Lebrun, le Brun Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Lebrun, le Brun « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Ann-Charlotte Lygdman
Postat den Torsdagen den 08 Juni, 2000 - 11:23:   

Hej!
Har nyligen fått reda på att min man härstammar från Lebrunarna som invandrade från Liege. Är det någon som vet någonting om dessa valloner?
Vore tacksam för alla upplysningar.

Med vänlig hälsning

Ann-Charlotte Lygdman
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Torsdagen den 08 Juni, 2000 - 22:39:   

Ann-Charlotte!

Jag rekommenderar Dig att försöka få tag i Kjell Lindbloms bok Vallonsläkter under 1600-talet, del 1, där släkten tas upp på drygt 4 sidor. Artikeln 14 tabeller över personer som invandrade under 1600-talet.

Hälsningar Stig Geber i forskargruppen.
 

Annika Hjelm Hemmngsson
Postat den Torsdagen den 04 Januari, 2001 - 1:23:   

Jeanne Le Brun

Jag har nyligen löst en knut i min forskning och
plötsligt fått reda på att jag förmodligen har min anmor i Jeanne Le Brun gift med HECKEN (Ecken)
Bastiansson i Hilleviks Masugn (X) I dödboken står hon noterad som Jana Pacqetsdotter.Det finns en Pacqet Le Brun (i Kjell Lindbloms bok)är han hennes far?
Vet någon något mer om Jeanna och hennes släkt kontakta mig.
Med Vänliga Hälsningar
Annika
 

Kjell Lindblom
Postat den Torsdagen den 04 Januari, 2001 - 8:26:   

Hej Annika!

I nästa nummer av vårt medlemsblad, som utkommer senare delen av februari, har jag en artikel om vallonsläkten Clement Breda. Där finns kanske några nyheter om Hecken Bastiansson och hans släkt.
För Jeannes del kan jag ge dig ett utdrag ur min databas:

Pacquet le Brun, son till Pacquet (tab 2), har ett förflyttningsmönster som liknar Johans (tab 3). Han finns

1654--60 Österby: Påcko Berno
1661--63 Leufsta: som dräng till Jan Bovin
1667--69 Västland: Paque le Broun
1671--73 Älvkarleby: Pacqui de Brun
1677--82 Åkerby: Pakij Brån
1683 Västland:
1690--1701 Älvkarleby: Paqve Le Broun

Hans egentliga yrke tycks vara räckare. Åtminstone från 1656 är han gift. Hustrun avlider 1681 i Åkerby. Pacquet själv begravs 26/1 1702 i Älvkarleby.

Barn: Pacquet (tab 102)
Jeanne f c 1654, d 19/5 1736 i Hille, g m Hecken Breda omkr 1690
barn d 1656 i Österlövsta

Hälsningar Kjell
 

Annika Hjelm Hemmingsson
Postat den Torsdagen den 25 Januari, 2001 - 16:49:   

Tack Kjell
För all din hjälp, du har också tidigare hjälpt mig med problemet Hecken Clemens Breda alias Ecken Bastiansson i Hillevik. Jag är djupt tacksam då jag kämpat med den här familjen i flera år utan att komma vidare tack vare patronnymikon Bastiansson. Men nu uppstod det ett nytt problem...en fruktansvärd nyfikenhet på de följande generationernas härstamning... men så'nt är livet.

Med hälsningar
Annika Hjelm Hemmingsson
 

Gabriel Fodour
Postat den Tisdagen den 26 Februari, 2002 - 21:40:   

Ni vet nog att det finns en mycket känd fransk arkitekt vid namn Charles LeBrun på 1600-talet.
Han kanske är en släkting till de svenska Lebrunarna

Gabriel Fodour
 

Monica Fogelqvist
Postat den Tisdagen den 13 April, 2004 - 20:29:   

Hej!
Jag undrar om någon van vallonforskare kan hjälpa mej med en fundering jag har. Min anmoder Birgitta Eriksdotter Brun (1693-1769 i Bjurtjärn), gifte sig 1713 med Hindrik Andersson Hero (1692-1743 i Bjurtjärn). Att Hindrik var vallon vet jag, men kan även Birgitta ha varit av vallonsläkt, som till exempel Lebrun utan "Le"? Jag har sett tillnamnet Brun endast på Birgitta och hennes farbroder Per Eriksson Brun (omkr.1672)
Både Birgittas far och farfar var hammarsmeder.
Tack på förhand!
MVH
Monica
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Onsdagen den 14 April, 2004 - 11:37:   

Monica!

Vallonnamnet le Brun blev ofta skrivet Brun, Broun, le Brou etc. men det finns många svenska släkter Brun, bl.a. soldatsläkter. I fallet Birgitta Eriksson Brun handlar det troligen om en svensk släkt. Hennes far Erik Eriksson och barnens namn är ju också svenska. Vallonsläkten Le Brun fanns i mellersta och östra Bergslagen. Någon Erik finns inte noterad und 1600-talet.
Varifrån kommer uppgiften att Birgittas far och farfa var hammarsmeder och vad hette farfadern?

Hälsningar
Stig Geber
 

Monica Fogelqvist
Postat den Onsdagen den 14 April, 2004 - 13:09:   

Hejsan Stig och tack för ditt svar!
Jo, jag hade ju inte tänkt annat än att släkten var svensk innan jag fick min lilla idé, men nu när du skriver att Le Brun ofta skrevs även som enbart Brun, så undrar jag än mer...
Jag är inte speciellt bevandrad i forskning om valloner, så om du säger att namnet Erik inte var speciellt brukligt bland valloner, så får jag tro dej. Att Birgitta hade barn med namn som Claudius, Reinhold och Salomo, får man väl skylla hennes make Hindrik Hero för...
Birgittas farfar hette även han Erik Eriksson, och uppgifterna har jag fått från Bengt Nordstrand. Hans källor är Karlskoga dombok och mantalslängder, där herrarna faktiskt benämns hammarsmed och hammarsmedsmästare i något fall.
MVH
Monica
 

Margareta Markström
Postat den Måndagen den 25 Oktober, 2004 - 19:07:   

Hej!
Jag har en släkting vid namn Ingrid Le Broun Johansdotter f 1750 i Älvkarleby Öns bruk. Hennes far heter Jan Le Broun f 1722 i Älvkarleby och modern heter Anna Kyrekhof f 1723 i Hedesunda.
Ingrid gifter sig med Hammarsmedsmästare Hans Petter Hammarsten f 1745 i Älvkarleby.
De flyttar sedan till Robertsfors där hela den vidare släkten är hammarsmedsmästare.
Är det valloner och i så fall var kan jag hitta var de kommer ifrån?
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Tisdagen den 26 Oktober, 2004 - 0:53:   

Margareta!

Visst är Le Brun en vallonsläkt. Det finns mer att läsa i Kjell Lindblom, Vallonsläkter under 1600-talet, del I, Stockholm 1989, ISBN 91-7970-582-0
Moderns efternamn är Kirchhoff.

Hälsningar
Stig Geber
 

Kenneth Holgersson
Postat den Tisdagen den 27 December, 2005 - 19:31:   

Enl Smedskivan 4, Skall Pierre le Brun f. 1640 ha två söner med namnet Paque
den ena född 1678 i Skbobruk Ununge (valonättlingen 1995:2) gift med enl. Helge Nybergs utredningar med Malin Eriksdotter f.1662 d. 1734
den andre döpt 1687-06-02 i Galtströms bruk.
och gift med Eurs, Margareta Simonsdotter f 1688 i Maximo död 1760-05-23 (Ätteläggen nr 9 sid.9)
Är det 2 skilda Paque men med olika mödrar, är det någon som vet mer
Kenneth
 

Ulla-Britt Nyback.
Postat den Söndagen den 05 Mars, 2006 - 15:13:   

Jag tillhör släkten le Brun som härstammar från södra Belgien.
Finns böcker om släkten le Brun utgivna i Vasa. Finland.
Postat den 05.03 2006.
 

Kenneth Holgersson
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 26 Januari, 2007 - 18:37:   

Le Brun
Paque Le brun född i Hillebola 1644
var hans far Simon Le brun född 1610 i Liege, Belgien,(enl Helge Nyberg) stämmer detta?
För i så fall skulle han vara son till Pierre Le Brun, kolare, var?
1676 föds en son i Stockholms län Paque enl. Helge nyberg
Är det han som gifter sig med Malin Eriksdotter 1702 f. 1662 i Ljustorp, död 1732 i Lögdö Bruk, Ljustorp allt enligt Helge Nyberg?
Är det någon som vet mer om släkten Le Brun?
Ätteläggen i Finland verkar inte ha något att tillgga
/DS
 

Janne Asph
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 29 Januari, 2011 - 19:58:   

Genom seklerna har jag lyckats följa mina anor bakåt till 1600-talets början och min anfader Martin Pousette (1600-1651) smältmästare på Överlövsta. Hans son, Mårten, med Johanna Mineur, gifte sig med Katarina Lebrun (1644-1732).
Det skulle vara intressant att veta lite om hennes bakgrund, föräldrar osv
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 178
Registrerat: 6-1999
Postat den Lördagen den 29 Januari, 2011 - 22:53:   

Janne!
Enligt Kjell Lindbloms noteringar är Katarinas föräldrar hammarmeden Påke (Paquet) le Brun. bosatt 1671-1673 och 1694-1699 i Älvkarleby. Hans hustru dog 1681 i Åkerby bruk, Österlövsta.
Hälsningar
Stig Geber
 

Janne Asph
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 30 Januari, 2011 - 20:48:   

Tack för ditt snabba svar, Stig
Hälsningar
Janne Asph
 

Marie Näslund (marielund)
Ny medlem
Användarnamn: marielund

Meddelande Number: 2
Registrerat: 10-2011
Postat den Fredagen den 18 November, 2011 - 16:37:   

Hej!

Jag försöker få ngn ordning på släkten Johan Eriksson Åström (1742) bakåt till Simon le Brun(1610).
När jag studerar Vallonskivan 3, Smedskivan 6 och 7 samt Medelpadsskivan blir jag helt snurrig.
Det skiljer många år mellan deras födelse på de olika skivorna....
Det stämmer dåligt med födelsetalen på skivorna.....vissa får barn vid 12 års ålder, vissa börjar arbeta när de föds osv.
Är det någon som har (eller vet vart man kan hitta) tillförlitliga uppgifter om deras födelseår.

Frågande
Marie Näslund

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: