Guilotte Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Gelotte » Guilotte « Föregående Nästa »

Författare Meddelande

Pierre
Postat den Tisdagen den 03 December, 2002 - 11:18:   

Min mmmmf hette Lars Guillotte,smältarmästare på Skebo bruk och Österby bruk.Född 1814-03-01 Häverö,död 1868-12-09 i Ununge.Han hade fem döttrar, en son.
Finns info om den grenen?

Pierre
Postat den Tisdagen den 03 December, 2002 - 11:28:   

Min fffff hette Johannes Johansson kallad Pierre, född 1774 i Öija, Småland, död 1858 i Sparrehult.
Sonen Petter Johannes Pierre, född 1811,död 1876 i Småland (Blädingenäs).Bägge torpare.
Dennes son, Sven Magnus Pierre flyttade till Åkersberga c:a 1860 och vi är nu en stor släkt i Sthlmstrakten.
Är detta en vallonsläkt? Var dom kolare i Småland från början?

Gunilla
Postat den Lördagen den 12 November, 2005 - 17:08:   

Hej
Min mffmmfff hette Gelock Noe. Hans son var Per Noachsson Gellock, f 1734 (i Tierp?). Han blev soldat under namnet Per Forsell. Är han en Gilliotte och vet någon i så fall ngt närmare om hans anor?
MVH
Gunilla

Lena
Postat den Tisdagen den 03 Januari, 2006 - 20:22:   

Jag heter: Gudrun Lena Maria Guilotte Född:671008 Motala ELLER Mjölby. F heter Bo Robert Guilotte. Är intresserad av mitt släkt skap. Hör gärna av er.

jan larsson Malmö
Postat den Onsdagen den 04 Januari, 2006 - 3:00:   

det fanns en ombudsman inom "Transport" på 60-70-talet. Han bodde i Stocholmstrakten o var revisor i förbundet.Han var lång o välväxt, mörkhårig o charmig.Påstod att han kom från vallonsläkt.

Lena G-sson
Postat den Onsdagen den 25 Januari, 2006 - 21:38:   

Ja det kan nog stämma.Han kom från sthlm. Han jobbar nu mera i värmland. Han sa att han/ vi var i ett valonskt släkte. Kan ju omöjligt vara ensam. Men H U R har jag/vi fått namnet?? Kunde ha hetat vedbom eller veddbom vet jag. Smed- lärlingen hette så som fick detta namn...???

Helena Guilotte
Postat den Söndagen den 12 Februari, 2006 - 20:05:   

Hej!
Din far är bror till mig och jag heter Helena och är följdaktligen din faster. Jag har en massa material om Guilotte släkten om du är intresserad. Din bror Leif har fått en del av Bosse som han fått av Robert, vår far. Med detta material stämmer inte i allt, så hör av dig om du vill vet mera.Den person inom Transport du skriver om, är min farbro Åke som gärna ville tro att vi är av vallon-släkt, men det är vi inte.
Vänligen Helena Guilotte
Min mail-adress är
guilotte@hem.ventelo.se

Roland Persson (roland_p)
Ny medlem
Användarnamn: roland_p

Meddelande Number: 1
Registrerat: 6-2013
Postat den Söndagen den 09 Juni, 2013 - 23:35:   

Hej!
Även jag har nu stött på denne Lars Guilotte i mina efterforskningar i SVAR. På den aktuella tiden så var det ju inte allmänt etablerat med fasta familjenamn, så det blir många namn att hålla reda på - och isär.
Om jag tolkat församlingsböckerna rätt så hänger det ihop så har: Lars föräldrar är Lars Mattsson (från Wäddö) och Maria Hansdotter. Lars Mattsson kallar sig också Weddbom (Efter Wäddö förmodar jag) som ibland stavas Wedbom.
1917 flyttar familjen till Ronöholm där Lars Mattsson Weddbom blir rättare. Han dör dock redan 1823 och "vår" Lars som nu får heta Widbom (hade prästerna svårt att läsa varandras handstilar redan då?) blir "betjänt" vid Ronöholm. Om det är hans låga ålder eller att han var son till en förman som gör att han inte blir dräng direkt vet jag inte.
1831 flyttar han till Schebo - då som dräng.
1838 kommer han till Schebo Bruk, då skrivs han in som Lars Gelotte i husförhörsboken. Om han har någon grund för att ta sig namnet Gelotte vet jag i skrivande stund inte. Det är i alla fall helt klart inte i rakt nedstigande led. Uppenbarligen har någon protesterat, för i nästa husförhörsbok (1838-1844) är Gelotte överstruket och ersatt med Guilotte, som alltså verkar vara ett rent fantasinamn utan bakgrund.

Min personliga koppling till Lars Guilotte är via dottern Anna Margaretha som är min farmors farmor.

Skriv Ditt Meddelande Här
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: