Vallonsläkt? Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Vallon ? » Vallonsläkt? « Föregående Nästa »

Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande

Roger Nylén
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 22 April, 2010 - 22:25:   

Hej
Jag har släktforskat en tid, både på min släkt och på min sambos släkt.
Allt har gått relativt bra och intressant.

På min sida finns smeder och beställde smed-cd och fann bra info. Även Valloner.
På min sambos sida kan det finnas valloner och där har vi kört fast.
Vi har beställt vallon-cd men det har inte gett vad vi önskat.

Hon heter Carina Wallin, hennes avlidne pappa hette Karl Evert Wallin f. 1917 från Björklinge.
Hennes avlidne farfar hette Gustaf Wallin f. 1871-10-(11 el 19).
Gifte sig i Egebylund, Mjölby 1899-11-21 med Eleonora Wilhelmina Lager f. 1876-07-26 från Malexander.

Vi kommer inte längre på Gustaf Wallin.
Känner ni till om det kan finnas fler Wallin i Mjölby eller i närheten.
Var i närheten kan det funnits valloner och kan detta verkligen vara ett vallonsläkte.
Det vi önskar är att finna var han är född så vi kan komma lite längre med släktforskningen.

Vänliga hälsningar
Roger Nylén

jonas.palm@epsilon.nu
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 23 April, 2010 - 12:03:   

Hej!
Ang var i närheten det har funnits valloner, så är Godegård en het kandidat.
Mvh
Jonas Palm

Anders Pemer (andpem)
Forum-medlem
Användarnamn: andpem

Meddelande Number: 4
Registrerat: 7-2006
Postat den Fredagen den 23 April, 2010 - 12:12:   

Hej Roger!

Jag hittar honom i "Sveriges Befolkning 1900" som fd kusk i Kvarnshammar, Godegård, Östergötland, med nämnda hustru och en dotter Dorotea Eleonora, född 1900 i Godegård.

Hustrun anges född i Mjölby, och han själv står som född i Älgarås, Skaraborgs län. Om det stämmer verkar han själv ha tagit namnet. Det föds där en Gustaf, tvilling med en syster Sofia, just 19 oktober 1871, men deras far heter då Storm.

Och det verkar stämma. Han är den ende Gustaf f 1871 i Älgarås 1900, och den ende Gustaf f 1871 i Älgarås i "Sveriges befolkning 1890" är just en av två hemmaboende söner hos änka Lotta Storm i Sjötorp, Fredsberg. 1891 flyttar Gustaf därifrån till Björkäng. 1894 står det att han flyttar tillbaks till Fredsberg, men han finns inte i Fredsbergs inflyttningslängd då.

När jag följer honom bakåt från Kvarnshammar i Godegård kommer han enligt Mjölbys utflyttningslängd 1895-1912 från Dufvelund i Mjölby, men församlingsbok fr o m 1896 finns inte att läsa på Genline, Arkiv Digital eller på SVARs hemsida.

Så ungefär 1894-1899 har vi inte koll på de två varianterna av Gustaf, och kan än så länge inte vidimera säkert att det är samme man som någonstans i den skarven byter namn från Storm till Wallin. Men allt tyder alltså på det.

I "Sveriges Dödbok 1947-2006" står han faktiskt angiven som född 1872-10-29. Troligast kanske felavläst av den som excerperade Gryta församlings dödbok vid arbetet med dödskivan. Gustaf dog där 1957-08-01, adress Björnome 1:1, Eleonora Wilhelmina 1958-03-26, samma adress.

Roger Nylén
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 23 April, 2010 - 17:54:   

Tack för hjälpen och informationen.
Det jag fått fram tidigare är att Gustaf Wallin gifte sig med Eleonora Wilhelmina Lager 1899-11-21, Egebylund Mjölby.
Den finns berättat att de fick omkring 7-8 barn.
Dorotea Eleonora kände vi inte till.
Vi har hittat 4st.
Erik Valdemar 1904-04-07 Mjölby
Märta Margareta 1909-02-26 Mjölby
Karl Evert 1917-01-22 "Mårdsbo" (osäkert Tierp förs?)
Elin Elisabet 1920-01-08 Drälinge

Det som gav trovärdighet är att vi hört talas om Kusk. Så det skulle kunna vara han. Men det var då ett flyttande.

Fråga?
Det finns således inte bekräftat att detta kan vara ett vallonsläkte, inte ens om de hette Storm tidigare. Det ska vara Gustaf´s son Karl Evert som påstått tillhörighet till valloner.

Roger Nylén
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 25 April, 2010 - 10:43:   

Gustaf Storm?
Skulle det kunna vara ett Vallonsläkte?
Det jag fått fram är följande:

Gustaf Wallin gifte sig med Eleonora Wilhelmina Lager 1899-11-21, Egebylund Mjölby.
Det finns berättat att de fick omkring 7-8 barn.
Dorotea Eleonora kände vi inte till.
Vi har hittat 4st.
Erik Valdemar 1904-04-07 Mjölby
Märta Margareta 1909-02-26 Mjölby
Karl Evert 1917-01-22 "Mårdsbo" (osäkert Tierp förs?)
Elin Elisabet 1920-01-08 Drälinge

Det som gav trovärdighet är att vi hört talas om att han var Kusk. Så det skulle kunna vara han.

Varför byta namn från Storm till Wallin är svår att förstå. Men man kan inte förstå allt utan historien.

jonas.palm
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 25 April, 2010 - 18:21:   

Roger!
Kolla Erik Appelgren "Vallonernas namn". Ett av namnen som behandlas är Uhrväder el likn. Storm skulle kunna var på samma tema. Du måste dock normalt spåra tillbaka till förra hälften av 1700-talet för att hitta ngt vallonefternamn. I Godegård verkar det vara ännu tidigare.
Mvh
Jonas Palm

Britt Warkus
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 04 September, 2010 - 20:52:   

Kanske ett rykte, men det ska vara vallonblod i släkten.
Frans Edvard Hellström, f.03.10.1851 i Medåker Charlottenbergs bruk, senare också i Grythyttan, Rockelsholms bruk, smältare, martinarb., hammarsmed g.m. Johanna Matilda Dalberg Skinnskatteberg. Hans far: Carl Hellström f. 01.11.1821 i Grythyttan, mästersmed g.m.Johanna Falk f. 08.04.1826 i Fellingsbro. De bodde i Röfors bruk, Medåker. Finns det ytterligare led bakåt. Barn?
mvh

Skriv Ditt Meddelande Här
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: