Cochois Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Cochois « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Lars Hasselblad
Postat den Måndagen den 11 Mars, 2002 - 20:21:   

Kunde faktiskt inte hitta släkten i listan?!
Brudfolk 1680 i Lindesberg Abraham Aleman borgare uti Arboga och Maria Abrahamsdotter Cochoy uti Wedevåg. Har inte sett detta angivit någonannanstans men kan ha missat. Hennes far Abraham dör som bekant året efter dotterns gifte.
 

Lars Hasselblad
Postat den Torsdagen den 23 Maj, 2002 - 8:32:   

Till redaktören!
Jag ser att stavningen av namnet blivit annorlunda än hos t ex Lindblom. U-et bör bort så stavningen följer vanligheten. Alltså: Cochois!
Det här är mitt fel!
 

SVÄ postmaster (Admin)
Postat den Torsdagen den 23 Maj, 2002 - 19:11:   

Hej!
Då är det rättat.
Hälsningar
Anders H
 

Kurt Jörgensen
Postat den Lördagen den 20 Augusti, 2005 - 18:03:   

Erik Appelgren´s fejl:
namnet COCHOIS torde komma af "chaux"=kalk o.s.v.
Det lyder helt fantastisk, men det er intet rigtigt. Mine forskninger har bevist at namnet komma fran landskapet CAUX, del af NORMANDIEN.
I Frankrig finns alle slags mellemformer af udviklingen af namnet:
COCHOY
COCHOIS
CAUCHOIS
CAUXOIS
DE CAUXOIS
DE CAUX
CAUX
Bogstavet X udtales som CH.
Det betyder at de förste medlemmer af familien stammer fra landskapet CAUX. Tast CAUCHOIS ind i GOOGLE. Der finns mycket information om landskapet och om språket CAUCHOIS, moderspråk af Asterix och Obelix.
Det er min förste bidrag i forumet. Jeg forsker i COCHOIS familien siden mer end 20 års tiden.
Jag har en tysk x-oldefar med navnet Pierre Cochois. Han skulle har vaeret födt i en landsby kallt "Peningbu/Penninby" i Uppland i året 1635.
Jag kan intet tilordne den i de kendte svenska genealogier af Nicolas och Pierre Cochois til i nu. Det gelder min höjste opmerksamhed.
Hilsen fran Tyskland
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Lördagen den 20 Augusti, 2005 - 22:56:   

Kurt!

Din härledning av namnet låter mycket intressant. Har du tittat på släkten Cochois i Kjell Lindbloms bok Vallonsäkter under 1600-talet? Där finns ett antal Pierre utan känt ursprung. Passar din Pierre in på någon av dem? Det skulle vara intressant att ta del av din stamtavla från Pierre.

Hälsningar
Stig Geber
 

Annki
Postat den Tisdagen den 23 Augusti, 2005 - 16:04:   

Hej, jag har en ana som leder till Johan Cochois född ca 1575 och död e 1630. Enligt smedskivan skulle han tecknat ett kontrakt 1624-04-29 i Amsterdam för att så småningom hamna i Finspång som kolare.

Nu har jag fått höra genom Kina Sylejmani att hon har en ana med en Nicolaes Cochois död 1632 i Finspång. Han värvades från Amsterdam 1623-12-10 och hamnade i Finspång som kolare.

Min fråga är nu, kan dessa båda herrar Cochois vara bröder?
 

Kurt Jörgensen
Postat den Tisdagen den 23 Augusti, 2005 - 19:09:   

Stig!

jag har kopier af Kjell Lindbloms bok Vallonsläkter under 1600-tallet. Takk for svaret. Pierre Cochois död 1713 i Strasburg, Uckermark, Preussen. Han blev 78 år gammel, so er han född ca 1635 i Penningby. Hans far var Jean/Johan Cochois. Jeg kunne inte finde ud hvor han passer i de kendte familier for alle Cochois har fåt namn Jean, Pierre, Nicolaes eller Jaques/Jacob. Der skulle vara en Penningby næsten Stockholm. Ligger der en bruk i närheden?

Annki!

Johan och Nicolaes er begge kendte Cochois stamfadere i Sverige. Men der er ingen bevis at de vara bröder. Släkten Cochois stammer i 1600-talet fra Francheval/Sedan omegn- alle vara kolare. Men der finns ingen kyrka register. Har du läst Kjell Lindbloms bok?

Hälsningar
Kurt Jörgensen
 

Annki
Postat den Tisdagen den 23 Augusti, 2005 - 22:43:   

Tack för upplysningen Kurt. Nej, jag har inte läst den boken, men det ska jag nu. Den finns på biblioteket har jag sett, så jag ska låna den.
 

Eddie Bjärrenholt
Postat den Onsdagen den 24 Augusti, 2005 - 15:13:   

Hej Kurt
Det finns två orter med namnet Penningby
i Roslagen, nordöst om Stockholm.
Den ena är Penningby slott i Länna fs
och det andra är Penningby by i Husby-Sjuhundra fs.

Ingen av desas församlingar hade något bruk.
Det bruk som ligger närmast är Wira bruk i Roslags-Länna fs.
Rånäs bruk i Fasterna anlades först på 17770-talet.
Annars hade nog Norrtelje gevärsfaktori ett stort behov av kol.
 

Gun-Britt
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 12 Juli, 2007 - 15:02:   

Hej. jag har hittat en kvinna i min släktforskning vid namn Catharina Johansdotter Cossewa Chochois. f 1645 Lunda D-län. d 1731 i svennevad. Finns det någon som har uppgifter om denna kvinna och hennes anfäder är jag tacksam för svar
 

Leif Olofsson
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 30 November, 2007 - 11:47:   

Stålbrännaren Jacob Persson Cochois bosatte sig på Stjernsunds bruk i Dalarna. Där dog hans svärmoder h. Britta Nilsdotter 1719, begravd 12 dec. Hon var då 84 år gammal. I dödboken sägs att hon var född i Östergötland och Vinnersta socken. Vet någon vem som kan ha varit hennes man?
Jacobs hustru, d.v.s. Brittas dotter, hette Anna Bengtsdotter.
Vänliga hälsningar
Leif Olofsson
 

Marianne Kindgren
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 17 Oktober, 2011 - 18:35:   

"1699-07-07 föddes och den 9 juli döptes Lars, förestånderskan Maria Koswas på Eknö, den
hon förgav sig avlat med sin man, men bekände för tinget att Jöran Kraffert var barnafadern"
(Björskog C:2 pg 70)
Göran Crafoord avrättades i maj 1700 vid Björskogs kyrka för dubbelt hor. Är det någon som vet om/när och var Maria Koswa blev avrättad?
Hon lär ha hetat Helena Maria Koswa. Någon som vet hennes ursprung?
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 212
Registrerat: 6-1999
Postat den Måndagen den 17 Oktober, 2011 - 22:42:   

Marianne!
(Helena) Maria Koswa är inte känd tidigare. Den enda kända person som passar i ålder är Maria Abrahamsdotter Cochois född 1661 och gift 1680 i Lindesbergs landsförsamling med borgaren i Arboga Abraham Aleman.
Finns det någon notering om hennes makes namn?
Varifrån kommer uppgiften om Jöran Kraffordts avrättning 1700?
Det måste finns uppgifter i domboken. Har någon uppgifter om detta?

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: