Boija - en vallonsläkt? Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Boija - en vallonsläkt? « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Gränt Wallin
Postat den Söndagen den 05 November, 2000 - 18:18:   

Boija är en smedsläkt på Gålsjöbruk i Ångermanland. Ättlingar hävdar ett vallonskt ursprung. Har någon undersökt om Boija kan vara en transskribering av ett vallonskt släktnamn? I så fall vilket?
 

Jenny Boija
Postat den Onsdagen den 08 November, 2000 - 20:31:   

Jag har alltid fatt hora att min slakt ar av Vallonskt ursprung men jag har aldrig hort talas om nagon annan form av slaktnamnet.
Jag ar mycket intresserad av mitt ursprung och skulle vilja komma i kontakt med personer som forskar/har forskat om slakten Boija!
Min farfar har gjort vissa efterforskningar men jag vill garna veta mer och jag delar garna med mig av vad jag vet!
 

Elisabeth
Postat den Lördagen den 30 December, 2000 - 17:27:   

Genom släktforskning som sträcker sig bakåt i tiden till mitten av 1700-talet har jag hittat en förfader som hette Anders Boija. Han levde mellan åren 1743-1830 och var spiksmed på Gålsjö bruk. Hans dotter Sara Ingeborg gifte sig med en Pehr Dewall som även han var smed, "klensmed" och de bodde i Gålsjö. Även Dewall sägs vara ett vallonskt namn.
 

Michael Östman
Postat den Lördagen den 14 April, 2001 - 19:56:   

Hej därovan.

Namnet Boija är ett ångermanländskt båtsmansnamn.
Den förste dokumenterade "Boijan" är förmodligen Johan Andersson Boja, född 1704 i Långsele, som antogs till ordinarie båtsman vid rote nr 141 "Boja" i Styrnäs 1731 27/1. Blir 1736 smed vid Gålsjö bruk sedan han skaffat karl i sitt ställe.

Under åren 1740 till tidigast 1755 var Johan Boja anställd vid Utansjö Bruk i Högsjö (Y).

Den vallonska inblandningen i släkten kommer möjligen från Dewall, men jag har inte sett några säkra bevis på att dessa skall vara valoner.

Den förste Dewall kommer till Sverige år 1624 från Tyskland och är "sniverkssmed" Dvs tillverkare av patriser till gjutformar.

Mvh. Michael Östman
 

Kim Nilsson
Postat den Onsdagen den 19 Maj, 2004 - 22:11:   

Hej Elisabeth.

Min farmors släkt går tillbaka till samme Anders Boija (skall ha varit skriven i Högsjö). Men den antavla hon givit mig går ytterligare en generation bakåt.
Anders var (enligt mina papper) enda barnet till Johan Boija f.1696 och Brita Johansdotter.

Intressant det där med Sara Ingeborg. För även den tio år äldre systern Märta Brita (tilltalsnamn Brita)gifte sig med en Dewall -Johan Dewall.

Anders barn-barns-barn,Isaks´första fru var också en Dewall - Märta Kajsa Dewall.

Så lång den Dewallska inblandningen. Möjligt är att det finns fler fall.

mvh/Kim Nilsson

 

Inga-Lill
Postat den Fredagen den 16 September, 2005 - 21:07:   

Det finns säkert fler smedsgrenar av Boija. Jennys farfars far Per Arvid var född i Stöde 1876 och flyttade med sin mor Ulrica Boija till Östersund när han var knappt 14 år. Per Arvid hade mycket typiska vallondrag. Tyvärr har det varit svårt att forska bakåt då ett antal kyrkböcker har brunnit upp. Jag fick dock som barn höra att det var två bröder som invandrade tillsamman och att en av dom har smitt staket eller grindar till Uppsala kyrka. Det verkar som om e flesta Boijagrenar som det forskats om kommer från Ångermanland, men vår gren hör mer hemma i Uppland och Medelpad.Tar gärna emot info om andra Boija-grenar //Inga-Lill
 

Tobias Gillberg
Postat den Torsdagen den 27 Oktober, 2005 - 9:44:   

Hej alla!

Jag är på jakt efter släkten Boija och Dewall (Devall) och upptäckte att ni här är släkt med samme Anders Boija som jag. Hans barn Sara Ingeborg fick tilsammans med Pehr Devall en dotter vars barn-barns-barn är min morfar.
 

Elisabeth W
Postat den Fredagen den 06 Januari, 2006 - 20:59:   

Hej jag är också släkt med en Boija och Dewall. En Anders Dewall 1792 - 1846 född i Boteå och död i Gålsjö. Hans mamma hette Britta Johansson Boija, född 1750 i Högsjö och död 1811 i Gålsjö. Hennes föräldrar hette Johan Andersson Boija och Britta Johansdotter. Kan det finnas något samband med dessa släkter? Det verkar som det eftersom det är samma namn och ort. Det borde ju inte finnas så många med detta namn i denna ort som inte är släkt.
 

Ove Renger (overenger)
Listskötare
Användarnamn: overenger

Meddelande Number: 6
Registrerat: 8-2004
Postat den Onsdagen den 28 November, 2007 - 17:40:   

Hej Tobias!
Jag hittade Ditt inlägg och bifogar en fil!
Proband
Alma Karolina de Wahl. Född 1889 i Gålsjö (Y) (Charlotte Carlsson). (Far I:1, s , Mor I:2, s )
Generation I
I:1 f
Johan de Wahl. Född 1830 i Gålsjö (Y) (Charlotte Carlsson). Död 1899 i Gålsjö (Y) (Charlotte Carlsson). (Barn Proband, s , Far II:1, s , Mor II:2, s )
Gift 1:o 1861 i Ytterlännäs (Y) (Charlotte Carlsson) med Anna Brita Johansdotter Laestadius. Född 1823 i Ytterlännäs (Y) (Charlotte Carlsson). Död 1886 i Gålsjö (Y) (Charlotte Carlsson).
Gift 2:o 1890 i Gålsjö (Y) (Charlotte Carlsson) med efterföljande ana.
I:2 m
Karin Söderholm. Född 1864 i Boteå (Y) (Charlotte Carlsson). (Barn Proband, s )
Gift 1890 i Gålsjö (Y) (Charlotte Carlsson) med föregående ana.
Generation II
II:1 ff
Petrus Peter de Wahl. Född 1786 i Gålsjö (Y) (Charlotte Carlsson). Död 1840 i Gålsjö (Y) (Charlotte Carlsson). (Barn I:1, s , Far III:1, s , Mor III:2, s )
Gift (Charlotte Carlsson) med efterföljande ana.
II:2 fm
Sara Ingeborg Boija. Född 1791 i Gålsjö (Y) (Charlotte Carlsson). Död 1870 i Gålsjö (Y) (Charlotte Carlsson). (Barn I:1, s , Far III:3, s , Mor III:4, s )
Gift (Charlotte Carlsson) med föregående ana.
Generation III
III:1 ff f
Hans de Wahl. Född 1749 i Gålsjö (Y) (Dag Limmersten). Död 1806 i Gålsjö (Y) (Dag Limmersten). (Barn II:1, s , Far IV:1, s , Mor IV:2, s )
Gift med efterföljande ana.
III:2 ff m
Kristina Persdotter Holmberg. Född 1752 i Bjärtrå (Y) (Dag Limmersten). Död 1836 i Gålsjö (Y) (Dag Limmersten). (Barn II:1, s )
Gift med föregående ana.
III:3 fm f
Anders Johansson Boija. Född 1743 i Högsjö (Y). Död 1830 i Gålsjö (Y) (Charlotte Carlsson). (Barn II:2, s )
Gift 1772 i Boteå (Y) (Charlotte Carlsson) med efterföljande ana.
III:4 fm m
Märta Isaksdotter Östman. Född 1750 i Viksjö (Y) (Charlotte Carlsson). Död 1824 i Gålsjö (Y) (Charlotte Carlsson). (Barn II:2, s , Far IV:7, s , Mor IV:8, s )
Gift 1772 i Boteå (Y) (Charlotte Carlsson) med föregående ana.
Generation IV
IV:1 ff ff
Johan de Wahl. Född 1715 i Karbenning (U) (Dag Limmersten). Död 1786 i Gålsjö (Y) (Dag Limmersten). (Barn III:1, s , Far V:1, s )
Gift 1758 i Boteå (Y) (Dag Limmersten) med efterföljande ana.
IV:2 ff fm
Katarina Hansdotter. Född 17.. (Dag Limmersten). Död 1775 i Gålsjö (Y) (Dag Limmersten). (Barn III:1, s )
Gift 1758 i Boteå (Y) (Dag Limmersten) med föregående ana.
IV:7 fm mf
Isak Pålsson Östman. Född 1726 i Graninge (Y) (Charlotte Carlsson). Död 1812 i Lagfors bruksförs (Y) (Charlotte Carlsson). (Barn III:4, s )
Gift 1748 i Långsele (Y) (Charlotte Carlsson) med efterföljande ana.
IV:8 fm mm
Gunborg Eliasdotter Tysk. Född 1732 i Graninge (Y) (Charlotte Carlsson). Död 1772 i Lagfors bruksförs (Y) (Charlotte Carlsson). (Barn III:4, s , Far V:15, s )
Gift 1748 i Långsele (Y) (Charlotte Carlsson) med föregående ana.
Generation V
V:1 ff ff f
Erik Johansson de Wahl. Född 16.. (Dag Limmersten). Död 1761 i Gålsjö (Y) (Dag Limmersten). (Barn IV:1, s , Far VI:1, s )
Gift
V:15 fm mm f
Elias Göransson Tysk. Född 17.. (Charlotte Carlsson). Död 1754 i Långsele (Y) (Smedskivan). (Barn IV:8, s , Far VI:29, s , Mor VI:30, s )
Gift (Charlotte Carlsson)
Generation VI
VI:1 ff ff ff
Johan de Wahl. Född 1662 i Avesta (W) (Dag Limmersten). Död 1747 i Karbenning (U) (Dag Limmersten). (Barn V:1, s , Far VII:1, s , Mor VII:2, s )
Gift
VI:29 fm mm ff
Göran Göransson Tysk. Smed. Född 1650 i Tyskland (Smedskivan). Död 1710 i Graninge Bruk, Långsele (Y) (Smedskivan 08). (Barn V:15, s , Far VII:57, s )
Gift med efterföljande ana.
Barn:
Nils Göransson Tysk. Född 1695 i Graninge (Y) (Monica Anderstedt).
Brita Göransdotter Tysk. Född 1699-10-05 i Graninge Bruk, Graninge (Y) (Smedskivan). Död 1756-04-05 i Graninge Bruk, Graninge (Y) (Smedskivan).
Elias Göransson Tysk. Född 17.. (Charlotte Carlsson). Död 1754 i Långsele (Y) (Smedskivan). (Se V:15, s ).
VI:30 fm mm fm
Gunborg NN. Född 1653 (Smedskivan 08). Död 1731 i Graninge Bruk, Långsele (Y) (Smedskivan 08). (Barn V:15, s )
Gift med föregående ana.
Generation VII
VII:1 ff ff ff f
Erik de Wahl. Född 16.. (Dag Limmersten). Död 1689 i Gunnilbo (U) (Dag Limmersten). (Barn VI:1, s , Far VIII:1, s )
Gift med efterföljande ana.
VII:2 ff ff ff m
Karin Matsdotter. Född 16.. (Dag Limmersten). Död 1689 i Gunnilbo (U) (Dag Limmersten). (Barn VI:1, s )
Gift med föregående ana.
VII:57 fm mm ff f
Göran Tysk. Född 16.. (Smedskivan). (Barn VI:29, s )
Gift
Generation VIII
VIII:1 ff ff ff ff
Johan de Wahl. Född 15.. (Dag Limmersten). Död 1666 i Avesta (W) (Dag Limmersten). (Barn VII:1, s )
Gift
 

Anders
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 29 Februari, 2008 - 13:14:   

Hej,
jag har en undran kring uttal av efternamnet som jag inte sett diskuteras någonstans. Jag är del av den det Boija-släkte som diskuteras (bl.a. Johan Andersson Boija född 1704? i Långsele). I min släkt har jag alltid fått höra att efternamnet uttalas [boajé] vilket på franska skulle kunna stavas "Boyer". Det mer svenska uttal som följer av stavningen, dvs [boja] skulle enligt mina äldre släktingar vara direkt fel. Känner någon annan igen detta uttal?
 

sylvia clarke dahlström (sylvia_d)
Forum-medlem
Användarnamn: sylvia_d

Meddelande Number: 96
Registrerat: 11-2006
Postat den Lördagen den 01 Mars, 2008 - 9:29:   

Hej!
Har hört detta uttal någonstans men minns ej var och i vilket sammanhang -troligtvis på Tv i något franskspråkigt program. Men det är ganska naturligt att uttal på namn kan ändras särskilt när de hamnar i annat land. Jag har fått höra flera olika uttal på mitt namn Clarke och släktnamnet Monier. Det beror nog till största del på hur kunnig i namnets rätta uttal personen som säger det är. Och det är väldigt många namn som försvenskats genom tiden för att lättare kunna uttalas och stavas enligt svenska språket.
 

Inga-Britt Ronnerfors
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 03 Februari, 2009 - 17:07:   

Hej har fått överta en släktforskning, har där hittat en Lars Boija f.1700.
Gift med Maria Eskelsdotter f.1701 enligt minna papper. Har sökt en längre tid efter dessa men utan resultat. Hoppas någon kan hjälpa mig vet ju inte om det stämmer med den uppgifter jag fick överta.
Inga-Britt
 

SilverL
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 01 Maj, 2009 - 23:04:   

Tänkte göra ett inlägg angående den tidige Johan Boija vid Utansjöbruk och senare Gålsjöbruk.

Jag tror för min del att det bland släktforskare ofta blivit en sammanblandning av två helt skilda personer.

Den båtsman Johan Andersson Boija från Styrnäs som 1736 blir smed på Gålsjöbruk,verkar bli kvar där hela tiden fram till 1753 då han nämns sista gången.1754 nämns endast hustrun i mtl.
Han verkar ha varit en duglig smed då han från 1745 och framåt nämns som mästersmed med patronymikon Johan Andersson.
Under denna tid verkar Johan Boija finnas vid Utansjöbruk,nämnd 1753 samtidigt som smeden Johan Andersson(fd båtsmannen)nämns på Gålsjöbruk.
Mästersmeden Johan Boija kommer till Gålsjöbruk först 1766 enligt mtl.Den något åldrige hammarsmedsmästaren Johan Boija verkar arbeta som dagverkskarl när han kommer till Gålsjö.(kanske började åldern ta ut sin rätt på den gamle smeden)

En annan sak som gör att jag tror det rör sig om två personer är den vid tiden starka traditionen med bunden namngivning,något som verkar vara speciellt vanligt bland familjer och släkter vid järnbruken runt om i landet.
Vilket betyder att tex äldste sonen får farfaderns namn.I detta fallet heter Johan Boijas äldsta son Johan,vilket då betyder att Johan Boija skulle vara en Johansson och inte en Andersson.
Men jag har dock aldrig sett Johan Boija nämnas med patronymikon.

Hoppas att mitt inlägg inte var allt för rörigt.

MVH Göran Löding.
 

Ulf Berggren (ulfbe)
Listskötare
Användarnamn: ulfbe

Meddelande Number: 20
Registrerat: 6-2007
Postat den Lördagen den 02 Maj, 2009 - 15:11:   

Det är intressant att det kan handla om två olika Johan Boija vid Gålsjöbruk.

Men så bunden var inte namngivningen. Den varierar till exempel geografiskt. Men det vanligaste är att första sonen får namn efter morfar eller farfar och nästa efter den andre.
Och det passar ju väldigt bra in på Johan Andersson Boija och hans hustru Brita Johansdotter. Första sonen heter Johan efter morfar och andra sonen Anders efter farfar.

Varifrån har du förresten fått uppgiften att den bundna namngivningen skulle vara särskilt stark vid järnbruken? Det var en artikel i Studia Anthroponymica Scandinavica för 2 år sedan som i en typisk brukssocken visade att det fanns både bunden och annan sorts namngivning där. Även om författarinnan hade missuppfattat något fall så säger det ju lite om tendensen till avvikelser.
 

SilverL
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 02 Maj, 2009 - 23:00:   

Hej Ulf.

En del av min släktforskning rör sig vid en del järnbruk i Uppland,och det jag märkt där är att det verkar vara mer regel än undantag att äldste sonen får farfaderns namn.Jag tycker även mig minnas att Kjell Lindblom har nämnt detta i någon av sina böcker också.

Det var en olycklig formulering av mig att skriva"järnbruk runt om i landet"jag kanske skulle skrivit"järnbruk runt om i Uppland"

Hälsar Göran.
 

Göran Löding (silverl)
Ny medlem
Användarnamn: silverl

Meddelande Number: 2
Registrerat: 12-2008
Postat den Måndagen den 02 November, 2009 - 20:07:   

När det gäller mitt inlägg från i våras angående namnet på hammarsmedsmästaren Boija på Utansjö Bruk,vet jag nu bättre.
Han heter helt klart Johan Andersson Boija och inget annat.

Göran Löding.
 

Ann-Cathrine Nordin (wasadotter)
Ny medlem
Användarnamn: wasadotter

Meddelande Number: 2
Registrerat: 12-2009
Postat den Torsdagen den 21 Januari, 2010 - 17:11:   

Har nyss upptäckt att jag har fler vallonska anor än från Colas Garnier (och Maria Dubois), nämligen Boija!Min farfarsmors namn var Lovisa Tjäder, gift Nordin. Hennes far Anders Tjäder, hans mor Sara Greta Boija (g. Tjäder,) hennes far Anders Johansson Boija, hans far Johan Andersson Boija. Någon som vill veta om min släktgren skriv gärna...någon som vet mer om Boija? Skriv gärna!
 

Linda Lindberg
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 06 Februari, 2010 - 13:04:   

släktforskar på min svärmors sida. Min svärmors mormor va Henny Katarina 1896 i sånga. hennes far va Per Tjäder född 1849 Överlännes. 4 generationer Tjäder hittar jag ytterligare viket för mig till Mikael Tjäder född 1746-06-03 Långsele graningebruk och han arbetar som hammar smed. Han är gift med en Anna Johansdotter Boija född 1748-04-07 Högsjö utansjöbruk. Hennes far är Johan Andersson Boija född 1696 även han hammarsmed. Finns det uppgifter tidigare än 1696
 

SilverL
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 07 Februari, 2010 - 21:43:   

Ann-Cathrine !

Enligt mina uppgifter var Sara Gretas mor Ulrika Boija f 1786 04 23 Gålsjö Bruk d 1868 03 20 Gålsjö Bruk.Ulrika var dotter till Anders Johansson Boija och hustrun Märta Isaksdotter Östman.

Göran Löding.
 

Ann-Cathrine Nordin (wasadotter)
Ny medlem
Användarnamn: wasadotter

Meddelande Number: 3
Registrerat: 12-2009
Postat den Fredagen den 26 Februari, 2010 - 17:06:   

Göran! Tack!

Har sett att Ulrika Boija hade 3 utomäktenskapliga barn. Hon gifte sig senare med en Erik Holmberg, vet du om det är han som är fadern? Vet du om det finns tidigare uppgifter om förfader till Johan Andersson Boija, f. 1699 el. 1704?
 

Göran Löding (silverl)
Ny medlem
Användarnamn: silverl

Meddelande Number: 3
Registrerat: 12-2008
Postat den Fredagen den 26 Februari, 2010 - 19:41:   

Hej Ann-Cathrine !

Nej tyvärr vet jag inte om det är manufaktursmeden Erik Holmberg som är far till Ulrikas barn.De gifter sig så sent som 19/1 1845 20 år efter Ulrikas yngste son Paulus födelse.På smedskivan 6 står det att Ulrika hade en relation med en man vid namn Hans,vem han var har jag inga övriga uppgifter om.

Angående Johan Andersson Boijas anor har jag aldrig sett några bevisliga uppgifter.Jag är själv intresserad av att en dag kunna lösa det mysteriet.Det har genom åren talats om att det t.e.x skulle röra sig om två släkter,en släkt båtsmän och en smedsläkt.Denna teori har jag själv prövat och även lagt ut här på forumet för att se vilka reaktioner den skulle få.
Men numera funderar jag på en annan "teori"som jag tycker är intressant.
Den Johan Andersson Boija som först är båtsman i Styrnäs från 21/1 1731 till 1736 då han blir smed på Gålsjö bruk sedan han skaffat karl i sitt ställe uppges vara född i Långsele 1704.
Vid den tiden ingick ju även Graninge i Långsele församling,vilket gör att han skulle kunna haft anknytning till Graninge bruk.
Vad man kan förstå när man studerar de gamla smedernas liv och arbete vid bruken,är att de var mycket stolta yrkesmän och som ofta lärde ut sitt kunnande till egna söner eller någon inom släkten.
Med tanke på brukssmedernas yrkesstolthet och och som man kan ana,ovilja att släppa in utomstående "från bygden"i sitt yrke,är det väl en möjlig tanke att båtsmannen Boija hade känningar bland smederna eller rent av hade släktskap med en del av dem (hade han kanske gått som lärling på Gålsjö redan under båtsmanstiden ?.Han är i allafall mästersmed på Utanjö bruk redan 1740).
Om han hade anor från Graninge bruk så finns det ju några andra intressanta "Anderssöner"som är jämnåriga med Johan Andersson Boija.
T.e.x mästersmeden Anders Andersson som tog namnet Flemström född ca 1692,och vi har även smeden Abraham Andersson född ca 1700,gift med Brita Göransdotter Tysk.
Tänk om det är så att Johan Andersson Boija är bror med någon av dessa smeder Andersson och att han själv tillhörde en äldre smedsläkt.Kanske var det det som gjorde det möjligt för en båtsman att få lära sig smedyrket och så småningom bli hammarsmedsmästare och tillsammans med hustrun Brita Johansdotter komma att bilda smedsläkten Boija.

Detta är såklart enbart tankar och funderingar och inget jag kan styrka eller bevisa,men ett försök att hitta idéer och utvägar när det gäller denna släkts tidiga härkomst.

Hälsar Göran Löding.
 

Wasadotter
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 15 Juli, 2011 - 14:40:   

Tack, Göran för dina inlägg....jag har också hittat efternamnet Tysk i mina forskningar...men harinte fått något riktigt klarhet än...Får se vad vi kommer fram till....
 

ingrid bylund
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 12 September, 2011 - 21:15:   

Hej
Jag heter Ingrid Bylund och skulle vilja veta ommin släkt Min far hette Bengt Erik Bylund han var född 6 juni 1924 dog den 17 juli 1967 hans mor hette Anny Boija som ogift hon hade en bror vars namn var torvald Boija som avled 9 januari 1991 han hade en syster som hette Linnea Boija
Jag harfått veta att jag är av valonsläktet skulle vilja veta mera om detta
MVH Ingrid BYlund Borås
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 208
Registrerat: 6-1999
Postat den Måndagen den 12 September, 2011 - 22:17:   

Ingrid!
Boija är inget vallonnamn. Däremot har namnet burits av många generationer hammarsmeder i Västernorrland minst till ner början av 1700-talet.
De flesta bärarna av namnet finns runt Gålsjö, Högsjö och Bjärtrå.
 

Göran Löding (silverl)
Forum-medlem
Användarnamn: silverl

Meddelande Number: 7
Registrerat: 12-2008
Postat den Måndagen den 12 September, 2011 - 22:20:   

Ingrid !
Anny Teresia Boijas far var Anders Hansson Boija f 1875-01-01 Gålsjö bruk.Mor Anna Kristina Strindlund f 1870-07-29 vet ej var.
Farfar:Hans Andersson Boija,smed f 1842-01-30 Gålsjö bruk d 1904-05-04 Gålsjö bruk.Farmor:Maria Margareta Lindbäck.
Farfarsfar:Anders Isaksson Boija spiksmed,manufaktursmed f 1814-09-23 Gålsjö bruk d 1894-12-11 Gålsjö bruk.Farfarsmor:Sara Greta Tjäder(ännu en smedsläkt)f 1811-12-05 Gålsjö bruk d 1897-08-09 Gålsjö bruk.

Alltid en början !
Göran Löding.
 

Göran Löding (silverl)
Forum-medlem
Användarnamn: silverl

Meddelande Number: 8
Registrerat: 12-2008
Postat den Måndagen den 12 September, 2011 - 22:39:   

Ingrid Bylund !

Kom på att då du har smedsläkten Tjäder i dina anor så är du vallonättling då den släkten är en systergren av vallonsläkten Garneij.

Göran.
 

Rickard Axelsson (rickard_axelsson)
Ny medlem
Användarnamn: rickard_axelsson

Meddelande Number: 1
Registrerat: 10-2014
Postat den Måndagen den 06 Oktober, 2014 - 23:33:   

Hej,

En liten chansning nu. Min farmors mor bodde i Gällivare och hette Svea Isaksson-Tjäder (jag gissar att hon föddes Svea Tjäder då hon gifte sig med en Herman Isaksson). Hon är född något/några år efter 1900. Tyvärr vet jag inte så mycket mer än så. Vad jag har fått höra när jag var yngre så har min släkt på pappas sida vallonskt påbrå, så jag funderar på om det kan finnas någon koppling till släkten Tjäder, som enligt Gränt Wallin härstammar från släkten Garneij?

Mvh,
Rickard

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: