Brewitz Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Brewitz « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Karin
Postat den Måndagen den 07 Januari, 2002 - 13:41:   

Min farmors far hette Gustaf Brewitz och bodde i sörmländska Björkvik. Jag är väldigt intresserad av upplysningar rörande namnet, eftersom släkten för länge sedan gick skilda vägar och inte längre har kontakt med varandra. Dessutom är jag naturligtvis nyfiken på mitt ursprung!
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Måndagen den 07 Januari, 2002 - 21:55:   

Karin!

Namnet Brewitz är inte känt som ett vallonnamn och kan inte heller vara det med denna stavning som mer tyder på en tysk härkomst.
Namnet Brevis förekommer i Säfsnäs (W) och har kanske samma anknytning.

Hälsningar Stig Geber
 

maeguerite
Postat den Måndagen den 28 Februari, 2005 - 13:02:   

Hej.Jag har varit gift Brewitz och mina två barn heter Peter och Petra Brewitz.Deras pappa Kent bor här i Borgholm. Han hrtte Brewitz efter sin mor som hette Wirginia. Hennes pappa var åkare här på Öland men död sedan länge. Han hette Lee-Roy.
 

petra
Postat den Lördagen den 17 December, 2005 - 2:00:   

Till maeguerite ,mitt namn ar petra brewitz och jag kommer fran jonkoping jag trodde jag var den enda, judisk kanske med tanke pa stavning, men vallon ganska saker morfar knut brewitz
 

brewitz
Postat den Måndagen den 02 Oktober, 2006 - 17:54:   

hej hej. jag heter Brewitz. den finns två olika "släkter" som heter brewitz här i huskvarna/ jönköping
 

Matte
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 06 Januari, 2007 - 5:46:   

Det här med Brewitz är inte så konstigt. Själv heter jag Mats Brewitz, har mina rötter från Säfsen i västerdalarna. Min farbror forskade i släkten, ner till mitten på 1600-talet, då var det i mellan/syd-sverige som var den sista/första Brewitz som han hittade. Jag har fortsatt och vet nu med säkerhet att det är inte ett vallon-namn. I nordtyskland bor det en del Brewitz och det finns också en liten by som heter brewitz. På webben kan du hitta stället och också hitta namn på tyska Brewitz,ar.
 

stig
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 12 April, 2010 - 9:43:   

Hej Jag heter Stig Jönegren och håller på med släktforskning. Familjen Brewitz finns i min släkt. Jag vet anfader Johannes Brewitz, född 5/5 1811, som var mjölnare i Dannäs Jönköpings län. Hans dotter hette Emilia Elisabeth Brewitz född 28/4 1841 och död 4/5 1918. Emilia var min mormorsmor.
Min mor nämnde alltid att grenen Brewitz i släkten kom från Österrike, men jag har ännu inte detta bekräftat.
 

Anna
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 16 December, 2010 - 21:10:   

Jag forskar just nu i Fellingsbro efter smedssläkten Åberg. Där har jag hittat en Helena Brewitz, född 1681, som bor på Finåkers bruk i mitten på 1700-talet. (Fellingsbro AI:9d)
 

ennie
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 19 December, 2010 - 17:59:   

Jag undrr om det i dagsläget finns några nu levande person(er) med vallonnamnet Barneij kvar i livet? Mårten Barneij (Barnail ifrån Belgien) kom till Lösta bruk omkring 1633, men verkade senare i Schebo, Ununge.
 

Anders Pemer
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 19 December, 2010 - 18:23:   

Nej, inga folkbokförda idag enligt birthday.se, och enligt "Sveriges befolkning 1890" och dito 1900 fanns ingen med det namnet i landet då heller.

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: