Svenskar med vallonblod Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Svenskar med vallonblod « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

Magnus Söderstrand
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 26 Augusti, 2008 - 20:20:   

Jag träffar jämt folk som har nån anknytning
till valloner ........
Är detta vanligt i Sverige ?
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 66
Registrerat: 6-1999
Postat den Tisdagen den 26 Augusti, 2008 - 22:30:   

Magnus!

Det är ganska vanligt då det finns 100.000-tals personer med något vallonblod i sig. Sen finns det en stor mängd människor som påstår sig ha vallonanor eller att det påstås så i släkten men utan att kunna visa hur. I detta fall kan det finnas tyska smeder eller rent svenska smeder i släkten eller också anser man sig vara vallonättling på grund av mörka ögon och mörkt hår.

Hälsningar
Stig Geber
 

Lillemor Hultman
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 02 December, 2009 - 12:39:   

Jag släktforskar på min mors sida och har kommit till Antonius Johansson som begravs 1706 i Lungsun Värmland
I Kjell Lindbloms böcker finner jag att han är son till Johannes Lemotain gift med Fracoise.
Johannes är son till Gielet de Montigny.
Men den 16/4 1699 dör Per Svensson Ballur hustru Fransved Johansdotter de la Montagne 78 år bör vara född omkring 1621. Är det någon som vet vem hon är. Dotter till Gielet?
 

Ulf Berggren (ulfbe)
Listskötare
Användarnamn: ulfbe

Meddelande Number: 43
Registrerat: 6-2007
Postat den Lördagen den 05 December, 2009 - 18:11:   

Nej, syster till Antonius enligt Smedskivan 6.
Det passar ju också bättre tidsmässigt.
 

cfredholm
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 04 Mars, 2010 - 11:28:   

borttappad släckting! abraham johan billström knuten till nyköpings kompani 1745-1765 finns i g.rullan 1768, men annars obefintlig. billström
troligen soldatnamn,födelse o.död under ett vallon namn,gift med brita kristina wåhlberg 16.10 1744 första barnet anna greta01.01 1745 i ludgo förs. MVH
 

nyfiken.....
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 16 Mars, 2010 - 7:06:   

hej! jag har hört att man har vallonblod om man har ett streck nedanför armväcket, stämmer det?
 

Ingela
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 10 Oktober, 2010 - 11:45:   

Hej!
Var kom Gustav Hybbert från(f 1763, d 1846)eller från vilket land härstammade hans förfäder?

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: