François (Fransvei) Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » François (Fransvei) « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Gudrun Nielsen
Postat den Lördagen den 30 Oktober, 1999 - 11:47:   

Hur är det med namnet FRANSVEI (denna stavning finns på Gysinge på 1800-talet) kan man anta att det är en förvanskning av ett vallonskt namn? Vilket, i så fall?
Med vänl. hälsning Gudrun Nielsen, Fagersta
 

Kjell Lindblom
Postat den Lördagen den 30 Oktober, 1999 - 17:17:   

Hej!

Fransvei är en försvenskning av François, som är en stor vallonsläkt i Sverige.

Hälsningar Kjell
 

Chris Troy
Postat den Tisdagen den 04 April, 2000 - 2:50:   

Ursäkta svenskan, jag flyttade utomlands när jag var tre år gammal.

Idag har jag hört från Eddie Bjärrenholt och Kjell Lindblom att min fm fm ff ff mf var ANTHOINE FRANCOIS, född omkring 1602. Han var gift med PRISETH DOUHAN, född omkring 1607, Död 1691 i Gimo bruk, Skäfthammar. Deras dotter MARIA FRANCOIS, f. omkring 1634 i Skäfthammar,
död 1694-10-18 i Gimo bruk, gift med Claes Maniette, f. omkring 1629 i Skäfthammar.

Finns det någon som söker samma familj?

Hälsningar från soliga Australien
Saga Christina Ask Troy
 

Claude Vaessen
Postat den Torsdagen den 07 September, 2000 - 16:04:   

Hej,

Jag skriver här ur Valonien själv, så jag tänker att ha två mögliga svaror:
På gamal franska uttalas "oi" ("oy") "wè" (tills Ludvig XVIII av Frankrike), och detta uttal finns ännu i dialekter (i Liège, till eksempel).
Båda ledade till vilse skrivvisar om t.ex. svenskar i början icke förstod namnen och skrev bara vad de hör: "Fransvä" eller "Fransvei".
 

Kjell Lindblom
Postat den Tisdagen den 12 September, 2000 - 8:00:   

Hej Claude!

Tack för ditt inlägg. Det ger en mycket naturlig förklaring till namnförändringen i Sverige. Det fordras en infödd vallon med kunskaper i 1600-talsfranska för att komma underfund med detta. Vi som bara kan köksfranska är tacksamma för upplysningar av det här slaget.

Hälsningar Kjell
 

Gunilla Önnberg
Postat den Måndagen den 09 Oktober, 2000 - 16:08:   

Hejsan,
Jag har precis idag fått bekräftat att min har släkten Francois i sin släkt. Finns det något läsbart om den släkten. Finns det någon som kan ge på förslag vad som är bra böcker att läsa överhuvudtaget om valloner.
MVH Gunilla Önnberg
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Måndagen den 09 Oktober, 2000 - 21:24:   

Av Stig Geber (Sgr) måndag den 9 oktober 2000 - 21.22:
Hej Gunilla!

Roligt att höra att du hittat släkten Francois.

Om du vill läsa om invandringen och utbredningen i Sverige under 1600-talet till början av 1700-talet av släkten rekommenderas Kjell Lindbloms bok Vallonsläkter under 1600-talet, del I. Släkten Francois behandlas där på nästan 4 sidor.

Ett standardverk om valloner är Karl Kilboms Valloner.

Se för övrigt litteraturtipsen på Sällskapets hemsida.

Hälsningar Stig Geber
 

Gunilla Önnberg
Postat den Tisdagen den 10 Oktober, 2000 - 6:48:   

Stig
Tack så mycket ! Det var mycket vänligt, jag skall ta tag i detta redan idag. Vet du om det fanns valloner ner emot Västergötland?.
Med vänlig hälsning
Gunilla Önnberg
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Tisdagen den 10 Oktober, 2000 - 23:32:   

Gunilla!

Tyvärr känner jag inte till förhållandena alls i Västergötland, men vallonerna spred ut sig lite varstans i Sverige så det är inte omöjligt att de fanns även där. Det fanns dock inga rena vallonbruk i Västergötland. Vallonerna hamnade så småningom inom alla yrken.

Det skulle vara roligt att se din anknytning till Francois.

Hälsningar Stig Geber
 

Gunilla Önnberg
Postat den Onsdagen den 11 Oktober, 2000 - 7:07:   

Stig,
Tack skall du ha, jag kan gärna skicka den på mail för den är på cirka 10 sidor och det blir väl lite för stort för Forumet.
MVH Gunilla
 

411225-7730
Postat den Söndagen den 10 Juni, 2001 - 17:21:   

Stig,

Det finns
Francois, Anthoine 1602-1691 och
Francois, George 1602-1669 (min ff ff mm ff ff f )

Hur förhåller sig dessa till "släkten Francois" med nummer 61?

/ Ingvar
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Söndagen den 10 Juni, 2001 - 23:50:   

Ingvar!

Dessa två är stamfäder till en mängd släkter. Vi känner inte till om de var nära släkt med varandra. Numret 61 i Sällskapet Vallonättlingars förteckning avser alla släkter med samma namn.

Anthoine, död 1661 var gift med Priseth Douhan som dog 1991. Han levde i Gimo bruk och på hans stamtavla finner vi ett stort antal vallonsläkter vid upplandsbruken. Namnet François förvinner här ganska snart.

George är stamfader till släkter i Gysinge och Torsåker. Åtminstone i Gysinge finns släktnamnet kvar ganska länge.

Hälsningar, Stig Geber
 

Marita Ekberg
Postat den Måndagen den 11 Juni, 2001 - 15:46:   

finns det någon som kan berätta lite mer om George Francois 1602-1669?
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Måndagen den 11 Juni, 2001 - 22:57:   

Marita!

Kjell Lindblom har i sin bok "Vallonsläkter under 1600-talet", del I, en halv sida med uppgifter om George Fraçois och hans sysselättning och familj. Förslår att du försöker låna boken från något bibliotek.

Hälsningar Stig Geber
 

Hans Pedersen Dambo
Postat den Tisdagen den 04 November, 2003 - 17:39:   

Hej!
Jag blev helt fascinerad när jag upptäckte denna avdelning och undrar genast om även Fransvie, Fransve, Frantsve, Frantzvier, Frantzwier m.fl. hänger ihop med François som försvenskningar och kanske rent av sedan "återförfranskningar"?
Jag hittar nämligen dessa och liknande stavningar bland min mormors anor.

Hjärtliga hälsningar
Hans
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Tisdagen den 04 November, 2003 - 21:04:   

Hej Hans!

Alla namn du nämner förekommer i kyrkböcker där skrivaren inte kunnat stava på franska eller kanske inte ens känt till att det är franska. På senare tid när språkkunskaperna ökat har man på vissa ställen återgått till den riktiga stavningen. Sedan är det också så att många släktforskare, bland dem jag själv, normaliserar namnen för att ha en chans att hitta dem i register och vid utbyte i kontakt med andra forskare. Det är här viktigare att definiera en viss person än att få med en lokal variant som skall ge en ålderdomlig prägel.

Det skulle vara roligt att veta hur din mormor kommer in bland François-ättlingarna.

Hälsningar
Stig Geber
 

Hans Pedersen Dambo
Postat den Tisdagen den 04 November, 2003 - 23:05:   

Enligt min mormors "släkttavla i familjebibeln" är det så här:
MM Anna Sofia Frantzwier, f 1885-04-26 i Östanfors,Heds sn
MMF Anders Ludvig Frantzvier, f 1845-09-22 i Wirsbo bruk, Ramnäs sn
MMFF Carl Alexander Frantzwier
MMFM Eva Fredrica Bowin
------------------------------
Här måste något vara fel. MMFF och MMFM har jag inte funnit i kyrkböckerna samtidigt som jag tycker att min mormor knappast skulle ange exakta namn om hon inte visste att det var hennes farfar och farmor.
--------------------------
I kyrkböckerna anges följande:
MMFF Mästersven Petter Frantsve, f 1803-09-21 i Folkärna
MMFFF Mästersven Jacob Fransvie, f 1778-04-12 i Österfärnebo, Folkärna
-------------------------
Sedan har jag inte hunnit längre men har en del material kvar att gå igenom.
Men det stör mig att min mormor har angett andra namn än kyrkböckerna på sin farfar och farmor.

Finns det någon här som känner till Carl Alexander Frantzwier eller Eva Fredrica Bovin?

Till slut undrar jag om jag bör normalisera namnet Frantzwier innan jag härlett det ur det ursprungliga namnet?
Hälsningar
Hans
 

Marianne Söder
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 21 Januari, 2007 - 17:26:   

Hej!
Har precis gått igenom släkten Francóis på Gimo bruk. Om jag utgår från Mats Adamsson Francois och Maria Maniette har jag funnit sonen Klas Matsson (Francois)född 1711 enligt uppgifter som jag har hade Mats och Maria även en son Jacob Matsson född 1713-07-05. Därutöver har jag även fått uppgifter om ytterligare en son Adam och döttrarna Maria och Malin. Tyvärr har jag inte uppgift om källa. Jacob skall senare ha ändrat sitt efternamn till Molin. Kan detta stämma?
Mvh Marianne
 

Stig Geber (Sgr)
Listskötare
Användarnamn: Sgr

Meddelande Number: 8
Registrerat: 6-1999
Postat den Söndagen den 21 Januari, 2007 - 21:33:   

Marianne!

Det mesta stämmer, men det var sonen Jakob, f 1762 som kallade sig Molin. När skulle Malin vara född och var finns uppgiften?

Hälsningar
Stig Geber
 

Marianne Söder
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 23 Januari, 2007 - 21:52:   

Har idag besökt Ula för att söka efter Malin. Det var inte så framgångsrikt. Hfl saknas för aktuell tid. Födelse och dopböcker var inte de bästa, tydligaste så det gav heller inget resultat. Däremot kunde jag konstatera att Jacobs bröder Peter och Johan även ändrade efternamnet till Molin. Det framgår i födelseböckerna isamband med deras barns födelse. Peter är min ana i den här brödraskaran.
Mvh
Marianne
 

amanda melin
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 17 April, 2007 - 12:36:   

hej!
jag har själv släkten francois i mina anor genom soldaten anton svan född i skäfthammar 1699. jag undrar var man kan köpa kjell lindbloms böcker?

mvh/
amanda melin
 

Anders Liegnell
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 11 December, 2007 - 13:11:   

Hej! Läste gamla inlägg om släkten och fann att min anfader Matts Adamsson, Gimo var en Francois. Fick nu reda på hans föräldrar och hustruns efternamn. Vill tacka Eva Holmgren och Stig Geber för era inlägg. Så här är jag släkt med er!
Matts Adamsson Francois, Gimo
Maria Maniette, Gimo
dotter:
Maria (Maja) Mattsdotter född 16/7 1700
gift med Erik Jansson född 1711? ( Vet någon något om honom? )
dotter:
Stina Ersdotter född 1739
gift med Mårten Blank född 1739, Gimo
son:
Henrik Blank född 1773, Hökhuvud
gift med Maria Ersdotter född 1773, Bladåker
son:
Jan Erik Blank född 1810, Bladåker
gift med Margareta Ersdotter född 1811, Häverö
son:
Jan Henrik Lundin född Blank 1843, Knutby
gift med Charlotta Persdotter född 1839, Knutby
dotter:
Anna Charlotta Lundin född 1870, Knutby
dotter med fader okänd:
Märta Lundin född 1902, Almunge
gift med Carl Altinus Gustafsson född 1896, Järsnäs
son:
Lars Gustafsson född 1935, Finsta
gift med Vera Liegnell född 1928, Lomma
son:
Jag, Anders Liegnell 1966
 

amanda melin
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 04 Januari, 2010 - 0:30:   

hej! jag har tidigare forskat på en anton svan född i skäfthammar 1699. han hör till släkten fransois men jag har tappat bort uppgifterna om hur han är kopplad dit. hans pappa hette jacob adamsson. kanske någon kan vara vänlig att ge mig uppgiterna igen?

mvh
amanda melin
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 127
Registrerat: 6-1999
Postat den Måndagen den 04 Januari, 2010 - 23:54:   

Amanda!
Anton Jakobsson Svan, f 1701 i Skäfthammar är son till Jakob Adamsson (François) f ca 1671 som var son till Adam François (1641-1697)

Hälsningar
Stig Geber

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: