Efterlysning av en gammal adelssläkt ... Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Efterlysning av en gammal adelssläkt vid namn de Mander « Föregående Nästa »

Författare Meddelande
 

Greve Linus de Mander
Postat den Måndagen den 01 September, 2003 - 14:34:   

Hjälp mig!

Jag söker eventuella ättlingar och släktmedlemmar i släkten de Mander. Jag är nämligen intresserad av att lära mig mer om min släkts historia och bakgrund.

Jag skulle även vara ytterst tacksam om någon kunde frambringa vårt sedan länge bortglömda släktvapen.

Tack på förhand

Greve Linus de Mander
 

Inger O
Postat den Onsdagen den 11 Maj, 2005 - 18:43:   

de Mander är ingen adelssläkt! Det är en vallonsläkt från Belgien. Du har troligen släktingar i telefonkatalogen, Stockholmsområdet.
Kontakta de äldre i din släkt: de vet.
 

Jonas Palm
Postat den Lördagen den 14 Maj, 2005 - 16:35:   

Hej Linus!
Tony Douhan har bra sökvägar på denna sajt ang adelssläkter. Tror det var under fria ämnen ngn stans. Du kan även prova ngn sökmotor som Google.
Jag provade med följande sökord i Google:
de mander crest
Och fick 3580 träffar. Kanske du kan se ditt släktvapen på ngn av de sajterna.
Mvh
Jonas Palm
 

PdeM
Postat den Onsdagen den 07 Juni, 2006 - 12:02:   

Hej Linus...
Inger O har helt rätt... släkten kommer från norra Belgien... ett ställe som heter Mander...
de Mander betyder helt enkelt "från Mander" så namnet har inget med adel att göra... däremot så har en viss släkt Sprengtport lite samröre med en gren... men det är en annan historia... så tyvärr så får jag nog göra Dig besviken om Du tror att Du är greve...
Mvh
Peter de Mander
 

Felicia dM
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 29 Oktober, 2008 - 15:11:   

Ja, Sprengtport är inblandat i de Mander släktet! ^^ Jag är en de Mander, från Blekinge. Men de äldsta i släkten (de som lever) bor uppe i Nynäshamn, nära Stockholm. :-) Hälsningar Felicia de Mander
 

Felicia
Oregistrerad gäst
Postat den Onsdagen den 29 Oktober, 2008 - 15:12:   

Och jag vet inte hur vårt släktvapen ser ut eller så, tyvär. Men jag vet att det finns i alla fall haha :P
 

Peter de Mander
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 24 Februari, 2009 - 23:16:   

Har hört rykten av det från min mormor... men hon är lite kryptisk...
Nynäshamn är rätt... men Torö ännu mer rätt... där mormor är född...
Hennes pappa var Gottfrid de Mander
 

Felicia de Mander
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 07 Maj, 2009 - 17:55:   

Åh!! :D Jag har sett Gottfrid på bild! :-) Tror det var min farfars farfar eller ännu högre upp.. Har hört det namnet innan iallafall. Jag har ingen aning om var alla de Mander finns, men de som (antagligen) är närmast släkt med mej, de äldre då, de bor på Torö, Ekudden! :-) Det är min gamlafarmor, min farfars mamma, + de syskon som fortfarande lever och ett av min gamlafarmors barn, min farfar bor där jag bor, i Blekinge, Sölvesborg. Hoppas du eller någon annan ser detta, Linus. Jag är lite intresserad sådär av släktingar jag inte redan vet om..
 

Felicia igen
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 07 Maj, 2009 - 17:55:   

Eller, om det var min farfars farfar är jag inte så säker på men jag känner igen det iallafall haha :P
 

sandra
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 07 Maj, 2009 - 21:16:   

nu är det så att jag sitter och pratar lite med felicia de mander och BÅDA vet att de mander (iaf den släkten som har greveblod dock är de Mander varken adligt eller grevligtt) INTE kommer från Belgien. utan från Nederländerna eller Holland om vi ska dra igenom denna lilla historia så att lille linus inte behöver vara mer orolig.
detta är den riktiga historien om de Mander. Sprengporten var en adelsman som bodde i stockholmstrakten och hade en trädgårdsmästare som hette de Mander i efternamn. adelsmannen hade en kärleksaffär med en piga, för att inte bli anklagad för något så gav han en bit mark och pigan till de Mander. hon födde en son och han fick bo hos sina mostrar nere i småland påm deras ägor. när han blev äldre så fick han pengar av sin farfar men dem spelade han bort och fick bo i en liten stuga i skogen med sin fru och tre (osäker) barn. men allt sluta med att barnen blev utan kläder för han hade inga pengar kvar. efter det kommer de Mander. så vi är ju inte adlig eller grevlig... hade det inte varit för vänsterprasslet så hade iaf jag och felicia hetat Sprengporten MVH sandra de Mander
 

Fääliiizia
Oregistrerad gäst
Postat den Torsdagen den 07 Maj, 2009 - 21:49:   

AHAA!!! Min gamlafarmor e din mormor, alltså är Gottfrid min gamlamormors pappa? xP och Linus, här har du: http://en.wikipedia.org/wiki/Georg_Magnus_Sprengtporten
 

Felicia de Mander
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 12 Maj, 2009 - 20:06:   

Neeej Sandra... Om det inte hade varit för vänsterprasslet hade inte du och jag funnits, men hade det inte varit för att han lämnade bort ungen, då kanske vi skulle hetat Sprengtporten.
 

PdeM
Oregistrerad gäst
Postat den Tisdagen den 26 Maj, 2009 - 14:33:   

Bra skrivet Sandra...

Mormor bekräftar Din berättelse... för din info... Norra Belgien / Södra Holland... det är brabant området i vilket fall... (jag har bott där men brydde mig inte att kolla upp den exakta platsen) gränsen har dock varit lite "flytande" de senaste 300 åren... (belgien fanns ju inte ens vid den tiden så Du har nog mer rätt i att säga södra nederländerna / Holland)

PS... Olles fru (ett av Gottfrids barn = min mormors tyvärr hädangångna bror) bor fortfarande i närheten av det de Manderska familjehemmet på Torö, tror det är Ekudden det heter. Kul att Du sett bild på Gottfrid Felicia... Jag har faktiskt träffat honom när jag var liten och jag kommer ihåg en gång så bjöd han på söndags stek av eget tjuvjagat (från vindsfönstret) nedlagt rådjur... (är det preskriberat nu ? ) :-)

Hans bröder Fritz och Sven levde tvärs över vattnet på fastlandet tills Fritz fick för många bistick, insjuknade och dog då hamnade Sven (vars favorit rätt var "mörtpudding")på Nynäshamns ålderdomshem. Kommer inte ihåg hur många år sedan Sven dog, men varken Fritz eller Sven gifte sig eller fick några barn.
 

AdeM
Oregistrerad gäst
Postat den Måndagen den 20 Juli, 2009 - 21:26:   

Kul att det finns så många de Mander.
Jag är Anders de Mander född -57, son till Fritz och Clary de Mander.
Jag flyttade från Stockholm till Åland -82
Mina kunaskaper om släkten de Mander inskränker sig naturligtvis till historien om trädgårdsmästaren de Mander och Sprengporten, som Sandra reffererar till.
Däremot har jag väldigt dålig koll på alla som är födda efter 1960.Jag känner ganska väl till mina kusiner
Lars, Per och Jan
Lotta och Johan
Lennart, Kerstin och Hans
Maj, Ulf och Rolf
Det vore väldigt kul om någon möjligen har en sammanställning av de senare genrationerna av släkten de Mander
Vänligen Anders de Mander
 

Felicia de Mander
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 11 Oktober, 2009 - 19:31:   

Min gamlafarmor bor på Ekudden, ja. (Olles fru)
Och har sett bilder på Sven, hittat en resväska med svens gamla saker som dom samlat när han dog... massa foton och ett brev (tror jag det var) där det stod att han dött.. det var en annan gubbe oxå på vissa foton ist för sven, kan kanske varit fritz?

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: