Verleine(Verlin) Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Verleine(Verlin) « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

evau
Postat den Lördagen den 26 Januari, 2002 - 22:58:   

Jag söker någon som har information om släckten Verlin. Min Farfarsfar hette Gunder olsen Verline-Tue och kom från Elverum i Norge. Det är allt jag har fått reda på för närvarande.Är det någon som har känner till något om denna släckt är jag tacksam för svar.
 

Donald Freij
Postat den Lördagen den 18 Maj, 2002 - 22:14:   

Hej!
Jag har ett ganska stort material om Verlin då de är anor till mig. Om Gunder har jag inget så det vore trevligt att få någon ledtråd. Mina Verlin är 1600-talet och något framåt.
Mvh
Donald Freij
 

SIMON
Postat den Lördagen den 25 Maj, 2002 - 16:04:   

Hello, I can't read a single word of Swedish,
but can ascertain you about the roots of your family name: VERLAINE is the name of a tiny village located on the river OURTHE, North of DURBUY (Belgium) ... which is well known for its historical linkages with Vallonbrug.
A member of my family departed in 1628 to Sweden
(read specifically my remarks, under family name SILLON in your database to find some elements.
Hope it can help you.
Emile G. SIMON, 1050 Brussels: simon.wise@skynet.be
 

MariaW
Postat den Måndagen den 28 Oktober, 2002 - 16:31:   

Donald Freij!!!har du några Vallon rötter i Vaggeryd Småland,Wherling kan lika väl vara VERLIN,efter som uttal och stavning är osäker,min släkt ska ha innvandrat på1700-talet,som smeder,de bytte senare till Wallin. Vänliga hälsningar Maria Westerbeg
 

Donald Freij
Postat den Fredagen den 01 November, 2002 - 20:27:   

Hej Maria!
Några vallon rötter i Vaggeryd har jag inte som är bekant i nuläget. Den först påträffade Verlin i Sverige hade stavningen Verlaine. Sedan stavades det Werlijn och därefter Verlin. Om det skulle vara så att någon Verlinare bosatt sig i Vaggeryd så vore det intressant då jag själv är bosatt 4 mil från Vaggeryd.
Mvh
Donald
 

maria.w
Postat den Fredagen den 08 November, 2002 - 14:57:   

Hej!Donald Freij.Har rotat lite mer i namnet,tog kontakt med enda levande brodern till min mormor,som säger att vårat ursprungliga namn skulle va Warling ,enligt honnom blev det förvanskligat till Wallin av en alkoliserad präst,som hadde suddat lite för mycket i kyrkböckerna,han visste inte säkert om vi var Vallonsläkt heller,det ställer ju allt på ända!för min mormor talade alltid om vårt Vallonska blod,så vem ska man tro på?kan det vara så att också Warling har blivit förvanskat under tidens gång?.Vad jag fått veta är att mormors farfars-far hette Magnus Warling född i Barnarp 1808 och som senare arbetade som Mästersmed hos Greve Hamilton vid Götaströms smedjor Vaggeryd.Och att Magnus Mor skulle vara född 1780,har tyvär inget namn på henne.Vad tror du om namnet?skulle vara
intressant att höra vad du har för åsikt om det.
Vänlig Hälsning Maria.W PS!det finns Freij på i samma kvater där jag bor !
 

Donald Freij
Postat den Fredagen den 08 November, 2002 - 23:02:   

Hej Maria!
Vad jag tror är svårt att säga. Att med säkerhet träffa på valloner med vallonska namn i Småland är nog svårt då arkivmaterialet inte sträcker sig så långt ner i tiden som fordras. Oftast blev namnen försvenskade ganska tidigt. Men omöjligt är det nog inte att finna något i domböckerna. Den Verlaine släkt som jag härstammar ifrån, är dess många ättlingar ganska väl utredd i nuläget. Det enda sättet att följa Warling är väl att forska generation för generation ner i tiden och där se när namnet för första gången påträffas. En annan metod som kan vara bra att beakta är att följa bruksförvaltarna och ägarna. Med detta kan man då se om de haft något med valloninvandringens huvudmän att göra. Eller att studera brukens historia och vem som startade bruken och vilka dess uppdragsgivare var.
Vad beträffar Freij så är det ett soldatnamn. Namnet Freij förekom oftast ett i varje kompani och då vanligast i södra Sverige.
Mvh
Donald
 

Maria.W
Postat den Måndagen den 11 November, 2002 - 14:30:   

Tack för ditt svar.Du har rätt i att det inte finns så mycket mattrial att leta på,många kyrkbränder har förekommit i Småland och mycket mattrial har därför gått om intet,särskilt när det gäller min släkt är det svårt.När jag tänker efter har jag en bekant som arbetade som millitär i Skillingaryd tidigare,han ska visst ha inressanta uppgifter om Götaström Bruk.Ska ta kontakt med honnom och se vad det kan ge.Tack än en gång för tipsen! Vänliga Hälsningar Maria.W
 

Per Linder
Postat den Måndagen den 17 November, 2003 - 22:44:   

Jag har bland mina anor en släkt som uppträder i mitten på 1700-talet i Ockelbo och Åbro bruk och skriver sig Wertin. Kan de vara en gren av denna släkt ? Formen Vertin förekommer i dagens Belgien.
 

Janne w
Postat den Lördagen den 08 Januari, 2005 - 0:59:   

Hej. På min farmors sida hette de Werling och hon kom ifrån Tuna socken som ligger mellan Vimmerby och Oskarshamn. De var av vallonsläkt.
 

Jill Lindström
Postat den Söndagen den 15 Januari, 2006 - 1:38:   

Hej!
Kan det vara så att min släkting Welam Matsson f. 1681 finns med på någons forskning som son till Velam werlin och Nillika werlin ?
Bara undrar.
jill Lindström
 

Donald Freij
Postat den Måndagen den 16 Januari, 2006 - 23:00:   

Hej Jill!
Namnen är bekanta och förekommer i min foskning. Återkom med bättre underlag.
Hälsningar
Donald
 

Jill Lindström
Postat den Tisdagen den 17 Januari, 2006 - 0:49:   

Hej Donald1
Enligt landsarkivet i Uppsala så var Welam Mattsson f.1681 och dog 24/12 1756.Han var gift med Karin Andersdotter f 1685.De fick bl.a dottern Brita år 1719. Brita dog i Iskarboda 1803. Brita gifte sig 1752 med Anders Olsson. De bodde alla i Bultarebo även kallat Smedsbo i Fellingsbro. Jag vet att Welam och Nillika fick två söner som hette Welam. Varav den ene, Welam Velin får en son som heter Welam Mattsson. Men denne Welam Mattssons födelseår stämmer inte med min Welam Mattssons födelseår. När jag tittar på Lindesbergs födda 1681 så föds det ingen Welam detta år. Det är detta som förvirrar mig! Har jag fått fel födelseår för min Welam eller är det två olika personer?
Hälsningar Jill
 

Donald Freij
Postat den Tisdagen den 17 Januari, 2006 - 16:52:   

Hej Jill!
Här behövs nog lite släktforskning för att få klarhet i förhållandet. Jag har en Welam Mattsson född 1689-11-08 i Lindesberg. Son till Mats Swerck och Nillika Welamsdotter Werlin. Vem Welam Mattsson gifte sig med har jag inte utrett. Vi får nog börja här.
Hälsningar Donald
 

Jill Lindström
Postat den Tisdagen den 17 Januari, 2006 - 18:17:   

Hej Donald igen!
Tittade lite fel på pappren. Det är Nillika och Mats son Welam jag syftar på. Enligt uppgift i boken Vallonättlingar 2 fick de två söner som hette Welam. Det är den äldre av dessa jag syftar på.
Fortsätter att söka efter tänkbara föräldrar till min Welam
Hälsningar Jill
 

Donald Freij
Postat den Tisdagen den 17 Januari, 2006 - 20:19:   

Jill!
Det var just den Welam 1689 som jag skrev om. Den andra är född 1704. Föräldrarna till Mats är förmodligen Anders Persson Swerck och Margareta Matsdotter. Mats är troligen född i Fellingsbro och avlider före 1735 i Lindesberg.
Donald
 

Jill Lindström
Postat den Torsdagen den 19 Januari, 2006 - 18:14:   

Hej Donald !
Det blev lite tyst från mig eftersom jag försökte kolla upp Welam igen via Landsarkivet. det svar jag får från dem är att de har trassel med födelseböckerna "I husförhörslängden AI:9d s. 52 så påstås det att Welam Matsson och
hans hustru Karen föddes 1667 och att dottern Brita föddes 1729! Det
verkar dock inte stämma. Jag har för övrigt inte hittat Brita i
födelseboken 1719. Fellingsbro böcker är överhuvudtaget ganska
slarvigt skrivna, så det tar ganska lång tid att söka i dem." Jag vill ju vara säker på om "min" Welams föräldrar verkligen är Mats Andersson Sverk och Nillika Welamsson. Har du funnit ut någonting om vem son Welam Mattsson Sverk f.1689 var gift med?
Jag är tacksam för all hjälp!!
Hälsningar Jill
 

Donald Freij
Postat den Fredagen den 20 Januari, 2006 - 22:18:   

Jill!
Den av mig förmodade Welam hittade jag nu avliden 1690. Apr. 25. Welam. Matz Anders lilla
son i Stad. begrofs på Wästra sidan wid den Södra Kyrkiodörren. åld. 15 Weckor.
Hälsningar
Donald
 

Jill Lindström
Postat den Måndagen den 23 Januari, 2006 - 20:44:   

Hej Donald!
Om så är fallet kan det ju inte vara samma Velam!
Men det kanske var därför de döpte ännu en son till Welam. Är det kanske deras andre son Welam som är min släkting.Inte omöjligt om han får en dotter 1729. Kollar vidare!
Hälsningar Jill
 

Verlin
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 18 Oktober, 2007 - 23:33:   

Hej!
Är här människor vidare? Min efternamnet är Verlin, och jag bor i Finland. Jag märkade det här sidan nyligen. Jag talar ganska dåligt svenska, förlåt!
 

sylvia clarke dahlström (sylvia_d)
Ny medlem
Användarnamn: sylvia_d

Meddelande Number: 66
Registrerat: 11-2006
Postat den Fredagen den 19 Oktober, 2007 - 8:54:   

Hej!
Att du talar dålig svenska är väl ingen fara, huvudsaken man förstår varann! Välkommen tillbaka!
 

marita Wasling
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 17 Januari, 2010 - 21:13:   

Jag söker ständigt efter min anfader Mattias Wärling. Har ett spår från Galtströms bruk i Medelpad.Där bodde Noe Werlain,död 1708. Han kom från Bondbyn, Nora,son till Noel Werlain och Ninella. De hade också bla sonen Welam f1635(!)ålderman i lodstöperie, begravd 1732 i Linde.
 

Ulla Stidelius
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 14 Februari, 2010 - 22:53:   

Jag söker efter min anfader Johan Petter Waerling död 1792-02-21 (43år)källarmästare i Stockholm.
Gift med Maria Magdalena Sjöström född 1756
De hade 1784 adress Österlånggatan Stockholm.
De hade vad jag kan hitta 5 barn
Catharina Lovisa född 1781 i ? död 1787 i Sthlm
Sophia Magdalena född 1783-04-15 i ? död 1817-03-06 i Kila Vstml(min morfars mormors mor)
Johan Ludvig född 1784 i Sthlm död ?
Rebeca född 1786 i Sthlm död 1790-12-25 i Sthlm
Lovisa Catharina född 1788 i Sthlm död 1790-12-22
Jag skulle vilja veta var och när Johan Petter, Maria Magdalena är födda och var Catharina Lovisa och Sophia Magdalena är födda,och när Maria Magdalena dog.Jag är tacksam för hjälp.
Mvh Ulla S

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: