Heldén/Lidén Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Heldén/Lidén « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

Fredrik Lidén (fredrik_l)
Ny medlem
Användarnamn: fredrik_l

Meddelande Number: 1
Registrerat: 9-2007
Postat den Onsdagen den 20 Februari, 2008 - 8:49:   

Hej. Jag skulle villja veta om Heldén/Lidén kan vara något vallonsläkte. Det längsta bak i släkten jag känner till var min mormors mor från Vänersborg, Gurli/Gulli Heldén. Och mormor heter Lisbeth Lidén. Vet att mamma (som inte är i livet) har pratat någon gång om att mormors mor kom från Belgien.

Tyvärr har inte så mycket information så jag förväntar mig inget svar heller.

Mvh Fredrik
 

Fredrik Lidén (fredrik_l)
Ny medlem
Användarnamn: fredrik_l

Meddelande Number: 2
Registrerat: 9-2007
Postat den Onsdagen den 20 Februari, 2008 - 8:56:   

Fel av mig, antagligen var någon av mormors mor föräldrar från Belgien eller ännu längre bak.
 

sylvia clarke dahlström (sylvia_d)
Forum-medlem
Användarnamn: sylvia_d

Meddelande Number: 90
Registrerat: 11-2006
Postat den Onsdagen den 20 Februari, 2008 - 10:17:   

Hej!
Enda sätt att få veta om det finns valloner är att försöka komma bakåt i släkten. Försök att via födelsedata komma längre bak så kanske du finner ett vallonnamn. Kolla sidan mad vallonnamn på denna sajt, kanske känner du igen något namn som nämts hemma när du hört detta om de troliga vallonanorna? Då kan man släktforska framåt och på så sätt säkerställa om man är vallonättling. Fast det tar ju mer tid än om man har exakta namn och årtal att gå på. Hoppas du finner något och kom gärna med mer upplysningar så blir det lättare att hjälpa dig.
 

Thomas Ek (thomas)
Forum-medlem
Användarnamn: thomas

Meddelande Number: 64
Registrerat: 8-2007
Postat den Onsdagen den 20 Februari, 2008 - 12:49:   

Hej!
Viktigt att tänka påp i dessa sammanhang är om deras efternamn är deras flicknamn - eller som gifta.
Eftersom vi nog pratar om slutet av 1800-talet och början av 1900-talets första hälft så bär ju oftast kvinnan mannnens efternamn.
Jag har kollat i Sveriges Befolkning 1890 samt 1900 och inte hittat någon som kan passa in på ovanstående namn.

Hälsningar
Thomas

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: