Anjou Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Anjou « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Ove Renger
Postat den Söndagen den 10 Mars, 2002 - 11:08:   

Jag är huvudman för vallonsläkten Anjou! Den ena grenen tycker jag är ganska bra kartlagd. Däremot den sk Gusumgrenen har jag börjat få ihop en stomme. Det saknas rätt mycket info. Du som har information om denna gren är välkommen med information. Jag sammanfattar och bygger släktträd av detta. Jag har fått förfrågningar från Anjouättlingar i utlandet. Hittills har jag inte kunnat koppla ihop dessa eftersom de troligtvis finns i Gusumgrenen. Min e-postadress är ove.renger@telia.com
 

användarnamn
Postat den Onsdagen den 12 Juni, 2002 - 21:13:   

Visste inte att det fanns en huvudman för vallonsläkten Anjou. Min fru är född Anjou och kommer från Gimo. Jag har heller aldrig hört talas om Gusumgrenar eller andra grenar. Men jag vet att det finns några familjer som tog sig namnet Anjou för några generationer sedan.

Jag blev alltså lite nyfiken.

stirner28@yahoo.se
 

Ove Renger
Postat den Måndagen den 26 Augusti, 2002 - 23:37:   

Jag försöker samla ihop alla Anjou för att bygga släktträd av dem. Mig veterligen finns det två grenar. Det har inte gått att bevisa samhörigheten. Meddela mig för och efternamn samt födelseförsamling så försöker jag pussla in dem i något av träden. Maila uppgifter så återkommer jag!
 

kerstin
Postat den Måndagen den 01 December, 2003 - 23:14:   

Hej jag har en person i min släkt historia som heter Jacob Abrahamsson Anjou född 1725 död 1792 28/12 Harö Roslagasbro fs. Rusthållare gift 1752 24/6 med Ingrid Olofsdotter född 1734 död 1787 16/2 Harö
Från var kom han och vem var hans föräldrar?
vore tacksam för ett svar.
med vänliga hälsningar
Kerstin Betschart
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Tisdagen den 02 December, 2003 - 22:18:   

Kerstin!

Jakob var född i Harö, Roslags-Bro och föräldrarna var ryttaren och bonden Abraham Anjou, f ca 1677, d 1747 i Harö och hans hustru Margareta Johansdotter Holm, f ca 1693, d 1766 i Roslags-Bro.

Hälsningar
Stig Geber
 

Ove Renger
Postat den Torsdagen den 04 Mars, 2004 - 1:47:   

Hej Kerstin!
Bekräftar Stigs uppgifter! Jag har sänt en an och en stamtavla med Jakob som huvudperson! Då swr Du hela trädet både mot dåtid och nutid!
Mdbh, Ove Renger
 

Ove Renger
Postat den Måndagen den 05 April, 2004 - 11:46:   

Jag efterlyser far till Järnarbetare Karl Magnus Anjou *1824 i Småland g m Anna Fredrika Tollsson *18211214 Linköping (E)
Hälsningar Ove Renger
 

Ingrid
Postat den Tisdagen den 20 April, 2004 - 19:37:   

Hej Ove
Jag har i min släktforskning på min man sida fått uppgift om att han härstammar ifrån Abraham Anjou född 1677 skulle du vilja skicka en stamtavla till mig
hälsningar Ingrid
 

Ove Renger
Postat den Tisdagen den 04 Maj, 2004 - 19:43:   

Hej Ingrid!
Jag har hittat Abraham Anjou 1677. Jag har ytterligare några generationer bakåt i tiden så jag har sänt Dig en fil!
Mdbh, Ove!
 

Ove Renger (Overenger)
Postat den Måndagen den 16 Augusti, 2004 - 23:05:   

Hej!
Jag efterlyser far till järnarbetare Karl Magnus Anjou *1824 i Småland g m Anna Fredrika Tollsson *1821-12-14 Linköping (E)
Hälsningar, Ove!
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Måndagen den 16 Augusti, 2004 - 23:53:   

Ove!
Jag har hittat en Karl Magnus f 1824-02-01 i Fågelvik, Tryserum (E), son till Jakob A. f 1698 och Maria Katarina Måndsdotter, f 1802.
Familjen flyttar 1839 till Loftahammar.
Det måste väl vara samma person. Småland måste syfta på att han bott i Loftahammar.
Jag kopplar därför ihop de två Karl Magnus jag har.
Hälsningar
Stig
 

Ove Renger (Overenger)
Postat den Tisdagen den 17 Augusti, 2004 - 0:22:   

Stig!
Tack för hjälpen! Jakob var född 1798-12-17 i Ringarum (E) +1859-09-21 Loftahammar (H)g m Maria Katarina (Maja Cajsa) Månsdotter *1802-06-14 Östra Ed (E) +1846-03-31 i Loftahammar (H)
Mdbh, Ove!
 

Göran Sten
Postat den Onsdagen den 01 December, 2004 - 18:27:   

Någon har kartlagt släkten på pappas sida tillbaka till Nicolas/Colas/Clas Anjou. Enligt förteckning i De Geer-arkiven ska han ha inkommit till Sverige 1633. Till Österbybruk på 1640-talet. Hustruns namn okänt, fyra barn namngivna och kända. Själv är jag också född i Österbybruk, 300 år senare, med en obruten rad bruksare bakom mig. Skulle vilja veta mycket mera om släkten, historien. Har också några brev (kopior förstås) från riksarkivet/De Geer, som lär handla om de ursprungliga Anjouarna. Ett av dem daterat 1631(?)adresserat till Louis De Geer frågar om någon som "...avlidit i närheten av den svenska staden Norrköping...". Finns någon som kan översätta?
 

Ove Renger (Overenger)
Postat den Onsdagen den 01 December, 2004 - 23:10:   

Hej Göran!
Om Du vill så kan jag sända Dig en tavla med Nicolas som stamfar.
Den kanske blir för stor för denna sida!
Ove!
 

Göran Sten
Postat den Torsdagen den 02 December, 2004 - 17:47:   

Ove, tack för snabbt svar! Vet inte om min direktmail till dig gick fram, så jag kör igen. Fantastiskt om du ville sända Nicolas tavla. Den kommer säkert att väcka många frågor inte minst kring släktforskningens grunder, hur man ställer upp, sorterar osv. Men nånstans ska man ju börja. Undrar om du såg min andra fråga från i går om en av farmors annmödrar Jeane Pouset, från Österlöfsta, född i början av 1700-talet och äkta vallon, enligt ett gammalt släktforskningspapper. Hur såg hennes förhistoria ut.
Många frågor som sagt. Men tack för en lysande start. /Göran
 

Helena Rohlin
Postat den Fredagen den 28 Januari, 2005 - 19:19:   

Jag söker föräldrarna till Abraham Anjou. Jag har på DIS sett Arvid Anjou och Catarina Hansdotter, Jakob Anjou och Anna Giljam och Johan Konstatin Anjou och okänd mamma.
 

sgr
Postat den Fredagen den 28 Januari, 2005 - 21:03:   

Helena!

Det finns många Abraham Anjou. Om du ger information om varför du söker honom och hur du kommit fram till honom så har du en chans att få ett svar. Försök ange när och var denna Abraham levde.

Hälsningar
Stig Geber
 

Helena Rohlin
Postat den Fredagen den 28 Januari, 2005 - 21:12:   

Förlåt att jag inte angett hans data.
Abraham Anjou, f.1677 Östergötland d 1747 Roslags-Bro, är en anfader till mig.
Jag härstammar från hans dotter Margareta Anjous sonson Karl Abrahamsson f.1777
 

Lotta Forssell
Postat den Tisdagen den 02 Augusti, 2005 - 15:20:   

Har nu fått reda på att min morfar hette Halvar Lennart Emmanuel Anjou föedd 3/3-03 tilltalsnamn Lennart. Eventuellt född Waldermarsvik och död Uppsala 1973 eventuellt.Hans bror hette Halvar. Bott i Norrköping och Vimmerby. Två döttrar födda 1943 0ch 45.
 

Ove Renger (Overenger)
Postat den Tisdagen den 02 Augusti, 2005 - 23:07:   

Hej!
Kan upplysa om att Halvar Lennart Emanuel var född i Borås (Västergötland) Om någon kan hjälpa med hans far så kan jag säkert hitta fortsättningen bakåt!
//Ove
 

Ove Renger (Overenger)
Postat den Tisdagen den 02 Augusti, 2005 - 23:15:   

Halvar dog i johanneshov, Enskede (A) 1973-01-07
Ds
 

Gunilla Manell
Postat den Torsdagen den 17 Augusti, 2006 - 12:37:   

Jag har med stort intresse jämfört mina uppgifter med de som jag hittat på Vallonskivan. Jag tycks ha mera information om en person, Anna Persdotter, född omkr 1688 i Vreta, Valö (som på den tiden låg i Stockholms län) Hon gifte sig med Johan Fransson Anjou den 11 Oct 1719 i Valö, Stockholm län.
Efter Johans död den 14 Februari 1740, gifte hon om sig med Jacob Johansson, född 1684 i Vreta, Valö. Den vigseln skedde 30 September 1741 i Valö. (Valö Stockholm C:1 1741 sid.206)-- Inga barn i det äktenskapet. Anna dog 31 Mars 1768 i Vreta, Valö, Stockholm län. (Valö Stockholm C:1 1768 sid.127)
Anteckning: Jacob Janssons hustru Anna Persdotter i Vreta.
I ett helt år... har hon lidit av "moderpassion"... har lidit av hosta och bröst värk. Begravd 6 april. Ålder 80. (Jag hade översatt delar av texten till engelska och nu försökte översätte den tillbaka till svenska, så det kanske inte är ordagrant som i dödsboken.)
 

Ove Renger (Overenger)
Postat den Torsdagen den 17 Augusti, 2006 - 23:59:   

Tack Gunilla för kompletteringarna! Jag lägger in Din information i Databasen!
Ove!
 

Ove Renger (overenger)
Listskötare
Användarnamn: overenger

Meddelande Number: 4
Registrerat: 8-2004
Postat den Söndagen den 19 Augusti, 2007 - 0:02:   

Hej!
Har fått information om: Gåramålare Anselm Anjou *18.. var aktiv inom Södermanland som gåramålare 19691013. Finns det någon som kan hjälpa mig och hitta honom.
Mdbh, Ove!
 

Kennet Olsen
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 22 Oktober, 2007 - 11:57:   

Vi söker anfader till Ölgoth Collasdotter som var gift med Abraham Arvidsson Anjou som var verksam i Gusum på mitten av 1700-talet.
Paret får,vad vi vet sju barn.
Var Ölgoth även hon av Vallonsläkt?
 

Ove Renger (overenger)
Listskötare
Användarnamn: overenger

Meddelande Number: 8
Registrerat: 8-2004
Postat den Måndagen den 16 Juni, 2008 - 23:31:   

Hej!
Söker far och mor till: Maria* Hansdotter Anjou *ca 1699 +1780 i Forsmarks bruk, Forsmark (C).
Vänligen, Ove!
 

Ove Renger (overenger)
Listskötare
Användarnamn: overenger

Meddelande Number: 9
Registrerat: 8-2004
Postat den Måndagen den 16 Juni, 2008 - 23:36:   

Hej Kennet!
Far hette enligt Uppgift Collas Collasson +1736 Ringarum (E). De påstås vara Vallonättlingar!
Vänligen, Ove!
 

Göran Löding (silverl)
Ny medlem
Användarnamn: silverl

Meddelande Number: 1
Registrerat: 12-2008
Postat den Lördagen den 13 December, 2008 - 20:05:   

Hej !

Jag har i min släktforskning en Hans Fransson brukskarl på Berkinge bruk Valö sn Uppland,gift med Anna Matsdotter född 1710.De har följande barn.

Frans f 1732 09 03
Mats f 1734
Johan f 1735
Stina f 1741
Anna f 1744

Hans Fransson dör 1746 02 06 och anges då vara 39 år(som jag tyder det)om det stämmer är han född 1707.
Jag har sett ansedlar där han anges vara son till
Frans Anjou f 1650 d 1724 kolfogde,smältarmästare på bla Österby bruk och Gimo bruk och Johanna(Jeanne)Tillman f 1654 d 1734.Men det känns som hon är lite väl gammal för att få en son 1707.
I en ansedel har jag sett uppgifter på att de hade en son vid namn Frans född 1686.Kanske han är far till Hans Fransson ?
Det skulle vara intressant om någon kännare på släkten Anjou eller någon kunnig på Berkinge eller Valö socken kunde ge upplysningar.

Hälsningar Göran.
 

åsa alderlöf (asaalderlof)
Ny medlem
Användarnamn: asaalderlof

Meddelande Number: 1
Registrerat: 2-2010
Postat den Torsdagen den 18 Februari, 2010 - 20:50:   

jag har person i min släkt som heter adelaide af anjou och hennes far hette fulko av anjou, anfädrar till mig via birger jarls anor.

åa
 

Lindy
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 19 April, 2011 - 10:15:   

Tittade på en gammal tavla som jag ärvt efter min mormor och morfar. G.Anjou 1913 stod det på den. Blev intresserad och gick ut på nätet. Fann ingen konstnär, men skulle vilja veta vem G Anjou var.
Allt gott och lycka till med släktforskningen
Sonja Lindbergh
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 191
Registrerat: 6-1999
Postat den Tisdagen den 19 April, 2011 - 22:29:   

Lindy!

Det finns en hel del tavlor signerade G Anjou från denna tid på auktionssidorna. Det är mest marinmotiv speciellt i lite speciellt ljus. En målning visar inloppet till Stockholm.
En konstsite anger en G Anjou 1990-1999 men det måste vara en annan person.
Kanske tar ett större konstlexikon upp konstnären.
Hälsningar
Stig Geber
 

Sjöström
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 06 Maj, 2011 - 13:09:   

Hej Stig medflera vilka kunskaper och engagemang ni besitter. Och jag har precis fått upp ögonen för detta och som vanligt så blev jag väckt av att en släkting sa att jag var av vallon-släkt till saken hör att jag blev uppsökt för ngr år sen av ett par som släktforskat och naturligtvis så var jag precis på väg bort, dom lämnade telnr som jag naturligtvis tappade bort. Jag Magnus Sjöström är född 25/11-1967 far Gunnar Sjöström 2/5 1919 Farmor Arvida Sjöström vet jag inte men det kan inte va så svårt att ta reda på, sen hennes far PA Sjöström dom är begravd i Liden Sundsvall och kom dit från Graninge Järnbruk dvs Pa Sjöström hade då ev jobbat där.Går det att få ut nåt av detta? Och det trevliga paret som uppsökte mig kanske ser detta??
 

Helena Malmström
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 16 Maj, 2011 - 12:26:   

Någon som vet något om Rut Elisabet Anjou? Född i Stockholm 1908. Mvh Helea Malmström
 

Niklas p
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 28 Juli, 2011 - 23:08:   

Någon som kan hjälpa mig med Anna Anjou f. 1 okt.1729 i Valö, Uppland. Hennes föräldrar ska ha hetat Jean och Anna
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 200
Registrerat: 6-1999
Postat den Torsdagen den 28 Juli, 2011 - 23:15:   

Niklas!
Dina uppgifter är riktiga
 

Niklas p
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 29 Juli, 2011 - 8:12:   

Tack Stig.
Finns det fler uppgifter eller stannar det där?
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 201
Registrerat: 6-1999
Postat den Fredagen den 29 Juli, 2011 - 22:03:   

Niklas!
Det finns fler uppgifter men eftersom du inte anger vem du är och vad du redan har så snålar jag på uppgifterna.
Uppgifterna finna annars på Vallonskivan 3
 

Niklas p
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 30 Juli, 2011 - 13:58:   

Ok. Nämnda Anna Anjou är alltså min MF MM FM FM. Har en relativt god dokumentation över Annas sondöttrar Anna Andersdotter f. 25/6 1805 i Elsarbo, Film och Catharina Andersdotter f. 3/2 1801 i Elsarbo, Film (min MF MM FM)
 

victor liljefors
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 30 Juli, 2011 - 22:46:   

skulle någonkunna skicka mig ett släktträd med anjou,där victor anjou(trädgårdsmästaren)finns med
min mail är victorliljefors@yahoo.com
 

Cecilia Anjou (anjoucissi)
Ny medlem
Användarnamn: anjoucissi

Meddelande Number: 1
Registrerat: 11-2012
Postat den Torsdagen den 15 November, 2012 - 21:02:   

Hej
Jag heter Cecilia Anjou (f Johansson 1972). Min mamma heter Birgit Johansson (f Anjou 1939)hennes syskon heter Sten Anjou, Bengt Anjou & Ingrid Edh. Min mormor hette Margit Anjou (f Lind 1910 7/6) morfar hette Per Anjou(f 18? dog 1979), han & hans bror ägde Ödeborgs bruk.

Jag vill veta mer om min släkt... Vet att det någonstans i min släkt finns forskat ända tillbaks till ca: 1650-talet Belgiska valoner men vet inte var den släktforskningen finns & vill lära mig mer om mitt ursprung. Någon som kan hjälpa mig en bit på vägen?

M.V.H Cissi Anjou
 

Claes Erik Gille (claes)
Ny medlem
Användarnamn: claes

Meddelande Number: 3
Registrerat: 9-2012
Postat den Fredagen den 16 November, 2012 - 17:46:   

Per Anjou född 13/6 1913. Gift 1934 med Margit Lind född 7/6 1910. Föräldrar: Axel och Maria Anjou.
Se även boken "Den vallonska slägten Anjou jemte förgreningar". Genealogiska och biografiska anteckningar 1630-1902. Eksjö, Eksjö Tryckeri-Aktiebolag, 1902. 66 s.
 

Cecilia Anjou (anjoucissi)
Ny medlem
Användarnamn: anjoucissi

Meddelande Number: 2
Registrerat: 11-2012
Postat den Lördagen den 17 November, 2012 - 11:57:   

Tack för tipset på bok, hittade den på 2 bibliotek i Sverige så det blir att beställa hem den till mitt bibliotek för att kolla i den & se om jag vill köpa eller ej. Ska bli spännande att själv komma i gång & söka efter mitt ursprung på min mammas sida... Får väl se om jag så småningom orkar söka på min pappas sida... Det kommer att bli mycket svårare eftersom det inte finns dokumenterat vem hans pappa är ( "fader okänd" dög inte åt hans mammas föräldrar...)
 

Anders Olsson (aolsson)
Ny medlem
Användarnamn: aolsson

Meddelande Number: 1
Registrerat: 9-2013
Postat den Torsdagen den 12 September, 2013 - 2:03:   

Abraham Anjou (ca 1677 - 1747), ryttare och senare rusthållare på Harö i Roslags-Bro, är min morfars farfars farfars morfars far.

I artikeln “Släkten Anjou av Gusum och Harö” publiserad i Hundare och skepplag, Volym XII - 1956-62, sidorna 101-106, skriver P. M. Lijsing följande:
“Mycket tyder på att Abraham Anjou i Harö var son till Arvid kusk i Gusum. Dennes 1672 födda son Abraham dog efter några veckor. När några år senare en son föddes, fick denne sin döde broders namn. Arvid kusks andra hustu hette Sigrid. Namnet gav Abraham Anjou i Harö till sin yngsta dotter, född 1733 i Harö.”

Lijsing föreslår alltså att Arvid Anjou (1640 - 1711) skulle vara far till Abraham. Lijsing baserar sina argument på namnseder.

Jag funderar på om det inte är så att det är Johan Anjou (ca 1630 - efter 1706) som är far till Abraham, också genom att titta på namnseder.

Den typiska namnseden var att förste sonen fick farfars namn, andre sonen fick morfars namn och tredje sonen fick faderns namn.

Det känns för mig mer naturligt att Abrahams förste son fick sin farfars namn. I det här fallet fick Abrahams förste son namnet Jan vilket är en kortform för Johan.

Nu heter ju morfadern också Johan, Johan Holm (död 1708), vilket kanske är anledningen till att Abrahams andre son (i stället för tredje sonen) fick namnet efter sin far Abraham.

Finns det fler som har varit inne på dessa tankegångar? Finns det andra argument än de som Lijsing nämner varför Arvid skulle vara far till Abraham?

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: