Pinaitis - Vallon eller tattarsläkt?... Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Pinaitis - Vallon eller tattarsläkt? « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

texas
Postat den Söndagen den 13 April, 2003 - 2:23:   

Hej !
Jag är baraa nyfiken om någon skulle kunna ge mej svar på om min fars efternamn tillhör något känt släkte vallon eller tattare kanske rent av zigenarsläkt ?? namnet är pinaitis
Tack på förhand Peter Amilund
(Jag har inte min fars efternamn )
 

Pinaitis
Postat den Torsdagen den 05 Juni, 2003 - 22:32:   

Eftersom Du ställer frågan anonymt,kan jag inte ge Dig mera ingående upplysningar förutom det, att efternamnet Pinaitis är ett litauiskt efternamn och så vida jag vet,finns det ingen koppling till släkten vallon eller zigenare.
 

Eric Maurin
Postat den Torsdagen den 22 April, 2004 - 18:37:   

Hej, jag forskar på släkten Maurin och undrar om det eventuellt kan finnas en vallonsk (Belgisk,Flamländsk) anknytning.
Hitills tidigaste ana är Peter Maurin. f 1720-1760.( Död i Västra Husby, Östergötland.)
Släkten förekommer även i Norrköping och Kalmar (Döderhult).
MVH.
Eric Maurin (Fellingsbrogrenen)
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Torsdagen den 22 April, 2004 - 20:45:   

Eric!
Det vallonnamn som ligger närmast är Morin. Enligt Erik Appelgren, Vallonernas namn, fanns 1631 i Norrköping Journal en utbetalning till Jan Moraing i Sedan för Jan de Paris i Finspång.
Namnet verkar dock inte ha förekommit på någon person i Sverige.

Hälsningar
Stig Geber
 

Eric Maurin
Postat den Fredagen den 23 April, 2004 - 9:06:   

Stig!
Tack så mycket för hjälpen. Fonetiskt låter det lika. Har funnit Maurinius (sent 1800-tal)som förnamn i det geografiska område jag söker i.
Dessutom en Carl Mauriin i en matrikel för universitetet i Lund 1600-talet.

Hälsningar.
Eric.
 

Bengt Ericsson
Postat den Tisdagen den 28 Februari, 2006 - 20:19:   

Hej
Jag har en Zacharias Frantzos boende och död c:a 1725 i Bråfall, Silvberg (W). Av namnet att döma är han invandrare. Är det någon som har några upplysningar om honom?

Genline: 2113.4.12900 [Kopparberg] Silvberg, AI:1, Husförhör, 1727-1736, 62/0, Sida 38 av 145

Hälsningar
Bengt Ericsson
 

Robert Romell
Postat den Söndagen den 17 September, 2006 - 2:53:   

Hej!
Skulle vilja ha lite uppgifter om mitt efternamn (Romell) Ska tydligen vara kopplat till Vallonskt
har försökt söka själv men är ej så duktig på d märkte jag =)
 

berra
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 06 September, 2007 - 11:21:   

Hej!
Jag skulle vilja ha lite uppgifter om mitt efternamn (Brundin)om det är kopplat till Vallonsk eller annan släkt.
Mvh Bernt
 

Halvlapp
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 29 Augusti, 2008 - 10:07:   

Brundin är ett vanligt efternamn bland resande(Tattare)
 

Kajsa
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 29 Oktober, 2010 - 12:37:   

skulle vilja veta om mitt efternamn (Borong) tillhör något känt släkte såsom vallon eller zigenarsläkt?
Tack på förhand Kajsa Borong.
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 165
Registrerat: 6-1999
Postat den Fredagen den 29 Oktober, 2010 - 20:21:   

Kajsa!

Namnet Borong är inte känt som ett vallonnamn.
Hälsningar
Stig Geber
 

Eddie
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 30 Oktober, 2010 - 8:03:   

Vallonsläkten Bourong hittas både vid Gimo bruk (Skäfthammar) och Rånäs bruk (Fasterna)
under 1700 och 1800-talen.
 

jonas.palm
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 31 Oktober, 2010 - 18:54:   

Hej!
Jag håller med om att Borong inte är känt som ngt vallonnamn. I likhet med många andra vallonnamn kan de dock ha förvanskats med tiden. Kandidater kan hittas på denna sajt:

http://www.vallon.se/ind_forsk_slnr.htm

Bland de hetare kandidaterna är väl Bourguignon. Som vanligt måste dock anforskning fastställa det hela.
Mvh
Jonas Palm
 

Kristina Eriksson
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 22 Mars, 2011 - 10:50:   

Hej,

min far som härstammar från Söderfors återtog släktnamnet Stromer (som betyder luffare). Innan dess hette han Ericson. Det har alltid sagts att vi härstammar från valonerna, men undrar om inte det är så att vi tillhör Resandefolket. Är det någon som känner till något om namnet Stromer?
Tacksam för svar
Kristina Eriksson
 

kriss
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 14 Augusti, 2011 - 17:34:   

hejsan sitter här å läser om de namn ni frågar om, å hr. Gebers svar..
vill klargöra en del saker här.. bara för att Stig Geber säger att ett namn inte är känt som ett vallon namn innebär det inte per automatik att det är så.
de flesta här inne antar jag är bekant med resande/valloners historik i sverige å hur utsatta dessa varit..
därigenom har det bytts efternamn som en annan byter kläder.. väldigt mkt och ofta med andra ord.
ta t.e.x resande släkten ROSENKVIST.. detta är en av våra allra kändaste resande släkt i sverige..
MEN dom har en otroligt stor släkt å många har idag bytt till andra efternamn av olika orsaker.. exempel på detta är Magnusson, Salenkvist,Gillberg, nilsson, karlsson m fl som ni ser har bara där en å samma släkt 6olika namn och då talar vi inte om någon enstaka här å där som fått för sig att byta utan det är hela familjer med mor,far, morföräldrar,farföräldrar,syskon,kusiner osv på alla dessa namn, alla dessa släktnamn är kända och det är STORA familjer sen alla de från dessa familjer som gift sig me annan å tagit deras namn å givit sina barn dessa namn.. som ni förstår blir det otroligt många och i det närmaste omöjligt att hålla koll på alla.
visst finns det namn man vet är ren odlade vallon namn helt klart och antagligen är det det Geber syftar till när han säger om ett namn är känt eller inte som vallon släkt.. men läste här ovan en individ som menar sig stöta på folk med vallonskt ursprung utan att kunna påvisa det.. tja hur ska dom kunna om personen i fråga inte är insatt som frågar?
jag själv är från släkten Lindström om man ser till det vallonska och släkten Mörk om man ska se till resande delen.. har öven Ögren och Hellkvist i släkten.. men har ett helt vanligt svensson namn.
så även mina bröder och systrar och kusiner och de flesta fastrarna.
anl till detta e mkt enkel å lätt att förstå om man e något beläst i resande/valloners historik å vad staten utsatt våra förfäder för.
jag själv pratar god rommanochib och min fru talar rotepa och romanese, men våran son har åxå ett helt vanligt svensson namn, vi kommer inom kort byta till ett gemensamt som endast är vårat egna för vi vill bygga en egen familj me eget namn.. hur många tror ni inte resonerar som oss? å minst lika många byter av andra orsaker.. ta willhemsson t.e.x så heter en god vän till mig men han bytte med familj till det å han kommer från en OTROLIGT stor släkt DEMITRI.
nu är dessa inte valloner utan zigenare jag vet, men vill bara peka på att det byts namn hej vilt så vill ni verkligen ha svar på hurvida ni är valloner/resande så släktforska på egen hand i stadsarkivet m.m där finns det nämligen dokumenterat ALLT. lycka till och må bäst.
PS. det var inget peron angrepp eller något personligt el illa menat mot dig Stig Geber jag ville endast peka på att man bör kolla upp det själv å inte blint lita på en persons åsikt då jag dels inte tror du har koll på alla vallon släkter eller de namn de bytt till, samt till den individ som misstror folk för dom inte kan vbevisa tillräckligt mkt.. vad finns det att bevisa? vem fan springer runt å påstår sig vara ngt dom inte är? eller ha de ursprung dom inte har? jag menar hur många europer påstår sig vara vita somalier från europa. ds

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: