Sporrong Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Sporrong « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

PiaL
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 25 Mars, 2011 - 10:23:   

Hej
Jag har släktforskat i några år och hittade ganska snabbt släkten Sporrong på min pappas sida. Min fars farmor hette Emma Sporrong f.1867-05-29 i Stavby (C) och hennes pappa Gustav Sporrong f.1820-09-18 härstammar på sin pappas sida från de välkända Bertrand Sporrong och Jaquelin Martelleur som kom från Vallonien, Belgien. Men Emma härstammar även på sin mammas sida från Sporrongsläkten via sin morfars mormor Catharina Sporrong f.1741-05-12 i Bladåker (C) gift med Eric Lundgren, trädgårdsmästare. Här kommer sedan det märkliga eftersom även Catharinas ättlingar är Bertrand Sporrong och Jaquelin Martelleur så började jag leta med hjälp av Vallonskivan 3.0 hur det hängde ihop. Där upptäckte jag att Catharina Sporrongs farfar var Johan Sporrong, masmästare, Född 16... Död mellan 1717 och 1719 i Lena (C)och var gift med sin egen syster Maria Sporrongs dotter som hette Nicol Johansdotter Staf som visade sig vara Catharinas farmor! Alltså gick släkten ihop en tredje gång, men på ett märkligt sätt. Kan det verkligen ha varit så att Johan Sporrong kunde/fick lov att gifta sig med sin systerdotter? Har svårt att tro detta.

Om det är någon som förstått min märkliga redogörelse och forskar i släkten Sporrong så skulle jag gärna vilja ha lite klarhet i detta.

Tacksam för hjälp
Pia
 

Kjell Lindblom
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 25 Mars, 2011 - 18:23:   

Hej Pia!

Utan att ha forskat närmare i släkten Staf tror jag att det ligger till på följande sätt:
Johan Fransson Sporrong är gift med Nicol Johansdotter Staf före 1692.
Hans syster Maria Fransdotter Sporrong är gift med Johan Johansson Staf före 1700.
Nicol och Johan Staf är syskon.
Släkterna Sporrong och Staf har med andra ord gift ihop sig i s k dubbelt svågerlag, dvs två syskon i den ena släkten har gift sig med två syskon i den andra släkten.
 

PiaL
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 29 Mars, 2011 - 13:38:   

Hej Kjell
Ja, det förklarar ju saken lite bättre. Annars hade det varit bra märkligt om Johan hade gift sig med sin systerdotter. Tusen tack för hjälpen.

Hälsningar Pia
 

Eric Wahlgren (trekronor)
Ny medlem
Användarnamn: trekronor

Meddelande Number: 2
Registrerat: 6-2015
Postat den Lördagen den 01 Augusti, 2015 - 0:26:   

Hej!
Släktforskar lite och utgår från en forskning som utfördes redan på 50 eller 60 talet.
Försöker nu verifiera uppgifterna och komma hela vägen fram till en Greta Sporrong.
Oerfaren som jag är faller jag lite på Karin och då även på Greta.
Enligt Vallonskivan 3.0 verkar Greta heta Margareta Sporrong.
Kan någon erfaren hjälpa mig med att bekräfta Karin och Greta/Margareta samt i vilka böcker jag skall titta för att hitta uppgifterna?
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning

Trädet till Sporrong:

Johan Erik Wahlgren
Född 18/5 1908 Norra Skäfthammar, Skäfthammar

Agneta Charlotta Lindgren
Född 21/1 1875 Ronöholm, Edebo
Död 19/5 1921

Maria Jonsdotter
Född 8/10 1848 Sund, Edebo
Död 15/1 1919 Ronöholm, Edebo

Jonas Gustaf Jansson
Född 23/12 1823 Gränsta Skog
Död 3/2 1855 Lundås, Edebo

Jan Ersson
Född 7/1 1792 Lilla Kodansen, Lohärad
Död ?

Karin Pärsdotter
Född 18/4 1763 Bennebol, Bladåker
Död 13/1 1794 Lilla Kodansen, Lohärad

Greta Sporrong
Född 1739
Död 8/8 1789 Bennebol, Bladåker

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: