Lemoin Logga Ut | Ämnen | Sök
Listskötare | Registrera | Redigera Användarprofilen

Vallon- och smedsläkts-forum » Vallonsläkter » Lemoin « Föregående Nästa »

  Tråd Senaste Postare Poster Sidor Senaste Post
  Starta Nytt Ämne        

Författare Meddelande
 

Monica Larsson Forsberg
Postat den Söndagen den 28 Februari, 1999 - 23:13:   

Jag har stött på namnet Lemon som jag följt från Eskilstuna (D) i form av Karolina Josefina Lemon, född 1826-09-16 och hennes far Karl Gustav Lemon, född 1796-09-26. Båda var födda i Eskilstuna (D). Karl Gustavs far, Daniel Karl Adolf Lemon, var född i Karlstad (S) 1746-04-09, dennes far; Karl Fredrik Lemon var tullskrivare i Karlstad och bosatt där från mars 1746 då han verkar ta nattvarden första gången och åtminstone fram till 1753 då han fortfarande finns med i HFL. Den sistnämnde var född år 1714. Karl Fredrik var troligen gift med en Lisa Hermansdotter Schult, född 1717. De hade tillsammans barnen Daniel Karl Adolf Lemon, f. 1746-04-09, Ulrika Lemon, f. 1748-01-16 och Erik Henrik Lemon, f. 1750-04-03, samtliga födda i Karlstad enligt FB. Ytterligare en Lemon i Karlstad vi denna tid; Erik Lemon f. 1717 och gift med Kristina Panck eller Panek, född cirka 1699. Denne Erik skulle kunna vara en bror till Karl Fredrik (f. 1714). Efterlyser föräldrarna men även övriga anor och släktingar till Karl Fredrik Lemon.
 

Birgitta Ekvall
Postat den Lördagen den 13 Mars, 1999 - 19:35:   

Johan (Jean) Ersson Lemon, gästgivare i Lerbäck, död före 1744, var tydligen gift med Sara Gomeria. Vem vet mer om dem? Är Gomeria ett vallonskt namn?

(Ny mail-adress: birgitta.ekvall@telia.com)
 

Sonia Biörkeroth
Postat den Onsdagen den 25 Augusti, 1999 - 21:29:   

Hej Birgitta!
Jag har en Lemon från dessa trakter, men har inte för tillfället tid att kontrollera mer. Men kommer att göra det inom en snar framtid. Vill nu bara tala om för dig att under Rötters Anbytarforum, pågår frågor och svar om namnet Lemon och dess olika stavningar. Är bl.a någon från samma socken som du har.

Adressen dit är www.genealogi.se och gå in på
Anbytarforum:Släkter:Vallonsläkter: Lemon

så kanske du kan få lite hjälp och tips.

2. Har tidigare sett din efterlysning, vilken nu ju även var med i sista numret av Vallonättlingen , där har du ju mer lite fler namn. Jag undrar lite över denne Daniel Löfgren. Varifrån kom han?
Och vilka var hans föräldrar?

Mvh Sonia Biörkeroth
 

Barbro Behrendtz
Postat den Måndagen den 13 September, 1999 - 14:08:   

Jag har i vigselboken i Gärdserum sn (H) träffat på en Hammarsmedsdräng Zackarias Peter Lomell från Ankarsrums bruk i Hallingeberg (H) som gifter sig 1808 med Anna Bengtsdotter född 1785 27/12 i Ukna sn. Paret får sitt första barn i Gärdserum 1809 men Zackarias verkar inte ha varit bosatt över huvud taget i Gärdserum. Hustrun flyttar efter barnets födsel till Hallingeberg.
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med vem som är far till Zackarias Peter, det lär ha funnit flera Lemonie/Lomell i Ankarsrum.

Barbro
 

Birgitta Ekvall
Postat den Torsdagen den 23 September, 1999 - 21:05:   

Hej Sonia Biörkeroth!
1.Tack för tipset om anbytarforum! Jag har fått flera intressanta svar på mina efterlysningar. Bl a vet jag nu att gästgivaren i Lerbäck Johan (Jean) Eriksson Ytter som även kallade sig Lemon gifte sig 1706 i Ask med prästdottern Sara Arnelia.(Hennes syster Anna Maria var gift med faderns efterträdare på komministertjänsten i Ask, Johannes Gomerus.)
2.Du vill veta mera om Daniel Löfgren. Han föddes omkring 1740 och var troligen son till arrendator Peter Johansson i Fall, Godegård, död 1769, och dennes hustru Cherstin Mattsdotter.Cherstin var första gången gift med Johan Larsson.
Daniel Löfgren var "betjänt", dvs tjänsteman, hos de Geer på Christineberg i Godegård och därefter förvaltare vid samme de Geers anläggning i Mariedam, Lerbäck. 1784-1789 står Daniel för hälften av hemmanet Tjälltorp i Godegård.
Med Sara Lisa Parondell hade han åtta barn, födda mellan 1768 och 1781.De tre första kom till världen i Godegård (Johan Gustaf, Peter Göran och Carl Jakob), de övriga fem (Sara Lisa, Daniel, Fredrik, Abraham Ulric och Otto Fredric) i Lerbäck.
Alla upplysningar om Daniel Löfgrens ursprung mottages tacksamt!
M v h Birgitta Ekvall
 

Christina Glaeser
Postat den Tisdagen den 11 Januari, 2000 - 4:04:   

Jag härstammar från släkten Lomell som i sin tur är en gren av släkten Lemoine. Även namnet Lemon har förekommit. Släkten Lomell fanns bla i trakten kring Ankarsrums bruk och även i Skänninge.
Finns det någon som har mer information samt namn och data på personer vilka tillhör familjen
Lomell ?

Tacksam över all information.
Christina Glaeser
Tfn 08-654 87 20 eller e-postadress: chrisglaeser@hotmail.com
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Måndagen den 16 Oktober, 2000 - 18:18:   

Johan Fredrik Lemon född i Stockholm? ca 1748.

För en tysk nutida ättling söker jag föräldrar till Johann Friedrich Lemon, som dog 58 gammal i Danzig 1806.
Han var gift med Regina Sanger eller Senger som dog 1807 på sitt 58:e år. Hon skall ochså varit född i Stockholm.
Familjen fanns åtmistone från 1774 i Danzig då ett barn föds.

Någon forskare har sagt att han skulle vara son till Emanuel Lemon som i sin tur var son till silverknekten Samuel Lemon, död 1750-1765.

Jag har gjort en kortare titt i Stadsarkivet och hittade bl.a bouppteckningen efter Samuels Lemons (Lemoines) änka som dog 1768. Där nämns de efterlevande barnen Katarina och extra cancellisten Emanuel Lemoine. (De skriver Lemon i sina namnteckningar.)

Var fanns Emanuel? Kan någon verifiera släktskapet mellan Emanuel och Johan Fredrik?
 

Lemon
Postat den Tisdagen den 24 Oktober, 2000 - 3:56:   

Seeking connections to the following family
Karl / carl Peter Peterson born Jan 19, 1837 Konungsund Parish Ostergotland married Sophia Albertina Lemon born Nov. 13, 1838 Gardserum Parish Ostergotland. They had 3 children, Carl Henning Peterson, Eskil Hugo Peterson, and Laura Maria Peterson. They got thier moving out letter on September 4, 1868 and were in Jamestown, NY when their next chlid was born on October 16, 1868. Does anyone connect with this. E-mail me at craigmp@rica.net
 

Tomas Larsson
Postat den Onsdagen den 12 Februari, 2003 - 19:04:   

En artikel om min frus Lemon-gren finns nu att hämta ner från vår hemsida för den som är intresserad

(http://home.bip.net/tomaslars/Lemon.htm).

Denna gren verkar, i alla fall vad vi sett, vara relativt outforskad. Kommentarer på innehållet och tips om vidare arbete mottages tacksamt.
 

Eva Wernström
Postat den Torsdagen den 11 September, 2003 - 16:08:   

Hej!
Jag härstammar från en Brita Catharina Lomell, född 1751-03-12 i Hallingeberg. Har nu fått tips om att Lomell kan vara en förvanskning av vallonnamnet Lemoine. Någon som känner till detta och har något tips om var man kan söka mer info?
Tacksam för svar!
 

Anna-Karin
Postat den Tisdagen den 24 Augusti, 2004 - 12:33:   

Hejsan

Jag undrar om en Maria död 1738 i Film (C) gift med Michael Bowin 1642, heter hon Lemoine? Vem är hennes far?
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Tisdagen den 24 Augusti, 2004 - 20:08:   

Anna-Karin!

Maria skall ha hetat Lemoine, men vem som var hennes far är inte känt. De gifte sig 1669 i Österlövsta.

Du skall sätta ut hela ditt namn när du gör inägg här.

Hälsningar
Stig Geber
 

Mats G. Kjellström
Postat den Onsdagen den 01 September, 2004 - 2:15:   

Är det någon som känner till Carl Lemon´s anor? Han var verksam i Uppsala, levde på 1700 talet och var lärare för guldsmeden Petter Eneroth som ingår i mitt släkträd.

Carl Lemon är med i denna artikel:
http://www.kjellstrom.info/genealogi/artiklar/guldsmed_petter_eneroth.htm
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Onsdagen den 01 September, 2004 - 9:39:   

Mats!

Carl Lemon var född 1702-10-26 i Gimo bruk, Skäfthammar, död 1786. Han var son till
Philip Lemon, f ca 1656 i Berkinge bruk, död 1730 i Skäfthammar. Han var hammarsmed och gift med
Marie Biovie, död 1720.
Mer finns att läsa i Kjell Lindblom, Vallonsläkter under 1600-talet, del II

Hälsningar
Stig Geber
 

Henrik Larsson
Postat den Torsdagen den 13 Oktober, 2005 - 9:52:   

Jag har en vän som heter Erik Lemon. Hans släkt kommer ifrån Galtström utanför en bit utanför Sundsvall. Är det möjligt att han har ursprung från vallonerna?
 

Sylvia Dahlström
Postat den Torsdagen den 13 Oktober, 2005 - 12:12:   

Hej Henrik!
Din väns namn Lemon är ett vallonnamn som ursprungligen stavades Lemonie (såvitt jag vet),
så han är nog av vallonsläkt.
Mvh Sylvia
 

Henrik Larsson
Postat den Fredagen den 14 Oktober, 2005 - 14:45:   

Tack så mycket Sylvia.

Jag hittade information på en hemsida där det stod att man kunde se om man hade valonursprung genom att titta efter ett streck på underarmen ca 3 cm från armbågen. Min vän hade ett sånt streck på båda armarna så vi är nu ganska övertygade om att han har valonursprung.
 

Sylvia Dahlström
Postat den Fredagen den 14 Oktober, 2005 - 15:09:   

Hej igen!
Ja nu har ni två säkra bevis, namn och streck så nu är det bara att börja släktforska. Jag lovar det är intressant och kul. Jag har på detta sätt genom denna sajt hittat "bortappade" släktingar och hittat mycket om vallonernas ursprung och det är intressant. Kanske har du själv också vallonblod i dig, vem vet det är ju spritt i hela sverige vid detta lag även om de flesta finns i mellansverige. Lycka till i ert sökande.
 

Astrid Lemoine
Postat den Torsdagen den 12 Oktober, 2006 - 14:29:   

Hej!
Jag heter Astrid och är sedan 1974 ingift i vallonsläkten Lemoine. Min mans far Gösta, farfar John, och farfarsfar Gustaf levde och dog i Smedjebacken, Norrbärke församling. Gustaf och John bodde fram till början av 1900-talet i Skebo bruk, och nu undrar jag om någon känner till något om tidigare släktingar i Skebo.
Hälsningar Astrid Lemoine Lindesberg
P.S. Läste just om en efterlysning av Stig Pousette i Smedjebacken. Hans son Bruno var barndomsvän till min man Ove och bor nu i Falun. Stigs fru Anna är granne och väninna till min svärmor Karin Lemoine i Smedjebacken.
 

Stig Geber (Sgr)
Postat den Torsdagen den 12 Oktober, 2006 - 23:48:   

Hej Astrid!

Det finns en trevlig skrift som heter Skebo Bruk i ord och bild med text av Gustav Wass, utgiven 1982. Där finns en bild på John i småskolan.
Om du vill ha en antavla över släkten får du gärna kontakta mig.

Hälsningar
Stig Geber
 

Kristina Lemon
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 16 November, 2008 - 21:11:   

Min mammas farmor hette Hedvig Charlotta Lemon och var född 1841-12-18 i Stockholm, vet dock ej församling. Eftersom min svärfars farmor var samma Hedvig Charlotta så heter jag också Lemon som gift. Skulle vilja veta om Hedvig Charlotta hade syskon och vilka hennes föräldrar var.
Min dotter har behållit Lemon som mellannamn, hon heter Eva Lemon Rosengren och är hovslagare, har varit jocky tidigare.
 

Alf Wikman
Oregistrerad gäst
Postat den Fredagen den 10 April, 2009 - 10:10:   

Har en anfader i Norberg vid namn Samuel Pettersson-Parlament. Det sägs att han skall komma från Le Moine-släkten och hade en far som hette Pierre Le Moine och skulle ha varit oxkörare i Finspång omkring 1625 för att 1637 ha kommit till Högfors bruk. Ligger det någon sanning i detta? Någon som vet? Mvh Alf W.
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 92
Registrerat: 6-1999
Postat den Fredagen den 10 April, 2009 - 21:10:   

Alf!

Det är helt riktigt.
 

Alf Wikman
Oregistrerad gäst
Postat den Lördagen den 11 April, 2009 - 7:57:   

Tack för den vidimeringen Stig! Alf W.
 

LarsKnubb
Oregistrerad gäst
Postat den Söndagen den 05 Juli, 2009 - 22:25:   

Hej, jag verkar också ha en Samuel Parlament (död i maj 1707 i Norberg) som anfader. När man söker på nätet får man vissa träff på denne Pierre le Moisne som fader och oxdragare (levde ca 1600-1648 enligt dessa träd på nätet). Kan det vara så att Norbergsborna föredrog att dra ihop det namnet till Perlament eller Parlament?
Denne Samuel Parlament tycks ha haft bröderna Mårten Lemoine (f 1641) och Baltsar Lemoine (f 1645) som bägge blev bruksförvaltare. Samuel Parlament beskrivs ibland som bokhållare, ibland som handelsman. Samuel Parlament tycks ha haft en son med samma namn, förutom övriga barn (sonen Gustaf som levde 1665-02-04 till 1742-02-24 leder vidare till mig). Jag kan lista mina kanske osäkra nätkällor för ovanstående om någon önskar. Själv är jag mest intresserad av Pierre le Moines' ursprung. Mvh Lars Knubb
 

Stig Geber (sgr)
Listskötare
Användarnamn: sgr

Meddelande Number: 102
Registrerat: 6-1999
Postat den Måndagen den 06 Juli, 2009 - 20:21:   

Lars!

Det var en intressant teori om att namnet Parlament skulle vara en hopdragning av Pierre le Moisne som säkert var svårt att uttala av norbergsborna.
Uppgifterna om Pierre le Moisne och släkten finns i Kjell Lindbloms bok Vallonsläkter under 1600-talet, del II, under släkten Lemoine.

Hälsningar
Stig Geber
 

Astrid Lemoine (astrid)
Ny medlem
Användarnamn: astrid

Meddelande Number: 1
Registrerat: 1-2014
Postat den Onsdagen den 15 Januari, 2014 - 20:25:   

Någon som kunnat gå längre bak i släkten Lemoine än till Isak Lemoine f. 1802 på Väddö, gift med Anna Maria Pira? Har också en efterlysning på Hedvig Josefina f 19 september 1894 i Ununge. Föräldrar: Charlotta Kristina Hydfeldt 1873-1895 och Gustaf Engelbert Lemoine 1873-1950. Gustaf fick en son i ett andra äktenskap 1897, men vart tog dottern Hedvig Josefina vägen?

Mycket nyfiken
Astrid Lemoine
 

Leif Lemón (leif_lemón)
Ny medlem
Användarnamn: leif_lemón

Meddelande Number: 1
Registrerat: 3-2014
Postat den Tisdagen den 18 Mars, 2014 - 23:19:   

Hej, jag har hittat en Pierre le Maigre i Leiden
som dopvittne 1611 och 1613. Kan det vara samma
man som skrev kontrakt i Amsterdam den 29 april
1624. Att som skogshuggare åka till Sverige?

Mvh Leif Lemon

Skriv Ditt Meddelande Här
Posta:
Användarnamn: Meddelande Information:
Detta är en privat meddelande area. Endast registrerade användare och listskötare kan posta meddelanden här.
Lösenord:
Alternativ: Aktivera HTML kod i meddelanden
Automatisk aktivering av URL-strängar i meddelanden
Åtgärd: