De Pré Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » De Pré « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Patrik
Postat den Lördagen den 15 Juli, 2000 - 0:18:   

Hej!

Någon som känner till Anna de Prés släkt, var den av vallonsk härkomst eller ej?

Vad hette hennes föräldrar?

Var kan man finna mer information om hennes genealogiska förhållanden?

Hennes ena son skall ha varit min sannolika fmffffmfmfmf, Anton Francois, död troligen 1661 i Gimo bruk, Skäfthammar sn. Han arbetade 1630 i Lövsta bruk och var bruksförvaltare 1634-1660 vid Gimo bruk. Gift med Priset Douhan, död 1691 i Gimo bruk.

Mhv
 

Göran Löding (silverl)
Forum-medlem
Användarnamn: silverl

Meddelande Number: 6
Registrerat: 12-2008
Postat den Söndagen den 03 April, 2011 - 10:57:   

Har läst igenom Valö KR 1673-99 och såg där att mästersmältaren Frans Boives mor Ann de Pré dör 1699 i Berkinge.Bg 1699-03-19.Hon anges vara 95 år och alltså född ca 1604.Då jag aldrig sett hennes dödsår noterat någonstans förut kanske uppgiften är av intresse för de som har henne bland sina anor.

Hälsar Göran Löding.
 

michael lysen (studenten)
Ny medlem
Användarnamn: studenten

Meddelande Number: 1
Registrerat: 9-2012
Postat den Tisdagen den 11 September, 2012 - 17:12:   

Jag har också Anne de Pré i mitt släktträd, men begriper inte vad det andra ordet i hennes dödsnotis innebär...? Som jag förstår ordalydelsen, betyder den med dagens språkbruk och utan förkortningar; "den 19 mars Saliga ..... An de Pré i Berkinge 95 år, 8 daler"
...men vad är det för ord mellan "Sal" och "An"? Grannen? Gumman? Giamnor? Gramner? Är det någon på detta forum som har något förslag?

Anne de Pré´s dödsnotis
 

Claes Erik Gille (claes)
Forum-medlem
Användarnamn: claes

Meddelande Number: 12
Registrerat: 9-2012
Postat den Söndagen den 17 Mars, 2013 - 15:58:   

Vallonen Laurent de Pré skrev kontrakt i Liege 23 maj 1626, för att arbeta i Sverige.
Släkten de Pré är alltså av vallonsk härkomst. Gustin de Pre, smältdräng i Upphammaren och Michel de Pre mästersven i Herrgårdshammaren i Österbybruk 1649.

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: