Clement Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Clement « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Kjell Lindblom
Postat den Torsdagen den 26 April, 2001 - 21:15:   

Jag önskar hjälp med att utreda vallonsläkten Clements generationer under 1700-talet och framåt. Släkten finns framför allt i Älvkarleby, Hille och Söderala socknar och kan ha fått svenskt patronymikon i senare led.
På min hemsida http://home.swipnet.se/kjelltan/ finns de tidigaste medlemmarna av släkten redovisade.
 

Elisa
Postat den Onsdagen den 22 Augusti, 2001 - 21:13:   

Detta "kom som hittat" för min egen del dvs vallon släktnamnet Clement.Jag är född i F-land/Dalsbruk(en järnverks bruks skärgårdsort fr ca 1686/ sö om Åbo)Min släkting i Sibbo/F-land har släktforskat om en sida av vår släkt och då på min mors sida.((Att min avlidne make var/är vallonättling är 100 % hel säkert .Vi( våra söner och jag ) letar ävenså fortfarande efter vallonnamnet på den sidan. Modigh/Jönköping/Åtvidaberg osv))Vår fråga är fortfarande när det gäller släkten på min mors sida : är vi vallonättlingar eller inte på min mors sida ?
Följande står att läsa på utdragen: Helt plötsligt så finns våra förfädrar på Hitis ( en stor ö sö om Dalsbruk/F-land) år 1705.ca 30 år senare sö är deras son bonde på en gård/stället vid namn Klemetis.Namnet förändras allt eftersom åren går från Klemetis till Klemets.Kan detta namn ha något som helst samband med namnet Clement.En väninna som bor kvar i Dalsbruk säger att hon känner både till Klements( ute i Hitis ) och till namnet Breidar( ute på Hitis)En arbetskamrat som också är vallonättling med rötter ifrån Bergslagen har sagt : att det finns många vallonättlingar i Bergsslagen som heter Klemets.
Jag var också med på Utö-resan .Där gav jag min mailadress till Strandell från F-land.Han lovade lämna över uppgifterna till någon där i F-land som forskar om vallonsläkter men då hade jag en helt annan mailadress innan bredbandsinstallationen.Jag hoppas också på att han läser mitt meddelande här.
Mitt namn är :Elisabeth D.Einarsdotter Slotteborn
tel.nr :08-6240694 Adress:Törnbacken 4, Solna
E.post:elisabeth.slotteborn@telia.com
 

Kjell Lindblom
Postat den Torsdagen den 23 Augusti, 2001 - 14:26:   

Hej Elisabeth!

Som du säkert konstaterat efter att ha läst om släkten på min hemsida, så känner jag inte till någon gren, som kan tänkas ha flyttat över till Finland. En sådan gren kan mycket väl finnas, varför man bör anforska på den finska släkten för att finna ett ev samband med vallonsläkten Clement i Sverige.

Mvh Kjell
 

Johan Klemets
Postat den Lördagen den 22 Mars, 2003 - 11:05:   

Hej Elisa mfl.
Jag är ledsen att meddela er att Klemets ingalunda är Vallon-släkt utan härstammar från Tyskland, närmare bestämt Sachsen från ca år 925. Ja du läste rätt. Min närmaste härstamning kommer från det svenskspråkiga Ytter-Esse i Österbotten, Finland. Min Farbror och hans pappa och t.o.m. före det har genom mer än 150 år gjort släktforskning och t.o.m besökt Sachsen (Wiedenbach und Langendorff) där vi fortfarande har släktningar kvar. Klemets är enligt historisk dokumentation en historisk stark släkt med förgreningar upp till Tyska kejsardömet. Klemets adlades för första gången 1623 (Hesse und Böhmen)till baron och sedermera till Grevlig ätt 1639 för att sedan upphöjas till Marquiser 1896.Mer information finns att läsa i flertalet böcker som jag har förteckning över. Jag kan i och för sig bara stå för min gren av Klemets, men jag är ganska säker på att det är en och samma släkt över hela världen. Dock är den gren jag tillhör den i rakt nedstigande led från Tyskland.
Blanda dock inte samman Klemets med Clement, Clements och dylikt eftersom det förvirrar mer än klagör. Den som vill ta del av de historiska dokument som finns tillgängliga där jag har förteckning över, kan maila mig.
MVH Johan Klemets
 

A. Hemmingsson
Postat den Söndagen den 06 April, 2003 - 19:08:   

Som sagt Johan Klemets... blanda inte ihop släkten Klemets med vallonsläkten Clements bördig från Belgien.
A. Hemmingsson
 

Jonas Palm
Postat den Måndagen den 21 Juni, 2004 - 17:43:   

Hej!

Google ger intressanta träffar på följande sökord:

forgeron liege surnom

Bl a följande sajt som kan vara relaterad till Clement Breda:

http://perso.infonie.be/dnicolet/breda.html

Jag saxar lite:

"Ce surnom de Breda, Bréda, Brédar, a passé à une colline boisée voisine du Marteau, hameau, où cette famille possédait des forges et des fourneaux. Ce nom de heid Brédar, (actuellement heid Fanard) déjà cité en 1602, s'étendit bientôt à tout le versant sud de la colline qui existe entre le dit Marteau et Spaloumont.

Collin Le Loup est donc bien le nom d'une famille aborigène, autochtone, qui, comme on l'a
cru pendant très longtemps par la suite de l'interprétation erronée d'un texte, n'est nullement originaire de Bréda, en Hollande...."

Mvh
Jonas Palm



 

Annika Hemmingsson
Postat den Måndagen den 20 September, 2004 - 2:25:   

Finns det någon som kan översätta detta, som verkar mycket intressant? Gärna hela materialet.

Mvh. Annika Hemmingsson (Clements Breda ättling)
 

Jonas Palm
Postat den Måndagen den 20 September, 2004 - 16:11:   

Hej!
Annika, min franska är ytterst bristfällig. Vi får lita till vallonättlingar som har kvar lite av modersmålet...
Mvh
Jonas Palm
 

Lars
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 15 Februari, 2011 - 21:27:   

På skivan SMED5 finns Hubert Clement Breda och hans hustru Subille Counot.
Man får veta att de skrev kontrakt i Liege 1627 (tror jag det var), men inget om deras härkomst.
Finns någon här som kan peka på var man kan få veta mer?
Mvh, Lars

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: