Vallonslekt Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Vallonslekt « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

inger
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 03 Februari, 2009 - 10:02:   

Min tippoldemor, Christina Louisa Rubbert, født 9/8 1829 i Kvillinge, Østergøtland.Hun fødte en "uekte sønn, Carl Peter i 1859. Far ukjent. Han tok senere navnet Lekman. Noen som kjenner til disse navnene? Er noen av navnene av vallonslekt? MVH Inger
 

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 04 Februari, 2009 - 10:08:   

Hej Inger!

Hon tillhör vallonsläkten Robert, ibland stavat Rubbert, Rubert.

C:5 Kvillinge s 137
*1829-08-09 Christina Lovisa
Mästersven Carl P Rubbert och dess hustru Anna Maria Jonasdotter, Stens bruk.

Här är en bild från AI:15 Kvillinge, Stens bruk s 269 (1827-31):
Stens bruk

Familjen flyttar 1831 till Kila, Södermanland.

Fadern Carl Peter Robert är född 1790-11-21 Stens bruk, Kvillinge (C:4 s 110). Föräldrar är mästersmeden Peter Robert f 1763-08-06 Hults bruk, Kvillinge, död 1828-02-25 Stens bruk, Kvillinge och Brita Gabrielsdotter f 1766-12-31 Aludden, Kvillinge. Uppgifterna om föräldrarna är hämtade från Smedskivan 5 och är ej kontrollerade i kyrkböckerna.

Enligt smedskivan gifter sig Carl Peter Robert 3 ggr, 1813-10-30 Norrköping med Maria Lovisa Nordgren, 2:o 1815-08-06 Kvillinge m Anna Maria Österberg, 3:o 1825-10-02 m Anna Maria Jonasdotter som är Christina Lovisas mor.

Var är den oäkta sonen Carl Peter född 1859?

Du hittar information om vallonsläkten Robert här på detta forum och även på www.genealogi.se. Där går du in på anbytarforum - släkter - vallonsläkter.

Mvh

Britt-Marie
 

inger
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 04 Februari, 2009 - 15:13:   

Den uekte sønnen, Carl Peter er født 4/9 1859 i Ljung. Jeg har et gammelt brev fra svenske slektninger, der tror jeg det står at
"Lekman, vallon og stångjærnssmed fra Belgien var far til Carl Peter.Er det også et vallonernavn?
 

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 04 Februari, 2009 - 15:53:   

Hej!

Genom att följa familjen framåt i tiden har jag också konstaterat att Carl Peter Lekman är född på Ljungs säteri, Ljung (E) 1859-09-04 (C:3 Ljung s 320). Fader icke uppgiven enl fb. Mor Christina Lovisa Rubb (som också är en annat namn på släkten Robert).

Carl Peter Robert med familj lämnar Kvillinge 1831 och flyttar till Ålberga bruk, Kila (D). Där finns de kvar fram till 1841 då de flyttar till Ursätter, Stora Gusum, Ringarum (E). E = Östergötland. Carl Peter Rubbert flyttar till Ljung (E) 1843 med familjen, Christina Lovisa till Ljung 1844. Där finns de på Jacobslunds järnbruk. Christina Lovisa flyttar mellan olika socknar, men återvänder till Jacobslund mellan varven. Föräldrarna flyttar så småningom till Nybble, Ljung där Anna Maria Jonsdotter avlider 1869-12-09 (AI:11 Ljung s 13). Carl Peter Robert flyttar till Ljungs säteris ägor och det står att han "vistas i Norrköping". AI:14 s 375 Ljung "på socknen" anges att han flyttar till Norrköpings S:t Olai 1888-12-19. Då borde han vara 98 år gammal...

Dottern Christina Lovisa och sonen Carl Peter Lekman flyttar 1863 till Norrköping. Där bor hon hos sin halvsyster Anna Sofia Robert f 1822-05-24 Kvillinge och hennes make Carl Adolf Moqvist i kvarteret Pelikan, Norrköpings Hedvig AI:18 s 67.

Christina Lovisa Robert hittar jag i AI:103 S:t Olai s 1096 där hon anges flytta till s 1386 år 1899. Här kan jag inte följa henne längre i kyrkböckerna via datorn, men du kanske redan har hennes dödsuppgift?

Namnet Lekman känner jag inte till närmare. Jag hittade några intressanta personer på Jacobslund järnbruk i Ljung med detta efternamn...AI:8 Ljung s 27 Per Johan Lekman f 1831-09-11 Ljung, flyttar till Kristberg (E) 1849. Den mest intressanta personen är nog Per Vilhelm Lekman f 1835-09-21 Hällestad (E) som finns 1858 på Jacobslund men anges i husförhöret AI:9 Ljung s 34 flytta 1858 till "obestämd ort", man vet alltså inte vart han har flyttat - har han rymt ifrån faderskapet?

Christina Lovisa Robert finns i samma husförhör på s 28. Sonen Carl Peter är ju född 4/9 1859, men om Per Vilhelm Lekman fanns kvar i december 1858 är ju allt möjligt...Något som jag reagerade på är att Carl Peter Lekman får en son i S:t Olai 1892-08-04 som heter just Per Vilhelm. Det är möjligt att det finns något i domböckerna angående detta, du kan kontakta landsarkivet i Vadstena om du vill ha detta kontrollerat angående faderskapet för Carl Peter 1859.

www.statensarkiv.se

Mvh

Britt-Marie
 

inger
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 05 Februari, 2009 - 16:52:   

Hei Britt-Marie! Sendte svar i går, men det ser ut som det har blitt borte. Jeg takker for alle opplysninger. Jeg skal prøve å finne den "bortgjemte" faren. Men jeg er ganske ny i svenske kilder, bare 2 uker. Så det går litt seint med meg. Finner du (eller andre) noe mer interessant, så er jeg evig takknemlig! MVH Inger
 

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 05 Februari, 2009 - 22:10:   

Hej Inger!

Jag vill bara korrigera födelseuppgiften på Per Vilhelm Lekman, i husförhöret står det fel datum. Han är född 1835-04-21 Borggårds bruk, Hällestad, Östergötland (C:5 s 1319) Son till mästersven (smed) Jan Erland Lekman och Anna Jonsdotter. Jan Erland Lekman är född 1807-10-12 Ölsboda bruk, Nysund, Värmland (C:5) son till mästersven Jan Lekman och h Anna Lisa Persdotter Berg.

Mvh

Britt-Marie
 

inger
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 06 Februari, 2009 - 16:36:   

Hei Britt- Marie! Takk igjen. Blir spennende å se om Per Wilhelm er den faren jeg leiter etter. Har sendt mail til Landsarkivet i Vadstena, men ikke hørt noe derfra.Kanskje jeg har sendt til feil adresse? Venter og ser. Jeg lurer fortsatt på hvor navnet Lekman kommer fra. Noen der ute som vet? Er det et vallonsk navn?
 

inger
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 22 Mars, 2009 - 16:51:   

Er det noen der ute som kan hjelpe meg med å finne når og hvor Christina Lovisa Rubbert døde? hun er født 9/8 1829 i Kvillinge, Østergøtland
 

Charlotte B
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 27 Oktober, 2009 - 21:52:   

Hej Inger och Britt-Marie Waller!

Ämne : Jan Erland Lekman

Vi har en amrikansk gäst på besök den här veckan v44 2009.
Hon frågar om en gammal släkting i Sverige från 1800talet, nämligen Jan Erland Lekman från Nysund Öhlsbodabruk (Örebro eller Karskoga?), som hennes pappa kände till.
Jag ser att ni verkar ha hittat samme man. Är ni släkt på något vis med honom? Min dotters amerikanska vän skulle gärna vilja hitta någon släkting i Sverige. Hon vill bara få lite kontakt med någon och hoppades. Hon är runt 20 år. Hoppas ni känner till något om Jan Erland och vilj hjälpa oss lite. Tack på förhand.
Hoppas att ni ser det här och svarar.

Mvh Charlotte

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: