Ilou Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Ilou « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Kerstin Billberg
Postat den Söndagen den 09 April, 2000 - 23:30:   

Jag har hört att släkten Ilou skulle vara vallonsläkt. Är det någon som känner till denna
släkt, vore jag tacksam för att få veta det. Allt om Ilou har intresse. Den äldsta jag har hittat är Anders Andersson Ilou, som levde i Kärnbo i Mariefred i Södermanland. Tyvärr kommer jag inte ihåg när han föddes. Jag är bara på besök hos min syster i Danmark, och vi började prata om det.
Kerstin Billberg
Ivestbo@hotmail.com
 

Fredrik Derefeldt
Postat den Måndagen den 10 April, 2000 - 15:42:   

Se här http://www.genealogi.com/vallon/reniboy.html

Släkten är Vallonsk, men hette ursprungligen de Reniboy, och fick sitt namn ändrat från
Eloy de Reniboy, till Petter Ilosson, sedan Petter Ila (Ilou), varefter släkten finns i flera generationer vid Skeppsta bruk, Gåsinge sn (D).

Vad har du för datum på Anders Andersson Ilou? För den jag känner till är född 1737 25/11 i Skeppsta bruk, Gåsinge sn, mästersven vid Skeppsta bruk, senare åbo i Avla Lillstugan, Gåsinge sn, när han dör är för mig ännu okänt. Hans far heter Anders Ilou, nämns aldrig i kyrkoböckerna med patronymikon, däremot en gång i Åker sn som dopvittne kallas han Anders Ilof. I hammartinget kallas han någon gång för Anders Olofsson, vilket i detta fall ej skall tas som patronymikon, utan en feltolkning av skrivaren av Ilou, som tydligen har låtit som Ilof, vilken gör att det lätt blivit Olofsson.

Idag finns det ättlingar till släkten, med namnet Ilou, dock ej på fäderna sidan. En varning finns på plats, finns en släkt vid namn Ilon, som har angett sig vara av vallonsk härkomst, och hette Ilou från början. Men detta är fel, den är inte vallonsk, utan har med ett ursprung som soldatnamn. Har endast funnits 3 soldater med namnet Ilou. Det 2 första var far och son, och tillhörde ovannämnda vallonsläkt. Den 3:e tillhörde inte vallonsläkten, utan fick namnet tilldelat, det är därifrån en släkt Ilon härstammar.

Mvh
Fredrik
 

Fredrik Derefeldt
Postat den Lördagen den 06 Januari, 2001 - 1:57:   

Jag fann en intressant detalj inom släkten Ilou i veckan. I bruket vid Carl Gustafs stad (Eskilstuna) finns enligt hammartinget i Södermanlands bergslag en änka Anders Ilos den tid jag kollade 1791-1794. Advokatfiskalen, Bergskollegii, Rättegångsprotokoll EIIj:28-29.

Någon som vet något mera om denne änka och vem hon var gift med?

Jag känner till två Anders Ilou:

Anders Ilou, född sannolikt tidigt 1700-tal, Hammarsmed vid Skeppsta bruk, Gåsinge sn, G 1:o senast 1733 med Kerstin Olofsdotter, G 2:o 1756 19/10 i Gåsinge sn med Kerstin Andersdotter. Han finns vid Skeppsta bruk åtminstone till 1761. Han kan vara en tänkbar kandidat.

Anders Andersson Ilou, son till Anders ovan, född 1737 25/11 i Skeppsta bruk, Gåsinge sn, Mästersven i Skeppsta bruk, senare Åbo i Avla Lillstugan, bägge i Gåsinge sn, även han gift 2 gånger. Han är dock utesluten från att vara den avlidna Anders, då han lever 1802.

Om det inte är den förste Anders, bör det vara ytterliggare en Anders Ilou. Någon som känner till något om denne Anders i Eskilstuna?

Mvh
Fredrik

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: