Jacquaeu Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Jacquaeu « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Ewa Braun
Postat den Lördagen den 04 Maj, 2002 - 19:27:   

I Släps hfl 1800 (utanför Kungsbacka) har jag ett antal gånger undrat över ord som jag inte kunnat tyda. Ett tillägg efter födelseåret som jag först inte uppfattade som ett namn men är just vad jag så länge sökt. Efter Andreas Fogelblad och födelseåret (här -77), står troligtvis det ursprungliga namnet franska namnet: f. Jacq - - -uy
Bjarne Berg nämner Jacgues de Morgny och i "Vallonerna" under de som kom in början 1620-talet finns en Franchoise Jacquaeu. Finns samband mellan dessa?

Med hälsningar Ewa Braun
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Söndagen den 05 Maj, 2002 - 14:01:   

Ewa!

Det finns nog inget samband mellan dessa än just namnlikheten.
Det skulle vara roligt att höra om någon har träffat på mer material om denna släkt för att se om det rör sig om någon ättling till skogshuggaren Franchois Jacqueau som kom från Sedan till Finspång och fanns där 1624-1629 enligt Kjell Lindbloms Vallonsläkter på 17600-talet del III.

Hälsningar Stig Geber
 

Ewa Braun
Postat den Fredagen den 10 Maj, 2002 - 22:25:   

Tack Stig Geber!
Det namn jag kan utläsa ser ut att stämma med namnet Jacqueau, dock med tillägget av ett y på slutet.
Jag vill lägga till några ev. ledtrådar (även om detta kan bli en upprepning sedan tidigare efterlysning).
Vår ana Andreas Fogelblad skall enl. infl.längd vara född 1773. Enl. vad som en gång observerats skall det finnas ett infl.intyg där han skall ha kommit till Halland från Fågelås (vid Hjo). Jag har ej funnit en sådan uppgift men infl.längden är i en del fall svårläst. Dock minns jag efter tidigare sökning i hfl. i Fågelås, att jag observerat namnet Francoise. Skall göra ett nytt försök nu när jag förhoppningsvis har det ursprungliga namnet.
För övrigt har Andreas F. vid ett tillfälle uppgivit namet Bengtsson i tillägg till Fogelblad (hfl 1801 Vallda i Halland).
Han är trädgårdsmästare vid Vallda och Särö säteri. Enl talemun skall han även ha varit så vid Gåsevadholm slott - först. Enl. kyrkoprotokoll (Släp/Vallda i Halland) finner jag honom även som glasmästare, då han beräknar och utför ombyggnad av fönster på Vallda kyrka.
Och det som sagts i talemun under ett antal generationer är att "de kom först till Värmland". Eftersom det handlar om "de" kan det kanske vara en möjlighet vid en senare tid då en ev. familj finns.
Jag är som sagt mycket tacksam för all hjälp.
Med hälsningar, Ewa Braun

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: