Kartläggning över familjen de Faire Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » De Fer, Defair » Kartläggning över familjen de Faire « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

Claes
Postat den Lördagen den 29 Januari, 2000 - 12:44:   

Hej!
Undrar om det gjorts någon kartläggning över släkten de Faire och i så fall vart får jag tag på den?
Vet någon vart släkten de Faire härstammar ifrån, har hört att de hette Gille men tog sig namnet då släkten höll på att dö ut?
Sant eller ej?
Tacksam för svar

Claës de Faire
 

Eddie Bjärrenholt
Postat den Lördagen den 29 Januari, 2000 - 21:29:   

Hej Claes

Jag gjorde en utredning av denna släkt i slutet
av 1980-talet.

Det stämmer att två bröder som hette Gille
bytte till moderns efternamn Defair.

Enligt sägen skulle de ha gjort detta för att de
tyckte att det var syns att namnet skulle dö ut.

Hur är du kopplad till denna släkt ?

Mvh

// Eddie Bjärrenholt
 

Carina Stjernström
Postat den Onsdagen den 21 Mars, 2001 - 20:56:   

Hejsan!

Jag forskar ocskå om släkten Defaire eftersom min pappas farmor hette Maria Lovisa Defaire född 5 februari 1866 i Örebro. Jag har kunnat följa släkten tillbaks till Båtsman/Skeppare Henri Defair som dog på sin "Jacht" i Stockholm. Jag vet faktiskt inte när han var född (troligen mellan 1770 - 1780) och inte heller var. Han var gift med Anna Elisabeth Brolingius f. 1775-10-06 i Örebro. Jag vore mycket tacksam om jag kunde få lite hjälp att komma vidare.

Tacksam för svar.
 

Kjell Lindblom
Postat den Torsdagen den 22 Mars, 2001 - 7:34:   

Hej Carina!

Har du läst registret över Stockholms bouppteckningar? För att kunna söka där bör man veta när Henri Defair dog, men den uppgiften har du säkert. Där bör hans ålder eller andra uppgifter finnas, som kan leda vidare.

Hälsningar Kjell
 

Eddie Bjärrenholt
Postat den Lördagen den 24 Mars, 2001 - 19:00:   

Hej Carina

Jag har en Henrik Defair f1776
som har försvunnit för mig.

Det är mycket intressant att få ta del av dina
uppgifter om din Henri Defaire

Hälsningar

// Eddie
 

Carina Stjernström
Postat den Söndagen den 25 Mars, 2001 - 17:00:   

Hejsan Eddie!

Detta är de uppgifter jag hittills fått fram på Henri/Henric Defair/Defaire (jag har båda stavningssätten i mina papper): Han lär enligt en husförhörslängd från Örebro vara född 1777, står ej var. I dödboken från Örebro står följande: Skeppare Henri Defair död på sin Jacht i Stockholm
och begraven på Maria Magdalena Kyrkogård (41 år).
Död 1818-10-08.
Jag har också uppgifter på 3 st barn till honom:
Vagnsmakare Carl Henric Defair född 1802 i Wedevåg (ej kollat detta i Wedevågs födelsebok ännu)
Maria Elisabeth Defair född 1804-08-15 i Örebro.
Skomakarmästare/Musiker Gustaf Defair född 1807-12-06 i Örebro, död 1866-10-15.
Kan detta vara din borttappade Henrik Defair?
Detta låter mycket intressant, vad har du för anknytning till Henric Defair?

Hälsningar från Carina!
 

Helene de Faire
Postat den Tisdagen den 21 Maj, 2002 - 17:39:   

Hej!
Jag själv är tyvärr okunnig inom detta område, men här verkar finnas andra som besitter stora kunskaper inom släktet de Faires historia. Min farmor, Ester Charlotta de Faire (född 1900, död 1991, gift Henriksson) var uppvuxen vid Österby bruk. Hennes far Johan samt broder Otto var så vitt jag vet anställda vid bruket i början av förra seklet. Finns här några släktingar till mig (Helene, född 1971) och min syster Charlotte (född 1969)? Vi är de "sista" med namnet de Faire på vår "gren" och det vore mycket intressant att få kontakt med släkten.

Stort tack för all eventuell information!
Hälsningar,
Helene de Faire, Linköping
 

Tord Påhlman (Tord)
Postat den Onsdagen den 22 Maj, 2002 - 0:48:   

"Någonstans" har jag sett en bild på Johan de Faire. Om jag inte minns alldeles fel var det i Svenska Turistföreningens årsbok "Mest om järn" 1989.
 

Anders Nordström Hofors
Postat den Måndagen den 17 Februari, 2003 - 21:20:   

Hej Eddie!

Undrar över vilka bröder GILLE som antog namnet
DeFaire.

mvh/Anders
 

Birgitta Daneilsson
Postat den Söndagen den 20 November, 2005 - 17:17:   

Jag har en ana grosshandlare Johan Clason, även brukspatron på Graninge. Enligt tradition inom familjen härstammar dessa Clason från Clas De Fer som var masmästare vid Forsmark. Känner någon till mer om denne De Fer eller var kan jag gå vidare. Birgitta Danielsson.
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Söndagen den 20 November, 2005 - 21:20:   

Birgitta!

Har du inga uppgifter om när och var denna grosshandlare var född eller eventuellt även några anor till honom? Det är svårt att veta vilken tid du avser.

Hälsningar
Stig Geber
 

Birgitta Danielsson
Postat den Tisdagen den 22 November, 2005 - 19:14:   

Enligt Svenskt Biografiskt Lexikon (SBL) är Johan Clason född 1667-02-02 (död 1747-03-06). Han var en av flera bröder av vilka 6 flyttade till Stockholm från Forsmark. Som far anges Clas, masmästare vid Forsmark. Enligt SBL fanns det en masmästare vid Forsmark som hette De Fer. Kan detta vara den jag söker? Kan det beläggas?
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Tisdagen den 22 November, 2005 - 22:19:   

Enligt Kjell Lindbloms Vallonsläkter under 1600-talet började släkten använda namnet de Fer först i början av 1680-talet. Stamfader var Quintin Andersson, kolare vid Berkinge. Han hade minst 5 söner som blev kolare, men ingen Clas är nämnd bland dessa. Jag känner inte till vem som var masmästar i Forsmark vid den här tiden.
Stig Geber
 

Claes Gille
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 30 Januari, 2011 - 13:58:   

Två bröder i Österbybruk Uppland:
Karl Oskar Gille född 1877-02-05 död 1955-12-28 och
Johan Arvid Gille född 1868-03-14 död 1932-05-01 antog moderns födelsnamn de Faire för att detta namn ej skulle dö ut i Österbybruk omkring år 1898 på inrådan från prästen.
Karl Oskar de Faire gifte sig med Johanna Charlotta Gille född 1867-07-24 död 1957-07-06. Johan Arvid de Faire gifte sig med Hilma Tissier född 1867-03-11 död 1947-08-05.

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: