Wallmo/Wallmont Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Wallmo/Wallmont « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

johan bergstrand (jean_bertrand)
Ny medlem
Användarnamn: jean_bertrand

Meddelande Number: 1
Registrerat: 2-2010
Postat den Torsdagen den 04 Februari, 2010 - 8:01:   

Jag undrar om det är någon som känner till följande (jag är släkt med och känner till en del om släkten upp till Per Wallmo men jag undrar om någon känner till släkten förre Per Wallmo 1686, all information är dock välkommen)Ur ”Vallonernas namn” av Erik Appelgren (1968): Vallmon. En vallonsläkt. Försvenskat till Wallmo. Enligt Svenska ättartal 1892 skulle en Wallmo ha varit ryttare för ett rusthåll i Fellingsbro i Västmanland vid sekelskiftet 1700. Vid denna tid var Fellingsbro socken en vapensmedja i miniatyr med tillverkning i var och varannan gård och med flera valloner verksamma där. Ryttarens son var byggmästare och sonson bruksinspektor, vilket tyder på ett visst samband med vallonernas arbetsområde. Det kan därför vara möjligt, att någon Vallmon i andra eller tredje generationen tagit värvning som ryttare. Walmont är ett ortsnamn. Walhas eller Wallons berg. Eller av val=dal, i så fall betyder det kullen i dalen. Den stumma bokstaven t har namnet tappat i Sverige. Om någon hittar det, är författaren tacksam för ett meddelande. 1966 finns Wallmon och Wallmo. Fr. uttal vallmå`ng.
Svenska ättartal 1892: WALLMO. Stamfadern, som säges varit ryttare för någor rusthåll i Fellingsbro s:n (Vstml) och stridt vid Narva, hade sonen Olof Wallmo, byggmäst. Den säkra slägtledningen börjar dock först med dennes son. Olof Wallmo f. 1730. br. insp. (Sedan följer dennes ättlingar.)
(Min förfaders mor )Brita Persdotter Wallmo Född: 6 Februari 1723 37 27 -- Rockhammar, Fellingsbro‎(T)‎
(Fader) Per Wallmo Född: 1686
Död: 29 April 1754 ‎(Ålder 68)‎ -- Västansjö, Fellingsbro‎(T)‎
 

Ingrid Bergström
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 18 Februari, 2010 - 21:17:   

Hej! Jag frågade en gång Kjell Lindblom, som skrivit ”Vallonsläkter under 1600-talet”. Han trodde inte Wallmo var en vallonsläkt.
(ser att du hittat min farmors antavla under Rötter)
 

johan bergstrand (jean_bertrand)
Forum-medlem
Användarnamn: jean_bertrand

Meddelande Number: 6
Registrerat: 2-2010
Postat den Fredagen den 19 Februari, 2010 - 17:13:   

Vad har Erik Appelgren fått sin information från? Varför skiljer sig det från Kjell Lindblom ?
 

Ingrid Bergström
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 20 Februari, 2010 - 22:01:   

Tja, Appelgren ser väl likheten med ett ortsnamn. Men många soldater på olika platser har hetat Wallmo, det kan man se i soldatregistret.
hälsningar Ingrid
 

Ingrid Bergström (ingrid_be)
Ny medlem
Användarnamn: ingrid_be

Meddelande Number: 1
Registrerat: 2-2010
Postat den Torsdagen den 25 Februari, 2010 - 20:08:   

Jag fick en idé att kolla namnet Wallmon, som låter mera franskt än Wallmo. På Sveriges befolkning 1890 hittar man bara fyra personer med detta namn. Tre är barn till den äldste, en smed som är född i Valö, Uppland, 1826. Hans far hade inte namnet.
 

Berith Elowsson
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 25 September, 2010 - 12:50:   

Hej alla
Har stött på en Anna Wallmo f 2/2 1773, gift med brukspatron Jonas Engholm vid Nordsjö Övre Ullerud i Värmland AI 4 s 283

där finns också en mad. Cajsa Greta Wallmo f 1758. Var kommer dessa ifrån
Berith Elowsson
 

Niklas W
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 06 Juli, 2011 - 1:09:   

intressant det där med släkten långt bak jag har inte avancerat så hårt men mitt efternamn säger ju inte så mycket inte vanligt iaf "Wallmon" skulle vara kul att forska i det där
 

Laxbro
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 13 Oktober, 2011 - 12:20:   

Hej Berith!
Anna Wallmo tillhör släkten Wallmo, beskriven i Sv. Ättartal Årg 8 (1892). Hon var dotter till Olof Wallmo (1730-1773)och hans andra hustru Anna Christina Berggren (1752-1773) på Gustafsström, Gåsborns förs. (S) Då båda föräldrarna dog togs hon omhand av sin morfar
Per Berggren från Saxån, Hällefors förs. (T).
Per var bruksinspektor på Säfsjöverket 1778-1790, senare brukspatron på Born, slutligen på Lervik./ Torsten Buhre “Från silver till ståhl” (bok om Hellefors bruk)
Cajsa Greta finns inte med bland halvsyskonen, där jag själv härstammar från Olof Wallmo d.y. på Säfsjön, inte heller någon tänkbar svägerska. Intressant. Har du några fler uppgifter? Maila mig gärna på mirrjame at hotmail.com
Angående de tidiga Wallmo så hör de kanske hemma bland smedsläkter (Gustafsström tillverkade spik) men någon vallonhärkomst har ännu inte hittats. De ska inte vara släkt med Wallmo i Köping och Tegelsmora. Olof Wallmo d.ä:s far och farbror ska ha bytt namn, men från vad och var? Ryttaren Pehr Wallmo i Fellingsbro är tänkbar som den ene av de två. Jag själv vill gärna komma i kontakt med ättlingar till jägmästaren Uno Wallmo, vilka kan sitta inne med pusselbitar.
Tyvärr fungerar inte meddelandet med lösenord, så därför får jag bli gäst idag.
hälsningar Margareta Ericsson
 

Laxbro
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 13 Oktober, 2011 - 13:14:   

Förlåt, det blev lite fel, Annas morfar var riksdagsmannen Johan Berggren,brukspatron på Saxå. Per var hennes morbror.
Margareta
 

wallmo vallon
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 02 November, 2011 - 23:15:   

wallmo släkte är valloner Ingrid Bergström.
det vet alla vallon ättlingar som nu är: wallmo som jag.. och johan min pappa robert wallmo .har släkt forskat mycket
men så långt du har kommit är nog slutet av som finns kvar av historian . tyvär..mvh daniel wallmo

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: