De Flon Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » De Flon « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
Jean de FlonErland de Flon 21-3-08  20:31 
Samband mellan släkterna de Flon/ FrumerieErland de Flon02-3-05  19:11 
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Jan-Göran Hansson
Postat den Tisdagen den 11 Maj, 1999 - 21:12:   

Jag har gått en släktforskningskurs Lindesberg, på samma kurs fanns en dam vid namn Margareta de Flon hon söker en släkting vid namn Carl de Flon som år 1821 flyttade från Träslövsläge till Sundalsrir i Dalsland, Han är född 26-04 1800.Men hon kan inte hitta några fler uppgifter från Träslövsläge. Kan någon hjälpa henne.
 

Erland de Flon
Postat den Lördagen den 15 Januari, 2000 - 17:57:   

Önskar information om barnen till Carl Johan de Flon f 1811-02-18 Gärdserum Småland d 1880-10-30 St. Bondegat. 31, Stockholm och h.h. Maria Stina F 1814-07-22 Blackstad Småland d 1890-07-30.Barnen Olof Hubert Eugenius f 1836-05-12, Sofia Charlotta f 1840-12-28, Wilhelmina Cecilia f 1844-05-26 samt Carl Gustaf f 1846-05-03, alla födda i Blackstad Småland. De utflyttade 1855 från Gothem Gotland till Stockholm. Carl Johans bror Gustaf Georg de Flon f 1821-09-14 Gärdserum utflyttade 1849 från Gothem till Stockholm, även hans vidare öden vore intressanta.
 

Gunilla Matton-Fryksén
Postat den Tisdagen den 08 Februari, 2000 - 22:46:   

Hej! Jag försöker sammanställa så mycket jag kan om släkten de Flon, vars anfader Gillius var ingift i släkten de Besche och blev brukspatron på en hammare kallad Lotorps bruk utanför Finspång.

Med vänliga hälsningar,
Gunilla Matton-Fryksén
 

Erland de Flon
Postat den Fredagen den 11 Februari, 2000 - 18:20:   

Hej Gunilla! Det intresserar även mig jag hör av mej framöver.
Hälsningar Erland
 

Anders Pemer
Postat den Lördagen den 29 April, 2000 - 11:55:   

Mitt intresse för släkten Frumerie och dess ättlingar har hittills berört den gren som är av betydelse för mig, eftersom den härstammar från släkten Pemer (dvs ättlingarna till borgmästaren Jean Frumerie och Sara Pemer).

Nu har dock diverse uppgifter om för mig hittills okända Frumeries dykt upp här och var, och väckt mitt intresse för allt som tänkas kan om ättlingar från hela släkten Frumerie inklusive kvinnolinjer.

Ovan nämnde Jean var en av sönerna till den till Sverige invandrade stamfadern, Martin. Yngsta dottern Anna var gift med Gilius de Flon. Har följt upp två glest utbredda grenar från dem via uppgifter på DISBYT, men paret hade tydligen tolv barn, och ligger så tidigt i tiden att jag misstänker att de flesta sentida de Flon torde vara deras ättlingar.

Med andra ord är jag intresserad av och tacksam för alla tänkbara data på barn och vidare ättlingar till brukspatronen i Risinge Gilius de Flon, *1637 20/12, † 1688 26/3, g 10/8 1662 m Anna Frumerie, dp 1645 2/11, begr 1700 8/6.
 

Barbro Behrendtz
Postat den Söndagen den 26 November, 2000 - 21:11:   

Hej alla,
I Marie-Ann Olssons bouppteckningsingresser för Linköping stad finns 1732 16/8 en bou efter avlidne Brukspatron Johan de Flon som efterlämnar änkan Maria och 1 dotter från tidigare gifte Anna Elisabet. En sökning i demografiska databasen och dödboken för Linköping domkyrkoförsamling ger följande: Död 1732 7/3 brukspatron, borgare Johan de Flon, ålder och hemvist ej angivet.
1776 28/10 finns i dödboken änkan Maria de Flon, död av ålderskrämpor, 85 år gammal.
 

Anders Pemer
Postat den Tisdagen den 19 December, 2000 - 17:14:   

Det låter som om det kan vara Johan (Jean) de Flon, f 1668 15/9, g m Elisabeth Preniche, vad jag vet (enligt Majbritt Karlsson i Anbytarforum), som med henne ska ha haft barnen Gillius, f 1704 17/12, Jacob, f 1706 18/2, Johan, f 1707 21/3, Hindrick, f 1708 14/6, Ann Lischen, f 1709, och Maria Catharina, f 1712 13/3. Ann Lischen är då med all sannolikhet identisk med dottern Anna Elisabeth, som du har uppgift om.

Å andra sidan har jag uppgift om flera grenar ättlingar till sönerna Jacob och Johan och de är båda i livet och i full färd med att få barn flera år efter 1732 och borde ha varit arvingar i sådana fall, så det kanske är två helt olika Johan i alla fall?
 

Bob Williams
Postat den Fredagen den 06 April, 2001 - 0:05:   

I apologise for not understanding Swedish, and my Swedish-English dictionary is of limited assistance. Is there someone who can help me please? My mother was Gwen de Flon, descended from Anders Frederic de Flon, born Stockholm 29 July 1832, arrived in Sydney Australia 1858, could have spent some time in England beforehand. Father understood to be Carl de Flon, mother Caroline (or Brigitta Caroline) Sohlberg. Question 1- how do I obtain details of the birth registration of Anders in order to get parents' details? - many years ago I wrote in English to a genealogical society but did not get a reply. Another son, John F de Flon, emigrated to United States in 1869, owned a farm in Minnesota in late 1870s. In a letter to Anders in 1878, written in English, John said that he had a file of papers and books from their deceased father, called an "Ancestral Register" or Pedigree. "The Pedigree is a complete one from the first de Flon who came to Sweden from France to and including our family." He intended to have 12 copies printed. In a letter to Anders in 1879, John said he intended to come with his wife and their daughter Cicilia to Australia to join Anders in the following year, but nothing further was heard from him. Question 2- Does anyone know what happened to John de Flon or who is descended from him? I infer that the ancestry of Carl de Flon is, or was, traceable back to "the first de Flon who came to Sweden from France". I notice that there are references to the de Flon name back to the 1500s in Sweden. Question 3- Has anyone traced the de Flon ancestry back to France? or can anyone help me to trace this ancestry? Question 4- Can anyone help me to trace the Sohlberg ancestry? Thanking all who take the trouble to read this.
 

Ishbel Cormack
Postat den Onsdagen den 25 April, 2001 - 20:43:   

Bob: I hope my email to you got through. If it did not I will repeat my message here. Please let me know.
Good luck in your search.
Ishbel
 

Erland de Flon
Postat den Lördagen den 11 Maj, 2002 - 23:44:   

Vallonsläkt på Gotland.
Jag är född på 40-talet och uppväxt på Gotland.
Jag har släktforskat och funnit att min farfars far Gustaf Gilius de Flon kom från Småland till Gothem på Gotland den 14 juli 1846.
Vallonsläkten de Flon kom till Finspång i Östergötland i början på 1600-talet genom Gillius (Gillis) de Flon (Johansson) grundare av Lotorps Bruk år 1635 i Risinge socken Östergötland.
Han var son till min ffffffffff Jean de Flon (Constant)från Bordeaux Frankrike och hh Maria de Besche från Liège Belgien.
Nu försöker jag kartlägga de nuvarande de Flonarna i Sverige, om jag inte redan kontaktat Er så hör gärna av Er till mig.
 

Ewa Braun
Postat den Söndagen den 12 Maj, 2002 - 13:36:   

De Flon
i Varberg, Tvååker och Träslövsläge.
Till bl a Jan.Göran Hansson

I min egen forskning avseende Jacqueau fr Sedan Fr. stöter jag ofta på de Flon.
Citerar ur Ivar Larssons bok "Tvååkersgårdar" i Halland:
Hägared överläts 1653 som betalning för låneskulder jämte många andra hemman i trakterna till holländske köpmannen Adrian Trip. Det ägdes i mitten av 1700-talet av Johan Jakob De Geer af Finspång, som var besläktad med Trips".
Vidare tar vi ett steg till 1771:
Hägared säljs till Petter de Flon, kvartersmästare, död efter 1789, son till Petter de Flon, kommendant i Varberg, g m Margareta Creutzman. Petter de Flon (den yngre) var g m Hedvig Charlotta Ebbeltoft (1721-1789).
Om jag inte har helt fel skall denna Hedvig Charlotta de Flon befinna sig några år och fram till sin död på Gåsevadholms slott i Tölö socken i Halland (där min egen ana Jacqueau skall enl. talemun ha varit vid ungefär samma tidpunkt).
Att det funnits "de Flonare" i Träslövsläge kan vara i ett ev. släktskap till ovanstående "de Flon" i Varberg och Tvååker. Geografiskt är Träslövsläge direkt söder om Varberg samt är Tvååker en grannsocken till Träslövsläge.
Kanske ovanstående kan vara till någon hjälp?
Ewa Braun
 

Erland de Flon
Postat den Söndagen den 06 Oktober, 2002 - 19:12:   

Genom tips om boken "Svenskt liv och arbete 29, Strängnäsminnen från 1964 av Amelie Rundberg.
Har jag pusslat ihop följande:

Personakt
Anna Ulrika Sundberg

Ref:
Titel:
Yrke: Garveri
Ålder: Blev högst 95 år

Noteringar
Född 1825-03-02 Södertälje, Stockholms län 1) I boken Strängnäsminnen (sid 37), beskrivs den stora branden 1871. "Berättade gamla tant Anna Ulrika de Flon om att allt vad de ägde brann upp."
Andra morron hade mannen garvare de Flon stått på sin brända tomt och sett ut över staden och sagt: "Klockan (tornuret) står, Kvarn står, allt här står (alla skorstensmurar) och här står jag, utan hem."
Flyttar isär 1894 2) År 1894 flyttar maken Carl August de Flon till Stockholm, Anna Ulrika blir kvar i Strängnäs.
Bosatt 1902 Västerviksgatan gamla 27 Strängnäs 1) Strängnäsminnen. 1964. Sid. 50.
Författaren Amelie Rundbergs far köpte år 1902 gl. N:o 27, av Anna Ulrika de Flon.
Bosatt 1915 Västerviksgatan gamla 28 Strängnäs 1) Författaren Amelie Rundberg: (sid 54)
Närmast där intill är 28-an, som då ägdes av Fru de Flon. Denna underbara gamla Fru, som haft ett långt och så skiftande liv, vad hon berättat är värt mycket, men hör inte hit.
Fru de Flons son i ett tidigare gifte, Wilhelm Westerberg, kom hem från Tyskland och övertog garveriet, det var garveri i 28:an i många år.
Död före 1920 Strängnäs 1) Anna Ulrikas make Carl August de Flon, dog 1920-05-31, och var då änkling.

Ref Född Död
Far:
Mor:


Familj med Carl August de Flon

Noteringar
Vigsel 2)

Make/maka Ref Född Död
Carl August de Flon 1834-02-25 Stenbrohult, Kronobergs län 2) 1920-05-31 Kv Vattumannen, Stockholm 2)


Källor
1) Svenskt liv och arbete 29. Rundberg, Amelie
2) CD-skivan"Söder i våra Hjärtan" 1876-1926

Är det någon som har något om Carl August de Flon bakåt i tiden?
 

Barbro Behrendtz
Postat den Måndagen den 07 Oktober, 2002 - 11:59:   

Hej Erland,
Carl August de Flon föddes vid Brännhults Garveri, Stenbrohult sn den 25/2 1834 och var son till Garvaren Carl Gustaf de Flon född 1806 22/2 i Växjö och hans hustru Brita Carolina Sohlberg född enl hfl 1811 27/7 i Värmland. Brita nämns också vara född i Grythylte.
Carl Gustaf var son till tenngjutaren och rådmannen i Växjö Carl de Flon.
Brita Sohlbergs far Anders Sohlberg kom 1818 med hustrun Brita Olofsdotter och barn från Ryd västergård i Göteryd sn där han varit rättare några år, till Oshult i Pjätteryd där han skrivs som brukspatron. Anders uppges vara född 1786 23/1 i Karlskoga och hustrun Brita Olofsdotter 1788 14/1 i Grythylte.
I familjen de Flon/Sohlberg föds också 1832 29/6 i Stenbrohult sn sonen Anders Fredrik som nämns i Bob Williams inlägg ovan.
 

Erland de Flon
Postat den Tisdagen den 19 Oktober, 2004 - 19:42:   

Jag söker eventuella uppgifter om Gurli Louise de Flon f 1896-10-03 Ängelholm Skåne, dotter till Johan Louis de Flon 1864-09-13 och hh Hilma Karolina Johansson f 1863-09-07.
Familjen var bosatt i kv. Vakteln nr 11, i Ängelholm år 1896.
mvh Erland
 

Carl de Flon
Postat den Tisdagen den 25 Oktober, 2005 - 8:43:   

Hej hej, jag ar en "aterflyttad" de Flon, Jag heter Carl de Flon och bor numera i Frankrike, men harror fran Sverige. Jag ar lite intresserad om det gar att fiska fram mer information om slakten INNAN den kom till Sverige?
All info ar uppskattad.
 

Jean Berg de Flon
Postat den Tisdagen den 11 Juli, 2006 - 20:56:   

Hej alla,
Hittade de Flon sidan på Google. Jag är aldste son til Maj de Flon och Gunnar Berg från Norrköping. Morfar var Jean de Flon Slakteriägare i Norrköping. Jag vet att en del av hansbr¨der och systrar utvandrade til USA på 20 talet. Jag är interesserade av att min släkt har någon förbindelse med den här De Flon grenen?
 

Erland de Flon
Postat den Tisdagen den 15 Augusti, 2006 - 19:31:   

Hej Jean!
Jag har gett ut en bok "Vallonen Jean Constant de Flons ättlingar" där finns hela din släkt tillbaka till 1600-talet med, hör av dig för mer info.
Hälsningar Erland de Flon
 

www.de-flon.com
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 07 Januari, 2009 - 18:23:   

Hej alla de Flonare och intresserade. Början till en släkktförening har startats på www.de-flon.com där finns diskutionsforum, möjlighet att uttrycka sig och att skriva artiklar.
Det är hög tid att släkten får en samlingsplats. Dessutom finns det möjlighet för alla de flonare att få en epostadress likt: dittnamn@de-flon.com
Tanken med sidan är att lyckas pussla ihop ett så komplet träd som möjligt och att vara ett vattenhål för släkten på internet, och kanske även bidraga till släktträffar
 

Erland de Flon (ede)
Ny medlem
Användarnamn: ede

Meddelande Number: 2
Registrerat: 3-2008
Postat den Torsdagen den 19 Februari, 2009 - 15:58:   

Mätare Olof Enqvist och hustru Anna Maja de Flon får en son 1799-05-15 i Norrköpings S:t Olai fs vid namn Jonas Peter Enqvist, C1:9 s 68, gift med Catharina (Karin) Pettersson.
Jag söker ättlingar som finns i livet till detta par samt ättlingar till Sjötullvaktmästare Axel Wilhelm Tollesson f 1821-04-16 Norrköpings S:t Olai som finns i livet.

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: