Vallon ? Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Vallon ? « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
Vallonsläkt?Britt Warkus04-9-10  20:52 
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Carina
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 04 November, 2009 - 20:26:   

Marcus Manhei slutet på 1600talet i början på 1700talet är en an fader till mig är han vallon tro?
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 118
Registrerat: 6-1999
Postat den Onsdagen den 04 November, 2009 - 23:49:   

Carina!

Det fanns enligt Kjell Lindbloms Vallonsläkter under 1600-talet, del II, en körare som hette Servaes de Manhay.
En annan forskare anger i Disbyt en Serve Servesson i Gåsinge Dillnäs som har en sonson Marcus Sevedsson Manhei som verkar vara den person som du anger.
Jag kan inte verifiera kopplingen i de tidigare leden.
 

Kjell Lindblom
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 09 November, 2009 - 8:15:   

Carina!

Utöver den Marcus som Stig nämner finns en annan Marcus Manhay, som var lantmätare i slutet av 1600-talet.
Om du kan ge oss lite mer fakta om din Marcus, t ex om den gren som kopplar till dig, så ska vi ge dig säkrare svar.
Mvh
Kjell
 

Karl Stig Kenneth Bohman (kenneth)
Ny medlem
Användarnamn: kenneth

Meddelande Number: 1
Registrerat: 12-2010
Postat den Måndagen den 03 Januari, 2011 - 20:51:   

Hejsan,har sedan liten hört att vi är vallonsläkt invandrade från Belgien via Finland på 1700talet.Min farfars far hette J.Bohman född 1850 min farfar Johan August Bohman född 1885 omkom 1928 i Vendel.Farmor Agnes Vestalia Mattsson gift Bohman född 1883 död 1926.Tacksam för all info.MVH Kenneth
 

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 05 Januari, 2011 - 15:21:   

Hej Kenneth!

Den ende som kan stämma in på din farfar i Sveriges Befolkning 1890 är inte född 1885 utan 1887!

AI:20 Tegelsmora, Filsarby ägor s 224
Boman

Johan August Boman f 1887-05-05 Tegelsmora. Hans far Johan Boman f 1850-06-24 Österlövsta, skogsarb.

C:5 Österlövsta bild 141 (Arkiv Digital)
*1850-06-24 Johannes, oäkta
f d båtsmannen J F Bomans dotter Anna Maria Bomans i Forssäter, 28 år. Barnets far ej angiven i födelsebok eller i husförhör.

AI:14a Österlövsta s 65 (1856-60) Forssäter
Forssäter

Jan Fredrik Boman f 1794-05-10, hans dotter Anna Maria f 1821-11-25.

C:3 Österlövsta s 118
*1794-05-10 Jan Friedrich
Båtsman Erik Falk, Lisa Lockman i Forssäter.

AI:3a Österlövsta, Forssäter s 6
Båtsm Erik Falk f 1749, d:o Erling.
H Lisa Lockman f 1748 Sundsvall

Jan Fredrik sägs senare bli båtsman i Hållnäs, där han troligen har fått båtsmansnamnet Boman. Detta är alltså ett båtsmansnamn och kan inte spåras i släkten längre bakåt till Finland i detta fall.

Mvh

Britt-Marie
 

Karl Stig Kenneth Bohman (kenneth)
Ny medlem
Användarnamn: kenneth

Meddelande Number: 2
Registrerat: 12-2010
Postat den Onsdagen den 05 Januari, 2011 - 19:31:   

Hejsan Britt-Marie,tackar för dina uppgifter stämmer med farfarsfar årtal. farfars uppgifter är från min fasters minne och kan ju vara lite fel.Inga valloner i alla fall.Jag vet dock att det finns smeder i släkten men det är ju en annan femma.Både farfar o farmor va sjömän men gick iland nä farmor blev sjuk i sömnsjuka(malaria)vilket hon dog av.MVH Kenneth
 

Karl Stig Kenneth Bohman (kenneth)
Ny medlem
Användarnamn: kenneth

Meddelande Number: 3
Registrerat: 12-2010
Postat den Fredagen den 07 Januari, 2011 - 16:18:   

jsan,Undrar nu varifrån farfars fars far Båtsm Erik Falk d;o Erling född 1749 kommer från hans föräldrar osv,samma sak med hustrun om dom var gifta? Lisa Lockman född 1748.Var farfars far oäkting eller förstår jag fel?MVH Kenneth Bohman
 

Britt-Marie Waller
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 07 Januari, 2011 - 18:56:   

Hej Kenneth!

Det stämmer att din farfarsfar var född 1850, som ett s k oäkta barn. Fadern är ej angiven, modern var Anna Maria Boman.

När det gäller fler frågor om släkten bör du nog ställa dem på anbytarforum istället. Detta forum är avsett för vallon- och smedssläkter.

www.genealogi.se

Mvh

Britt-Marie
 

Karl Stig Kenneth Bohman (kenneth)
Forum-medlem
Användarnamn: kenneth

Meddelande Number: 4
Registrerat: 12-2010
Postat den Söndagen den 09 Januari, 2011 - 14:15:   

Tackar än en gång Britt-Marie,ska söka vidare och se var jag hammnar.Sköt om dig och ha en bra dag.MVH Kenneth Bohman

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: