Valloner i Ovansjö Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Valloner i Ovansjö « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Kjell Berg
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 08 Januari, 2011 - 19:05:   

Hej,
Jag har en förfrågan då jag släktforskar och jag lär ska ha valloner i släkten på min mormors sida då de bland annat fått förfrågningar vid något dödsfall om de t. ex. ville ha pensioner efter dessa eller något, så det är en vallonsläkt. För 7 generationer sedan på min mormors sida fanns en dam som hette Märgta Jeansdotter och det låter ju som om hennes far hette Jean som ju skulle kunna vara vallon. Denna Märgta Jeansdotter föddes 1763 förmodligen i Ovansjö kommun och dog 19/1 1848 i Nor Ovansjö där hon levat åtminstone från år 1786 fram till sin död. Hon finns med i död och begravningsboken för Nor Ovansjö 19/1 1848.
Detta Nor ligger mitt emellan Sandviken och Hofors i Gästrikland som väl har vallonbruk i trakten. Det skulle vara roligt att veta mer om detta och eventuellt om man kan gå vidare och finna sin anfader där.
Mvh
Kjell Berg
Ulvabäcksgatan 30
341 31 Ljungby
e-mail kjell-berg"telia.com

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: