Louis Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Louis « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

Lena
Postat den Torsdagen den 17 April, 2003 - 1:01:   

I min släkt finns smeder med namnet Love, en försvenskning av Louis? Anfadern Johan Love har jag spårat till Väne-Ryr socken i Älvsborgs län där han vigdes 1750. Härstammar han kanske från valloner i Göteborg? Hur går jag vidare? Tacksam för tips.
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Torsdagen den 17 April, 2003 - 22:38:   

Lena!

Love verkar vara ett gammalt svenskt namn. Jag har aldrig träffat på att Louis försvenskats till Love. Jag skulle råda dig att sätta in en fråga om Johan Love under Landskap/Västergötland/Väne-Ryr.
Glöm inte att ange ditt efternamn om du frågar fler gånger.

Hälsningar Stig Geber
 

Lena Nalmo
Postat den Fredagen den 18 April, 2003 - 23:48:   

Stig,

Tack för tipset. Min mammas gamla fastrar påstod att Love-smederna, tre generationer knipsmeder, var valloner och alla andra uppgifter de hade om smederna har visat sig stämma så jag tror att de var valloner tills jag blir överbevisad. Den grenen av släkten har blå ögon och rödlätt hår så utseendet stämmer förstås inte.

Jag har hittat en hammarsmed Petter Lovitsson Drugge på Dömle bruk, Nedre Ulleruds socken i Värmland där han vigdes med sin Elisabet Hansdotter 1701. Paret flyttade till Söderfors bruk i Uppland där Elisabet dog 82 år gammal 1764. På Dömle bruk fanns också en hammarsmed Johan Lovitsson och en smed Lovits Johansson. Trots ihärdigt letande har jag inte lyckats hitta något samband med Lovesmederna i min släkt.

Hälsningar Lena
 

Eddie Bjärrenholt
Postat den Söndagen den 20 April, 2003 - 23:47:   

I Ununge och omkringliggande församlingar finns
flera fall i släkten Sporrong där Louis
ändrats till Love under tidsperioden 1750-1800

Hälsningar

// Eddie
 

Lena Nalmo
Postat den Måndagen den 21 April, 2003 - 11:39:   

Eddie,

Tack för tipset, skall kolla upp det.

Hälsningar Lena
 

Lena Nalmo
Postat den Lördagen den 25 Oktober, 2003 - 17:55:   

Jag har nu hittat Johan Loves föräldrar.
Johan föddes 1730-05-28 i Borgviks socken i Värmlands län son till Nils Lovisson f 1700 och Marit Andersdotter. Mamman dog 1730-06-01 i Borgvik. Pappan gifte sig ytterligare fyra gånger och dog 1739-05-20 i Billingsfors, Steneby socken i Älvsborgs län.

1731-02-27 dog räckaren(?) Lovits Noacksson på Bruket i Borgvik. Jag har fått information från Örjan Hedenberg att han står som hammarsmed i hammartingsprotokoll för 1712-05-15 och att han var verksam i Värmlands bergslag.

Jag har letat i födelseböcker från många socknar i västra Värmland och i trakten runt Filipstad utan att hitta Nils Lovisson eller Lovits Noacksson. Finns det någon som har några tips?

Hälsningar Lena
 

Jan Lönn
Postat den Måndagen den 08 November, 2004 - 0:58:   

Hej.
Finns det någon som vet om det finns en Rudolf Lönn. Han bör vara född runt 1890 +-10.
Har fått ett tips att han kommer från Husby-Långhundra.
MVH Janne

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: