Baudin / Bodin Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Baudin / Bodin « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Håkan Bergström
Postat den Lördagen den 29 April, 2000 - 19:17:   

Finns det någon som kan kasta ljus över denna släkts 1700-tals historia.
Enligt mina äldre släktingar finns det ett 'franskt' ursprung för släkten Baudin och jag har funnit källor från 1800-talet där de kallas vallonättlingar.

Den tidigast kända anfadern är skräddaren Erik Johan Bodin (1735-1810) som dyker upp i Umeå lfs. 1768. Han anges komma från Gävle, men där kan han inte påträffas. Han fortsätter 1783 till Öjebyn, Piteå lfs. där han blir regementsskräddare.
Alla hans barn övergår till att stava namnet Baudin.
Några personer med namnet Bodin har påträffats längs Norrlandskusten under 1700-talet och i Uppsala gifter sig 1695 gärdesvaktaren Erik Johan Bodin.

Nån som vet nåt mer?
 

Tord Påhlman (Tord)
Postat den Söndagen den 30 April, 2000 - 2:37:   

En liten fundering: Kan det inte möjligen vara så att namnet Bodin var ett taget namn? Det var ju vanligt att hantverkare övergav sina patronymika och tog mer "unika" namn, förmodligen för att man skulle kunna särskilja dem. Jag har själv ett sådant fall bland mina anor. Denna ana gäckade mig en hel del, eftersom han hade haft "fräckheten" att ta samma namn som en prästsläkt på trakten. Beträffande vallonursprung är det tyvärr i många fall baserat på skrönor inom släkten. Även detta har jag erfarit i min släkt. Din skräddare Bodin kanske hade ett patronymikon som han passade på att göra sig av med då han "dök upp" i Umeå.
 

Håkan Bergström
Postat den Tisdagen den 02 Maj, 2000 - 21:46:   

Det är givetvis möjligt att skräddar'n passade på att skaffa sig ett efternamn i och med flytten. Ingenting får ju uteslutas. Men jag är ändå lite benägen att hysa en viss tilltro till min släktings berättelser eftersom andra uppgifter vid kontroll visat sig ha inträffat på 1700-talet och i början av 1800-talet.

Men efter att ha bott i Bryssel några år och här lyssnat till brysselbornas mindre smickrande omdömen om 'les Wallons' bör jag kanske ändå hoppas på att skräddar'n i grund och botten var en helt vanlig gästrikebonne.... :)
 

Tord Påhlman (Tord)
Postat den Onsdagen den 03 Maj, 2000 - 0:49:   

Hej igen,

Jag kom att tänka på att du säger att stavningen ändrades från Bodin till Baudin. Hade han varit av vallonursprung borde väl den franska stavningen kommit först. Eller var den urprungligen fransk, för att sedan bli "svensk" och därefter återgå till ursprunglig stavning? Jag är inte ute efter att förstöra någons eventuella illusioner, men något luttrad har jag väl blivit under sökande efter egna vallonska anor.

Med vänlig hälsning Tord Påhlman
 

Håkan Bergström
Postat den Torsdagen den 04 Maj, 2000 - 10:24:   

Hej!
Med stöd av den muntliga tradtionen och det skriftliga belägget om denna tradition kan man väl anta att släkten kring sekelskiftet 1800 då man bytte från Bodin till Baudin ansåg sig ha franskt ursprung. Om detta var sant eller ej är förstås en annan fråga.
Det har visat sig vara svårt att reda ut denna släkt. Medlemmarna är mycket flyttbenägna.
Det finns ett antal 'Bodinar' i Umeå och även en annan norrländsk släkt (eller annan släktgren??) som också ungefär samtidigt 'förfranskade' sitt Bodin till Baudin.
 

Emelie
Postat den Tisdagen den 06 November, 2001 - 18:44:   

Undra om nån kan hjälpa mig lite i min släktforskning jag har en farfarsmorfar vars föräldrar eller farföräldrar har sitt ursprung av valloner! Han hette Magnus Baudin och han var bosatt uppåt i landet möjligen Gällivare, Malmberget eller Jukkasjärvi.Skulle vara evigt tacksam om nån har någon aning om mittsläktes ursprung!Tack på förhand!
MVH
Emelie Ekstrand

emelie_13@hotmail.com
 

Håkan Bergström
Postat den Måndagen den 19 November, 2001 - 22:52:   

Hej Emelie!

Kan det möjligen vara den Magnus Baudin som är f. 1837 i Råneå? Han var oäkta son till Anna Johanna Baudin (1808-43) som i sin tur var sondotter till skräddaren här ovanför. 1890 bodde Magnus i Luleå.
 

Beatrice Baudin
Postat den Söndagen den 02 Maj, 2004 - 22:46:   

Hej alla Baudin kännare!

Jag undrar om någon har gjort en "djupdykning"i släkten? De sista uppgifter som jag lyckats samla på mig angående min egen ana, Karl-Fredrik Baudin född 1781-06-08 i Röbäck Umeå landsförsamling (AC).
Vaktdräng i Gammelstaden, Piteå. Död 1814-03-28 i Piteå landsförsamlind (BD). Han var ett av barnen till denne Regementskräddare Erik Johan Baudin (även stavat Bodin), som 1768 med attest från Gävle skriven av Prosten Tegman, kom till Umeå landsförsamling.
Om någon av er Baudinkännare kan hjälpa mig med ytterliggare info om min släkt vore jag oerhört tacksam.

Hälsar vänligen Beatrice Baudin
 

Ann-Christin Bodin
Postat den Onsdagen den 23 Februari, 2005 - 13:30:   

Hej alla intresserade!
Släktforskade lite i början av 70-talet på Landsarkivet i H-sand.Min farfar hette Bodin och kom från Boteå,Styrnäs någonstans. Lyckades ej särskilt bra, kom bara 1-2 generationer tillbaka sedan tvärstopp.När jag växte upp hörde jag ibland talas om valloner o valloner i släkten. Minns ej om man pratade om farfar eller morfar.
Det finns inte så många i vårt land som heter Bodin faktiskt de flesta kanske koncentrerade till mellan- o norra Sverige. Finns det någon som vet lite mer om detta än jag. Är tacksam för all info.
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Onsdagen den 23 Februari, 2005 - 23:46:   

Ann-Christin!
I DISBYT finns det ett par forskare som har åtskilliga Bodin från 1800-talet i Boteå. Försök att titta där och tag kontakt med någon av dessa forskare.
 

david
Postat den Tisdagen den 12 Juli, 2005 - 16:23:   

hej hej
min pappas farfar eller nåt heter karl bodinå han var en spelman och har gjort en berömd låt den heter dödens vals
 

Mats Gunnarsson
Postat den Onsdagen den 08 Februari, 2006 - 17:59:   

Hej alla "Bodinare"!
Känner någon till om det funnits personer med efternamnet Bodin i Närke och trakterna av Bodarne (Ramundeboda) och Laxå/Askersund och om det fortfarande finns några ättlingar i livet idag? Förväntansfulla hälsningar.
 

Mikael Eriksson
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 23 November, 2007 - 22:10:   

Hej alla Bodin/Baudin forskare!
Jag kom att tänka på Calle Jularbo och hans härstamning. Vill minnas att jag har sett den i någon bok(troligen utgiven av något släktforskarförbund, årsbok kanske?). Där har Calle Jularbo en förfader från Norrland som hette Bodin/Baudin och var nog(om jag inte minns helt fel) just skräddare på ett regemente! Annars är det väl mest resande folk i Jularbos släkt bakåt i tiden och några svenska bondsläkter.
 

Erika
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 15 Juli, 2009 - 11:06:   

Mats
Det finns Bodin i vretstorp vet jag!
 

niklas gunnarsson
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 15 Oktober, 2009 - 21:22:   

hejsan

från min pappas sida hette vi också Bodin eller hur det nu stavas. men våran släkt invandrade till örbyhus(kan också vara österbybruk) i norra uppland, mer vet jag inte. nån som vet mer om den här släkten så vore jag väldigt tacksam för svar. finns det en chans tror ni att den släkten kan vara släkt med den Bodin släkten ni snackar om

OBS:min släkt är säker vallonsläkt. vill bara veta vart min släkten kmr ifrån i vallonien och lite mer om släktens historia:-)

PS:tror mats gunnarsson(som har skrivit tidigare här) är min farbror men vet ej säkert, det skulle vara roligt i så fall.
 

Robert Baudin
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 27 Oktober, 2009 - 12:48:   

Ang. Calle Jularbos koppling till Baudin se nedanstående länk.
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/19076.html?981262500
Postat måndagen 08 januari 2001 - 18:45
 

Therese Baudin
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 20 Oktober, 2011 - 0:45:   

Det är väldigt intressant att läsa om min släkt. Men man vet ju inte vad som handlar om min släkt eller inte. Jag är väldigt ny på detta, kanske någon känner sig manad att hjälpa mig lite?

Det jag har hört om min släkt är att vi kommer från Belgien. Tror att rötterna kom till Sverige och bosatte sig i norra delarna. Min farfar, Rolf Ture Baudin, kom från Boden där han startade Baudins bageri som har varit väldigt omtalat.

Någon som vet något om min släkt som ni kan dela med er av vore jag väldigt tacksam. Har ni tips och idéer på hur jag själv kan gå vidare i mitt sökande tas det emot med öppna armar.
Finns på mail therese.baudin@gmail.com

Tack på förhand,
Therese Baudin

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: