Molander Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Molander « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

Alexander
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 13 Juli, 2008 - 21:46:   

Hej hej, jag har länge undrat om min mormor var helt svensk och det visade sig att hon har vallonblod i sig, jag vet inte hur mycket men jag tror det är rätt så litet. Jag tror också att jag har det. Så vad jag vill veta är om släkten Molander har Vallonblod. Tack i förväg för information.

Alexander
 

Thomas Ek (thomas)
Forum-medlem
Användarnamn: thomas

Meddelande Number: 101
Registrerat: 8-2007
Postat den Söndagen den 13 Juli, 2008 - 22:16:   

Hej!

Det finns en släkt Molander på Smedskivan 2007.
Den går tillbaka till Guldsmeden Bernhard Müller i Stockholm född 1653 (i Sthlm) gm Anna Palin.

Müller låter mer tyskt än vallonskt för mig.
MEN ...- det är mina egna tankar.

Henrik Bernard Mollander f. 1738 var dock gift med en kvinna som bör ha vallonblod i sig. Hon heter Anna Elisabeth Garneij och har anor från både Dubois,Tourout och Grenier.

Hälsningar
Thomas
 

Alexander
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 14 Juli, 2008 - 13:59:   

Jag tackar väldigt mycket för denna informationen. Nu vet jag i alla fall på ett ungefär var jag kommer ifrån. Tack.
MVH Alexander
 

Thomas Ek (thomas)
Forum-medlem
Användarnamn: thomas

Meddelande Number: 102
Registrerat: 8-2007
Postat den Måndagen den 14 Juli, 2008 - 18:01:   

Hej!

Jag garanterar ju inget men hoppas att det stämmer.
För att kunna fastslå det hela så behövs det mer uppgifter.


Hälsningar
Thomas
 

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 15 Juli, 2008 - 10:21:   

Hej Alexander!

Det är riskabelt att anta att just denna släkt Molander är den rätta. Det finns bara ett sätt att få korrekta uppgifter och det är att forska med din mormors födelseuppgifter som utgångspunkt och ännu hellre hennes föräldrars födelseuppgifter om du har tillgång till dessa? Man kan aldrig gå en genväg på detta sätt och vara säker på att man får rätt anor bara genom ett efternamn. Om din mormor fortfarande lever kan vi ej diskutera hennes födelseuppgifter här. Du kan kontakta lämpligt landsarkiv på denna adress:

www.statensarkiv.se

Här kan du få hjälp med att komma igång med forskningen och få de rätta uppgifterna att börja nysta upp din släkt med!

Mvh

Britt-Marie
 

Thomas Ek (thomas)
Forum-medlem
Användarnamn: thomas

Meddelande Number: 103
Registrerat: 8-2007
Postat den Tisdagen den 15 Juli, 2008 - 13:18:   

Helt rätt Britt-Marie!

Jag kanske var lite otydlig i mitt svar.
Alexander påstår sig att mormodern har vallonblod i sig och därför tog jag genvägen och kollade upp det som fanns lättåtkomligt - och det var Smedskivan 2007 där Molander finns angivna. Den släkten har ju bevisligen vallonblod i sig. Men är det rätt släkt?

Självklart måste uppgifterna kontrolleras.


Att lämna ut uppgifterna som gjorde kanske var klumpigt - men också ett halmstrå att börja söka på.

Ha en bra dag!
Thomas
 

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 15 Juli, 2008 - 18:33:   

Hej Thomas!

Det finns ju väldigt många som har hört att det ska finnas valloner i släkten. Bland dessa är det tyvärr hos många detta visar sig vara felaktigt...Om Alexander lämnar lite mer uppgifter här kanske vi tillsammans kan försöka se varåt det lutar, men man måste alltid börja i rätt ände - så nära sig själv som möjligt med uppgifter som man är helt säker på.

Mvh

Britt-Marie

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: