Blanck Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Blanck « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Eddie Bjärrenholt
Postat den Söndagen den 24 Januari, 1999 - 9:31:   

Jag kartlägger alla personer med namnet BLANCK i Sverige.
 

Håkan Henriksson
Postat den Fredagen den 12 Mars, 1999 - 19:06:   

Jag har stött på släkten Blank/Blanck i Lindesberg i slutet av 1600-talet och början av 1700-talet. Troligen är det frågan om två bröder.

Borgaren Olof Larsson Blanck gifte sig den 24 februari 1682 i Lindesberg med Sara Bengtsdotter Dalskog. Olof dog någon gång mellan 1707 och 1710. Sara levde ännu 1721 i Lindesberg. De hade åtminstone tre döttrar: Christina (gift 1713-02-15 med borgaren Johan Widman i Lindesberg), Brita född 1686-01-07 (gift 1713-09-08 i Lindesberg med lodstöparemästaren Petter Werlin vid Långforsen, Nora socken) och Magdalena.

Borgaren och rådmannen Erik Blanck i Lindesberg. Hans änka Kerstin Matsdotter begravdes den 20 november 1706 i Lindesberg. Erik dog efter 1698.
Inga barn är kända.

Det är dock osäkert om dessa är valloner. Dottern Brita Blanck gifte dock in sig i vallonsläkten Werlin.

Hälsningar Håkan Henriksson
 

Eddie Bjärrenholt
Postat den Lördagen den 13 Mars, 1999 - 17:30:   

Tack för tipset.

Men du har nog rätt att det är osäkert om dessa är valloner.


Mvh // Eddie
 

Kjell Lindblom
Postat den Söndagen den 27 Juni, 1999 - 20:58:   

Jacob Blanck är mästare vid Koschells fabriker i Södertälje vid dottern Helenas bouppteckning 1762 i Stockholm. Sjutton år tidigare kallas han tröjvävare i Södertälje. Hustrun heter då Brita Christina.
Barnen heter:
Brita Christina d 13/3 1745 i Stockholm (bou 1746/2:359), g m färgaren Johan Gottfrid Schommel
Helena d 8/4 1762 i Stockholm (bou 1762/2/2:446)
Anna Elisabet f c 1726
Magdalena g m volontären vid Livgardet Egidius Torssell

Jag har slagit upp ordet Koschell i Svensk uppslagsbok men där står ingenting. Finns det någon Södertäljeforskare som vet något om denna manufaktur? Känner någon till Jacob Blancks bakgrund?
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Måndagen den 28 Juni, 1999 - 22:04:   

Den som borde känna till detta är Göran Gelotte, intendent vid Östra Sörmlands Museum på Torekällberget, Södertälje.
Namnet Koschell har viss likhet med Koskull, men det kanske inte finns något samband.
 

Åke Eriksson
Postat den Onsdagen den 21 Juli, 1999 - 23:44:   

Vet ngn. om min släkt som lär härstamma
från Norberg med namnet Blank eller Blanck
är en vallonsläkt? Min farmors farfar hette
Erik Blank, hade smeknamnet "Blankerik".
Hans son bytte sedan till Eriksson. Dom
Arbetade sedemera på bruket i Gästrike Hammarby.
 

Kjell Lindblom
Postat den Fredagen den 30 Juli, 1999 - 15:01:   

Hej Erik!

Du har möjligtvis inte lite mer fakta om din fmff än bara namnet? Bodde han i Norberg? I så fall när? Andra data som födelseår och församling eller motsvarande för hans bortgång skulle kunna ge oss möjlighet att lokalisera honom i arkiven. Återkom gärna med uppgifter.

Hälsningar Kjell
 

Helena Lindholm
Postat den Fredagen den 15 Oktober, 1999 - 16:10:   

Hejsan !

Jag har i min forskning funnit en person vid namn Beata Magdalena Novander f. Blanck. Hon avled 1843-03-24 och bodde då i Hedvig Eleonora fs i Stockholm, närmare bestämt på Sibyllegatan 55.
Hon var gift med Johan Novander som var strumpfabrikör. De hade en dotter Johanna Charlotta f. 1812-07-25. Denna Johanna Charlotta kan vara min mmmm, jag är dock inte helt säker ännu.

Vore intressant att höra om någon kan ge mig mer uppgifter om denna Beata Magdalena Blanck trots något knapp förhandsinformation. Enligt fattigbevis utfärdat efter dödsfallet var Beata Magdalena 72 år och 8 månader vid dödsfallet och bör således vara född 1770, i juli.

Som sagt, trots något knapphändig information, vore det trevligt om någon hade mer upplysningar om Beata Magdalena att dela med sig av.

Tack på förhand,
Helena Lindholm
 

Johnny Blanck
Postat den Torsdagen den 05 Oktober, 2000 - 15:33:   

Hej jag bär som synes namnet Blanck och har hört olika varianter vart mitt namn kommer ifrån, vallonsläkt, adelsläkt eller soldatnamn.. har tänkt att släktforska någon gång i framtiden. Någon som vet lite om dessa förgreningar. om det adliga Blanck har någon anknytning till vallonsläkten och desamma med soldat anknytningen.
 

Eddie Bjärrenholt
Postat den Tisdagen den 10 Oktober, 2000 - 21:47:   

Hej Johnny

För ursprungssläkterna vad gäller
valloner kontra adels- och soldatsläkter
så finns det mig veterligt ingen anknytning.

Däremot finns det anort till vallonsläkten
Blanck som under 1700- och 1800-talet
blev soldater och ibland ärvdes sedan
detta namn till nästa soldat vid samma rote,
som då hade svensk härstamning.
 

Marie
Postat den Tisdagen den 03 April, 2001 - 20:00:   

Hej!
Min mormor ska komma från vallonsläkt, Du Blanc 1700-tal. Vi kommer från Finspång,Östergötland, kanske någon gren av Blanc? Är det någon som känner till Du Blanc? MVH Marie
 

Katarina
Postat den Onsdagen den 18 April, 2001 - 19:34:   

Hejsan!

Min släkt kommer ursprungligen från Östra Ämtervik i värmland. De skall härstamma från Vallonerna. Är det någon som känner till något om August Östergren Bod född 1859. Jag är lite osäker på stavningen av efternamnet Bod.

MVH Katarina
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Lördagen den 02 Mars, 2002 - 23:29:   

Anders Blank född 1711 i Stockholm.

Denne Anders, som enligt arbetarlängden var spiksmed 1749 i Hillebola. Han flyttade till Västland 1758 och blev stamfar till släkten Blank som finns än i dag i Västland och Tolfta.

Vet någon något om hans föräldrar?

Hälsningar Stig Geber
 

Kjell Lindblom
Postat den Onsdagen den 06 Mars, 2002 - 7:58:   

Hej Stig!

Varifrån kommer uppgiften född 1711 i Stockholm?
Annars passar nedanstående Anders bra in.

Hälsningar
Kjell

Tabell 151

Andreas Andersson Blank döps i december 1684 i Österby, växer upp vid Skebo bruk och gifter sig c 1713. Han är hammarsmed och skriver 22/3 1720 kontrakt med brukspatron Johan Angerstein om arbete vid Olshytte stålverk, även kallat Trollbo stålverk, i Garpenberg. Där arbetar han senast från 1725. År 1737 tjänstgör han som stålsmed på Wiks bruk, ytterligare ett namn på Olshyttan.
Med sin elva år yngre hustru Barbro (Antonsdotter) Mineur befinner han sig 1750--55 i Forsmark.

Barn: Anders (tab 152)
Elisabet f c 1719
Catharina f 1/8 1721
Johanna f 21/2 1724
Barbara f 21/6 1726
Maria f 24/9 1728
Anthon f 17/4 1730
Margretha f 24/10 1732


Tabell 152

Anders Blank, son till Andreas (tab 151), är f c 1717 och avlider 9/10 1790 i Västland som spiksmed.
Hans hustru heter Maria Holm.
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Onsdagen den 06 Mars, 2002 - 22:24:   

Betr. Anders Blank.

Uppgiften om födelseåret 1711 och inflyttning från Stockholm kommer från Västland AI:1.
Han kan inte vara son till Anders A:son född 1684 eftersom dennes son Anders född 1717 stannar i Forsmark och gifter sig med Johanna Boevi och får barn 1759-1764 i Forsmark. Han och även hustrun är noterad tillsammans med sin far och mor.

Anders i Västland är spiksmed, 37 år gammal i Hillebola 1749 enl. arbetarlängden, tills han 1758 flyttar till Västland.

Han bör då vara den spik- och filsmed i Hillebola som gifter sig 1742-12-05 i Österlövsta med Pigan Maria Mikelsdotter i Åkerby.

Hälsningar Stig
 

Kjell Lindblom
Postat den Torsdagen den 07 Mars, 2002 - 7:57:   

Hej Stig!

Fint, jag korrigerar i min databas och återkommer om jag hittar någon ny kandidat till faderskapet.

Hälsningar
Kjell
 

Eddie Bjärrenholt
Postat den Fredagen den 08 Mars, 2002 - 21:20:   

Hej

Anders Andersson Blanck född 1684 hade en bror
Henrik som verkade vid Skebo bruk och senare
vid Ortala bruk där han dog 1737.
Denne Henrik har en son Anders född 1708
vid Skebo bruk som jag ej har koll på.
********************************************
Antar att pigan Maria Mikaelsdotter som 1742
gifter sin med Anders Blanck är dotter
till mjölnaren Michael Michaelsson-Holm
och Margareta Bouvin som dör 17240514 vid
Åkerby bruk i Österlövsta.
Kan någon av er verifiera ?

Hälsningar

Eddie
 

Anders Ahlberg
Postat den Fredagen den 08 Mars, 2002 - 22:06:   

UNUNGE (B) C2 1740-68
Johanna Blank ovan kan möjligen var den som nämns nedan:
1763-03-11, döpt -11: ANNA MARIA
Martius den 11 föddes och samma dag döptes Mölnarens Petter Kil(stets)ströms (-stets överstruket) och hustru Maria Ekorns barn vid Skede, och kallades i dopet Anna Maria.
Vittnen voro Mästersmältaren Abraham Robert, Smedsdrängen Jacob Borgström. ? hustrun Catharina Både, Pigan Johanna Blank. Alla äro hemma i Skeboholm
 

Jan Olsson
Postat den Tisdagen den 12 Mars, 2002 - 21:08:   

Hej Eddie

Även jag har Maria som hu till Anders Blank.

Hälsn
Jan Olsson
 

Eddie Bjärrenholt
Postat den Onsdagen den 13 Mars, 2002 - 11:47:   

Hej Jan

Verifieringen jag undrade över var den mellan
Maria Michalesdotter Holm
och
Michael Michaelsson Holm

Hälsningar

// Eddie
 

Maude Westin
Postat den Tisdagen den 11 Juni, 2002 - 19:46:   

Hej!
Min mans farfars mor hette Anna Stina Blank och var född 1865-12-28 i Österfärnebo. Hennes far hette Erik Person Blank och var född 1837-11-24(födelseort saknas), gift med Brita Bergström född 1831-07-10. De hade även en son, Erik Peter född 1861-09-04. Familjen bodde i Österfärnebo under 1860-talet. Hör de till vallonsläkten Blank?
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Tisdagen den 11 Juni, 2002 - 23:22:   

Maude!
Tyvärr är denna släkt inte valloner utan Blank är i detta fall ett soldatnamn. Fadern hette Bom, också ett soldatnamn. Om du vill ha mer data om släkten får du gärna kontakta mig.

Hälsningar Stig Geber
 

Richard Almgren
Postat den Tisdagen den 31 Augusti, 2004 - 22:47:   

Hej
Jag har en uppgift om Anna Blank, f 1730 som gifter sig med Johan Dubois, f 1746. De får barnet Elisabeth Caisa Dubois, f 6 okt i Knutby, d 1831. Kan inte finna någon av dem i varken Kjell Lindbloms eller Jan Olssons skrifter. Finns det någon mer uppgift om dessa?
Richard Almgren
 

Ove Renger (Overenger)
Postat den Onsdagen den 01 September, 2004 - 0:48:   

Hej!
Några små uppgifter: Johan Dubois *1726 Knutby (C) gm Anna Blank *1730 Skäfthammar (C) +1808 Knutby (C) Dotter Elisabeth Caisa *1775 Knutby (C) +1831 Knutby (C) gm Per Sporrong *1772 Knutby (C) +1847 Knutby (C)
Mdbh, Ove!
 

Olle
Postat den Torsdagen den 16 December, 2004 - 1:43:   

Hej. Jag har kanske skrivit förr men så här är det: Anders Blanck kom med min släkting Johan Frantz till Olshyttan 1719, sedan Angersteins i Vikmanshyttan anställt dessa för att igångsätta s k Steiermarksstålsmide. Att det blev 1719 måste bero på ryssens härjningar längs Upplandskusten då man i Schebobruk, varifrån dessa herrar kom, tänkte sig att det blir deras tur nästa gång ryssen kommer igen. Mvh Olle Ridelius
 

helena wijk bure
Postat den Tisdagen den 06 December, 2005 - 2:57:   

Hej! Är det någon som känner till Johan Blank, snickare gift med Greta Cajsa f. 1811-06-07
De fick dottern Christina Carolina Blank f. 1840-09-26 i Knutby
Mvh Helena
 

Michel
Postat den Fredagen den 06 Januari, 2006 - 2:10:   

Hej

Min morfar hette Gustav Stanislaus Blank (död ca 1972), och hans son heter Bengt Blank, trol bosatt i Göteborg)

Är det nån som vet om de är valloner? Jag har aldrig träffat dem så jag kan inte fråga.

En läkare nämnde en gång att alla valloner i Sverige har en knöl i nacken, en sk vallonknöl som tydligen är dominant ärftlig. Jag har en sådan knöl själv. Är det nån som känner till något om det?

MVH
Michel
 

Sylvia Dahlström
Postat den Fredagen den 06 Januari, 2006 - 9:31:   

Hej Michael!
Namnet är ett vallonnamn som ursprungligen stavades le Blanc (såvitt jag vet) och knölen du skriver om har även jag. Valloner har också ofta ett extra armveck, strax nedanför det ordinarie, även det har jag men ytterst lite.
Mvh Sylvia
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Fredagen den 06 Januari, 2006 - 23:34:   

Michel!

Din morfar bör vara Gunnar Carl Stanislaus Blanc, f 1896 i Jönköpings västra, död 1973 i Örgryte.
Han är troligen son till poliskommisarien i Jönköping, Carl Anton Robert Blanc, född 1854 på Vätö, som var son till klockaren på Vätö Robert Leonard Blank, f 1829 i Stockholm, son till skräddaren Blank.

Här har jag inte några uppgifter längre bakåt. Blank kan antingen vara ett vallonnamn eller ett soldatnamn. Det bör gå att följa släkten vidare bakåt. Jag avråder dock alla funderingar på knölar i nacken och andra påstådda vallontecken.

Hälsningar
Stig Geber
 

michel
Postat den Söndagen den 08 Januari, 2006 - 2:59:   

Hej

Tusen tack!!!

Ojoj Ja det måste nog stämma riktigt bra, för vi bodde i Ögryte när jag var liten, och jag vet att min morbror Bengt Blanc bodde på nobelgatan i Örgryte/Lunden så sent som på 80-talet. Därefter vet jag inte så mycket mer och nu verkar han vara försvunnen (död?). Har aldrig träffat honom.

Var hittade du dom här uppgifterna? Är det nån som vet var man kan få mera info?

Ja ok, knölen är ett fäste för nackmusklerna, och alla har dem, men den är lite större på mig och det är många som påpekat för mig under alla år, alltså frisörer och liknande, och en dag var det en person som sa att om jag är vallon så har jag en större knöl i nacken, och gissa om jag blev förvånad hur hon kunde veta! (jag hade en del hår i nacken)

Läste om de bruna ögonen också och det har jag, men visst, nu slutar jag spekulera mer i det och går på register och sånt istället.

Häsningar Michel
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Söndagen den 08 Januari, 2006 - 13:07:   

Michel!

Uppgifterna finns på Släktforskarförbundets CD-skivor Sveriges Befolkning 1890, 1970 resp 1980 samt Sveriges Dödbok 1950-2003. Där kan du se att Bengt avlidit 1996.

Du får gärna kontakta mig för vidare uppgifter men då måster du uppge ditt efternamn. Hade du gjort detta här hade jag lämnat mer uppgifter direkt.

Hälsningar
Stig Geber
 

Michael
Postat den Måndagen den 17 April, 2006 - 20:52:   

Stig,

Michel Adencreutz är mitt fulla namn, och mailadressen skickar jag separat.

Visst är jag intresserad om du vet något mera. Det här var intressant, saker som jag undrat över länge, och så snavar man över dom här!!

Hälsningar
Michel
 

Sten Tegfors
Postat den Fredagen den 03 November, 2006 - 21:46:   

Hej,
Jag forskar på en soldat Pet. Blanck f 1726 bor 1762 i Norns Bruksförsamling (W) AI:I GID 2460.4.16500. Gift med Karin Jonsdotter f. 1727. Kan någon hjälpa mig om detta är en Vallonättling eller "bara" ett soldatnamn?
Hälsningar
Sten
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Fredagen den 03 November, 2006 - 23:35:   

Sten!

Troligtvis är det här ett soldatnamn. Generalmönsterrullorna innehåller ibland uppgifter om födelseort och föräldrar.

Hälsningar
Stig Geber
 

linnea blank
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 30 December, 2006 - 16:12:   

Min man heter Blank, hans far-fars far hette Heinrich Teodor Georg Blanch född 1852 i Niedersachen i Tyskland.Jag vet inte när och varför han kom till Sverige, men han gifte sej med Jenny Winnberg från Växsjö och de fick 4 pojkar.De bodde bla. iSundsvall utvandrade till Findland(dåvarande Ryssland) ,de bodde även iHässleholm.Deras äldsta son Alfred Blanck f 1884 är min mans farfar,han har bla varit bosatt i Säffle och Kolbäck. de näst älsta sonen utvandrade till Amerika ,han hette Henrik Teodor f1885.Jag vet inget om Henrich Blanck Tyska ursprung.Det vore roligt att veta mer om honom,men eftersom jag inte kan tyska så har det inte blivit av att göra några efterfoskningar.Men jag tror inte dom är från vallonsläkte.
 

Agneta Lindholm (agneta)
Ny medlem
Användarnamn: agneta

Meddelande Number: 1
Registrerat: 11-2007
Postat den Tisdagen den 06 November, 2007 - 23:13:   

Hej jag kollar lite på både mammas och pappas släkt (valloner?)Lindholm.Skallsjö V-a Götaland.
Men vet någon hur man får tag i en pers. född 1880 hitflyttad fr. England.
Jag har provat genline men det var knepigt.
Måste jag köra näsan i ngn film el. dyl.?
Tacksam för svar
 

Thomas Ek (thomas)
Forum-medlem
Användarnamn: thomas

Meddelande Number: 37
Registrerat: 8-2007
Postat den Onsdagen den 07 November, 2007 - 7:02:   

Hej Agneta,
Ett tips är Sveriges Befolkning 1890 och/eller 1900. Där bör du kunna finna personen OM personen finns i Sverige då vill säga.
Har du inte tillgång till dessa CD-skivor så lägg ut namnet som du letar efter så finns det säkert någon som hjälper dig.

Hälsningar
Thomas
 

Agneta Lindholm (agneta)
Ny medlem
Användarnamn: agneta

Meddelande Number: 3
Registrerat: 11-2007
Postat den Onsdagen den 07 November, 2007 - 10:03:   

Tack T.
Du hade ingen aning om ifall Lindholm var vallonättlingar då?
Finns de också att tillgå på cd?
Jag såg namnet på ngn sida här?
Men jag tycker det är lite rörigt så jag hittade inte tilllbaka.
 

Thomas Ek (thomas)
Forum-medlem
Användarnamn: thomas

Meddelande Number: 38
Registrerat: 8-2007
Postat den Onsdagen den 07 November, 2007 - 21:01:   

Hej Agneta,

Nja, Lindholm och valloner är inget som jag känner till. Däremot så finns det många smeder med namnet Lindholm.
Om du anger något namn på den person du söker, antingen här eller skicka mig (klicka på min signatur) den så ska vi se vad vi kan hjälpa dig med.

Hälsningar

Thomas
 

Torbjörn Näs
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 08 November, 2007 - 11:56:   

Jag har registrerat en släkt Lindholm (min svärmors) som härstammar från Västmanland. Den går att följa tillbaka till början av 1600-talet utan valloninslag.
Däremot finns det på mödernet valloner vid Riddarhyttans Koppargruva i Skinnskatteberg.
 

Anders Liegnell
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 10 December, 2007 - 16:50:   

Hej! Jag heter Anders Liegnell och har Blank-blod i ådrorna på farmors sida. Min fmmf hette Jan(Johan) Henrik Blank *1843-04-17 ( Knutby )han tog sig senare namnet Lundin fmmff Jan Erik Blank *1810-09-31 (Bladåker) fmmfff Henrik Blank * 1773-11-04 (Hökhuvud) fmmffff Mårten Blank *1739 (Skäfthammar) fmmfffff Mårten Blank * 1702-10-12 (Skäfthammar) fmmffffff Henrik Blank * omkring 1669 (Film)fmmfffffff Henrik Blank *ca 1643 (Film) fmmffffffff Henrik Blank död 1683 (Film) fmmfffffffff Henri le Blanc död 1639 (Österlövsta). Har jag några släktingar bland er? Intressant att höra om vallonknölen i nacken, det måste vara ett verkligt dominant anlag då jag endast är 1/128 dels vallon! Jag som alltid trott jag var vanskapt, ska kolla hur "knöliga" pappa och mina syskon är.
 

Fredrik Larsson
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 10 Februari, 2008 - 23:42:   

Hej! Min ff ff ff ff var ryttaren Jonas Blanck och ska enligt hfl för Holmestad vara född i Holmestad 1708. Kyrkoböcker för tiden kring Jonas födelse och ca 40 år framåt finns tyvärr inte, så det är inte så mycket att gå på.
 

camilla32
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 15 Februari, 2008 - 13:23:   

Hej. vi har hetat Blank i släken. Min mamma hette så som ogift.
Och jag har hört att vi är av vallon släkte.
Men vet ingenting mera, har inte släktforskat.
mvh camilla Andersson
 

Sandra Blanc
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 12 Mars, 2009 - 23:49:   

Spännande, personen som har användarnamnet Micheal måste vara släkt med mig, för Bengt Blanc var min gammelfarfar, och han bodde på Nobelgatan. Jag heter Sandra Blanc och min farbror har släktforkat och kommit fram till att vi är av vallonsläkte. Michael måste då vara min farfars kusin?
 

Jonas Blank
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 04 Augusti, 2009 - 23:54:   

Har en längtan av att veta mer om min släkt...har dock ingen kunskap om hur jag skall göra. Jag heter Jonas Blank född -73 i Trollhättan. Min mor Carola Blank, -56, född Trollhättan möjligen socken Hjärtum, Morfar Frank Billy Eiler Blank med tilltalsnamn Eiler. Hans far hette Knut Blank, boendes i Trollhättan, Sjuntorp. Någon som vet något eller kan hjälpa mig? Hoppas att detta forum kan ge mig en start och kick framåt?
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 108
Registrerat: 6-1999
Postat den Torsdagen den 06 Augusti, 2009 - 0:16:   

Jonas!

Blank är här troligen ett taget namn.
Knuts far hette Carl Andreasson som omkring 1895 noteras med ett tillagt Blank.
Carls far hette Anders Jansson.
 

swedenurse
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 16 Oktober, 2009 - 22:29:   

Tack Stig! Så kul, hur går jag vidare...Cal Andreasson blev knekt 1895 och fick eller tog då namnet Blank. Hur kommer det sig att Carls far hette Jansson? hette modern Jansson? Var bodde de?
 

Siw Larsson Blank
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 06 December, 2009 - 0:12:   

Min far Erik Blank är uppvuxen i Ingels utanför Lexsand i Dalarna; Hans föräldrar var Karl och Margareta Blank. Jag är vill veta varifrån Karl och Maragreta Blank härstammar. Var börjar man leta?
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 123
Registrerat: 6-1999
Postat den Söndagen den 06 December, 2009 - 22:17:   

Hej Siw!
De flesta med namnet Blank i Dalarna har sitt ursprung i en soldat med detta namn och är inte vallonättlingar.
Om du lämnar födelseår och födelsort för din far och farföräldrar kan säker någon lämna upplysningar om deras ursprung.
 

Siw Blank Larsson
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 15 Februari, 2010 - 0:17:   

Min far Erik Blank var född den 4 november 1918 och han dog 1995. Han hade 2 bröder som jag tror hette Alfred och Karl.
Min farfar hette också Karl och var spelman.
 

Siw Blank Larsson
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 15 Februari, 2010 - 0:20:   

Min far Erik Blank var född den 4 november 1918 och han dog 1995. Han hade 2 bröder som jag tror hette Alfred och Karl.
Min farfar hette också Karl och var spelman.
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 131
Registrerat: 6-1999
Postat den Tisdagen den 16 Februari, 2010 - 17:22:   

Siw!
Tyvärr är det inte vallonsläkten Blank som du tillhör utan det handlar om ett soldatnamn.

Erik Blank f 1918-11-04 i Engelbrekt var född utom äktenskap till
Margareta Eriksson, f 1897-01-19 i Rättvik
Hon gifte sig 1919-10-12 med Karl Andersson Blank, f 1896-11-06 i Rättvik
De fick sedan även sönerna
Karl Emanuel, f 1920-09-23 i Rättvik
Alfred f 1922-05-23 i Rättvik

Karl Andersson Blanks far var Goth Anders Andersson f 1866-06-19 i Rättvik.
Karl måste ha tagit namnet Blank någon gång efter 1900.
Det finns ett par soldater med namnet Blank i Rättvik tidigare men jag har inte hittat någon koppling till någon av dessa men den kan finnas.

Hälsningar
Stig Geber
 

kicki blanck
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 01 Mars, 2011 - 18:13:   

Min exmans släkting anton blanck var litteraturprofessor i uppsala.Han skrev också en lärobok Vår svenska litteraturs historia.Är denna släkt valloner eller är det ett soldatnamn?
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 186
Registrerat: 6-1999
Postat den Tisdagen den 01 Mars, 2011 - 23:40:   

Kicki!
Visst är Anton Blanck en vallonättling. Han har anor i bl.a. Skebo bruk.

Hälsningar
Stig Geber
 

Tony Wärefors (tonyw)
Ny medlem
Användarnamn: tonyw

Meddelande Number: 1
Registrerat: 1-2012
Postat den Söndagen den 15 Januari, 2012 - 21:56:   

Hej
Jag har fått fram namnet Henric Blank (1699-1748. Hans far hette Frans Blank född 1699 i Film, uppland. död juni 1756 i Österbybruk. Enligt vad vi fått fram var han smältarmästare. Kan någon bekräfta att dessa är vallonsläkte. Om någon dessutom vet mer om Frans förfäder så tar jag tacksamt emot information.

/Tony Wärefors
 

Martin Nylen (martinn)
Ny medlem
Användarnamn: martinn

Meddelande Number: 1
Registrerat: 11-2012
Postat den Söndagen den 04 November, 2012 - 23:24:   

Upp...
 

Claes Erik Gille (claes)
Forum-medlem
Användarnamn: claes

Meddelande Number: 5
Registrerat: 9-2012
Postat den Onsdagen den 28 November, 2012 - 10:55:   

Far och son Blank kan inte ha samma födelseår 1699. Henric Blank var född 1699-03-12 i Film Österbybruk död 1748-06-13 i Forsmark. Fadern Frans Blank var född 1670 i Film Österbybruk död 1765-06-23 i Film Österbybruk. Hustrun hette Johanna Bovin född 1678 i Skäfthammar Gimo död 1743-06 i Film Österbybruk. Frans och Johanna hade totalt sju barn. Frans Blanks far hette Henric Blank född 1643-10 i Film Österbybruk död 1693-05-07 Film Österbybruk. Hustrun hette Anna Pousette född 1639 död 1717-04 i Film Österbybruk. Frans Blanks farfar och farfarsfar hette båda Henrik Blank och var verksamma i Österbybruk och Lövsta bruk i Uppland.
 

Claes Erik Gille (claes)
Forum-medlem
Användarnamn: claes

Meddelande Number: 6
Registrerat: 9-2012
Postat den Onsdagen den 28 November, 2012 - 11:47:   

Far och son Blank kan inte ha samma födelseår 1699.
Hendric blank levde mellan 1699-03-12 och 1748-06-13. Fadern Frans Blank levde mellan 1670 och 1765-06-23. Frans var gift med Johanna Bovin som levde mellan 1678 och 1743-06. Frans och Johanna hade nio barn. Frans far, farfar och farfarsfar hette Hindrich, Henric och Henri Blank. Henri Blank eller Henri le Blanc var Vallonsk invandrare i tjänst hos Louis de Geer. Se Kjell Lindbloms bok Nordisk Vallongeologi 1580-1750.
 

Claes Erik Gille (claes)
Forum-medlem
Användarnamn: claes

Meddelande Number: 7
Registrerat: 9-2012
Postat den Onsdagen den 28 November, 2012 - 11:50:   

Kjell Lindbloms bok heter Nordisk Vallongenealogi 1580-1750, del 1 Allard-Guillaume.
 

Kerstin Bergström (kerbe)
Ny medlem
Användarnamn: kerbe

Meddelande Number: 1
Registrerat: 8-2018
Postat den Onsdagen den 05 September, 2018 - 10:47:   

Hej!
Söker rötterna bakåt i Blancks släkt. Min morfars farfar var Robert Blanck på Vätö. Hans far var skräddare Anthon Blanck 1793-1851 och gift med Susann Wilhelmina Söderström. Anthons far var Jan (Johan) Blanck, bruksskräddare Ortala Väddö som levde 1745-1807. Han var gift med Greta Tillman. Vem är Jans far? Kan det vara Henrik f 1704 och son till Gottfrid Blanck och Annika Larsdotter Gyllner, enligt Lindblom Nordisk Vallongenealogi 1580-1750? Vänliga hälsningar Kerstin

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: