Valloner? Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Valloner? « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
Bruun??Eva Hansson07-2-06  7:51 
De Verdiertobias.deverdier16 31-8-11  8:58 
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Gunilla Wilhelmsson
Postat den Söndagen den 10 Mars, 2002 - 13:40:   

Hej!
Jag heter Gunilla Wilhelmsson och undrar över följande.I min Torsåkers släkt har jag hittat en Erik Abelsson f 1684 son till Abel Eriksson och Barbro. Dessutom Anders Albrechtsson f 1677 s till Albrecht Andersson f 1647. Kan dessa ha vallonanknytning?
Med vänlig hälsning Gunilla
 

Stefan Terdell
Postat den Måndagen den 10 Juni, 2002 - 20:34:   

Hej!

Jag heter Terdell i efternamn, och jag tror det är en omskrivning av "ter Dell", vilket bör betyda ungefär "av Dell", eller "af Dell". Min farfar hävdar att detta släkte är ett vallon släkte.

stämmer detta?
 

Agneta Sundin
Postat den Fredagen den 14 Mars, 2003 - 9:05:   

Hej!
Jag heter Agneta Sundin och undrar om namnet Disler har vallonanknytning? Stavningen är osäker,
ev. Dissler?Den siste med detta namn kan vara född i mitten av 1800-talet.Bodde i Ångermanland.
Tacksam för tips!
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Fredagen den 14 Mars, 2003 - 21:16:   

Hej Agneta!

Se svar den 13 mars under rubriken Fria ämnen/Vallonien

Hälsningar Stig Geber
 

Björn Östlund
Postat den Tisdagen den 30 Mars, 2004 - 4:32:   

Undrar om släkten Vaccin (Waxin) är en vallonsläkt? Kan någon lotsa mig vidare till en plats med mer information om denna släkt?
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Tisdagen den 30 Mars, 2004 - 22:39:   

Björn!

Namnet Waxin är inget vallonnamn. Namnet verkar komma från Vaksala. Det kan givetvis finnas vallonanor i släkten men det kan vara forskning ge svar på.

Hälsningar
Stig Geber
 

thomas
Postat den Onsdagen den 12 Maj, 2004 - 23:16:   

Ursäkta men var härstammar valonerna från för land.
thomas
 

Jonas Palm
Postat den Torsdagen den 13 Maj, 2004 - 9:48:   

Hej Thomas!
Som lekman tror jag "Folket från dalarna" visar på härstamningen, dvs Val=dal likn engelskans valley. Ardennernas geografi bjuder ju på både berg och dalar. I Bonniers uppslagsbok vill jag minnas att det stod ngt om ursprunget oxå. Ngt i stil med en blandning av alpin, medelhavs och german. Och det ligger nog mycket i det. Liksom hos de flesta av oss är vår härstamning blandad närmast oavsett var man börjar studera den tidsmässigt el geografiskt. Romaniserade kelter läser man i bland oxå ang valloner. I begreppet vallon ligger även ett genombrott inom metallurgin. Föroreningar som kol och kisel kunde härmed raffineras "bort" så att man erhöll ett smidbart järn i närmast industriell form (sök t ex i Google). Det ligger alltså en mängd faktorer inbakade i "vallon" såsom geografiska, kulturella och tekniska. Jag har belyst frågan lite under några rubriker här i vårt forum: släkten Chenon, Iranska rötter, Vallonernas utseende och karaktär, Åkerblom samt "Si tu vale". Slutligen måste man nog bilda sig en egen uppfattning som man är nöjd med.
Mvh
Jonas Palm
 

Gretchen Esping
Postat den Torsdagen den 13 Maj, 2004 - 22:26:   

Familj ESPING ...Walloonar

Hejsan!
Jag hetar Gretchen Revay Esping, o vet att mitt efternamn anknutes till Walloonarna i Sverige. Min slakt flyttds from Sverige till USA i 1853
fran Gunnabo/Vastervik trakten. Dem kommer ifran Walloon cira 1700talet till Sverige o var smedjar hela deras tid i Varmland o i Smaland. Nogan i 1700talet familij delade i tva gruppor, en group i Varmland o den andra i Smaland, men, mer vet jag inte. Kan do var snall o ge mej
information? (Forlat min dalilga Svenska...!!).

Varm Halsningar fran Gretchen Esping.
 

kjell cederlind
Postat den Måndagen den 23 Augusti, 2004 - 15:28:   

hej!

En av mina "misstänkta" förfäder (vid Godegårds Bruk), Per Svensson Croon (c.a 1664 - 1721) var gift med en Anna Clasdotter som uppgavs vara 80 år i 1749 års hfl. (Jag tror att det är hon som avlider 27/3 1757 i Lilla Sjötorpet i Godegård, men det finns förstås inget testamente reg hos häradsrätten)(en av hennes söner blev hammarsmed vid Godegård på 1740-talet)
Eftersom jag läst någonstans att Clas inte var ngt
vanligt svenskt namn på den tiden, utan kanske kom
från Nicolas, så vore det i så fall intressant att
fråga SVÄ-panelen ifall någon har någon Clasdotter, som stämmer in tidsmässigt. Eftersom vallonerna tydligen flyttade omkring ibland(som t.ex. NicolasleBrun), så kanske hon var född någon annanstans....,
så därför kanske man inte skall koppla frågan just
till Godegård eller Östergötland, men det finns ju
inte heller någon viss (vallon-)släkt att fråga.

Anledningen till att jag frågar SVÄ-panelen är dels hennes faders förnamn, dels bruksmiljön och makens yrke (körare), vilket gör det MÖJLIGT att hon kan ha varit vallon.

Med vänlig hälsning
Kjell Cederlind

 

Ove Renger (Overenger)
Postat den Måndagen den 23 Augusti, 2004 - 20:13:   

Var kommer Maja Lena Croon *1779-03-10 i Godegård (E) in?
Undrar, Ove
 

kjell cederlind
Postat den Måndagen den 23 Augusti, 2004 - 21:02:   

hej ove!
enl mina beräkn är Maja-Lena (som senare gifte sig m Adam Gevert) barnbarnsbarn till ovannämnda Anna Clasdotter.

mvh
kjell
 

Ove Renger (Overenger)
Postat den Måndagen den 23 Augusti, 2004 - 21:18:   

Tack Kjell!
Nu fick jag ihop ett träd med hjälp av Dig och smedskivan!
Ove!
 

kjell cederlind
Postat den Onsdagen den 25 Augusti, 2004 - 12:00:   

Ove,
det var roligt att höra! Då är vi redan 2, som vill ta reda på vem Anna Clasdotters far var.

kjell
 

A-C Eriksson Pekkanen
Postat den Tisdagen den 14 September, 2004 - 2:06:   

Hej jag undrar om namnet Estrin(Esterin) kan vara
vallon släkt.Det är min mormors ,morfar.Graven
finns vid Lena kyrka i Uppland.Han skulle vara
född omkr.1820.Smed släkt /jordbrukare.Vid bruken
runt om. tack för svar..
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Onsdagen den 15 September, 2004 - 1:12:   

Namnet Estrin är inget vallonnamn. Det är antagligen bildat av Esterna som var det tidigare namnet få Fasterna. Det finns några som heter Estrin i Stockholm redan på 1700-talet, men sedan verkar det ha funnits några familjer i Lena och Gottröra och en Mathias som var född 1826 i Fasterna.

Hälsningar
Stig Geber
 

Joel Leffler
Postat den Måndagen den 13 December, 2004 - 13:37:   

Hej allihopa!

Nu vet jag inte riktigt om jag postade på rätt ställe men jag får hoppas att jag inte ställde med för mycket oreda.

Som ni ser är mitt efternamn Leffler ett namn som jag har hört förknippas med Vallonsläktet/erna. Saken är det att jag inte riktigt har haft tid att forska om detta ämne så om någon kunde förklara lite mer utförligt om namnet och hur det kopplas till vallonerna skulle jag bli jätteglad.

Sedan finns det även en sak till jag undrar om.. Jag bor ganska långt norrut nämligen i Norrbotten, jag tänkte om någon hade lite Lefflersläkt norrut som ville dela med sig av lite rolig fakta.

Tack så mycket på förhand ni kan gärna maila mig om ni vill. Om ni är ute efter information ska det finnas lite på vinden. Kan leta fram det på begäran.

 

Michael Hjalmarsson
Postat den Onsdagen den 19 Januari, 2005 - 21:14:   

Jag nyligen börjat att släktforska och på min mammas sida så finns på 3 generationen en släkt som vad jag har hört genom släktingar att vara vallonskt.
Detta gäller alltså min mormors morfar som föddes 1868 i Östergötland under namnet Tyboll, och som sedan ändrats till Tybåhl. Tyvärr har jag inte lyckas att tyda böckerna från födelsen för dessa verkar var i väldigt dåligt skick. Försökte via Genline. Har också hört att släkten skulle vara från något som heter Elsaslotrinngen eller liknade.

Har ni tips på vart man kan forska vidare om detta.

Tack på förhand
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Onsdagen den 19 Januari, 2005 - 23:35:   

Michael!

Tyboll är inget vallonnamn. Elsass-Lothringen ligger straxt sydost om Vallonien.
Den äldsta levand Tyboll år 1890 verkar vara änkan Johanna Karolina Tyboll född 1838 i Ringarum med sonen Valfrid född 1876 i Mogata.

Hälsningar
Stig Geber
 

Jonas Palm
Postat den Onsdagen den 26 Januari, 2005 - 20:03:   

Hej!
Jag håller med Geber. Jag har dock intresserat mig en del för Elsass-Lothringen och Burgund då en av
kandidaterna till vår anfader Johan Drugge kan vara därifrån (Jean Droguet från Montbeliard). Jag har vid ngt tillfälle stött på namn som påminner om ditt Tyboll. Det verkar vara ett vanligt namn i regionen, se sajter nedan. Jag tar gärna del av den information du får fram. Vet du när släkten kom till Sverige och på vilka vägar? I samband med 30-åriga kriget el vad?
Mvh
Jonas Palm

Thibault Family Crest by Houseofnames.com
Discover the Thibault family history and coat of arms for the Thibault Origin. What
is the origin of the name Thibault. Where did the name Thibault come from? ...
www.houseofnames.com/.../s.Thibault/Thibault_family_Crest/ Thibault_coat_of_arms/qx/Thibault.htm -
25k - Cachad - Liknande sidor

Thibeaux Family Crest by Houseofnames.com
... Origin Displayed: French Spelling variations include: Thibaud, Thibault, Thibaut,
Thiboult, Thiboud, Thibaudeau, Thibeault, Thiboutot, Thibodeau, Tibodo, Tibbo ...
www.houseofnames.com/.../s.Thibeaux/Thibeaux_family_Crest/
Thibeaux_coat_of_arms/qx/Thibeaux.htm - 24k - Cachad - Liknande sidor
[ Fler resultat från www.houseofnames.com ]
 

Michael Hjalmarsson
Postat den Fredagen den 28 Januari, 2005 - 21:44:   

Hej Jonas

Jag har inte fått fram något ännu om när dom kom till Sverige det enda jag vet i dagsläget är att min mm mf heter Richard Tyboll och ska vara född 1868 i Börrum i Östergötland. Finns även en Johanna Karolina Tyboll född 1838 men har inte fått ihop om det är Rickards mamma eller någon annan släkting.

Har haft otur att när jag hittat saker via genline så är det knappt läsbart, speciellt när man inte är van men det löser väl sig till slut.

Ska ta en titt på länkarna du skickade.

Tack för informationen

Micke
 

dennis
Postat den Torsdagen den 31 Mars, 2005 - 23:54:   

På min pappas släktsida är jag från Schenell. Den gamla RiksSpelmannen Pelle Schenell är farbror till min farfar.
Jag frågade nyligen en faster till min pappa (hon är närmare 90 år) om släktens ursprung och hon berättade att hon som tonåring hade frågat både sin Far och Mor om ursprunget och hade då fått till svar; Vi är Valloner på både Mor och Fars sida. Schenell låter dock inte särskilt Vallonskt. Kan det vara en försvenskning av något annat namn? Någon som vet?
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Fredagen den 01 April, 2005 - 0:42:   

Dennis!

Pelle Schenell var född 1855 i Gnarp. Hans far hette Anders Schenell och var född 1829 i Gnarp. Det fanns valloner kring järnbruket i Gnarp men det är svårt att säga Anders var släkt med dessa.
Jag skulle rekomendera dig att söka i Anbytarfoum under släkter och där lägga in en rubrik med Schenell och fråga efter anorna till Anders och hans hustrus, Brita Persdotters, f 1836 i Gnarp.

Hälsningar
Stig Geber
 

Douglas Damm
Postat den Lördagen den 16 April, 2005 - 18:44:   

Hej,
Jag har fått höra sedan barnsben av min morfar med släkt att namnet Damm härstammar från valloner, enligt någon tidigare släktforskning som jag nu inte kan få tag på. Kan det vara sant att namnet härstammar från Vallonien? Om det gör det skulle jag vara tacksam för någon information eller länk-tips.

Tack på förhand/Douglas Damm
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Söndagen den 17 April, 2005 - 0:30:   

Douglas!

Namnet Damm tillhör inte något av de kända vallonska namnen. Om det inte är helt svenskt, ex.vis ett soldatnamn, kan det vara tyskt eller holländskt.
 

Jonas Palm
Postat den Söndagen den 17 April, 2005 - 14:16:   

Hej Douglas!
Jag håller med Geber. Jag intresserar mig dock för "okända" vallonsläkter. Se under fria ämnen "Valloner rekryterade av Lesley/Leslie". Vet du hur, och på vilka vägar, släkten kom till Sverige? Under 30-årig kriget el när? Mer allmänt skulle vara intressant med en lista på "okända" el förmodade vallonsläkter. Där det finns släkttradition om vallonbakgrund. En sådan lista skulle kunna ge ingångar till arkiven och vara behjälplig vid sökning mha av sökmotorer. Kjell Lindblom har ett antal sådana släkter i sina publikationer och på sin hemsida. För att avrunda kan jag dock inte påminna mig att jag sett Damm på ngn av dessa.
Mvh
Jonas Palm

 

Irene Asterbäck
Postat den Fredagen den 22 April, 2005 - 14:30:   

Hej Stig

Det verkar som min fråga och ditt svar försvunnit.Jag frågade om namnet Belin,ditt svar var att det fanns två släkter med det namnet.Du undrade vilken Belinsläkt jag var ute efter,den släkt jag forskar om har haft namnet Belin åtminstone sedan 1732.Har kommit till Christian Fredrik Belin född 1732 i Åbo.

Hälsningar
Irene Asterbäck
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Fredagen den 22 April, 2005 - 22:19:   

Irene!

Det har varit en uppdatering av detta forum som kan vara orsaken till att bidragen försvunnit.
Det verkar som om du hade en helt annan släkt Belin som inte har samband med den i Uppland.

Hälsningar
Stig Geber
 

Irene Asterbäck
Postat den Fredagen den 22 April, 2005 - 22:26:   

Tack Stig

Jag får väl leta vidare för att se om det stämmer som min mamma hört,att det skulle finnas någon vallonanknytning till det namnet.
Hälsningar
Irene Asterbäck
 

Irene Asterbäck
Postat den Lördagen den 23 April, 2005 - 13:59:   

Hej Stig
Glömde i mitt förra inlägg att skriva var släkten fanns i Sverige.Den Belinsläkt jag forskar i finns vad jag vet i Stockholm och Östergötland.

Hälsningar
Irene Asterbäck
 

Jonas Palm
Postat den Söndagen den 24 April, 2005 - 11:46:   

Hej igen Douglas!
Jag bläddrade just i Kjell Lindbloms bok "Vallonsläkter under 1600-talet, del III". På s 75 finns en viss Darm. Möjligen kan namnet ha försvenskats till Damm med tiden. Vad vet jag. Hoppas det kan ge något uppslag. Mvh Jonas Palm
 

ann damberg-ström
Postat den Tisdagen den 12 Juli, 2005 - 8:18:   

Hej
Fick tips om er sida och blev intresserad
Har alltid hört sedan jag var liten att jag härstammar från vallonsläkter från både mor o far
min "gammmelmorfar" John Hammarström verksam i Karlholmsbruk.
Min morfar Bernt Hillberg också från Karlholmsbruk.
Min Farfar Harald Damberg Karmansbo och Svartå.
Kan man se någon anknytning till de gamla vallonnamnen. Vore intressant för att sedan försöka att söka vidare.
 

A sjöberg
Postat den Tisdagen den 02 Augusti, 2005 - 11:44:   

var kommer namnet steorn från och varför hittar jag inga sjöberg i ekshärad socken under 1800-talet
 

Olov Ånskog
Postat den Torsdagen den 04 Augusti, 2005 - 17:52:   

I min släktforskning har jag stött på namnet Loberg. Dels säjs det i släkten att en gren ska ha vallonblod, dels har jag från en släktforskare i Brunskog fått veta att Loberg kan vara ett vallonnamn.

Johan A Johansson var född 28 juni 1871 i Bogen (S). Bogen bröts ut ur Gunnarskog 1850. Då hade järnbruket i Mitandersfors etablerats. Han ska ha varit son till en Loberg. Den ende tänkbare Loberg i Bogen var född 18 december 1825 i Varaldstorp, Bogen (S), men det verkar lite långsökt. Kan det ha funnits någon Loberg i en grannförsamling som passar bättre?
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Torsdagen den 04 Augusti, 2005 - 18:46:   

Hammarström i Västland.

Hej Ann!

Trots att John Hammarströms förfäder arbetar bland vallonsmeder har jag inte lyckats hitta någon vallonsläkt på denna gren ännu. Du får gärna kontakta mig om du vill ha uppgifter om dina västlandsanor. De från Karmansbo har jag däremot inga uppgifter om.

Hälsningar
Stig Geber
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Torsdagen den 04 Augusti, 2005 - 18:54:   

Olov!

Loberg är inget vallonnamn. Det verkar vara flera personer med -sonnamn som tar namnet Loberg på flera ställen i Värmland. Detta är hämtat från DISBYT där flera forskare presenterar olika Loberg-släkter.

Hälsningar
Stig Geber
 

ann damberg-ström
Postat den Onsdagen den 17 Augusti, 2005 - 19:37:   

Hej Stig
Tack för ditt svar, jag skulle väldigt gärna vilja veta mer om mina västlandsanor har sökt på internet själv men har för liten kunskap hur man söker för att hitta rätt, har hittat lite om Hillberg men vet ej om det är rätt gren av släkten jag kommer till en släkt med namnet Bonnevier men det kanske inte alls är rätt spår.
Det här är vad jag vet om Hammarströms
Min gammelmorfar John Hammarström f.15/4 1875
Min gammelmormor Anna f. Sundström 26/6 1883 i Turbo,Dalarna
Johns bröder hette
Axel
Enok
Joel
samt en broder till som jag inte vet namnet på avliden ganska ung i Uppsala.
På Hillbergs sidan ( Min morfar var Bernt Hillberg gift m MajLis f Hammarström)
Morfars far hette Abdon Hillberg f. 30/7 1875
gift med Hilda f. 13/2-1879 f. Jansson född i Brunskog,Värmland
Barn till Abdon och Hilda min morfar Bernt f.16/12 1913
Elsa f 30/10 1908
Henry f 3/8 1917
Alvar f. 16/4 1915

Hälsningar
Ann Damberg-Ström
 

mrbill
Postat den Torsdagen den 25 Augusti, 2005 - 17:13:   

Hej jag heter Stig Gustafsson.och jag undrar om namnen Tupp och Bronell har med Valloner att göra
 

Patrick
Postat den Torsdagen den 15 September, 2005 - 22:38:   

Hejsan jag heter Patrick Flygare. Jag undrar om mitt efternamn dvs Flygare är Vallonskt.
 

Sylvia Dahlström
Postat den Fredagen den 16 September, 2005 - 8:39:   

Hej! Såvitt jag vet är Flygare ett vallonskt efternamn.
Mvh Sylvia
 

Jonas Palm
Postat den Söndagen den 18 September, 2005 - 18:22:   

Hej Patrick & Sylvia!
På senaste tiden har jag bläddrat mkt i vallonlitteraturen, främst ang valloner med förnamnet Göran (se diskussion under släkten Robert). Hursomhelst, kunde inte Erik Appelgrens uläggning på s 268 i hans bok "Vallonernas namn" undgå att fånga mitt intresse. Uhrwäder och Flygare tas här upp. Mvh Jonas Palm
 

Anita Wallin
Postat den Torsdagen den 10 November, 2005 - 14:03:   

Hej!
Jag undrar om Wallin eller Vallin har någon anknytning med Vallon namnet.Släkten kommer ifrån Norra Uppland - Tierp med omnejd.
Tack på förhand.
Anita Wallin
 

Sylvia Dahlström
Postat den Torsdagen den 10 November, 2005 - 19:01:   

Hej Anita!
Vilket vallonamn undrar du över om Vallin har anknytning till?
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Fredagen den 11 November, 2005 - 0:41:   

Anita!

Vilken är den äldsta Wallin du känner till och var bodde denne?
 

Anita Wallin
Postat den Fredagen den 11 November, 2005 - 14:08:   

Hej!Sylvia
Vallonnamnet som jag undrar över är De Val.Detta är kanske inte något att använda sig av i släktforskning. Jag hörde som barn att vi skulle vara släkt med valloner men det är kanske bara för att vi heter Wallin.Vi stavar med dubbelt W men i kyrkböckerna är det enkelt V.
Mvh.Anita Wallin
 

Sylvia Dahlström
Postat den Fredagen den 11 November, 2005 - 15:28:   

Hej Anita!
Namnet de Val är ett vallonnamn men om du har anknytning till dem är svårt att veta utan ytterligare upplysningar om er släkt längre tillbaks. Se Stig Gebers inlägg.
 

Erica Nyh
Postat den Fredagen den 30 December, 2005 - 23:47:   

Hejsan!

Är det någon som vet av någon som har uppgifter kring valloner i Ångermanland, närmare bestämt kring höga kusten området. Min farfar kommer ursprungligen från Nordingrå, och av en annan släktforskare fick jag veta att han (farfar) var av vallonsläkt. Denne forskare har nu gått ur tiden, och alla uppgifter är borta. Har försökt leta, men fastnar. Skulle underlätta att få veta möjliga vallonsläkter och börja om från början där. Är det någon som är vetande i detta område?

Hoppas någon möjligen känner till något, annars är jag glad på tips om hur jag kan finna denne.



väldigt tacksam för svar, mvh Erica
 

Bente Løvli
Postat den Fredagen den 06 Januari, 2006 - 13:55:   

Hei!
Er det noen som vet om slektsnavnet Guddi kan være en vallonslekt?
I min Hjerpeslekt(smedslekt) er det en Emerentia Mårtensdotter Guddi, f.1667.
Hennes 1.ektemann var Adam Adamsson Gevert f.1670 i Hasselfors, Skagershult. Mestersmed.
Hennes 2.ektemann var Karl Hjerpe, f.21/1 1708, Ackkärr, Lungsund. Mestersvenn.
Karl Hjerpe, sin far`s bror, Johan Svensson Hjerpe, f.1670, d.1725 i Lungsund sogn, er min farmor`s 4.tippoldefar.
Mvh Bente
 

Sylvia Dahlström
Postat den Fredagen den 06 Januari, 2006 - 14:57:   

hej
Namnet guddi vet jag inget om men Gevert är ett vallonamn! Kanske någon annan vet något om Guddi namnet?
 

Bente Løvli
Postat den Fredagen den 06 Januari, 2006 - 18:17:   

Hei Sylvia!
Takk for ditt svar, og takk for at du sendte mitt spørsmål videre.
Når det gjelder slektsnavnet Guddi, vil jeg gjerne tilføye, at på en liste over kjente smedslektsnavn,finnes slektsnavnet Guddi. Slektsnavnet Gevert er også på denne listen.
Men Gevert er jo også en vallonslekt som du nevnte.
I følge en muntlig kilde kan slektsnavnet Guddi, være en omskrivning av vallonslektsnavnet Gode(Goude,Godet), men jeg har ikke funnet noen konkrete bevis på at dette er riktig.
Og jeg har ikke funnet noen koblinger fra Emerentia Mårtensdotter Guddi,f.1667, til vallonslekten Gode(Goude,Godet).
Mvh Bente
 

Sylvia Dahlström
Postat den Lördagen den 07 Januari, 2006 - 9:58:   

hej Bente!
Det kan kanske vara så att namnet Guddi blivit omskrivet för att bättre kunna smälta in. Det var nog ganska vanligt. På sidan om godegårds bruk kan du läsa lite mer omskrivningar av vallonnamn och troliga anledningar ifall ni är intresserad.
Mvh Sylvia
 

Bente Løvli
Postat den Lördagen den 07 Januari, 2006 - 13:57:   

Hei Sylvia!
Takk for ditt tips,-jeg skal gå inn på siden om Godegårds bruk.
Mvh Bente
 

Anne-Lie Hellman
Postat den Onsdagen den 11 Januari, 2006 - 19:03:   

Hej,
jag har hittat några valloner i släkten och undrar nu om en av de gift sig med en vallon. Det är Catarina Jansdotter Dubois f.1758 4/11 i Stynsboskogen i Film (C). Hon gifter sig med Olof Olsson f.1752 26/1 i Stynsbo Film. Hans far heter Olof Simson f.1713 28/6 i Stynsbo och han är son till Olof Sigfridsson d.1728 14/7 i Stynsbo Film. Olof Olssons syster Karin f.1743 gifter sig med Erik Andersson f.1741 5/8 i Andersbo, Film och blir svärmor till Per Jansson Boman f. 1760 24/12 i Marbol, Film. Deras dotter gifter sig i sin tur med Jan Rönn f.1790 1/1 i Stynsboskogen och är son till Catarina Jansdotter Dubois syster Greta Dubois.
Är det någon som vet om de i Stynsbo också har ett eget vallonnamn eller är de vanliga bönder?
Mvh Anne-Lie Hellman
 

Anders Westberg
Postat den Lördagen den 21 Januari, 2006 - 17:32:   

Dear Gretchen, Are you the Gretchen Esping who stayed for some time in Umea, Sweden in the 1970s? If so, do you remember Anders Westberg, who lectured in Law at the U of Umea? That´s me! A lot of time has passed since then, and I am now lecturing at the University of Orebro, Sweden. Since we last met, I have formed a family and now live on a small farm in Bergslagen. It would be great to hear from you, even if I cannot give you any information about Walloons. I am, however, also a descendant of the Walloons, both on my Mother´s and on my Father´s side, Wising and a family name I cannot remember. I would love to hear from you again!
Kindest regards, Anders
 

Jonas Palm
Postat den Söndagen den 26 Mars, 2006 - 15:26:   

Michael Hjalmarsson!
Av en händelse bläddrade jag i kvinnoregistret i Kjell Lindblom "Vallonsläkter under 1600-talet, del III". På s 177 återfinns Elizabeth Tibau. Den namnformen verkar ansluta till ditt Tyboll (jämför länkarna i mitt inlägg den 26 jan 2005).
Mvh
Jonas Palm
 

Anna Hedén
Postat den Onsdagen den 29 Mars, 2006 - 15:06:   

Hej! min mormor säger att vi kommer ifrån valloner. Och att hennes mormors mor är vallon. Men så långt jag har hittat är att hon är född 1841 eller 1842 och heter Augusta Maria Zachrisson. Men jag hittar inget valloniskt med henne att göra. Men det står aldrig var hon är född heller. Bara att hennes man Nils Erik Grön är född 1837-03-11 i Örebro, Kräcklinge. fd Husar. De har minst tre barn. Emil Frithoif f 1871, Jenny Teresia f 1876 och Agnes Augusta f 1868-03-30 I örebro, Gräve. Men var kan modern vara född. är hon Vallon? eller är det efter Nils Erik Grön som är vallon? Har min mormor fel?

Hjälp!
\Anna
 

Donald Freij
Postat den Söndagen den 02 April, 2006 - 0:01:   

Hej Anna!
För min del tror jag att du måste forska ner till 1650-talet för att kunna säkerställa om du har valloner i anorna. Ofta blev vallonernas namn försvenskade efter några generationer. Lycka till i forskningen
Hälsningar
Donald
 

Ann-Louise Rubin
Postat den Onsdagen den 12 Juli, 2006 - 14:42:   

Hej!
Kan någon tala om för mig om Rubin är ett vallonnman? jag har hela min uppväxt fått höra att så är fallet! Hur tar man reda på det? och var letar man information. Har precis börjat släktforska utan någon som helst kunskap om hur man gör :-( har kommit tilolbaka till min fafrfars farfar Andreas Rubin som var vagnsmakare i Stockholm där jag själv bor, han var född i Tving i Blekinge.
Tacksam för svar
somriga hälsningar
Ann-Louise Rubin
 

André
Postat den Onsdagen den 02 Augusti, 2006 - 21:52:   

Hejsan! Jag har fått veta att mina förfäder var valloner, och deras släktnamn var Mullback (lite osäker på stavningen), finns det någon som har hört talas om detta namn, skulle vara kul att få veta. Tacksam för svar. M.V.H / André
 

eva-mai mineur
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 28 Januari, 2007 - 10:54:   

Hej igen. Har försökt skriva tidigare, men kan inte se att jag kommit med någonstans... kanske gjorde nå´t fel..
Skulle gärna vilja undersöka lite djupare mina släktrötter. Tror vi kom via Österbybruk eller Lövsta.. Dom gener som "går igen" i vår släkt är dom hantverksmässiga och konstnärliga, så frågan är inte OM - utan VARIFRÅN - vi kom, har Belgien nå´nstans i mitt bakhuvud..
Vore kul om nå´n vet nå´t om släkten Mineur..
mvh eva.
 

sylvia clarke dahlström (Sylvia_d)
Ny medlem
Användarnamn: Sylvia_d

Meddelande Number: 17
Registrerat: 11-2006
Postat den Måndagen den 29 Januari, 2007 - 13:02:   

HEJ!
Börja med att kolla in Mineur på denna sida, där står en del. Kanske rent av namn du känner igen. Låna böcker på biblioteket litteraturtipsen på svä kan du kika på.Vallonerna kom från belgien och jag känner till att det fanns Mineur vid Lövstabruk och härikring. Hör med släktingar om de har några led bakåt i tiden för dig att fortsätta söka på. Lycka till i ditt fortsatta sökande.
Mvh Sylvia
 

Bernt Tybåhl
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 11 Augusti, 2007 - 0:35:   

Hej! Jag tycker att ni alla är "jätteduktiga!
Jag heter Bernt Tybåhl och flera av Er har hjålpt till arr sprida ljus över min släkt.
Nu har det tillkommit två namn med Tybåhl, de är inte släkt med oss. Yvonne och Joel, ingift med Lars Tybåhl, skild Lars är inte far till Joel.
Med vänliga hälsningar
Bernt Tynåhl
 

karin W
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 16 Januari, 2008 - 15:57:   

Hi Gretchen! Are you the Gretchen Esping that lived in Umea with Steven (husband) and Ian (son)in the 80s? If so, do you remember me? I am Karin Wiberg, and I really would like to get in touch with Steven. I am still working with dioxins, and wish to ask him a few questions about his thesis. Best greetings from Umea
 

Erik
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 21 Juni, 2008 - 18:55:   

Hej! Jag håller på att försöka ta reda på hurvida Dragonen Fredrik Hålén, som levde på Håtö i roslgen men sägs ursprungligen ha kommit från Gävle, är Vallon? Och i sånt fall vilket är hans ursprungliga efternamn?

Mvh Erik
 

Arne
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 27 Oktober, 2009 - 22:50:   

Jag vill veta mer on släktnamnet buus-devarnaffe som kom på 1600 talet från flandern till alunbruket i andrarum skåne ARNE SANDAHL
 

Linnéa Blom
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 13 Februari, 2010 - 22:52:   

Hej!
Jag heter Linnéa och jag undrar om Blom är ett vallonskt efternamn. Min släkt kommer från Östergötland, dit många valloner kom och vi är så mörka i släkten att vi alltid har antagit att vi är ättlingar till valloner.

mvh linnéa
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 132
Registrerat: 6-1999
Postat den Tisdagen den 16 Februari, 2010 - 20:17:   

Linnéa!
Blom är ett rent svenskt namn. Du måste själv eller låta någon forska vidare och se om det finns något vallonnamn i anorna. Det räcker inte bara att hitta mörka drag som tecken på vallonhärstamning.

Hälsningar
Stig Geber
 

Hampus
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 27 Augusti, 2010 - 17:34:   

Hej allihopa!

Jag är intresserad av vallonsläktet, eftersom jag har det både från min mamma och pappa. Jag ser vad ni alla skriver om för vissa "speciella" drag som valloner har. Fast om ja tittar på mig själv så har jag öronsnibbar. Jag har scandinaviskt tjockt hår. Blåa ögon. Bred käke och stora läppar. Jag har heller ingen knöl eller ett platt bakhuvud. Undrar om någon kunde svara på det.
 

Isak
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 19 Oktober, 2011 - 22:35:   

Hej !

Jag undrar ifall efternamnet '' Bern '' har anknytningar till vallonska ?

min mormor säger i alla fall att hennes pappa och släkten uppåt är från belgien ( wallonien )

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: