Corell, Couvrel Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Corell, Couvrel « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
Christian Corell Svärtantympxjbmoo27-9-11  11:26 
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Corell
Postat den Tisdagen den 21 Maj, 2002 - 23:23:   

Jag är vallon men jag hittar inget om min släkt på den här sidan. Ni har lite väl lite historik tycker jag. Finns det någon annanstan man kan vända sig för mer information?
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Onsdagen den 22 Maj, 2002 - 21:42:   

Hej Corell!

Enligt Kjell Lindbloms bok Vallonsläkter under 1600-talet, del 3, fanns det 1629 i Fada bruk, Tuna i Södermanland en skogshuggare Hubert Couvrel från Sedan. Släkten återfinns inte senare i Sverige men det finns en hammarsmed Petter Courell vid Bäckhammaren i Ramnäs 1673. En trolig son till honom, Christiern Courell, fanns som lärdräng på samma ställe 1692. Det finns vidare en Christiern Corell, född 1699, som är mästarsmed i Stålboga i Dunker i Södermanland. Han är troligen son till den äldre Christiern. Den yngre Christiern hade sönerna Peter f 1724 och Christiern f 1731.
Dessa är kanske den släkt du söker. Det finns material om släkten i släktnamnsarkivet hos Genealogiska föreningen. i Stockholm.
Enligt tradition inom denna släkt är släkten vallonsk.

Det skulle vara roligt att höra vad du känner till om släkten.

Hälsningar Stig Geber
 

christina holmér-gunnerfält
Postat den Onsdagen den 09 Juli, 2003 - 15:41:   

Hej Stig,
Undrar om du har några ytterligare uppgifter om min Corell som är far till min fm mm mor. Det enda jag vet om honom är att han var mästersmeden Christian Corell och fick en dotter Anna Stina f. 3.6 1793 i Svärta.
Denna Anna Stina gifte sig 1819-1821 (vigselböcker saknas) med Johan (Jan) Erik Lindström f. 15.8 1798 i Stockholm. De fick en dotter Anna Sofia f. 27.11 1821 i Noor. Anna Stina avled 15.3 1828 i Dala.
Tacksam om du har några mer uppgifter om ovannämnda Christian Corell. Far och mor, när han var född och om han hade några syskon så jag får något att gå vidare med.
MVH/Christina
 

christina holmér-gunnerfält
Postat den Lördagen den 12 Juli, 2003 - 18:43:   

Hej Corell,
Har varit ute och letat på nätet och hittat en länkt till lite historik med bl.a. vapensköld och att vi härstammar från Corell som ursprungligen kommer från Tolus via Nederländerna.
Här kommer länken, tyvärr ingen stamtavla så att man kan följa sina egna släktingar.
Får jag fråga vem du härstammar från sist kända? Du ser i mitt senaste inlägg hur jag kommer in i släkten.
MVH/Christina

http://home.swipnet.se/~w-79541/familjehistoria.html
 

christina holmér-gunnerfält
Postat den Söndagen den 13 Juli, 2003 - 13:43:   

Hej igen Corell,
Råkade skriva fel Corell kommer ursprungligen från Toledo.
MVH/Christina
 

christina holmér-gunnerfältk
Postat den Onsdagen den 30 Juli, 2003 - 19:38:   

Hej Corell,
Har nu mer information om min släkt. Se Stig Gebers inlägg "Den yngre Christiern hade sönerna Peter f. 1724 och Christiern f. 1731.
Peter är min fm mm mors ff har mer information om syskon etc.
MVH/Christina
 

christina.holmer-gunnerfalt
Postat den Söndagen den 13 Juni, 2004 - 20:44:   

Stig Geber,
Du verkar ha mycket mer information om Corell, se nedan och vill gärna ha personlig kontakt rörande släkten.
mvh
Christina

Enligt Kjell Lindbloms bok Vallonsläkter under 1600-talet, del 3, fanns det 1629 i Fada bruk, Tuna i Södermanland en skogshuggare Hubert Couvrel från Sedan. Släkten återfinns inte senare i Sverige men det finns en hammarsmed Petter Courell vid Bäckhammaren i Ramnäs 1673. En trolig son till honom, Christiern Courell, fanns som lärdräng på samma ställe 1692. Det finns vidare en Christiern Corell, född 1699, som är mästarsmed i Stålboga i Dunker i Södermanland. Han är troligen son till den äldre Christiern. Den yngre Christiern hade sönerna Peter f 1724 och Christiern f 1731.
Dessa är kanske den släkt du söker. Det finns material om släkten i släktnamnsarkivet hos Genealogiska föreningen. i Stockholm.
Enligt tradition inom denna släkt är släkten vallonsk.
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Söndagen den 13 Juni, 2004 - 22:31:   

Hej Christina!

Tack för all information du sänt. Tyvärr har jag missat det du sände under semestertiden förra året. Jag ska notera dina uppgifter och återkommer om jag hittar något mer. Jag har inga mer uppgifter än vad jag meddelat ovan.

Hälsningar
Stig Geber
 

Christina Holmér-Gunnerfält
Postat den Tisdagen den 15 Juni, 2004 - 22:39:   

Hej Stig,
Har nu själv kommit fram till Peter Corell d. 10.6.1722 i Ramnäs. Hammarsmedsmästare i Bäckhammar, Ramnäs sn. Hade troligen patronymikon Baltsarsson. Gift med Kerstin Göransdotter f. 1645 d. 1700 i Bäckhammars bruk Ramnäs sn. Min fråga nu är om denne Peter Corell var son till Hubert Couvrel från Sedan som fanns vid Fada bruk Tuna i Södermanland? Har du ett förslag annars hur man kan gå vidare? har försökt allt.
Hälsningar
Christina
 

Thea Bertils
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 22 Mars, 2009 - 17:00:   

Hej!
Jag har en fråga om Hubert Courel, är det något som vet hur många barn han fick? Förutom Petter Corell. mvh. Thea.
 

mariliisa5
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 04 Augusti, 2009 - 13:48:   

Hej,
Bor i Göteborg sedan 14 år, men är från Finland.På min mammas sida har hennes kusin gjort släktforskning och fått veta att min mammas släkt (min mormor var född i Björneborg)har en förfader med namn Corell (järnsmed), som nån gång på 1800-talet (?)flyttade till Sydvästra Finland.Har också läst om Corell-släkten på nätet och tänkt att det kanske förklarar det stora intresset för olika hantverk/bygg i min mammas släkt.Har tre barn själv (6,9,11 år) och de är alla mkt händiga och vill jämnt rita, måla, bygga, telja, sy, virka, sticka, pyssla etc.
 

klementjeff
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 04 Januari, 2011 - 12:45:   

04.01. 2011 tammerfors (finland)

har det kommit fram något nytt om (vallon?)släkten corell som till exempel en link från hubert couvrel från sédan till senare medlemmar av familjen corell.
i finland har familjen spridit (och förfinskat sig) kopiöst (!) men för mången av medlemmar är vallonursprunget oklart - något som jag också tvivlar.
i sverige tycks det finnas ett intresse för forskning, men har man nått toledo i spanien och till och med ännu längre bakom i tiden - och rötter(damaskos i syrien!)
paavojuha klementjeff (corell efter smederna i kauttua bruk i åttonde generation från mors sida)
 

Ebon Askelind
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 27 Mars, 2011 - 11:08:   

Hej!
Min morfars mm ff Jonas Larsson var gift med
Anna Christina Corell Petersdr född 1764 i Lilla Malma.Hennes far var Petter Corell Baltsarsson
född 1739 gift med Agneta Johansdr född 1732.
Peters far var Baltsar Kristiansson Corell f.1701
gift med Kerstin Markusdr född 1701.
Undrar om någon vet mer?
 

Chistina Holmér-Gunnerfält
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 27 Mars, 2011 - 14:12:   

Här kommer lite info Baltsar Krisiansson Corell d. 24.51761 källa GID. far. Chistiern Pettersson Corell d. före 1723 gift 6.11.1693 i Ramnäs med Clara Matsdotter f. 1673 d. 26.5.1704 källa GID
 

Magdalena Andersson (magdalena)
Ny medlem
Användarnamn: magdalena

Meddelande Number: 1
Registrerat: 1-2012
Postat den Onsdagen den 11 Januari, 2012 - 17:50:   

Har läst uppgifterna om Petter Baltzarsson Corell och hans efterkommande i detta forum men jag står ändå undrande inför vissa uppgifter. Petter Baltzarsson Corell är min FFMFMFFFF. I forumet anges hans dödsdatum till 10.6 1722. Noteringen finns i Kyrkliga räkenskaper Ramnäs Lla:5 sid 153 (alla mina sidohänvisningar är från AD, som jag huvudsakligen använder som källa), men det är det datum GÅVAN till kyrkan är noterad. Densamma som begravningsdagen? Verkar sannolikt om man tittar på andra noteringar, där datumet även anges som dagen då vederbörande begravdes. De barn till Petter Baltzarsson Corell, som jag kunnat hitta, är Jöran * 1672 (Lla:2 bild 78; "Petter Baltzarssons barn"). I Lla:4 bild 26 finns under "Testamenter" "Petter Baltzarssons barn". Eftersom jag inte har kunnat hitta något tidigare barn, har jag antagit, att denna notering rör Jöran, som då dör innan 1 års ålder. En förklaring till att han inte finns med på Smedskivan? Förutom sonen Christiern (*1673)har jag även hittat dottern Kirstin (* i Lla:2 bild 97 och + Lla:5 sid 12). De senare noteringarna styrker, att Petter Corell hade patronymikon Baltzarsson, då det i födelsenoteringen står "Petter Baltzarssons barn" och i dödsnoteringen står "Petter Corells dotter Kirstin". Jag hittar även en namnlös dotter noterad begravd 25.7 1694. Hon är då 5 år och 7 månader och hon har drunknat (Lla:5 sid 11). Hennes födelse kan jag dock inte hitta. Enligt uppgifter skulle det dessutom finnas en son Baltzar *1682. Jag kan inte hitta någon födelsenotering men däremot i Lla:5 sid 148 - "smeden Baltzar Pehrsson vid Bäckhammar" som dör 8.5 1704 22 år gammal. Är detta Petters son? Dock finns en hammarsmed Petter Schultz i Bäckhammar som får en son Baltzar 1682. Jag tror förr, att det är HANS son Baltzar Pettersson, som dör 22 år gammal. En dotter Sara skulle också finnas *1674. Jag kan inte hitta denna notering. Enligt uppgift skulle denna Sara ha gift sig med Pär Göransson vid Gåsvad. Hur vet man, att det är "rätt" Sara? Christina H G anger i detta forum en Kerstin Göransdotter som hustru till Petter Corell. Jag har en Justina Abelsdotter med exakt samma årtal som Kerstin Göransdotter (dvs * 1645 och +1700 i Bäckhammar)Vigsel mellan Justina Abelsdotter och Petter Baltzarssom hammarsmed från Ramnäs socken finns i Husförhör Västervåla (U) Al:1 sid 43 1690-1707. Angående antagandet att Petter var gift före Justina Abelsdotter, så har jag funnit en notering i Lla:4 bild 26 under "Brudepänningar" - Petter Baltzarsson. Året är 1669. I Lla:5 sid 77 finns bland dopvittnena "Brita och Petter Corells dotter Brita". Året år 1694. Hette Petters första fru Brita månntro? I Lla:2 bild 92 bland "Testamenter" för 1677- "Bäckhammarsmedens hustru". Petters första fru? Nu fanns det ju flera hammarsmeder i Bäckhammar, men året "passar" ju bra med tanke på, att Petter gifter sig med Justina 1677. Jag undrar också, om det är troligt, att Petter Corell skulle vara född 1655 som jag sett uppgifter på? Han skulle då bara ha varit 14 år, när han gifte sig första gången 1669! 1645 verkar troligare för mig. Kan någon räta ut dessa frågetecken åt mig? Och vet någon från vilken socken Christiern Pettersson Corells hustru Clara Mattsdotter kom? Pss undrar jag över, vilken socken Kirstin Marcusdotter kom ifrån. Hon var gift med Christiern Pettersson Corells son Baltzar Christiernsson Corell. Och vet någon vart Baltzars dotter Kerstin *1729 tog vägen, när hon lämnade hemmet 1749? Baltzars son Peter *1768 gifte sig med Agneta Jans/Johansdotter. Vilken var hennes hemsocken? Jag har inte kunnat hitta dessa 3 hustrur i någon dopbok och vet inte i vilken socken, som jag ska leta.Nu hoppas jag, att där finns de som kan hjälpa mig med mina frågor!
 

Magdalena Andersson (magdalena)
Ny medlem
Användarnamn: magdalena

Meddelande Number: 2
Registrerat: 1-2012
Postat den Måndagen den 23 Januari, 2012 - 13:59:   

Har flera frågor kring släkten Corell och hoppas att det finns de, som kommit längre än jag i sitt sökande så, att jag kan fylla en del "luckor" i min släkt.
Eric Corell * 1697-05-30 i Ramnäs och son till Christiern Corell *1693 i Ramnäs. Jag hittar Erics giftermål med Anna Olsdotter från Söderbärke 1719-05-30, och barnen Christiern * 1720-03-08 i Ramnäs (Seglingbo),Kirstin * 1722-03-11 i Ramnäs (Bäckhammar) samt Olof * 1725-04-12 i Västervåla (Engelsberg). Sedan kommer jag inte längre i mitt sökande. Vet någon fortsättningen? Vart flyttar de? När dör Eric?
 

Riitta Heino (ritita)
Ny medlem
Användarnamn: ritita

Meddelande Number: 1
Registrerat: 12-2012
Postat den Måndagen den 10 December, 2012 - 5:58:   

Hej Magdalena.
Svaret kanske kommer för sent? Eric Corell flyttade i Finland. Han bodde först i Eura Kauhtua Bruk med sin familj och senare i Norrmark. Gamla hammarsmed Eric Corel dog 1788-02-03 i Eura i 91 års åldern. Christiern hade sin familj i Eura men Olof och Clara och deras familjer bodde i Norrmark och i Björneborgs sockne. Jag har funnit i mitt släkt Fredrik Olofsson Corell * 1755-01-23, dog 1829-04-30 i Björneborgs landsförsamling. Fredrik Olofsson hade 3 barn: Johan * 1779-06-14, Maria Elisabet *1782-10-16, Isak *1785-11-07.

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: