Drugge (Drougge) Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Drugge (Drougge) « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
Drugge släkten i AmerikaThomas Drugge12-11-06  0:11 
Släkten Drougge.knasoch05-11-11  11:16 
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Fryxell
Postat den Torsdagen den 21 Januari, 1999 - 18:28:   

Det vore väl aktuellt med att ta ujpp Drugge (Drougge) just nu.
MVH
Jörgen Fryxell
 

Stig Geber
Postat den Fredagen den 05 Mars, 1999 - 20:54:   

Inför vårt möte med släkten Drugge/Drougge har jag fått in ett stort material som jag sammanställt i en stamtavla med ca 2000 personer. Fortfarande saknas mycket. Hör av Dig om Du har material eller vill ta del av materialet.
Hälsningar Stig Geber
 

susanne kjellgren
Postat den Söndagen den 14 Mars, 1999 - 15:53:   

hej min faster var gift med en Karl-bertil drougge
f:1925-II-13,från björklinge i uppland,hon hette signhild ericsson de gifte sej 21/1 1949
 

Maria Johansson
Postat den Onsdagen den 17 Mars, 1999 - 21:54:   

Jag skall släktforska om släkten Drougge, som mitt specialarbete.Skulle vilja veta om det är någon annan som släktforskar eller har släktforskat, som kunde ge mig några uppgifter om släkten Drougge.
Tacksam för svar.

Maria Johansson
Gammelgården 114, 95292 Kalix
E-mail: mariajohansson@mbox344.swipnet.se
 

Katri Rönn
Postat den Tisdagen den 03 Oktober, 2000 - 20:21:   

Hej,
Hälsingas från Finland. Min mamma är Drugge-släkt.
Johan Drougge har kommit till Sverige närä Västerås (Haraker). han har arbetat 1638 i Högfors. änkan Karin har kommit till Finland med söner 1700-talet
till Dragsfärd.
Katri Rönn
Haapajärvi
 

Rosine Nilsson
Postat den Lördagen den 22 Februari, 2003 - 17:45:   

Jag har läst Jörgen Fryxells sammanställning om släkten Drougge/Drugge i landet och är lite fundersam om det finns mer att läsa.
Min svärmor talar om vallonpåbrå men jag hittar bara att syskonen till hennes mormors mor gifter sig med Druggar. Lite mer påbrå finns det för även morbröder och en moster till nämnda mm m i Råneå gifter sig med Druggar.
Jag har efterlyst uppgifter om familjen Renström i Råneå på Anbytarforum men känner att jag vill leta vidare själv.
Eftersom jag själv är en vallonättling (Paillardell) skulle jag tycka att det var kul om även maken hade sånt påbrå.

Hälsningar Rosine
 

Barbro
Postat den Onsdagen den 22 Oktober, 2003 - 22:28:   

Jag har läst Rosines inlägg. Själv är jag av Druggesläkt från Råneå-trakten. I en utredning som Gun-Marie Åkerström i Kalix gjort finns 7 barn angivna till Lisa Maria Drugge (1849) och hennes 2 makar Johan Olof Renström och Nils Petter Isaksson. Johan Olof Renström levde mellan 1850-1895. De var bosatta i Kråkhed, Granberget, Råneå socken. Barn: Johan Magnus, Lars Fredrik, Hilda Maria, Emma Kristina, Anna Lovisa, Andreas, Axel och Sven Renström, samtliga födda mellan 1875 och 1893.
Ta gärna kontakt med Gun-Marie Åkerström, Postgatan 4 B, 952 33 Kalix. Telefon/Fax: 0923-134 47.
Hälsningar Barbro Enocksson, född Drugge
 

Jonas Palm
Postat den Tisdagen den 30 Mars, 2004 - 15:22:   

Hej!

Jag tillhör Råneå-Druggarna via Magnus Johansson Drugge (mormors far), Ebba Johansson Drugge (mormor)och Birgitta Löfgren (mor).

Jörgen Fryxell och våra kära huvudmän för Druggarna hjälpte mig med att spåra upp mina anor. Under ett halvårs tid har jag försökt spåra tillbaka Johan (Jean) Droghe till Valloniet. Jag har haft tät mailkontakt med Fryxell. Jag har hittat ett antal kandidater, varav en som jag återkommer till i ett annat meddelande. Svårigheten att hitta Johan (Jean) tror jag ligger i en yrkesbeteckning.

Jag tror mig ha hittat ursprunget till Droghe. Det är troligen en yrkesbeteckning för smältare som anv. torrfärskningsmetod. Det var Druggekännaaren Joelson som hade hittat Droghe=torr som betydelse via ngn Belgisk språkvetare, enl Fryxell. Koppling till en italiensk motsvarighet finns även, enligt samma källa. Neve'us och Germains artikel i Vallonättlingen, Nr 1, 2004, gav ledtrådar ang gamla vallonska namnformer. Sökmotorn Google, med sökorden affineur och iron gav en rad tips. Här kan ni prova själva. Jag kan även utveckla härledningen om någon vill...

Intressant i sammanhanget kan vara att när Johan (Jean) Droghe byter från smältare i Sigulskvarn till ngn senare anställning så kallas han Johan fransos, vilket naturligtvis kan underlätta om man byter arbetsuppgifter relaterade till smedjan. (Jag är lite osäker på var jag läst detta, möjligen i släktträden jag fick från Fryxell el huvudmännen för Druggarna.)

Tyvärr gör det inte det lättare att spåra Johan (Jean) tillbaka till Valloniet.


Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm
Postat den Tisdagen den 30 Mars, 2004 - 15:47:   

Hej!

Som jag nämnde i mitt föregående meddelande har jag försökt spåra tillbaka vår anfader till Valloniet o dyl. Jag har haft tät mailkontakt med Jörgen Fryxell. Det finns ett flertal sökmotorer i netscape, bl a Google (endast digitaliserad data ger träffar):

Ett försök att hitta Jean (Johan) Droghe/Drugge/Drougge/Droguet mha Google:

Tröskar man igenom man varianter på förnamnet och efternamnet samt church alt saint hittar man bl a följande:

Jean Droguet född i Montbeliard datum okänt, död okänt, hustru Marie Gachet född okänt samt död okänt, dottern Elisabeth Droguet döpt 1622 i St Livres, Vaud i Schweiz. Allt enligt:

http://www.rootsweb.com/~chevaud/ballens/d0001/g0000127.html

Vår annfader Johan (Jean) skall ha dykt upp 1637 i Sigulskvarn (senare Svanå bruk). Antag att han då var runt 30-årsåldern. Han borde då vara född ca 1605-1610. Kan han då ha fått en dotter som döptes 1622. Knappast troligt, men inte helt omöjligt. Personer vars dödsort och dödsdatum är okänt kan ju tyda på att de emigrerat. Hursomhelst, är inte Marie Gachet vår anmoder. Det var väl ngn med svenskklingande efternamn, vill jag minnas. Vidare ligger Montbeliard (på tyska Möpelgarden) nära Schweiziska gränsen. Krig och elände har gjort att det ömsom legat i Tyskland ömsom i Frankrike. Med mycket god vilja kan det räknas till det vi idag kallar Valloniet. Gustaf II Adolf var i närheten och härjade med sina trupper. Trots allt, får vi nog leta vidare efter vår anfader.

Mvh
Jonas Palm
 

Hampus Elofsson
Postat den Söndagen den 11 April, 2004 - 21:12:   

Hej min morfar hette Rolf Drougge skulle vilja veta mera tacksam för svar. ja vågar inte ta reda på annat sätt än internet eftersom de var min morfar som lämna min mamma när hon var liten.

 

Jonas Palm
Postat den Tisdagen den 20 April, 2004 - 15:26:   

Hej!
Den omnämnda belgiska språkvetaren i min första inlaga från 30 mars är Professor K. Roelandts vid Namnforskningsinstitutet i Leuven, Belgien. Gunnar Drougge hade gjort en förfrågan där, enl Nils Joelsson. Jörgen Fryxell var vänlig att bifoga mig dokumentet.
Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm
Postat den Måndagen den 21 Juni, 2004 - 18:38:   

Hej igen!
Jean Droguet, enl mitt andra meddelande den 30 mars 2004, har ökat något i trovärdighet som kandidat till vår anfader. Han var, som synes, gift med Marie Gachet. Hennes efternamn tål att studeras. Gachet=Serrurier är ett efternamn som användes (används?)av nyckel/låssmeder. Se tex följande sajter som blev sökresultat i Google med sökorden:

serrurier gachet liege

Genealogie - Quebec - Complement a Jette [DD]
... 30-04-1652 Québec (ct 16-03 Gachet [Godet]) MARSOLAIS ... André DESBOEUFS, maître serrurier,
de la ville de Dijon AG ... 1637 Notre-Dame-aux-Fonts v. Liège, Belgique ...
www.francogene.com/dgo/dgo-dd.php - 30k - Cachad - Liknande sidor

Ils sont au nombre de 105.
... Saint Lambert, évêque de Liège vivait au 7ème siècle. ... GACHET Jean (1) Sobriquet
attribué à un homme qui devait exercer la profession de serrurier. ...
www.lamurette.com.fr/so7/so7-2/page7-2.html - 18k - Kompletterande Resultat - Cachad - Liknande
sidor

Bienvenue sur le site de l'UCGL
... 1689; un fs Jean Guillaume ° ca 1675 Liège (B), paroisse ... x + et asc du couple Auguste
GODAN serrurier ° ca 1803 ... 1715 x av 1665 avec Madeleine GACHET de Russ ...
www.genlornet.org/q_r/q_113.php3 - 101k - Cachad - Liknande sidor

Vidare ger sökorden:

Gachet Droguet

41 träffar i Google

Det är inte omöjligt att traditionen att gifta sig inom yrkesskrået liknade de i brukssamhällena i Sverige. Vi får dock söka vidare för att bringa klarhet...

Mvh
Jonas Palm

 

Jonas Palm
Postat den Fredagen den 09 Juli, 2004 - 12:07:   

Hej!

Följande inlägg ansluter till Jean Droguet via församlingen i Vaud, Schweiz där hans dotter Elisabeth döptes. Under fria ämnen "Vallonen Per Jansson" kan man läsa att Calvin och hans lärjungar såsom Beza och den Belgiska reformationens skapare de Bres verkade i resp utbildade sig hos Calvin i Schweiz. Vi ser i
sajterna nedan att Calvins lärjunge (och efterträdare) Beza var verksam i Vaud. Det St Livres som omnämns i mina inlägg om Jean Droguet var, åtminstone vid den aktuella tidpunkten, med stor sannolikhet en protestantisk kyrka el dyl.

CHAPTER AND VERSE DIVISION IN THE BIBLE
... The ministers of Vaud, especially Viret and Beza, wished to set up a system of strict
church discipline on the Geneva model; but this did not agree with the ...
www.ccel.org/s/schaff/encyc/encyc03/htm/ii.xiii.htm - 8k - Cachad - Liknande sidor

The James Begg Society - Publishers of Protestant, Reformed ...
... After his decease Beza declined to have a similar mark of respect paid to him. ... The
National Evangelical Reformed Church of the Canton de Vaud has 8 Conseils d ...
easyweb.easynet.co.uk/~jbeggsoc/Porteous3-05.html - 27k - Cachad - Liknande sidor

Christian Forums - Are catholics different from "Christians"?
... of a country called Vaud (Schmidt, Aktenstrucke, ap. ... Theodore Beza, the Reformer of
the sixteenth century, voices the sentiment of his times, when he says: As ...
www.christianforums.com/t52467&page=6 - 101k - Kompletterande resultat - Cachad - Liknande sidor

LAUSANNE
... the seat of the various branches of the administration of the canton of Vaud. ... Among
its former teachers may be mentioned Theodore Beza, Conrad Gesner, JP de ...
39.1911encyclopedia.org/L/LA/LAUSANNE.htm - 11k - Cachad - Liknande sidor

Notes
... Theodore Beza regarded Jacques Lefevre (c.1455-1536) as ?one of the earth?s ... Farel
was sent with others to evangelise the Pays de Vaud, Switzerland, where ...
rcb.com.au/950%20-%2006%20Reformation%20Histories.htm - 36k - Cachad - Liknande sidor

The Gélieu Family and the Wars of Religion
... was brought to Geneva by about 1559 and enrolled in Calvin's academy. ... and one of his
brothers married into the Robert family from St.-Livres, Vaud), but later ...
www.rootsweb.com/~chevaud/realmac/charles.htm - 33k - Cachad - Liknande sidor

Om därmed den omtalade Jean Droguet är vår anfader återstår att se. Några indicier finns således som pekar på trolig yrkestillhörhet, trolig religiös bakgrund och att tidpunkten stämmer med Gustav II Adolfs truppers härjningar i närheten av Montbeliard. Vi får dock leta vidare för att bringa klarhet.

Mvh
Jonas Palm

 

Jonas Palm
Postat den Onsdagen den 21 Juli, 2004 - 20:55:   

Hej!

Hoppas jag inte tröttar ut er med datorsökningar av Druggesläten o dyl. Jag har sökt på sk "dit" ung smekefternamn till Droguet och stött på nedanstående sajter:

Liste-éclair extraite du dépouillement de la commune de Cusy
... GRELLIER DIT CHAPOTON, 1832, 1849. GRELLIER DIT CHAPPUIS, 1677, 1810. GRELLIER
DIT DROGUET, 1825, 1871. GRELLIER DIT POUPRY, 1827, 1870. GRELLIER DIT POURPRIS, 1799,
1799. ...
www.cgsavoie.org/Cusy.html - 101k - Cachad - Liknande sidor
[ Fler resultat från www.cgsavoie.org ]

Les Familles dans l'ascendance de Alain DEVILLENEUVE - Surname ...
... DOMENGET , DOMENJON , DONJON , DONZEL , DONZEL DIT BIZOU , DONZI , DORBAIS ,
DOREL, DORIEU , DOUCET , DREUX , DROGUET , DROGUET DIT LE PERE , DROGUET DIT ...
www.ma-genealogie.org/devilleneuve/familles/index2.htm - 78k - Cachad - Liknande sidor
[ Fler resultat från www.ma-genealogie.org ]

11 éme Génération
... 1831. PERROTTIN dit DROGUET Hugues PIN Clauda. 1832, GANDET Pierre, ... 1843.
PERROTTIN dit DROGUET Francois RYGUAUD Louysa. + le 02/02/1675 à Entremont le Vieux (73) ...
perso.club-internet.fr/chepaul/gene11.htm - 84k - Cachad - Liknande sidor
[ Fler resultat från perso.club-internet.fr ]

Liste-éclair extraite du dépouillement de la commune de Cessens
... GAUTHIEZ, 1830, 1830. GAVARD, 1822, 1829. GAY, 1908, 1908. GELIBERT, 1800, 1800.
GELOTIER DIT DROGUET, 1782, 1782. GENIER, 1660, 1660. GENOD, 1705, 1705. GENOUX,
1858, 1858. ... www.cgsavoie.org/Cessens.html - 101k - Cachad - Liknande sidor

Av speciellt intresse är troligen Grellier och Gelotier, då namnlikheter finns med kända vallonsläkter i Sverige. Vi noterar att vallonsläkt 67 är Gelotte och 76 är Grell. Vore tacksam om tips om dessa släkter.

Mvh
Jonas Palm
 

Benny
Postat den Lördagen den 24 Juli, 2004 - 17:26:   

Hej!
Min morfar levde och verkade i Gällivare innan han på ålderns höst flyttade till Luleå,hans namn var Hjalmar drugge född 1906,barn Gerd och Maj-britt.Vore kul med info om hans föräldrar eller längre tillbak,maila gärna.
 

Jonas Palm
Postat den Onsdagen den 04 Augusti, 2004 - 12:51:   

Hej!

Efter att ha provat en mängd stavningsvarianter av Drougge får jag plötsligt många datorträffar på:
Drouguet i Belgien, speciellt i området Seraing. Prova i Google el annan sökmotor. Det här verkar lovande.

Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm
Postat den Torsdagen den 05 Augusti, 2004 - 13:07:   

Hej!
Jag har fått mailkontakt med Noemie Drouguet, verksam i Liege. Hon är mycket upptagen denna vecka men hoppas kunna svara senare. Jag har helt enkelt frågat om de har någon släktforskare hon kan hänvisa mig till.
Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm
Postat den Torsdagen den 05 Augusti, 2004 - 20:59:   

Hej!

I väntan på att Noemie Drouguet skall få tid att hänvisa mig till en släktforskare kan vi pigga upp oss med att hon är aktiv i relaterade områden. Om ni undrar om jag bara har valt en av många med det efternamnet på måfå (vilket kunde ifrågasättas). Se t ex sajten nedan om en kongress i slutet av augusti i år inom historia och arkeologi i Belgien.

http://www.muse.ucl.ac.be/lln2004/programme.html

Jag saxar lite ur innehållslistan:

DROUGUET Noémie, Les décors et les reconstitutions dans l'exposition (9)

GERMAIN Jean, Du surnom au nom de famille. La concrétisation morphologique des noms de famille à
partir de l'exemple de Namur (5)

Vi noterar således att den person Neveus citerade i sin artikel i Vallonättlingen nr 1 i år finns med bland talarna. Se även under fria ämnen "Vallonen Per Jansson????" där J. Germains båda
släktforskningsrapporter återfinns som referenser.

Mvh
Jonas Palm

 

Jonas Palm
Postat den Tisdagen den 10 Augusti, 2004 - 21:13:   

Hej!
Jag måste nu vara på gränsen att trötta ut er med datorsökningar på Drouguet (notera stavningen).
Hursomhelst, jag har sökt på samtliga våra vallonsläkter (var för sig) och sett vilka som dyker upp på samma sajter som Drouguet. Självklart har jag tagit bort vår egen sajt... Inte oväntat har jag använt sökmotorn Google som tröskar igenom drygt 4 miljarder sajter. Följande släkter dyker upp: Auber, Bayard, Bertrand, le Blanc, Boudry, le Brun, Bure, Cardon, Charlier, Chasseur, le Clerc, Collin, Crop, Doublet, Dubois, Fagot, Fassin, de Fer, Flament, Francois, Galan, Godet, Goffin, Guillaume, Hubert, Jacob, Köhler, Lemoine, Lucas, Martin, Mathieu, Melot, Moreau, Noe', Pecheur, Philip, Piette, Pira, Robert, de la Roche, de Saive, Tambour, Tillman, Tourneur, Toussaint och Witte.

Av nyfikenhet provade jag även några alternativa stavningar, som jag i farten kom på, och fick då träffar även på: Croon-Kroon, Schult-Schultz, Willmot-Wilmotte. Inte oväntat dominerar träffar ihop med Dubois. Sajter för franska hugenotter dyker ofta upp liksom musikarrangemang och idrottstävlingar i Liegetrakten. Av de 163 vallonsläkter som finns listade i vår matrikel 2003-06-01 ger alltså ca 50 träffar. Om det är bra el dåligt vet jag inte. Men så illa kan det ju inte vara. Som ni kanske förstår är jag ute efter att skaffa argument för släktforskning i släkten Drouguet... Fryxell rapporterar ju flera talanger inom släkten i Vallonättlingen under 2002. Såväl inom kultur som sport, inte minst Björn Borg. Har ni fler argument så välkomnar jag tips.

Mvh
Jonas Palm

 

Jonas Palm
Postat den Lördagen den 21 Augusti, 2004 - 16:31:   

Hej!

I mina tidigare inlägg (30 mars) om Jean Droguet näms hans dotter Elisabeth, döpt 1622. Går man in på sajten ifråga så stavas hennes namn Elizabeth, dvs med z. Om personerna ifråga emigrerade, vart kan de då ha tagit vägen? Protestantiska områden fanns bl a i Nordamerika. Namnförvanskning förekom nog vid emigration närmast oavsett var man tog vägen. De franskspråkiga kanadensarna bör dock ha haft bättre koll på efternamnet ifråga än vi svenskar. Tröskar man igen typiska franskspråkiga varianter av Droguet såsom Drouguet, Drouet mm (se även sk dit nedan) så återfinns:

Myhre Family Tree - Index of Persons
... DRAPEAU (____ - ____) Jeanne DRAPON (____ - ____) DRENNAN (____ - ____) Ora DRENNON
(____ - ____) Marie DROUARD (1600 - ____) Elizabeth DROUET (1622 - 24 Jul ...
www.yourgedcom.com/M/Myhre/ind0032.html - Liknande sidor

Elizabeth DROUET

1622 - 24 Jul 1700

BIRTH: 1622
DEATH: 24 Jul 1700, Hotel-Dieu, Quebec

Family:

Husband: Vivien JEAN-DIT VEIN

MARRIAGE: 1650, Quebec City, Quebec, Canada


Dit Names
... You can also find extensive lists of dit names in Jette and ... Babin - Lacroix, Lasource;
Bajolet - Drouet; Bard - Jeanbard, Jombard; Baron - Auger, Caillault, Defoy ...
ourworld.compuserve.com/homepages/lwjones/dit.htm - 18k - Cachad - Liknande sidor

De toutes les familles qui prennent souche en Nouvelle-France au ...
... BARDOU, Marie. DROUET dit Grandmaison, Mathurin. BENOÎT, Marie. ... DORIBEAU, Catherine.
GENEST dit Labarre, Jacques. DROUET, Catherine (veuve de MILLET, René). ...
www.letellier.ca/Letellier2/Web2/indexfilles.htm - 101k - Cachad - Liknande sidor

LE PERCHE
... DROUET, Francois probably departed from Mortagne. Jette p362. DROUET dit LAPERCHE,
Francois (Navigator) departed Tourouvre . Returned to France. Not in Jette. ...
www.vt-fcgs.org/leperche.html - 57k - Cachad - Liknande sidor
Bienvenue sur le site de l'UCGL

... DROUET-FLEURISELLE : Echangerait rens sur famille DROUET et DROUET dit FLEURISELLE
du canton de Clermont en Argonne (55). 110/98 Patric ROYER 5905. ...
www.genlornet.org/q_r/q_110.php3 - 101k - Cachad - Liknande sidor
[ Fler resultat från www.genlornet.org ]

www.genealogy.tm.fr/cercle/lorraine/quest110.htm
DROUET-FLEURISELLE : Echangerait rens sur famille DROUET et DROUET dit FLEURISELLE du
canton de Clermont en Argonne (55)

Acadian Genealogy Homepage; Variations in French Names!
... You can also find extensive lists of dit names in Jette and Tanguay ... Lapointe Audy -
Roy Auger - Baron Babin - Lacroix, Lasource Bajolet - Drouet Bard - Jeanbard ...
www.acadian.org/namevar.html - 70k - Cachad - Liknande sidor

dit names
... de Vieuxpont) Godin - Bellefontaine, Châterneau, Petit Grandmaison - Barbary, Drouet,
Leblanc, Thériault Gregoire - Deblois Giguere: (dit Despins) Guillemot ...
www.usinternet.com/users/dfnels/dits.htm - 44k - Cachad - Liknande sidor

D'Abancour d'Abancourt d'Ailleboust d'AilleboustPérigny d'Aloigny ...
... Douet DouillardLaprise DouvierLamarche Doyon DoyonLaframboise Drapeau DrapeauLaforge
Droguet Drolet Dron Drouard Drouet DrouetGrandmaison DrouetRichardville ...
www.perdudansmall.ca/genealogie1.php?Lettre=D - 66k - Cachad - Liknande sidor

Dabadie
... Dreux Drevalais Driancourt Drien Driennaye Driennays Droadaine Droguet Droigné Droiselle
Drouadaine Drouard Drouaries Drouesnière Drouet Drouët Drouyer ...
62.212.99.153/histware/pages/produits/pj/cd5/ABC/D.HTM - 27k - Kompletterande resultat - Cachad -
Liknande sidor

GeneaNet - Geographical division
... PESQUET DES CHAMPS, France (FRA), See details, 0.09%. DROGUET DES CHAMPS, France
(FRA), See details, 0.09%. ... DROUET DES HAUTS CHAMPS, France (FRA), See details, 0.09 ...
www.geneanet.org/patrostats/result.php3?name=CHAMPS - 36k - Kompletterande resultat - Cachad -
Liknande sidor

Om den omtalade Jean Droguets dotter emigrerade till Kanada har han naturligtvis minskat något i trovärdighet som kandidat till vår anfader. Det är dock oklart om Droguet och Drouet har samma ursprung. Undersökningen av sk "dit", ung smekefternamn gav, som ni ser, inte samma klara indicier som för Droguet.

Mvh
Jonas Palm

 

Jonas Palm
Postat den Lördagen den 21 Augusti, 2004 - 20:03:   

Hej!

Jag börjar nu bli väldigt trött på datorsökningar på Drugge o dyl. Efternamnet kan uppenbarligen ges alla möjliga tolkningar beroende på referensramar o dyl. En komisk variant bör jag dock rapportera. Efter att ha tröskat igenom mängder av stavningsvarianter undrar man hur en utlänning uppfattar vårt (svenska) efternamn Drugge alt Drougge vid en presentation? Vilken stavning får det senare i en artikel el dyl? Jag har bara hittat ett exempel på det, nämligen Rick Tomlinsons reportage om Anna Drougges seglatser:

Volvo Ocean Race | Gallery | Photos | Amer Sports Too Leg 1 Finish
... Description: Anna Drougue (SWE) has dressings on her face, caused
by chafing from clothing. Credit: ©Rick Tomlinson ...2002.volvooceanrace.org/gallery/ photo/leg_1/ATooFinish/ppages/ppage6.html - 10k - Kompletterande
resultat - Cachad - Liknande sidor

Rick Tomlinson är seglingsjournalist och hans tolkning är säkerligen kopplad till hans referensramar, se nedanstående:

PREPERATION
... 3) Viable navigation systems: Compass; Sextant; GPS; Radar; Depth Sounder; Leadline.
4) Stout ground tackle. 5) Drougue, warps, sea anchor. ...home.teleport.com/~forsberg/prep.html - 2k - Cachad - Liknande sidor

Mvh
Jonas Palm

 

Jonas Palm
Postat den Söndagen den 19 September, 2004 - 17:53:   

Hej!
Jag fick just mail från Ida Hane-Sahlin, Redaktör på Vallonättlingen. Det finns nu en engelsk översättning av Jörgen Fryxells ariklar om Druggesläkten under 2002. Mkt tacksamt för oss som vill få fart på forskning ang Druggesläkten i andra länder. Jag avser förmedla ett exemplar till Noemi Drouguet i Liege.
Mvh
Jonas Palm

 

Jonas Palm
Postat den Onsdagen den 06 Oktober, 2004 - 13:53:   

Hej!
Utöver Noemi Drouguet i Liege har även Jean Germain (se Neve'us artikel i Vallonättling 2004 nr 1) förmedlats ett exemplar av Fryxells Drugge-artiklar på engelska. Jag skrev även länken till vår hemsida. Samt översatte en del av Drugge-släktens info. till engelska. Då man av respekt inte bör återge andras brev, mail mm låter jag dock meddela att hans tolkning av Drouguet huvudsakligen inte överensstämmer med min. Hans tolkning styrker det som står på vår hemsida ang Drogo. Han nämner två rapporter: Pierret par rapport à Pierre, Gillet par rapport à Gilles, där man kan inhämta information i ämnet. Hoppas jag inte stöter mig med någon nu. Men jag måste väl rimligtvis få påvisa om jag själv har fel.
Mvh
Jonas Palm

 

Jonas Palm
Postat den Fredagen den 08 Oktober, 2004 - 15:45:   

Hej!
Det finns alltså gott hopp om att vår anfaders efternamn är ett dopefternamn och inte en yrkesbeteckning. I väntan på Noemi Drouguet, i Liege, kan vi studera ett en möjlighet som erbjuds på den trevliga sajten nedan. Området Seraing ligger i Liegetrakten och verkar ha många med efternamnet Drouguet.


http://www.seraing.be/admin/archives.htm

Responsable du service: M. Philippe THIRION

CONNAÎTRE SA VILLE ET SE CONNAÎTRE

La mission principale du service consiste en la conservation des archives communales. Il effectue
également diverses missions au bénéfice du citoyen :Recherches généalogiques de plus de cent ans ( 14,87 EUR /heure),Fourniture, à la demande des propriétaires, de plans relatifs aux permis de bâtir octroyés par la ville (jusqu'à 1983 inclus, les plus récents étant conservés au service des autorisations de bâtir). Fourniture de
renseignements divers sur l'histoire, le patrimoine et les personnalités de la ville,
Possibilité de consultation d'ouvrages sur les rues de Seraing.

Möjligen får vi ättlingar skramla ihop till en sökning i deras arkiv för 14.87 Euro per timme. En förfrågan om hur långt tillbaka i tiden arkiven sträcker sig, är ju intressant i sig. Har ni ide'er på vad olika arkiv kan heta på franska så tipsa gärna.

Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm
Postat den Måndagen den 18 Oktober, 2004 - 18:21:   

Hej!
Geneanet, Genealogical Database Network ger en del träffar ang Drouguet:
År 1804 finns 1 person registrerad på:
http://search4.geneanet.org/result.php3?country=BEL&name=DROUGUET#
Jalhay,4845,Liège,Belgique

Mellan år 1772 och 1819 finns 5 personer registrerade på Droguet:
http://search4.geneanet.org/result.php3?country=BEL&name=DROGUET#
Tubize
Sars-la-Buissière,Hai,Hainaut,Wallonie,Belgique

Det ser ju inte så lovande ut mht årtalen. Vi behöver ju år 1637. Av visst intresse är dock ortnamnen där
personerna är registrerade. Återigen ser vi Liegetrakten.
Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm
Postat den Tisdagen den 19 Oktober, 2004 - 14:25:   

Hej!
Tittar vi på den första stavningen vi känner till av vår anfaders efternamn, se tex Fryxells artiklar i Vallonättlingen under 2002, så hittar man i Geneanet:

Två personer år 1607, familjenamn de Droghe
http://search4.geneanet.org/result.php3?country=BEL&name=DROGHE
Lille St Etienne (59), Belgium

Två personer år 1560, familjenamn Droghe
http://search4.geneanet.org/result.php3?country=FRA&name=DROGHE
Lille,59000,Nord,Nord Pas de Calais,FRANCE

6 personer år 1675, familjenamn Droghe
http://search4.geneanet.org/result.php3?country=FRA&name=DROGHE
Donkerque Nord,Nord Pas de Calais,FRANCE

Årtalen ser ju mer lovande ut här, än vid Droguet och Drouguet.

Mvh
Jonas Palm

 

Jonas Palm
Postat den Tisdagen den 26 Oktober, 2004 - 11:57:   

Hej!
Diminutivformen (ung. förminskningsformen) av Drogo är Droguet. Söker vi på ursprungsformen Drogo i Geneanet så hittar vi: Tre personer mellan år 907 och 1475 i orten Herstal/Heristal Liegetrakten. Vidare en person med familjenamnet Le Drogo år 1866 i Belgien (ortnamn ej angivet).
Allt enligt:

http://search4.geneanet.org/result.php3?country=BEL&name=DROGO

Motvarande sökning i Frankrike ger över hundra träffar på Le Drogo. Huvudsakligen i Bretagne och
Normandie. Tidsmässigt finns träffar i ett större tidsspann än för Belgien.

Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm
Postat den Fredagen den 12 November, 2004 - 17:08:   

Hej!

Några kandidater till vår anfader kan urskiljas:

Släkterna Droghe och de Droghe i Lille förfaller avse samma familj. Varianten De Droghe antyder att det kan röra sig om ett ortnamn. Dottern De Droghe gifter sig med en viss Le Pippe. De får flera barn varav en Jean år 1617. Antag att Jean tycker det är lämpligare att kalla sig vid sin mammas efternamn (dvs möjligen ett ortnamn) än det, i Sverige, kanske ovanliga Le Pippe (alt. le Pippre).

Andra generationens Drez (se t ex Gaddes hemsida) som kom till Värmland omkr. år 1600 med Chenon. Drez och Droghe kan ha samma ursprung i Drogo. Då
anställningskontrakt förefaller saknas via de Geer el de Besch, kan det inte uteslutas att vår "anfader" är född i Sverige.

Vår anfader kan vara en släkting till fröken Droven (se Kjell Lindbloms hemsida).

Jean Droguet från Montbeliard, tidigare diskuterad.

Förslag inför fortsatta studier:

Då vår anfader verkar vara Hector Billets efterträdare i Svanå Bruk bör detta följas upp. Finns det kanske släktskap mellan dessa?

Geografiska tendenser för sökresultaten i Geneanet för Droghe, Drogo, Droguet och tidssamband samt krigsorsaker bör studeras. Speciellt då senare invandrare till största delen komma från Liegetrakten (snarare än Sedan-området).

Eventuell Grell-släkting, som tidgare diskuterats.

Komprimering av efternamnet likn. de Andanell (Dandanell), dvs de Roghe ihopskrivet som D'Roghe till Droghe bör undersökas.

Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm
Postat den Söndagen den 14 November, 2004 - 18:57:   

Hej!

Personer rekryterade under samma tidsperiod som vår anfader (förmodligen är, säg 1630-1637) och de
som även jobbat på bruk med samma ägare som vår anfader inledningsvis gjorde (dvs Ebba Brahe och
Jacob de la Gardie) under översenstämmande tidsperiod bör studeras fortsättningsvis. Här är ett exempel:

"Flyttade i Jacob de la Gardies tjänst 1637 till Högfors bruk, Norberg, U [I:s.148]." kan man läsa ang Filip KORTHOU-COURTEHOU, se anbytarforum av Stefan Simander (Simson) - söndag den 11 jan 2004 kl. 21.22) om släkten KORTHOU-COURTEHOU. Se även Stefan Simander den 16 september 1999 på vår sajt.

Undertecknad söker fler exempel på "sena" invandrare, som via ev. släktskap o dyl, kan ge indikationer på Johan (Jean) Drugges ursprung.

Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm
Postat den Onsdagen den 24 November, 2004 - 20:12:   

Hej!

Jag har sökt igenom Hållanders avhandling om de Uppländska Vallonerna och hittat några "sena"
invandrare som kan vara aktuella ang föregående diskussion, mht vår anfader Johan (Jean) Drugge. Jag har kollat tidsintervallet till 1634-1638. Utöver Filip Courtois (el likn stavning, nämnd i tidgare inlägg) hittar jag hos Hållander:

Hector Billet kontrakterades 1634 och fanns 1636 vid Sigulskvarns Bruk
Francois Bossard 1636 tjänst i Flögfors.
Antoine Collinet i tjänst enl 1636 Aubleybrevet
Jan de Han (Douhan) nämns 1634 i Leufsta räkenskapsbok
Jean Magnette 1636 Aubleybrevet
Martin Monier fanns 1635 i Bränn-Ekeby
Pierre Muskin, Liege, kontrakterades 1635 i Amsterdam
Lambert Ouzeaux, 1636 Aubleybrevet
Nicolas Tilman kontrakterades 1635 i Liege
Johan Bourguignon, nämns från och med 1638 i Leufsta Bruk

Vidare kan information hämtas ur:

Katarina Ingvarsson skriver den 20 Augusti 1999 på den trevliga sajten (allt är taget ur släktboken som kommit i hennes ägo, framställd av Stig Mårtensson):

http://w1.174.telia.com/~u17400003/inv.htm

Martin Baivi, 1636 Aubleybrevet
Pierre Baivi, 1636 Aubleybrevet
Benoist Baivi, 1636 Aubleybrevet
Johan Bevi omnämns 1637 vid Fada bruk i Södermanland
Peter Bevi omnämns 1637 vid Fada bruk i Södermanland

Vi ser alltså tre st Johan alt Jean. Vilket gjorde mig nyfiken. De är troligen välbekanta för mer insatta vallonkännare. Hursomhelst, började jag gå igenom sk "dit" ung smekefternamn till deras efternamn, men fick ge upp vid över 35000 träffar i Google på Bourguignon. En intressant träff bör jag dock nämna:

DESSIN,PEINTURE,SCULPTURE - PEINTRES - FRANCE - 1
... PERRIER, François (dit le Bourguignon, 1590-1650). POUSSIN, Nicolas (1594-1665). ...
BOURGUIGNON, Jacques (dit le Courtois ; 1621-76). BOUYS, André (1656-1740). ...
www.quid.fr/2005/23_31.htm - Liknande sidor
[ Fler resultat från www.quid.fr ]

Vi ser alltså att Bourguignon har le Courtois som dit åtminstone 1621-1676, vilket kan vara värt att notera i samband med Filip Courtois (el likn stavning) tidigare nämnd.

Mvh
Jonas Palm

 

Jonas Palm
Postat den Måndagen den 06 December, 2004 - 13:29:   

Hej!
Jag har mha Kjells hemsida nedan:
http://home.swipnet.se/kjelltan/
utökat listan ang 1634-1638 och ev. kompisar alt. släktingar till Johan Drugge, 1637, Sigulskvarn (senare Svanå bruk, de la Gardie). Förkortningen LDG nedan överensstämmer med Kjells hemsidas (Louis de Geer). Jag har satt frågetecken efter de jag är osäker på vilka som varit den ursprungliga arbetsgivaren. Hjälp gärna till här:
Thomas Baillardtall, Nävekvarn 1637, de Besche
Martin Baivi, 1636 Aubleybrevet, LDG
Pierre Baivi, 1636 Aubleybrevet, LDG
Benoist Baivi, 1636 Aubleybrevet, LDG
Johan Bevi omnämns 1637 vid Fada bruk i Södermanland, de Besche
Peter Bevi omnämns 1637 vid Fada bruk i Södermanland, de Besche
Hector Billet kontrakterades 1634 och fanns 1636 vid Sigulskvarns Bruk, de la Gardie
Francois Bossard 1636 tjänst i Flögfors, LDG
Antoine Collinet i tjänst enl 1636 Aubleybrevet, LDG
Pierre le Compte är kolare vid Skärviks bruk 1637--42, de la Gardie
Jan de Han (Douhan) nämns 1634 i Leufsta räkenskapsbok, LDG?
Claes Doya upptas 1636 på brukslängden för Skärviks bruk, de la Gardie
André Jeheunot (Jonneau) kommer till Sverige som smältardräng 1636, Nyköping 1638, de Besche?
Frans kolare, Skärvik 1635--41, de la Gardie?
Filip Korthou, Högfors bruk, 1637 först LDG därefter de la Gardie
Jean Magnette 1636 Aubleybrevet, LDG
Martin Monier fanns 1635 i Bränn-Ekeby, de Besche
Pierre Muskin, Liege, kontrakterades 1635 i Amsterdam, LDG?
Lambert Ouzeaux, 1636 Aubleybrevet, LDG?
Gregorius Pescheur, Skärviks bruk därefter 1638-1639 vid Högfors bruk, de la Gardie
Mårten plåtslagare arbetar vid Leufsta bruk 1637--40, LDG?
Nicolas Tilman kontrakterades 1635 i Liege, LDG?
Johan Bourguignon, nämns från och med 1638 i Leufsta Bruk, LDG?

Som vi ser ger Kjells hemsida speciellt nyttig information om anställda på bruken som drevs av de la Gardie (och Ebba Brahe). Rekryteringsvägarna hos dessa personer är högst intressant och kan (åtminstone delvis) överensstämma med den under fria ämnen "Valloner rekryterade av Leslie/Lesley". Det är alltså möjligt att de la Gardies starkare koppling till svenska armen (än LDG och de Besche) kan vara ursprunget till notisen i Benzelius anekdoter ang. Leslie/Lesleys rekryteringar. Antalet rekryteringar understiger dock med god marginal vad Benzelius beskriver. Ovanstående lista torde dock vara långt ifrån komplett. Här får ni gärna hjälpa till. Redan nu har jag dock ett styvt arbete framför mig i Geneanet mm.
Mvh
Jonas Palm
 

Louise Jensen
Postat den Fredagen den 17 December, 2004 - 20:35:   

Jag har i Fotoshoppen Europas online arkiv sett foto på 2 personer med namnet Drougge: Johan August Drougge, född 1817-03-16 i Malmö; Johan Adolf Drougge, född 1867-04-11 i Göteborg. Kan dessa två vara besläktade med den släkten som Maria Johansson forskar i?
 

Jonas Palm
Postat den Torsdagen den 20 Januari, 2005 - 14:25:   

Hej!

Troligen finns det alltså kopplingar mellan Drugge och Drogo. Diminutivformen av Drogo är Droguet.
Vem var då Drogo? Har han påverkat livet i Sverige förutom via den möjliga kopplingen till vår anfader.

Drogo of Metz

http://www.smokykin.com/ged/f001/f98/a0019839.htm

Drogo of Metz, birth 801 died 855, Biskop of Metz, Father=King Charlemange of Franks Emperor of the
West (742-814). Mother=Regina (Reginopycrha), Concubine 3 of King Charlemange of Franks. Se även:

http://www.bautz.de/bbkl/d/drogo_v_m.shtml

Har då Drogo haft ngn inverkan på Sverige? Kanske, som vi ser på sajten nedan var det tydligen Drogo
som vigde Ansgar till förstebiskop i Hamburg. På den vägen hamnade sedan Ansgar i Sverige.

http://www.katolsk.dk/index.php?id=190

"Ansgar blev født Ca. 801 nær Corbie i Nordvestfrankrig og var elev og munk dér... Drogo af Metz viede ham til førstebiskop af Hamburg, og pave Gregor IV udnævnte ham til ærkebiskop og legat for Skandinavien - i henholdsvis 831 og 832- under ærkebiskop Ebbo af Reims."

Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm
Postat den Lördagen den 14 Maj, 2005 - 19:29:   

Hej!
Vallonättlingen innehåller under 2002 tre artiklar om släkten Drugge. In nr 3 kan man på s 16 läsa att Druggarnas anfader Johan Drugge var gift med Elisabet Andersdotter. Vad vet vi om henne, mer än att hon fick 3 barn med Johan? Vet vi t ex var hon är född? Frågan är intressant då den kan innehålla information om den tidigaste kända arbetsplatsen för Johan Drugge i Sverige. Hittills är den Sigulskvarn (drivet av Gabriel de la Gardie och Ebba Brahe). Under Fria Ämnen "Valloner rekryterade av Lesley/Leslie" studerar jag hur Carl-Carlsson Gyllenhielm och Gabriel de la Gardie ev samarbetade i sina rekryteringar. Om Elisabet Andersdotter är född i Småland i ngn av Carl-Carlsson Gyllenhielms bruksorter kan det vara av intresse. Alltså, vad vet vi om Elisabet Andersdotter?
Mvh
Jonas Palm
 

Thorsten Bergqvist
Postat den Tisdagen den 07 Februari, 2006 - 0:32:   

Hörde på radion om vallon.se.
Min morfar, Oskar Nilsson, i Vitå påstod släktskap med Drugge i Råneåområdet (Vitå, Melderstein, Råneå m fl orter). Ser att Rosine, Barbro, Jonas, Maria nämner om Råneå eller i alla fall Norrbotten.
Min moster, Inga Lövgren i Råneå, är mycket intresserad av släktforskning och har mycket information om mina förfäder som i början på 1900-talet benämndes Järparna (i Vitå).
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Tisdagen den 07 Februari, 2006 - 23:22:   

Thorsten!

Det fanns en Oskar Drugge, född 1858 som var gift med Katarina Albertina Hjerpe, f 1860. De bodde i Nederkalix och fick minst 9 barn.
I Vitån, Råneå fanns det 1890 en inspektorsänka född 1820 och hennes dotter Lovisa Evelina, född 1853.

Hälsningar
Stig Geber
 

Jonas Palm
Postat den Söndagen den 12 Februari, 2006 - 17:53:   

Hej!

Surfning i Geneanet är spännande. Man slås av hur många namn man känner igen från "våra" vallonsläkter. Man kanske inte hittar exakt det man är ute efter, men ett och annat spännande dyker upp. Jag letade här primärt efter släkten Robert i Belgien. Men hittade en Robert gift med en Drouge (om än passe' tidsmässigt map på de
personer som emigrerat till Sverige):

http://gw.geneanet.org/index.php3?b=bourrier&lang=en&m=N&v=ROBERT

53.
o Renée +/1737 & Louis DROUGE +/1759

Emellertid ger sökning på släkten Drouge inga träffar i Belgien. Man börjar därför undra om stavningen normaliserats till Droguet alt Drouguet i databasen för Belgien. Sökning på släkten Drouge i Frankrike ger dock 28 träffar. Men av vad jag förstår är inte regionen Sedan representerad. Nedanstående lista får därför ses som en fingervisning av vad man kan hitta i Geneanet.

http://gw.geneanet.org/index.php3?b=bourrier&lang=en;m=N;v=drouge

o Jean & Louise PERRIER
5.
o Jean +/1628 & Jeanne MAUSSION
o Mathurine & Pierre SALLÉ
6.
o Jean +/1740 & Jeanne BAUDUSSEAU
o Urbaine & Jacques MENIER +/1742
o Urbaine & Louis FESSARD 1712
7.
o Jean +/1742 & Renée JUBEAU +/1742
o Perrine & Urbain GÉHÈRE 1713-/1772
8.
o Jean +/1743 & Jeanne BODUSSEAU +/1743
o Jean 1713 &1743 Urbaine LAUNAY 1723
9.
o Jeanne & Jean GAZEAU
10.
o Louis & Jeanne VIVIEN
o Louise 1753 &1777 Pierre ROCHEREAU 1747
o Marie 1761 &1779 René MOUTEAU 1747
11.
o Louis & Marie GOUVAZE
o Jean 1723 &1756 Michèle BIGAILLON 1726
o Michèle 1724 &1751 Jean PORTAIS 1723

Mvh

Jonas Palm
 

Bo Nordenfors
Postat den Söndagen den 08 Oktober, 2006 - 17:13:   

Per Fredrik Drougge f. 1841 i Gävle dyker 1881 upp i Maria fs i Sthlm 1881 med efternamn Nordgren och har med sig hustru Karolina Sofia Johansson f. 1850 i Gävle. Man kan via följa familjen via Söderskivan.
Mer än så har jag ej gjort än. Står i förbindelse med en ättling till Per Fredrik-

Mvh

Bo Nordenfors
 

Thomas Drugge
Postat den Söndagen den 12 November, 2006 - 0:07:   

Hej! Jag håller på att forska i vilka ur Drugge-släkten det var som emigrerade till USA har hittat namn samt åldrar på 13st personer det skulle vara kul att veta vilka släkt led dessa kom i från.

http://www.ellisisland.org/search/matchMore.asp?MID=08845886740169277152&LNM=DRUGGE&PLNM=DRUGGE&first_kind=1&kind=exact&offset=0&dwpdone=1
 

Pernilla Drugge
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 09 Februari, 2007 - 21:22:   

Hej,
Jag har en hel del information om släkten Drugge från Norrland. Tillbaka till ca 1700-talets mitt. Jag har inte pappren här utan hos mina föräldrar i Sverige. Får dem i Mars när jag åker hem. Visste inte att denna sida fanns, hittade den på Google. Jättekul! Var och när är det Drugge-träff nästa gång?
MVH Pernilla Drugge
 

Jonas Palm (Jonas_p)
Ny medlem
Användarnamn: Jonas_p

Meddelande Number: 18
Registrerat: 11-2006
Postat den Fredagen den 09 Februari, 2007 - 21:49:   

Hej Pernilla!
Jag har själv anor från Drugge i Norrland via min mormor. Undras om inte huvudmännen för släkten Drugge el kännaren Jörgen Fryxell vet om det är några Drugge-träffar?
Mvh
Jonas Palm
 

Jonas Palm (jonas_p)
Ny medlem
Användarnamn: jonas_p

Meddelande Number: 41
Registrerat: 11-2006
Postat den Lördagen den 13 Oktober, 2007 - 16:16:   

Hej!

Lisbet Ahlze'n-Grahn har identifierat medlemmar av släkten Drugge i Undenäs.

Vid Forsviks bruk fanns i slutet av 1600-talet och början av 1700-talet medlemmar av sl Drugge. T ex vigdes 1693 1/1 Johan Pärsson och Annika Lovisdotter. 1700 2/12 vigdes Matis Lovijson och Karin Jönsdotter och smider han för tiden på Forsviks bruk. 1704 29/9 vigdes hammarsmeden Johan Nilsson och Malin Lovisdotter, han smider i Forsvik. Följer man upp de här personerna så ser man att det är vallonsläkten Drugge, pastor skrev ut släktnamnet senare vid dop o dyl.

Mvh
Jonas Palm
 

Zara Hallman
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 19 November, 2008 - 18:26:   

Hej
Min farmor föddes Anna Drugge i Inanbäck i Norriån
Råneå Socken.
Hennes pappa hette Janne Drugge.
När jag var barn var vi ibland kring forskträskhed och hälsade på någon bror till farmor som hette Lars-Henrik tror jag.
Jag har alltid undrat vart mina släktingar är på den sidan.
Är det någon som vet sig vara släkt med mig, genom
Janne Drugge, vet ej när han föddes men farmor föddes1884 tror jag.
Hälsningar Zara Hallman född Sundström Valvträsk Råneå socken.
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 77
Registrerat: 6-1999
Postat den Onsdagen den 19 November, 2008 - 20:45:   

Hej Zara!

Janne föddes 1847 och Anna mycket riktigt 1884.
Jag är inte släkt med dessa men du kan få en hel del ättlingar till Janne om du hör av dig till mig.

Hälsningar
Stig Geber
 

Åke Roger Drugge (Ård)
Ny medlem
Användarnamn: Ård

Meddelande Number: 1
Registrerat: 11-2008
Postat den Fredagen den 12 December, 2008 - 10:29:   

Hej!
Det är mycket roligt och intressant att läsa alla inlägg om Drugge släkten.Tänk jag har gått o trott att, i en släktforskning som Nils Joelsson gjort som jag fått av min far Åke Drugge, Fällträsk. Råneå. Att där fanns anfadern, det handlar om Lovis Drugge, han var hammarsmed vid Lassanå bruk i Ramundeboda socken i Närke, omkring 1678-1693. Hans son Peter Lovison Drugge f omkring 1678 vid Lassanå Bruk. Död 1730. Hans fru var Lisken (Elisaveth) Hansdotter f 1685, död 1764-03-10. Och så går det vidare framåt. Då undrar jag om Stig, Jonas eller någon annan, vet hur släktskapet med Johan Drugge blir?
MVH
Roger Drugge, Halmstad.
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 80
Registrerat: 6-1999
Postat den Fredagen den 12 December, 2008 - 23:22:   

Åke!

Lovis kan man kalla den svenska anfadern, född på 1640-talet i Markebäck, Askersunds landsförsamling. Källa Kjell Lindblom. Han var son till Jean (Johan) som påträffas som smältarsmed 1637 i Sigulskvarn, Haraker.

Hälsningar Stig Geber
 

Åke Roger Drugge (Ård)
Ny medlem
Användarnamn: Ård

Meddelande Number: 2
Registrerat: 11-2008
Postat den Lördagen den 13 December, 2008 - 14:44:   

Tack för svar Stig!
Nu har jag något att fortsätta med.

Hälsningar Roger Drugge
 

Åke Roger Drugge (Ård)
Ny medlem
Användarnamn: Ård

Meddelande Number: 3
Registrerat: 11-2008
Postat den Onsdagen den 17 December, 2008 - 13:35:   

Hej!
Har en fråga om hur många barn Johan Andersson Drugge f 1795-01-02 i Melderstein fick med Caisa Lisa Groth f 1799-03-02 i Melderstein? Och möjligen namnen på dem?
Hälsningar Roger Drugge
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 81
Registrerat: 6-1999
Postat den Onsdagen den 17 December, 2008 - 23:18:   

Åke!

Jag har 7 barn noterade, Johan, f 1828, Johanna Kristina 1830, Nils Petter 1832, tvillingarna Lars Henrik och Anton 1836, Lars Aron 1837 samt Elisabet Johanna 1839, alla födda i Råneå

Hälsningar
Stig Geber
 

Åke Roger Drugge (Ård)
Forum-medlem
Användarnamn: Ård

Meddelande Number: 4
Registrerat: 11-2008
Postat den Torsdagen den 18 December, 2008 - 8:23:   

Tack för svar Stig!
Det var ju skönt att höra, jag var inne på en lista där var det bara ett barn med, Johanna Kristina o då hade det inte stämt med mina papper där Lars Aron är i mitt led. Har du möjligen uppgifter på Lars Arons barn också? Ett av barnen, Oskar är min farfars far.

Hälsningar
Åke Roger Drugge
 

Donald Freij
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 18 December, 2008 - 21:51:   

Åke!
Det finns ytterligare ett barn till Johan Drugge och Caisa Lisa Groth. Det är sonen Anton som föds den 15 januari 1826 och avlider den 24 januari 1828 i Råneå.
Hälsningar
Donald
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 82
Registrerat: 6-1999
Postat den Torsdagen den 18 December, 2008 - 23:06:   

Lars Aron Drugge
I första giftet med Johanna Sofia Norström fanns barnen Sofia Elisabet 1858, Mina -60, Emma Kristina -62, Johan Aron 1864 samt Anna Charlotta f -66

Hälsningar
Stig Geber
 

Åke Roger Drugge (Ård)
Forum-medlem
Användarnamn: Ård

Meddelande Number: 5
Registrerat: 11-2008
Postat den Fredagen den 19 December, 2008 - 10:18:   

Tack för svar o inlägg!
Finns det möjligen någon uppgift om barnen i det andra giftet med Lisa Juliana Riström f 1832-10-10. med Lars Aron.

Hälsningar
Åke Roger Drugge
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 83
Registrerat: 6-1999
Postat den Fredagen den 19 December, 2008 - 21:55:   

Åke!

Jag har bara hittat Oskar Albert f 1872.

Hälsningar
Stig Geber
 

Maria Drugge
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 24 Juli, 2009 - 15:53:   

Hej,
Har min släkt, Drugge, i Finland (tidigare Viborg)något med era led att göra? Jag hörde när jag var liten att det var en änka som kom till sverige sedan till finland och senare att någon av männen emmigrerade till USA?
Med Soliga Hälsningar från en Ö i Atlanten!

Maria Drugge, tidigare Sujanani, född Homann.
 

Katarina Sohlborg
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 01 November, 2009 - 2:27:   

Bröderna Jonas Vilhelm Drugge f.1826-01-21 och Karl August Drugge f.1821-12-15 med familjer återfinns i S:t Petersburg Katarina. Se volym :12, övrigt, 1851-1860 sid 289 GID 2740.51.25100
 

Elvy Drugge (elvy_drugge)
Ny medlem
Användarnamn: elvy_drugge

Meddelande Number: 1
Registrerat: 1-2010
Postat den Måndagen den 25 Januari, 2010 - 13:04:   

Jag tycker det är intressant att veta hur jag är släkt med nutida druggar/douggar. Därför berättar jag här lite vilket led jag kommer ur. Min far Karl Olof (Olle) Drugge var son till Oskar (Albert) Drugge och Johanna i Råneå socken. Oskars pappa var Lars Aron Drugge.
Jag är yngst av fem syskon Drugge, född 1853. Min syskon är Roland född 38, Anita, född -42, Richard, -född 45, Kerstin - född 46. Alla har behållit efternamnet Drugge, Min bröder Roland och Richard är dock döda. Rolnad blev en berömdhet i världen inom sitt smala gebit. Han jobbade åt LKAB som fosrkare och är uppfinnare av stålbandsprocessen, den som numera underhåller Kina med stora mängder järnmalmspellets. Själv är jag konstnär sedan drygt 30 år har en himla massa bar, Frida, Kasper, Klas, Kajsa, Sofia, Olivia och Amanda. De flesta har behållit namnet Drugge. Ing-Mari Adersson Drugge är dotter till min bror Roland. Hon är internationellt ansvarig för Outo Kumppu. Hennes bror Bengt-Olof är uppfinnare och har gjort en synnerligen effektiv och tyst fläkt som används av LKAB. En av mina döttrar, Kajsa, utbildar sig till Bergsingenjör. Intresset för stålproduktion har hållit i sig, kan man säga.
 

Elvy Drugge (elvy_drugge)
Ny medlem
Användarnamn: elvy_drugge

Meddelande Number: 2
Registrerat: 1-2010
Postat den Måndagen den 25 Januari, 2010 - 13:09:   

Rättelse, Naturligtvis är jag född 1953. Annars vore jag 156 år nu. Till Åke Roger Drugge vill jag säga att min syster Anita Har släktforskat på vår släkt Drugge från Råenå socken. Hon finns i Hofors och kopierar säkert gärna det hon har om du ringer henne.
 

Elvy Drugge (elvy_drugge)
Forum-medlem
Användarnamn: elvy_drugge

Meddelande Number: 5
Registrerat: 1-2010
Postat den Måndagen den 25 Januari, 2010 - 16:19:   

Palm brukar fundera över namns ursprung och det har jag gjort med släktnamnet Drugge också. När jag var på målarresa i Frankrike 1986 råkade jag på en lokal karta över distriktet France Comte se namnet på en uttorkad flod - Droug. Av en slump då jag sökte efter ursprunget till namnet på en utsökt köttgryta, burgundisk köttgryta, fann jag ett möjligt samband. Under 1300-talet då Europa var en samling små kejsardömen, var motsvarande Belgien burgundisk besittning till Burgundien som utgjorde nuvarande östra Frankrike, just där den uttorkade floden Droug låg.
Koppling; Burgundien (östra Frankrike) - floden Droug - burgundisk besittning (Belgien) - Drougge.
 

jonas.palm
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 27 Januari, 2010 - 11:27:   

Elvy!
Tack för tipset, men undras om inte förminskningsformen av Drogo, dvs Droguet alt Drouguet enl tidigare inlägg kommer närmast sanningen. Lite förbryllande är dock att en namnform från 800- alt 900-talet baserat på Karl den stores son Drogo av Metz hänger med till 1600-talet (för att sedan hamna i Sverige). Efternamnet Drouguet finns dock kvar än idag i Belgien.
Jonas Palm
 

jonas.palm
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 24 Februari, 2010 - 20:34:   

Hej!
Drugge kan alltså vara en försvenskning av Droguet alt Drouguet som är förminskningsformen av Drogo. Man kan med viss rätt undra varför Drogo har hängt med så länge. Kan det kanske finnas en historisk och/eller religiös förklaring?

en.wikipedia.org/wiki/Drogo
Drogo (French: Dreux or Drogon; Italian: Drogone) was the name of several historical figures: Drogo of Rouvray, fought on the side of William of Normandy; Battle of Hastings, 1066
•Drogo of Champagne (670-708), duke of Champagne
•Drogo of Metz, bishop of Metz and son of Charlemagne (see also Drogo Sacramentary)
•Drogo of Brittany, duke of Brittany (r. 952-958)
•Drogo of Mantes (996-1035), count of the Véxin
•Drogo of Hauteville, count of Apulia and Calabria (1046-1051)
•Saint Drogo (1105-ca. 1186), French hermit
•Drogo of Nesle, participant in the First Crusade 1099

en.wikipedia.org/wiki/Drogo_Sacramentary
The Drogo Sacramentary (Paris, Bibliotheque Nationale de France, MS lat. 9428) is a Carolingian illuminated manuscript on vellum of c.850, one of the monuments of Carolingian book illumination. A sacramentary is a book containing all the prayers spoken by the officiating priest during the course of the year.

The Sacramentary was written and painted for the personal use of Charlemagne's son Drogo, bishop of Metz.

Som man ser har det alltså funnits flera historisk personer Drogo ända till ca år 1200. Det är således ett glapp på ca 400 år till födelsen av den Drugge som sedan flyttade till Sverige. Kan religiösa orsaker ha gjort att Drogo (i alla dess former) har hängt med så länge? Som vi ser ovan var den kristna religiösa bok som Drogo av Metz lät framställa troligen betydelsefull av både religiösa och konstnärliga skäl.
Mvh
Jonas Palm
 

Monika Jansson
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 08 Maj, 2010 - 11:14:   

Hej. I min släktforskning på mormors sida finns Kristina Drugge 1805-08-02,Hovlös Långsund Råneå gift med Johan Larsson född 1800-04-18 Råneå.Är det någon annan som har någon från den familjen?
Hälsningar Monika Jansson
 

Birgitta Grosch
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 09 Juni, 2010 - 9:49:   

Hej. Jag är en ättling till smedsläkten Maxe, vi har samma problem som ni med Drûgge, var kommer de ifrån och när? I Undenäs fs. födelsebok år 1700-09-06 finns en notis " Johan i Forsviks bruk" son till Maxeus? ( svår stavning) och Maria. Dopvittnen som följer " Byggmästare Joseph ? Matis Drûgge.....? fru Annika i ..? Maria Drûgge. och smått ovanför Marias namn står något som kan vara Lovis hustr." Har någon i sin forskning stött på namnet Maxe, Maxeus eller något liknande, får ni gärna höra av er. Maxe finns inte upptaget i Erik Appelgrens- Vallonernas namn, inte heller hos Karl Kilbom. År 1975 var jag i kontakt med Gösta Carlshult och fick ett tips om Göte Hellman, som gått igenom delar av Laxå bruksarkiv. Jag har själv inte studerat hans verk. MVH Birgitta Grosch
 

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 09 Juni, 2010 - 14:31:   

Hej Birgitta!

Johans föräldrar anges som Marcus up(p)sättare och Maria vid Forsviks bruk. Dopvittnen är: Byggmästaren Joseph...Matis Drugge, smed i Helsingstorp, h Annika i Lunds?, Maria Drugge (ev står det Lovis hustru ovanför). C:1 Undenäs s 54.

Mvh

Britt-Marie
 

jonas.palm
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 10 Juni, 2010 - 11:21:   

Birgitta!
Du har säkert sett diksussionen ang Maxe på:
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/696.html?1255808894
Det kan t ex vara en engelsk, skotsk, eller tysk släkt. Kan det vara en vallonsläkt? Kjell Lindblom "Vallonsläkter under 1600-talet" del III innehåller en rad släkter på M. Vissa av dessa har återvänt till hemlandet(t ex Meuse), andra har flyttat till Norge. Några är osäkert var de tagit vägen. Möjligen kan några av dessa ha hamnat i Undenäs, Forsvik osv. Ser man på möjlig vallonkoppling vid bruken där, så finns det enl sajten ovan det lite ovanliga namnet Jöns Urbe, men även Jacob Fallin. Vid sidan om Drugge som behandlas ovan så finns Petter Robert (se släkten Robert och Lisbet Alze'ns Grahns fynd som jag citerar).
Mvh
Jonas Palm
 

Birgitta Grosch
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 10 Juni, 2010 - 14:57:   

Hej och tack för tipset om Marcus, upsättare. Jag har inte sett den diskussionen men skall kolla. Jöns Urbe omnämns i samband med "Mordet på Sunnsbacken 1705" som jag hittade i Mölltorps hembyggdsmuseum våren 1997. Jag har kopior på orginalhandlingarna. Mvh Birgitta Grosch
 

Lars Drugge (lid)
Ny medlem
Användarnamn: lid

Meddelande Number: 1
Registrerat: 4-2010
Postat den Onsdagen den 28 Juli, 2010 - 23:08:   

Finns det ngn som har Nils Joelssons släktutredningar på olika personer inom Drugge-släkten och som skulle vara villig att dela med den med mig?
Här ett exempel som finns på webben för att visa vad jag menar:
http://www.druggefamily.com/files/Werner_Swedish_080806.pdf

Jag har förstått att han gjorde ett antal sådana och jag tycker de är intressanta att läsa och det går ofta också att hitta olika detaljer för sin egen släkt.

Jag skulle också vara intresserad av att få ta del av andra utredningar som Nils Joelsson gjorde. Jag tror mig veta att det finns bl.a.

- Släkten Drugge/Drougge, smeder vid bruken i Lassåna, Gårdsjö, Dömle, Gravendal, Söderfors och
Melderstein. (Durban 1979-12-01)

- Fyra generationer i släkten Drugge (Petter Pettersson Drugge, sergeanten Olof Soderho1ts/Drugge, furiren
Olof Basilius Drugge, bröderna Gustav Basilius och Johan Jakob Drugge). (Durban 1979-12-09)

- Tio generationer av släkten Drugge (Några av förfäderna till ingenjör Nils Folke Drugge). (Durban 1980-02-03).

- "Hammarsmeden Johan Lovisson Drugge" Durban 1981: “Tillägg: Släkten Drugge/Drougge", Durban 1981.

Så om ngn sitter på dessa dokument (eller andra) skulle jag vara mycket tacksam att få ta del av dem.

mvh Lars
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 147
Registrerat: 6-1999
Postat den Torsdagen den 29 Juli, 2010 - 19:04:   

Lars!

Sällskapet vallonättlingar har fått Nils Joelssons material och jag har det hemma. Stamtavlan för Drougge(Drugge)-ättlingar födda senast 1910 är inlagd på den nyutkomna Vallonskivan 3. I min databas har jag även lagt in senare födda.

Hälsningar
Stig Geber i forskargruppen
 

jonas.palm
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 29 Juli, 2010 - 20:49:   

Lars!
Se även Fryxells artiklar i Vallonättlingen. Det materialet finns även på CD översatt till engelska.
Mvh
Jonas Palm
 

Lars Drugge (lid)
Ny medlem
Användarnamn: lid

Meddelande Number: 2
Registrerat: 4-2010
Postat den Fredagen den 30 Juli, 2010 - 22:12:   

Jo jag har beställt och läst Fryxells artiklar i VÄ 2003.
Jag är inte i första hand intresserad av de stamtavlor som finns på olika skivor, jag har tröskat igenom Vallonskivan 2 och Smedskivan 5 så jag mycket av den informationen om född och död mm.
Det jag efterlyster är Nils J:s utredningar som innehåller de mer innehållsrika texterna som bl.a. finns i det exempel jag gav ovan.

Så min fråga kvarstår, finns det ngn som är villig att dela med sig av sådana utredningar?
 

Katarina Sohlborg
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 18 Augusti, 2010 - 16:36:   

En Katarina Drugge född 1768 i Söderfors flyttar 1794 från Uppsala till Stockholm och blir gift där 1803 med Anders Norling född 1767 i Leufsta.

Källa Klara HVA:7 lysning 1802-1803 GID 2698.311.40400

mvh Katarina
 

Ingrid Strömberg (strömberg)
Ny medlem
Användarnamn: strömberg

Meddelande Number: 1
Registrerat: 10-2011
Postat den Måndagen den 10 Oktober, 2011 - 13:10:   

I min släkt finns torpare Gustaf Gustafsson född 1818-08-11 Lerbäck. I husförhör A1:13a 1851-1855 står han som Gustaf Gustafsson Drugge, ättlingar till honom går under namnet Drugge. Han finns med i Smedskivan 7 som Gustaf Drugge.

Jag undrar om han har någon anknytning till vallonsläkten Drugge, Drougge ( finns ju många från vallonsläkten Drougge, Drugge i Närke med omnejd). Kunde man bara få ta vallonnamnet Drugge på 1850-talet eller var det skyddat för den släkten? Om han tillhör släkten Drugge vilken gren i så fall och vilka anfäder till honom finns kända?

mvh Ingrid Strömberg
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 209
Registrerat: 6-1999
Postat den Måndagen den 10 Oktober, 2011 - 22:11:   

Ingrid!
Gustaf Gustafsson verkar ha tagit sig namnet Drugge och verkar inte tillhöra någon gren av vallonsläkten Drugge/Drougge. Det hände vid flera tillfällen att personer tog sig ett vedertaget vallonnamn. Före namnlagens tillkomst i början av 1900-talet var det fritt fram att ta sig ett redan använt namn.
Gustafs föräldrar var bonden Gustaf Persson och Anna Elisabet Svensdotter. Gustaf var dessutom bestraffad 4 gånger för stölder och inbrott.

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: