Namn okänt Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Namn okänt « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

kruman
Postat den Lördagen den 12 Maj, 2001 - 0:43:   

Jag heter visserligen Persson men jag är odiskutabelt av vallonsläkt. Min släkts öde ligger i dunkel och vad jag skulle vilja veta är vad man gör för att kika tillbaka i historien för att se vad mina förfäder hette.
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Söndagen den 13 Maj, 2001 - 0:06:   

Hej Maj!

Det bästa är att börja en kurs i släktforskning och börja leta själv. Det är bara en stor risk att bli fascinerad av detta och inte kunna låta bli att fortsätta.

Om du inte vill göra det måste du av dina anhöriga försöka få fram på vilken släktgren det påstådda släktskapet med valloner finns. Sedan måste du försöka få fram namn och bostadsort för den äldsta personen någon känner till. Du bör helst försöka få fram någon bruksort eller liknande samt även vallonnamnet.

Du får gärna komma tillbaka med mera "kött på benen" så att någon kan tipsa dig hur du kan komma vidare.

Hälsningar Stig Geber
 

Torbjörn Näs
Postat den Tisdagen den 05 Juni, 2001 - 13:56:   

Jag har en förmodad vallonkvinna i mitt anträd som jag inte kan placera in i någon släkt, undrar därför om någon har nått uppslag.
Mari(n)a Noasdotter, född enligt åldersuppgift i dödboken 1659 eller 1660, okänt var. Död 1716 (bg 16/9) i Orsa (Dalarna). Gift? 1:a ggn i Norrbärke eller dess närhet med Samuel Olofsson, hon gifter sig sedan i början på 1700-talet med smeden på Bäcka bruk i Orsa, Anders Hansson Oxe (född 1677 på Norns bruk, Hedemora).
Har med Samuel Olofsson en son Olof, född 1694 (min ana) och med Anders två döttrar.

En hypotes jag arbetat med är att placera in henne i vallonsläkten Dandanell, dels p.g.a. att Anders Oxes bror (Petter) är gift (1:a ggn) med Maria Johansdotter Dandanell (gift 2:a ggn med Anna Danielsdotter Ziegell), dessutom finns släkten Dandanell vid tiden på Bäcka bruk i Orsa och namnet Noe(a) förekommer i släkten.

Alla tips mottages tacksamt.
 

Siv Janson
Postat den Onsdagen den 11 Juli, 2001 - 10:01:   

Hej
Jag letar i mina anor för att få ett rykte bekräftat att vi skall tillhöra vallonsläkt.
tyska valloner?! förekommer i en gammal anteckning
Jag har en Nils Lettenström f. 1690 i Visnum fader Olof med okänt efternamn, denne Nils var Mästersmed och också i en anteckning smidesnotarie. Har någon sett någon uppgift om Lettenström över huvudtaget?
mvh Siv Janson
 

Jonas Palm
Postat den Torsdagen den 29 April, 2004 - 13:33:   

Hej Siv!
Jag har även fått höra det där om att vår släkt är av tysk vallonsläkt. Det har förbryllat mig. Om du läser under fria ämnen "Valloner rekryterade av Lesley/Leslie" så ser du att Liege har varit tyskt , kallat Luttich (tyskt y). Det kan vara en förklaring. En annan kan vara det tyska Hanau dit bl a valloner (och hugenotter) flydde undan religiösa förföljelser, se t ex Hållanders avhandling om de uppländska vallonerna. Ang Lettenström har jag dock inget att tillföra.
Mvh
Jonas Palm
 

Lena Dybedahl
Postat den Söndagen den 12 December, 2004 - 12:49:   

Hej!

I min forskning har hag funnit en Jean Mickelsson. Han levde vid Kexsundet i Bjurtjärn socken i Värmland och var född omkring 1668. Namnet Mickelsson är såvitt jag kan se, mycket ovanligt i trakten. (Övriga Mickelsson i min släkt har funnits i Norrbotten, bl.a. tillhörande släkten Servio.)

Jag misstänker att han är av vallonsläkt men jag har inget vallonskt släktnamn att knyta honom till. Jag vet att det fanns andra valloner i trakten, bl.a. Fassing och Herou.

Är det någon som har något tips?

mvh Lena

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: