Toll Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Toll « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Maria Toll
Postat den Torsdagen den 16 Augusti, 2001 - 10:23:   

Hej!

Jag såg att släkten Toll finns med i er släktlista.
Jag forskar på släkten Toll, och har kört fast.
Kanske kan någon här hjälpa mig.
Hans Hansson Toll dog 23/7 1722 vid Carlströms bruk i Kristberg, Östergötland. Han har också befunnit sig vid Bränningebruk, Tveta, Södermanland ca 1700.
Jag har inte lyckats komma längre tillbaka, och vet därför inte varifrån han kom.

Jag vet inte om det finns någon koppling till vallonsläkten Toll. Men det vore intressant att få veta vid vilka/vilket bruk de verkat.

Tack på förhand
Maria Toll
 

Agusta
Postat den Söndagen den 28 Oktober, 2001 - 19:33:   

Av Rune Augustson
Anfadern Peter Toll kom från Värmland till Ryfors Bruk, Mullsjö. Tre generationer var smeder där, för att sedan flytta till Gyllenfors Bruk i Anderstorp. Enligt hörsägen kom Toll till Nyköping 1628 och arbetade vid ett bruk strax söder om Nyköping. Hoppas detta är till någon hjälp. R A
 

Maria Toll
Postat den Måndagen den 29 Oktober, 2001 - 8:26:   

Hej Rune, tack för ditt svar.

Denne Hans som jag ovan skriver om, hade 5 st kända söner. Hans, Göran, Petter, Gabriel och Johan.
Sonen Johan Hansson Toll var hammarsmed vid Kvarns Bruk i Kristbergs socken (E) 1719-1736. Han hade två barn Christina född 1721 och Peter Johansson Toll född 1711.

Sonen Peter Johansson Toll var gift två gånger med Brita Johansdotter 1713-1766, och med Johanna Hermansdotter. Peter var lärgosse hos sin far i Kristberg 1727-1731 och var sedan mästersven där 1732-1736. Han flyttade med sin familj till Forsaströms bruk Gärdesrum socker (H) och vistades där under 1740-talet. 1751 återflyttade de till Kristberg för att sedan, oklart vilket år, hamna på Ryfors bruk. På Nykyrka kyrkogård lär det finnas ett sk smedkors uppsatt efter Peter Johansson Toll som dog 13/8 1784 i Ryfors (Vattusot) Peter och Brita hade så vitt jag vet 9 barn. Brita, Stina, Johan, Olof, Peter, Anna Maria, Sara Lisa, Catharina, Daniel.

Peter Johanssons son Peter Toll föddes i Gärdesrum 1745 och dog 14/10 1816 i Nykyrka. Han var gift med Kerstin Jonsdotter 1743-1797. De hade 8 barn. Peter, Johannes, Fredrich, Anders, Jöns, Stina, Daniel och Johannes.

Peter Tolls son Daniel Toll 1784-1839 var gift två gånger med Maria Sjögren och Greta Wallgren. Maria och Daniel hade 3 barn, Johan Fredrik, Inga Hindrika och Nils Gustaf. Daniel och Greta hade 5 barn. Stina Cajsa, Charlotta Vilhelmina, Anna Beata, Carl Petter och Clara Ulrika.

Daniels son Carl Petter 1824-1915 gift med Stina Andersdotter var född i Nykyrka församling, och bodde även ett tag i Töretorp Daretorps församling. Carl Petter blev 1867 predikant i Jönköpings missionsförsamling och flyttade den 17 juli 1876 till Hultsjö i Sävsjö kommun. Carl Petter "CP" kallad var min farfars farfar.

Jag antar att det är samma Toll gren som vi pratar om. Du kan väl höra av dig
Maria
 

Rune Augustson
Postat den Måndagen den 29 Oktober, 2001 - 22:44:   

Hej Maria, tack för ditt svar.
De flesta data som du har i din anlista stämmer överens med min. Daniels son Johan Fredrik var min mormors morfar, så vi är väl av samma Tollsläkt. Under 1600-talet fanns en Toll som var bergsfogde i Kristinehamns gruvdistrikt. Troligtvis var denne Toll en förfader till oss.
Vi får fortsätta att söka våra rötter och hålla kontakten.
Rune Augustson, Lundgatan 16 Habo
tel 036 40986.
 

sara wikstrand
Postat den Onsdagen den 14 Januari, 2004 - 8:51:   

Hej!
Jag undrar om någon känner till en Thilda Toll, eventuellt med anknytning till något som heter Högberg? Sitter och letar bland anteckningar om min morfars mormor och morfar som min mamma gjorde en gång då hon ännu hade några ur den äldre generationen att fråga. De ska ha varit valloner. De hette Betty eller Berta Maria Fiske eller Bregue och Anders Gustaf Carlsson. Betty fick förstås också namnet Carlsson som gift.Anders var född 1855 i Nässjö enligt hans bibel.
Vi har hört att Anders mamma ska ha hetat Anna Pansar.
Betty/Berta sägs komma från Långban.
Men någon av dem har enligt dessa anteckningar anknytning till denna Thilda Toll.
(Har på annan plats på detta forum även börjat söka på min morfars fars sida, Herman Herou).
De uppgifter vi alltid fått är att både Betty och Anders var valloner.
Vi har foton på både Anders och Betty.
Vore mycket tacksam för hjälp!
Hälsningar
Sara Wikstrand
 

Ewa Boisman
Postat den Lördagen den 19 Juni, 2004 - 17:17:   

Hej Maria
Jag har börja att släktforska och ser att Otto Johan Wadenstierna gifte sig med Elisabeth Wilhelmina Toll, dom fick 5 barn där det ena barnet (Magnus Wadenstierna) gifte sig med Elisabet Boisman som är släkt med mig!
Mvh Ewa Boisman
 

Peter Uhr
Postat den Tisdagen den 29 Mars, 2005 - 22:29:   

Hej Ewa Boisman,
Jag känner 2 personer som heter Wadenstierna (i stockholm)känner du dom? har ni någon kontakt?
Släktforskar du? jag släktforskar i bla adliga släkten Boisman, då min mormors flicknamn var just Boisman, hör gärna av dig.
Hälsningar
Peter Uhr
 

Mona
Postat den Onsdagen den 26 Juli, 2006 - 11:06:   

Hej Jag har släktforskat i släkten Kåse och har funnit att Lars Wadenstierna gifte sig med Elisabeth Kåse i slutet av 1600-talet, dock förekommer det flera felstavningar och olika efternamn i "mindre säkra källor" såsom Elisabeth Kroon, Elisabeth Krook. Det jag har funnit är i kyrkböcker och anteckningar från släkten Kåse, så råder det inga tvivel att det var Elisabeth Kåse som gifte sig med Lars Wdenstierna. Någon som har andra upplysningar?
Tack på förhand
Mona Fock
 

susanne
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 09 November, 2009 - 14:05:   

Hej Jag letar efter en Johanna Toll som var mor till Hulda Martina Toll född 1886 runt vislanda gifte sig med knekten Hell.
 

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 09 November, 2009 - 16:08:   

Hej Susanne!

Vad tror du om denna familj som jag hittade genom en sökning på Sv Befolkning 1890?

AI:14 Vederslöv (G), Villtofta Lövingsgård, soldattorp no 10, s 70:

Vederslöv

Hulda Martina Toll född 1886-08-04 Vederslöv.

Fadern är född i Kalvsvik (G). Både Kalvsviks och Vederslövs socknar ligger strax öster om Vislanda. Sven Peter Andersson Toll f 1863-02-04 (C:4 s 37) Måsalyckan, Kalvshaga norrgård, Kalvsvik. Far: Anders Svensson (står Månsson i födelseboken, men Svensson i husförhöret) f 1814-04-02 Kalvsvik. Mor: Elin Håkansdotter f 1820-01-04 Kalvsvik.

Johanna Maria Johansdotter Thor är född 1861-01-23 Kullens soldattorp, Kalvsvik (C:4 s 17). Far: Soldaten Johannes Johannesson Thor f 1834-07-19 Kalvsvik. Mor: Ingrid Catharina Börjesdotter f 1830-05-14 Kalvsvik.

Namnet Toll i detta fall borde vara ett soldatnamn och inte ha något med smedsläkten Toll att göra. Behöver du mer forskningshjälp bör du kanske vända dig till anbytarforum:

www.genealogi.se

Mvh

Britt-Marie
 

Ove Renger (overenger)
Listskötare
Användarnamn: overenger

Meddelande Number: 12
Registrerat: 8-2004
Postat den Tisdagen den 10 November, 2009 - 9:48:   

Hej Susanne!
Jag har rötterna till: Anders Svensson *1814-04-02 Kalvsvik (G)
Vänligen, Ove
 

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 10 November, 2009 - 10:38:   

Hej!

Det är förvisso inte svårt att kontrollera Anders Svenssons födelseuppgift i C:3 Kalvsvik s 41....*1814-04-02 Anders - Föräldr: Sven Håkansson och Ingerid Persdotter i Karlshaga Norrgård. Dock kvarstår väl det faktum att inte någonstans i de äldre anorna nämns namnet Toll, vilket tyder på att detta inte är smedsläkten Toll utan ett soldatnamn?
 

Ove Renger (overenger)
Listskötare
Användarnamn: overenger

Meddelande Number: 13
Registrerat: 8-2004
Postat den Tisdagen den 10 November, 2009 - 10:46:   

Både Toll och Thor är soldatnamn i Kalvsvik!
//Ove

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: