Haake Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Haake « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Solveig
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 10 Oktober, 2009 - 13:12:   

Enligt gammal uppgift från min mans morfar skulle släkten Haake härstamma från en vallonsläkt som kom till Orust eller Tjörn. Morfar är uppväxt i Göteborg på Hultmans Holme. Finns någon som forskat kring denna släkt?
 

jonas.palm
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 12 Oktober, 2009 - 12:02:   

Hej!
Kanske det var i ngt av Vallonättlingens senare nummer jag läste om att bokhållare och administrativ personal från Bruken fick jobb på Marstrand. Möjligen var det under sillfiskeepoken.
Måhända gick sillen till bättre på Orust och Tjörn. Kolla även ang Göteborg under "Fria ämnen" "Valloner rekryterade av Leslie/Lesley".
Mvh
Jonas Palm
 

jonas.palm
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 13 Oktober, 2009 - 9:38:   

Hej igen Solveig!
Ang Tjörn som du skriver om och namnet Haake. Jag har seglat Tjörn runt några gånger. Vill minnas att fjorden mellan fastlandet och Tjörn heter Hakefjorden. Den mynnar ut mellan Marstrand och Tjörn. Måhända har din släktings efternamn tappat sin vallonkoppling.
Mvh
Jonas Palm
 

Soloveig
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 13 Oktober, 2009 - 12:58:   

Hej Jonas!
Ja det är möjligt att det är så, men det är en uppgift som förts genom flera generationer att Haake skulle ha vallonkoppling.
Tack för att du engagerat dig!
Mvh
Solveig
 

jonas.palm
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 17 December, 2009 - 12:30:   

Solveig!
Jag bläddrade just igen Kjell Lindbloms "Vallonsläkter under 1600-talet" del 3. Mkt riktigt, släkten Hakin har varianter som Hake. Det du säger kan alltså mkt väl stämma.
Mvh
Jonas Palm

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: