Boudry, släkt nr 24 Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Boudry, släkt nr 24 « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Lisbeth A-B
Postat den Tisdagen den 07 Augusti, 2001 - 17:50:   

I Vallonättlingen nr 1 o 2 1996 har Bengt Eklund presenterat släkten Boudry. Även Rolf Gustavsson har bidragit med uppgifter om Västgötagrenen.
Jag söker ytterligare uppgifter om Catharina Rothkürck, gift med Johan Boudri, som var döpt den 4 augusti i Österlövsta och 1691 mjölnare hos greve Wrede i Stockholm, och deras barn. En Anna Maria Boudri, född 1708, gift 6 oktober 1732 i Larv i Västergötland med komminister Jonas Lundborg, kan vara ett av dem.
 

Kjell Lindblom
Postat den Tisdagen den 07 Augusti, 2001 - 20:30:   

Hej Lisbeth!

Varför tror du att Anna Maria är dotter till denne Johan Boudrie?
Jag har henne som dotter till Johans bror Anton i dennes tredje och sista äktenskap med Christina Polck.

Hälsningar Kjell
 

Lisbeth A-B
Postat den Fredagen den 10 Augusti, 2001 - 13:17:   

Ja, och det hade jag med och ville leta vidare på Christina Polck. Hittade henne inte här i Skarahandlingarna och ringde Rolf Gustavsson, som sade att det tyvärr hade blivit fel i de första uppgifterna, Anna Maria kom vad jag fattade ned till släktingarna i Västergötland efter att hennes far Johan hade avlidit. Då är mitt intresse överflyttat till Catharina Rothkürck som troligare mor till Anna Maria. Hittar inget på Catharina R här i Skara heller även om hon skulle ha varit omnämnd som fadder vid något tillfälle enligt Rolf G. Hon har kanske stannat kvar i Stockholm och min förhoppning är naturligtvis att någon har redan varit inne på detta.

Hälsningar

Lisbeth
 

Lisbeth Andersson-Blomgren
Postat den Måndagen den 20 Augusti, 2001 - 13:06:   

Förtydligande av första inlägget: Johan Boudri var född och döpt 1661.

Lisbeth Andersson-Blomgren
 

Ove Renger
Postat den Tisdagen den 21 Januari, 2003 - 21:36:   

Hej!
Jag har funnit en Gustav Anton Boudrié gift 1766 i Hedemora (W) med Helena Christina Ug(g)la * 1748 i Hedemora. Finns det någon som vet anknytningar till Gustav.
 

Ove Renger
Postat den Torsdagen den 30 Januari, 2003 - 23:46:   

Ny uppgift om ovanstående Boudrié: Enligt Family search är paret vigda 1766-10-14 i Klara Kyrka, Stockholm (A)
 

Ove Renger
Postat den Måndagen den 29 Mars, 2004 - 20:57:   

Kan någon hjälpa mig med far och farfar till Adolph Boudrie *17960410 i Lovön
Tacksam för svar!
 

Ove Renger (Overenger)
Postat den Tisdagen den 17 Augusti, 2004 - 0:26:   

Kan någon hjälpa mig med far och farfar till Adolph Boudrie *17960410 i Lovön (B)
Tacksam för svar!
 

Lisbeth Andersson-Blomgren
Postat den Fredagen den 12 Augusti, 2005 - 21:17:   

Hej Ove!

Tittade in och blev glad att det hade hänt något på sidan! Jag kan tänka mig att den Gustav Anton Boudrie du nämner kan vara den Gustav Antonius Boudrie som står omtalad i Vallonättlingen 1996 nr 1 i släktkrönikan som är gjord av Bengt Eklund och som fortsätter i nr 2 1996. Han är i så fall brorson (eller kusinbarn, se ovanstående funderingar) till den Anna Maria som är min anmoder. GAB var född 16 september 1724 i Stockholm-Näs och gift med "Hans Excel Herr Grefve" Ugglas syster. GAB dog 20 aug. 1788, 63 år gammal enligt den krönikan. Han utnämndes 9 juni 1773 till e o professor vid filosofiska fakulteten på Uppsala universitet.
Det var pappan Johan Boudrie som flyttat till Hedemora 1727 med hustrun Brita Hult. Han blev snart rådman i Hedemora. Spännande!
Hoppas få se flera inlägg nu.

Lisbeth
 

Ove Renger (Overenger)
Postat den Lördagen den 13 Augusti, 2005 - 17:14:   

Hej!
Jag sänder över till Dig en stamtavla på det jag fått ihop!
Ove!
 

Bengt Eklund
Postat den Onsdagen den 01 November, 2006 - 13:31:   

Hej Ove Renger!
Jag har just upptäckt det här forumet och kan meddela dig att:
Adolf Boudries far var artillerikarlen Axel Giliusson Lind Boudrie, född den 16 september 1755 vid Värnsta kvarn i Lillkyrka sn, Uppsala ln.
Hans far var Jon Gillius Johanson Boudrie född 16 juli 1718 i Torstuna sn , Västmanlands ln.

Sedan följer vi fyra generationer av Boudrier tillbaks i tiden och då föds Jean Boudri/Jean Bodruf någonstans i Vallonien.
 

Ove Renger (Overenger)
Postat den Onsdagen den 01 November, 2006 - 22:59:   

Hej Bengt!
Äntligen svaret! Jag hade Axel Lind men inget mer! Nu har jag en obruten linje från nu levande Boudrieättlingar till stamfadern! Ett hjärtligt tack!
Mdbh, Ove!
 

Erik Holmberg
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 01 Augusti, 2007 - 23:05:   

Hej!
Kan någon hjälpa mig med uppgifter om Johanna Augusta Boudrie gift med Bengt Smedmark. De fick sonen Carl B Smedmark född 1732-07-16 och död 1797-07-04 i St. Gullhammar Lidköping.
Tacksam för svar.
 

Lisbeth Andersson-Blomgren
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 02 Januari, 2011 - 17:51:   

Hej nya och gamla Boudryletare!
Har länge försökt reda ut var Anna Maria Boudry kommer in i släkten, hon fanns ju tillsammans med bl a far och son Anton Boudry i Larvs socken i Skaraborgs län vid 1732 08 01 där hon gifte sig med komministern i Lars Jonas Lundborg. J L skrev en (bevarad på Kungl Bibl) bröllopshyllning till Johanna Augusta när hon gifte sig i länet 1728 12 29 med Bengt Smedmark men Anna Maria omnämns inte i Christina Polcks testamente 1764 i Varnhem (Skara stift). De flesta av Anton Boudrys och Christina Polcks barn är födda i Västra Sundby (AB)men för 1708 finns inga sidor och i Stockholms Näs, Kvarntorpet, som familjen också bodde i finns inget barn Boudry omnämnt 1708, vilket förekommer som uppgift om henne. Anna Maria fick två söner varav en överlevde och hon dog 1790 i Larv. Är det någon som vet mer om 1708 och Anna Maria Boudry?
Väldigt tacksam för ev. svar!
 

Lisbeth Andersson-Blomgren
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 03 Januari, 2011 - 21:26:   

Korrigering av föregående inlägg: Bröllopsversen som finns bevarad på Kung bibl skrevs av komminister Jonas Lundborg i Larv till blivande svågern Carl Anton (den yngre alltså)Boudrie till hans bröllop den 27 juli 1731 i Kierrtorp, Walle härad, Skaraborgs län med Anna Margareta Biurberg. Carl Anton Boudri var inspector på Stora Hof i Tråvad där systern Johanna Augusta gifte sig.

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: