Martin Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Martin « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Johan Lindroos
Postat den Söndagen den 31 Oktober, 1999 - 17:48:   

Släktföreningen Roland Martin i Finland letar efter släktingar till Anton Martin (född ca. 1650 i flandern, gift 1661 i Sverige med Elisabeth Fontelia Pedersdotter och död 1712 i Gävle).

Antagligen är vår stamfader i Finland Roland Martin son till Anton, men vi är inte säkra.
 

Anette Olsson
Postat den Onsdagen den 17 April, 2002 - 19:22:   

Jag söker släktingar till Sven Och Bernardina Martin. Båda döda på 1920-talet i Stockholm.
 

Inger Kölestam
Postat den Söndagen den 01 September, 2002 - 9:28:   

Finns det någon som har uppgifter om Anna Matsdotter Martin gift med Claes Claesson Gilljam f 1646 i Österlövsta d 1712 i Njutånger.

Jag söker efter födelsetid och död samt uppgifter om hennes föräldrar.

Tacksam för svar.
Inger Kölestam
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Söndagen den 01 September, 2002 - 22:14:   

Betr. Anna Matsdotter Martin.

Inger!
Det finns fler olika skrivningar av hennes namn. Jag har tytt en version som Anna Mårtensdotter Marin vilket troligen är fel. Clas och Annas första barn döps till Mats vilket bör ha kommit från morfadern eftersom farfadern hette Clas.

Det finns en tänkbart föräldrapar och det är lodstöparen och hammarsmeden vid Västlands bruk Mats Martin, f ca 1625, död efter 1695 gift med Cecilia Larsson. (Inget av Clas och Annas barn är dock döpt Cecilia.) Anna bör med tanke på barnens ålder vara född ca 1650. Hon dog ca 1692. Clas gifte om sig ca 1693 och fick barn i andra giftet 1695.

Hälsningar Stig Geber
 

Inger Kölestam
Postat den Måndagen den 02 September, 2002 - 10:06:   

Stig,
Tack för svaret.
Kan denne Mats Martin vara son till lodstöparen Michel Mathy, som var vid Finspång 1625, Forsmark 1640 och Västland 1642.
Enligt uppgifter som finns i Rötters anbytarforum hade Michel Mathy två kända söner Michel Martin och Mathias Martin, Mats och Mathias är ju ofta samma namn.

Hälsningar
Inger
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Måndagen den 02 September, 2002 - 21:19:   

Inger!

Enligt Kjell Lindblom, Vallonsläkter under 1600-talet, del II är Mats son till Michel Mathy (Martin).
Jag har inte själv forskat så långt tillbaka i tiden.

Hälsningar Stig Geber
 

Henry R Johansson
Postat den Tisdagen den 10 September, 2002 - 6:17:   

Hej Johan Lindroos

En liten korrigering angående meddelandet från den 31
oktober 1999.

Anton Martin och Elisabeth Fontelia är inte gifta 1661
utan 1685.

Handels- och Rådman Anton Martin d. 27.4.1712 i
Gävle.
Gift 24.9.1685 i Gävle med Elisabeth Fontelia f.
18.10.1661 i Uppsala.

Mera om Martin-släkten finner du i RÖTTER:
Anbytarforum: Släkter: Vallonsläkter: Martin.

Mvh

Henry Johansson
 

Anders Elofsson
Postat den Fredagen den 30 April, 2004 - 0:04:   

Hej !

Jag har träffat på en Hammarsmed Mathias Martin
född på 1740-talet någon gång lite olika uppgiter
gällande hans födelse men när han dör 1801-09-25
i Mönsterås socken står det 56 år.
Jag träffar på honom första gången i Fliseryd socken han gifter sig med en Greta Stina Malmberg
1774-04-17 båda var ifrån Hälleforshult.
Han gifter sig sedan 1777-06-08 i Döderhult socken med Maria Larsdotter båda var ifrån Elmekalf.
Han byter också yrke till linvävare.
Jag undrar om någon känner till var Mathias Martin kommer ifrån och om hans föråldrar.

M.v.h. Anders Elofsson
 

Maria Axelsson
Postat den Lördagen den 29 Januari, 2005 - 15:42:   

Hej Inger
Enligt vår forskning hade Michael Martin(fd Mathy) fr Finspång 1625 två söner,Matthias o Michael Martin. Michael fick sonen Michael som gifte sig m Susanna Bajar,de fick barn Bartel(f.1680)o Maria Michaelsdotter(f.1687).Därefter gifter sig Maria m Erik Jöransson Berg och namnet Martin blir därefter Berg i detta led. MVh Maria Axelsson

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: