Noe Donay Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Noe Donay « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Lars-Erik Gustavsson
Postat den Måndagen den 04 Februari, 2002 - 20:05:   

Hej alla vallon-forskare!

Jag "snubblade" över en trolig vallon i St. Skedvis(W) vigselbok häromdagen. Kanske det kan intressera någon av er.

Brudfolk 1668

F'ta die Nat. Mr Niclas Noe Done på Löffåsen ?. Britta Olofsdotter Bruun
Källa: St. Skedvi C:1

Fta die Nat. = Juldagen
Löffåsen = Lövåsen. Kronans silver- och blyverk med tillhörande gruvor.
?. = Möjligen J. för jungfrun

Jag är lite osäker på om Bruun tillhör hennes namn eller om det är en bestämning av var hon är ifrån, men jag vet inte vad det skulle vara för socken/by/gård i så fall.

Efter en koll i Kjell Lindbloms "Vallonsläkter ..." så verkar detta vara den Niclas Noe Donay som flyttar till Finland i början på 1670-talet.

Mvh Lars-Erik Gustavsson
 

Kjell Lindblom
Postat den Tisdagen den 05 Februari, 2002 - 22:12:   

Hej Lars-Erik!

Helt korrekt. Enligt uppgift jag fått från annan forskare, minns inte vem, är Brita troligen dotter till bergmästaren vid Stora Kopparberget, senare assessorn i Bergskollegium, Olof Larsson.

Mvh
Kjell
 

Sonia Biörkeroth
Postat den Torsdagen den 28 Mars, 2002 - 21:15:   

Vem är Niclas Noe Dune? Vad för slag av mäster var han? Jag blir intresserad eftersom jag dykt på dopvittne vid stångjärnssmedja som endast haft namnet Noa/Noe och blivit nyfiken. Och är det känt om andra med namnet varit i Askersundstrakten?
Mvh Sonia Biörkeroth
 

Sonia Biörkeroth
Postat den Torsdagen den 04 April, 2002 - 8:28:   

Hej, jag har nu tittat i Kjells Vallonsläkter och där läst om Noe.
Är det någon som har mer information om denna släkt än vad som finns i boken? Jag har noteringar hemma om masmästare med förnamn som passar in i denna släkt och försöker nu se om det går att pussla ihop personerna.
Mch Sonia B

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: