 23:48:   

Maria!

På Smedskivan finns mycket information om släkten i Amnehärad. Den kan köpas via
http://www.genealogi.se/smed/ffsinfo.html

Hälsningar
Stig Geber
 

Marie Källstrand Olmos (mariekellstrand)
Ny medlem
Användarnamn: mariekellstrand

Meddelande Number: 1
Registrerat: 10-2007
Postat den Måndagen den 22 Oktober, 2007 - 0:12:   

Vore tacksam för hjälp!!!
Min Mormors farmor hette, Brita Kristina Von eller Van Gevert född 1845-01-20 i Södra Råda har jag fått reda på men nu söker jag hennes ursprung finns det någon som vet något om hennes förfäder Mor, far syskon far föräldrar morfäräldrar m.m?? Hon jordfästes 21/3-1923 i Göteborg i vår familje gran Hon gifte sig 118/11-1868 med Anders johan Cedermalm f. 1844 i Tådene.

Skulle bli jätte tacksam..
Marie
 

Thomas Ek (thomas)
Forum-medlem
Användarnamn: thomas

Meddelande Number: 26
Registrerat: 8-2007
Postat den Onsdagen den 24 Oktober, 2007 - 22:55:   

Hej Marie! detta var inte lätt. Du har nog fått fel uppgifter angående Brita Christina.
Det som är rätt är nog namnet (trots att det i födelseboken står Britta Stina) samt födelsedatumet. För information döps hon samma dag. Däremot är födelseförsamlingen Råda / Skaraborg - inte Södra Råda.
Hennes far heter Johannes Jäfvert (obs stavningen vilken också Britta Stina har på CD-skivorna Sveriges Befolkning 1890 och 1900) och modern heter Maja Andersdotter.

Hälsningar

Thomas
 

Marie Källstrand Olmos (mariekellstrand)
Ny medlem
Användarnamn: mariekellstrand

Meddelande Number: 2
Registrerat: 10-2007
Postat den Torsdagen den 25 Oktober, 2007 - 16:27:   

Tack Thomas!! Men kan hjälpa mig att hitta rätt böcker att leta i jag har sökt igenom södra Råda böckerna men inte hittat något, HJÄLP... :-) Vart skall jag söka henne?? När och var är Johannes Jäfvert och Maja Andersdotter bokförda och födda???
 

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 25 Oktober, 2007 - 18:11:   

Hej Marie!

Här får du lite hjälp på vägen, vet inte om du har tillgång till genline. Lämnar även uppgift på kyrkböckernas namn och sidnr.

C:5 s 13 Råda (Skarab) GID 1561.2.53600
*1845-01-20 (dp 20/1) Brita Stina
Johannes Jäfvert och Maja Andersdotter (28 år) Inhyses i Råda Mossen.

Det var lite svårt att hitta dem i husförhören, men det gick till slut. AI:11 s 170 Mossen, u Bräddegården, Prästgårds rote och s 177 "Sockens slut" GID 1561.25.58900.

Fadern Johannes Jävert (Gävert) anges i husförhören vara född 1813-05-11 Ölserud (S) och modern Maja Andersdotter 1816-12-02 Saleby, Skarab. Först anges hon som född i Härjevad, men detta ändras i senare hfl. Johannes Gävert har varit gift tidigare och har en dotter Anna Maja från detta äktenskap född 1840-01-29 Hjerpås.

Övriga barn är Claes Adam f 1848-03-06 Råda, Sofia f 1850-09-23 Råda, Nelly f 1856-03-24. Kan finnas fler barn, har ej följt familjen längre än till AI:12 Råda s 183 "Socknens slut" GID 1561.33.65400 (1848-56).

Ölserud (S) C:2 s 33 GID 548.26.77300
*1813-05-11 (dp 12/5) Johannes
Smeden Anders Gävert och dess hust Maja Jakobsdotter (32 år) i Carlberg?

Mvh

Britt-Marie
 

Marie Källstrand Olmos (mariekellstrand)
Ny medlem
Användarnamn: mariekellstrand

Meddelande Number: 3
Registrerat: 10-2007
Postat den Torsdagen den 25 Oktober, 2007 - 18:23:   

Tack Britt-Marie!!!!
Jag har Arkivdigital.. Men det måste ju finnas där ock så :-)
 

Thomas Ek (thomas)
Forum-medlem
Användarnamn: thomas

Meddelande Number: 29
Registrerat: 8-2007
Postat den Torsdagen den 25 Oktober, 2007 - 19:06:   

Hej!
F-låt, klantigt av mig att inte uppge var jag hade hittat uppgifterna - förutom Sveriges Befolkning 1890 och 1900.
Tack Britt-Marie att du hjälpte till.

Hälsningar
Thomas
 

Marie Källstrand Olmos (mariekellstrand)
Forum-medlem
Användarnamn: mariekellstrand

Meddelande Number: 4
Registrerat: 10-2007
Postat den Torsdagen den 25 Oktober, 2007 - 19:22:   

Thomas jag som nybörjare fattar inte riktigt RÅDA var hittar jag allt som t.ex Britt-Marie hittat när jag har arkiv digital... Råda gör mig konfunderad... :-) :-(
 

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 25 Oktober, 2007 - 20:29:   

Hej Marie!

Jag har skrivit t ex C:5 sidan 13 Råda (R)= Skaraborgs län, du behöver ju inte bry dig om det s k GID-numret utan bara titta efter kyrkboken C:5 och bläddra fram till s 13. Finns inte Skaraborgs län med i ArkivDigitals utbud kanske? Östergötland som är mitt främsta forskningsområde är ju inte klart ännu i AD online vad jag vet, känner inte till hur det är med Västergötland. Om du vill kan jag maila dig några bilder från genline om du har svårt att hitta rätt?

Mvh

Britt-Marie
 

Marie Källstrand Olmos (mariekellstrand)
Forum-medlem
Användarnamn: mariekellstrand

Meddelande Number: 5
Registrerat: 10-2007
Postat den Torsdagen den 25 Oktober, 2007 - 20:38:   

Du får gärna maila mig Britt-Marie då är du en ängel, jag har suttit här och läst sedan kl 10 i morse.. Du är bäst...!!! Du Tådene är också iskaraborgs böcker britas man Anders john Cedermalm är född där 1844 han fick ju sitt efternamn när han var färdig skomakare sägs det i vår släkt
Marie.kellstrand@comhem.se eller marie_kellstrand@hotmail.com
 

Thomas Ek (thomas)
Forum-medlem
Användarnamn: thomas

Meddelande Number: 30
Registrerat: 8-2007
Postat den Torsdagen den 25 Oktober, 2007 - 20:40:   

Halloj!
När det gäller Arkiv Digital så är jag helt ute och cyklar. Jag kan inte hjälpa dig tekniskt.
Det Britt-Marie hänvisar till är olika kyrkoböcker. Den första hänvisningen GID 1561.2.53600 hänvisar till Födslar i Råda.
Nu såg jag att Britt-Marie svarade också så du får tillsvidare nöja dig med detta. Hör av dig igen om det strular till sig.

Hälsningar
Thomas

PS
Jag skickar en bild på födelsenotisen till din mailadress.
 

Marie Källstrand Olmos (mariekellstrand)
Forum-medlem
Användarnamn: mariekellstrand

Meddelande Number: 6
Registrerat: 10-2007
Postat den Torsdagen den 25 Oktober, 2007 - 20:52:   

Halloj!!!

Ni är bäst!!!! Fin hemsida ni har Thomas...
Tusen rosor till Thomas och Britt-Marie :-)
 

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 25 Oktober, 2007 - 21:00:   

Hej Marie!

Jag kommer att maila dig strax. Det är lite rörigt med dessa socknar, men det Råda som avses här ovan torde vara Råda i Kållands härad nära Lidköping. Socknen Råda som senare bytte namn 1885 till Södra Råda hörde tidigare till Värmlands län och Visnums härad flyttades senare till Skaraborgs län, vilket gör att det finns två! socknar med namnet (en med f d) Råda i Skaraborgs län, knepigt...

Lidköpings-Råda är mitt förslag här. Dottern Anna Maja f 1840 som nämns här ovan anges också flytta till Lidköping 1855. Jag tittade på ArkivDigitals hemsida på deras register över län/socknar och hittade bara Södra Råda där under Västergötland. Är osäker på om du har tillgång till Råda (Lidköping) i ArkivDigital?

Skickar några bilder om en stund...

Mvh

Britt-Marie
 

Marie Källstrand Olmos (mariekellstrand)
Forum-medlem
Användarnamn: mariekellstrand

Meddelande Number: 7
Registrerat: 10-2007
Postat den Torsdagen den 25 Oktober, 2007 - 21:15:   

Detta är vad jag har fått från början och det är ju min gamlemormors föräldrar: Sveriges Befolkning 1890

Post 2684816
Cedermalm, Anders Johan
Handl.
f. 1844 i Tådene (Skaraborgs län, Västergötland)
Gift man, far i familjen

15:de Roten N:o 24 C. b
Göteborgs domkyrkoförs (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)

Födelseort i källan: Tådene Skb.


-----------------------------------------------------------------------------------------
Post 2684817
Jäfvert, Brita Christina
f. 1845 i Råda (Skaraborgs län, Västergötland)
H.
Gift kvinna, mor i familjen

15:de Roten N:o 24 C. b
Göteborgs domkyrkoförs (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)

Födelseort i källan: Råda Skb. l.

Föräldrar och Barn:
Cedermalm, Anders Johan 1844 Far
Jäfvert, Brita Kristina 1845 Mor
(Barn), Carl Anton Minus 1868 Barn
(Barn), Jacob Frithiof 1870 Barn
(Barn), David Jonas Emanuel 1873 Barn
(Barn), Ester Maria Ingeborg 1876 Barn
(Barn), Elin Judith Josefina 1877 Barn
(Barn), Debora Elisabet 1879 Barn
(Barn), Josef Benjamin 1881 Barn
(Barn), Ernst Jonatan 1884 Barn
(Barn), Ruth Nemi 1888 Barn
(Barn), Sara Brigitta 1890 Barn

Brita Och Anders johan gifte sig 18-11-1868 och han är ju från Tådene, Brita Jordfästes 21/3-1923 i vår familjegrav här i Göteborg så att det skulle vara råda i skaraborg låter ju troligast för min gamlemoster sa att de har bott i Lidköping..

Mvh Marie
 

Marie Källstrand Olmos (mariekellstrand)
Forum-medlem
Användarnamn: mariekellstrand

Meddelande Number: 8
Registrerat: 10-2007
Postat den Söndagen den 28 Oktober, 2007 - 21:26:   

Britt-Marie Är du inne här idag??
Jag har mejlat dig...

Marie
 

henriette herrød Dale (henriette)
Ny medlem
Användarnamn: henriette

Meddelande Number: 1
Registrerat: 11-2011
Postat den Onsdagen den 30 November, 2011 - 20:22:   

Hei,
Jeg lurte på om noen kjenner til familien til Hulda Gevfert? Hun var min oldemor og skal ha blitt født i 1879. Hennes far het Daniel Gevfert (jeg kjenner ikke fødselsåret) og han var gift med Lisa ( som var svensk). De hadde også to sønner Jakob og Gustav Gevfert. De bodde i Tøcksfors i Sverige like ved Norske grensen. Vi har alltid hørt at de var av vallonsk slekt og vi bruker fremdeles Gevfert navnet som mellomnavn i familien. Det hadde vært spennende å vite mer om Daniel Gevfert da vi vet lite pga at Hulda døde tidlig av spanskesyken. Hilsen Henriette
 

Britt-Marie Waller (bmw58)
Ny medlem
Användarnamn: bmw58

Meddelande Number: 1
Registrerat: 11-2011
Postat den Torsdagen den 01 December, 2011 - 18:42:   

Hej Henriette!

Jag har hittat en familj som skulle kunna vara rätt, kanske du inte har rätt födelseår på Hulda och hennes fars namn kan nog vara Niklas istället för Daniel?

Här är en bild från Töcksfors bruk i Töcksmarks socken i Värmland AI:19 s 358 (1881-90):
Gäfvert

Hulda Gäfvert född 1875-02-15 Töcksmark.

Bröder Gustaf och Jacob, mor Lisa Forsberg stämmer ju bra med den information du lämnat. När man följer familjen framåt i tiden på Töcksfors bruk så ser man att Gustaf utvandrar till Nordamerika 1905, men återkommer 1906 för att sedan utvandra till Norge 1916-08-05. Den yngre brodern Johan Jacob f 1886 blir handelsbokhållare, han flyttar 1901 till Degerfors och återkommer till Töcksfors 1910 och kommer då från Lunda socken i Södermanland. Hulda flyttar till Ödemarks socken i Norge 1897-12-17.

Fadern sågverksarbeterare Niklas Gäfvert anges död 1915-10-14 och han och hustrun Lisa Forsberg anges vistas i Norge och Örje, Ödemarks socken. Lisa Forsberg är efter makens död skriven på den s k obefintlighetslistan, hon bor väl troligen i Norge.

Niklas Gäfvert är född 1839-06-01 i Västra Sälboda, Gunnarskog, Värmland (C:8, bild 25, Arkiv Digital). Fadern är smeden mäster Jacob Gäfvert f 1807 Svanskog (enligt husförhör AI:11 Gunnarskog s 496) och modern Brita Persdotter f 1813-12-12 Gunnarskog. Här anges även dessa barn:

Stina f 1835-06-01 Gunnarskog
Gustaf f 1836-10-24 "
Niklas f 1839-06-01 "

Familjen flyttar till Stavnäs 1840.

På Töcksfors bruk i Töcksmark så ser man även Niklas Gäfverts syskon, Stina f 1835, Anna Sofia f 1849-12-20 Stavnäs, Jacob f 1843-04-25 Stavnäs och Otto f 1855-05-08 Stavnäs (AI:18 s 341).

Lisa Forsbergs mor heter Stina Hagberg och är enligt husförhöret född 1821 Töcksmark, smedsänka, död 1900-04-06 hos dottern Lisa och Niklas Gäfvert på Östra Udden, Töcksfors bruk (AIIa:1 s 247).

Stina Gäfvert f 1835 Gunnarskog gifter sig med en bror till Lisa Forsberg, Johannes Forsberg f 1852 Gunnarskog. Dessa flyttar 1888 till Hofefors trä?fabrik i Norge.

Med vänlig hälsning

Britt-Marie
 

Britt-Marie Waller (bmw58)
Ny medlem
Användarnamn: bmw58

Meddelande Number: 2
Registrerat: 11-2011
Postat den Torsdagen den 01 December, 2011 - 19:33:   

Jacob Gäfvert född 1806-11-22 Svaneholms bruk, Svanskog (C:4 s 66) son till mäster Lars Gäfvert och Stina Nyqvist. Det finns många generationer ytterligare att tillgå på smedskivan på Niklas Gäfverts föräldrar och bakåt i tiden.
 

henriette herrød Dale (henriette)
Ny medlem
Användarnamn: henriette

Meddelande Number: 2
Registrerat: 11-2011
Postat den Fredagen den 09 December, 2011 - 23:44:   

Kjære Britt-Marie, tusen takk for super hjelp!! Det var veldig snilt ; ) Jeg skal sjekke med min far ang navnet til Huldas far, men det kan nok være at det navnet jeg har fått opplyst er feil og at det du har funnet er rett. Også litt overraskende at det var flere søsken. Jeg har nemlig bilde av Hulda sammen med søsken og foreldre, men visste ikke at de var flere. Spennende å vite litt mer - så igjen tusen takk for hjelpen. Hjertelig hilsen Henriette
 

henriette herrød Dale (henriette)
Ny medlem
Användarnamn: henriette

Meddelande Number: 3
Registrerat: 11-2011
Postat den Lördagen den 10 December, 2011 - 11:59:   

Hei igjen Britt-Marie,
Et spørsmål til hvis du har mulighet - kan man se hvor de kom fra opprinnelig? Bare hvis det ikke er for mye styr for deg ; ) Det du har funnet så langt er også kjempe flott!!! Henriette
 

Britt-Marie Waller (bmw58)
Ny medlem
Användarnamn: bmw58

Meddelande Number: 3
Registrerat: 11-2011
Postat den Tisdagen den 13 December, 2011 - 15:45:   

Hej Henriette!

Släkten Gevert/Gävert sägs vara flamländare och inte valloner. Jag mailar dig lite mer information.

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: